نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 17 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آب استخر شفاف در ۵ مرحله ساده: دیگر نگران کدری آب نباشید!

1403/5/6 11:03
451 بازدید
اشتراک گذاری

آب استخر شفاف در ۵ مرحله ساده: دیگر نگران کدری آب نباشید!

دلیل اهمیت شفافیت اب استخر

کدری آب استخر نه‌تنها جلوه‌ای ندارد، بلکه خطرناک نیز می‌باشد. کدری آب عموما به‌علت کمبود مواد ضدعفونی رخ می‌دهد. آب کدر محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها بوده و حتی سلامت شناگران را به خطر می‌اندازد. شفافیت آب یکی از اولین اصول سلامتی آب بوده و شناکردن در آن اصلا توصیه نمی‌شود. خوشبختانه راه‌حل‌هایی اصولی و حتی سریع دراین‌رابطه وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

عوامل کدر شدن استخر

به‌طورخلاصه، کدری آب استخر به این دلایل رخ می‌دهد: میزان کلر نامناسب، عدم ثبات pH و قلیاییت، سطح بالای کلسیم و سختی حاصل از آن، فیلتر معیوب یا رسوب گرفته، مراحل اولیه رشد جلبک، آمونیاک و گردوخاک.

1. آمونیاک: در شرایط نادری، به‌ویژه در ابتدای تابستان، وقتی بعد از مدت‌زمان زیادی کاور استخر را برمی‌دارید، با آب کدر روبرو می‌شوید. در چنین وضعیتی، میزان کلر آزاد و سیانوریک اسید در آب تقریبا به صفر رسیده و میزان کلرامین خیلی بالاست. چنین آبی به میزان زیادی از کلر جدید نیاز دارد؛ اما سطح کلر آزاد پس از اضافه کردن کلر نیز به این آسانی بالا نمی‌آید. اگر این علائم را دیدید، احتمال زیاد در آب استخر آمونیاک شکل‌گرفته است و برای ازبین‌بردن آن باید از مقدار زیادی کلر استفاده کنید.

2. جلبک: همچنین ممکن است جلبک‌ها به‌تازگی شروع به رشد کرده باشند. برای اینکه از حضور جلبک مطمئن شوید، می‌توانید یک روز عصر به آب کلر اضافه کرده و فردا صبح میزان کلر آزاد استخر را بررسی کنید. درصورتی‌که میزان کلر آزاد بیشتر از 1 ppm در طول شب افت کند، نتیجه مثبت است و بهتر است سریعاً از ضد‌جلبک استفاده کنید. آمونیاک و جلبک هر دو در اثر میزان پایین کلر آزاد در آب شکل می‌گیرند.

3. عدم تعادل مواد شیمیایی: تعادل شیمیایی نامناسب به این معناست که یا سطح کلر آب خیلی زیاد یا خیلی کم است، یا میزان pH، قلیاییت، سختی کلسیم و سیانوریک اسید نامناسب است. به عنوان مثال کلر آب در اثر تماس با برگ، خاک، باران و حتی صابون و ضدآفتاب پوست، خاصیت خود را از دست می‌دهد. همچنین کلر آب زیر نور آقتاب تبخیر می‌شود.

4. فیلتر معیوب: وجود رسوب در فیلتر، کاتردیج فرسوده و روشن نبودن فیلتر به زمان کافی، گردش آب را ضعیف و آب را راکد می‌کند و موجب رشد جلبک می‌شود.

5. عوامل محیطی: گردوخاک، گرده و برگ‌ها می‌توانند در فیلتر استخر جمع شوند و آن را دچار ایراد کنند. حشرات و فضولات پرندگان نیز منجر به کدری آب می‌شوند. آب حاصل از بادوباران نیز به‌دلیل وجود مواد معدنی همچون نیترات‌، فسفات، سیلیکات و سولفات، باعث کدری آب می‌شوند.

