نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 8 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اصلی ترین تکنیک شناور ماندن روی آب برای کودکان

1402/5/7 21:59
810 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

یکی از تکنیک‌های پرطرفدار ورزش شنا، فلوتینگ یا همان شناور ماندن روی آب است، از این‌رو بسیاری از والدین تمایل دارند که فرزندشان به روش انجام آن مسلط باشد. در کلاس‌های آموزش شناور ماندن روی آب این مرحله مهم در راستای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با آب به آن‌ها یاد داده می‌شود.

آموزش تکنیک فلوتینگ ضمن این‌که به ارتقاء سطح فرزند شما کمک شایانی می‌کند، موجب می‌شود که ترس کودکان از آب ریخته شده و اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند.

در ادامه چند تکنیک مهم و اصلی را در رابطه با نحوه شناور ماندن روی آب تشریح خواهیم کرد تا کودک‌تان بتواند خود را به آب سپرده و از بازی با آن لذت ببرد.

راز شناور ماندن روی آب چیست؟

حتما این پرسش ذهن شما را درگیر کرده که راز شناور ماندن روی آب چیست و چرا بدن انسان داخل آب فرو نمی‌رود؟ جالب است بدانید که طبق قوانین علم فیزیک هر چیزی که دارای چگالی پایین‌تری نسبت به آب باشد، روی سطح آن شناور می‌ماند. بنابراین اگر کودک بتواند بدن خود را به صورت بی‌حرکت و خنثی روی آب نگه دارد، می‌تواند حالتی شناور داشته باشد.

عامل دیگری که به شناور ماندن کمک می‌کند، این است که شش انسان پر از هوا است و درست همانند یک بالن مانع فرو رفتن شناگر می‌شود. همچنین چربی‌های تجمع یافته در بدن نیز در این امر دخیل هستند و در ماندن روی سطح آب تاثیر فراوانی دارند.

نحوه آموزش شناور ماندن بر روی آب ویژه خردسالان

آموزش شناور ماندن بر روی آب ممکن است اندکی برای بچه‌ها ترسناک و دلهره‌آور به نظر برسد. برای انجام این کار کودکان باید از نردبان و دیواره‌های استخر جدا شده و وارد آب شوند؛ از این‌رو ترسیدن آن‌ها کاملا طبیعی است. در کلاس‌های آموزش شنا به خردسالان یاد داده می‌شود که به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشند تا بتوانند به تنهایی و بدون کمک والدین از عهده انجام این