شفاف کردن آب استخر در 5 مرحله:

1.    میزان کلر آزاد حاضر در آب را تست کرده و آن را بین 2 تا 4 ppm نگه دارید:

  • با استفاده از کیت تشخیص کلر آزاد، میزان آن را بیابید. مقدار کلر آزاد حداقل باید 1 ppm و در بهترین حالت بین 2 تا 4 ppm باشد. سطح پایین کلر نمی‌تواند استخر را ضدعفونی کند و کلرامین‌ها را، که از ترکیب کلر با باقی محصولات شکل می‌گیرد، از بین ببرد.
  • با استفاده از کیت تشخیص کلرامین، میزان آن را بدست آورید. میزان در بهترین حالت 0 و در بدترین شرایط از 0.5 ppm به بالا می‌باشد. با استفاده از کلر به استخر خود شوک داده تا به میزان دل‌خواه دست یابید.

2.    میزان pH آب: 7 تا 7.6 – قلیاییت: 80 تا 120 ppm - سختی کلسیم: 200 تا 400 ppm

  • با استفاده از کیت های تشخیص pH، قلیاییت و کلسیم، میزان آن‌ها را بیابید.
  • ابتدا میزان قلیایی کلی آب را تنظیم کنید تا از تغییرات ناخواسته pH جلوگیری شود.
  • در صورت کم بودن میزان قلیاییت، با استفاده از سدیم بی‌کربنات میزان آن را بالا آورده و در صورت زیاد بودن قلیاییت، با استفاده از سدیم بی سولفات آن را پایین آورید.
  • اگر pH کم باشد، باعث زنگزدگی فلزات در تماس با آب می‌شود. با استفاده از سدیم‌کربنات یا کربنات دو سود، سطح آن را بالا بیاورید.
  • اگر pH زیاد باشد، در استخر رسوب ایجاد می‌کند. با استفاده از اسید خشک سطح آن را پایین بیاورید.
  • سختی کلسیم به‌دلیل حضور یون‌های کلسیم در آب است و منجر به ایجاد رسوب و کدری آب می‌شود. یکی از راهکارها برای کاهش یون کلسیم، خالی‌کردن مقداری از آب استخر و دوباره اضافه کردن آب تمیز است.
  • در صورت کم بودن میزان کلسیم، می‌توانید به آب کلسیم کلراید اضافه کنید.

برای دریافت مشاوره درباره استفاده صحیح از محصولات آکوفیکس، با متخصصان ما تماس بگیرید.

1.    شست‌وشو یا تعویض فیلترها و کارکرد آنان برای 8 الی 12 ساعت:

  • کارتریج فیلتر را بین هر 3 تا 5 سال تعویض کنید.
  • فیلتر‌های شن و ماسه را پشت‌شویی کنید.
  • از نبود برگ و شاخه و جلبک در فیلتر مطلع شوید.
  • به مدت 8 الی 12 ساعت فیلتراسیون را در جریان بگذارید.

2.    پاک‌سازی سطح آب با برگ‌گیر:

  • با استفاده از برگ‌گیر خیلی سریع از ماندن اجسام ناخواسته، همچون حشرات، برگ و شاخه جلوگیری کنید.
  • هر محلی را که اثر کوچکی از جلبک یا شکل‌گیری آن دیده می‌شود، با برگ‌گیر تمیز کنید.

3.    استفاده از شفاف کننده آب و سپس کف‌شویی استخر:

  • برای پاک‌سازی اجسام ناخواسته بسیار ریز یا حل‌شده در آب، از شفاف کننده استفاده کنید تا آن‌ها به‌صورت لخته‌های بزرگ توسط فیلتراسیون پاک شوند.
  • اگر لخته‌ها در کف استخر جمع شدند، با استفاده از کف‌کش، کف استخر را تمیز کنید.

توصیه می‌شود که هر از چند گاهی این مراحل را طی کنید تا از بازگشت آب کدر جلوگیری شود. پس انجام این فرایند، در آینده نزدیک ممکن است نیازی به انجام تمامی مراحل نباشد؛ اما برای پیشگیری با استفاده از کیت های تشخیص میزان کلر آزاد، قلیاییت، کلسیم و pH، از تعادل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)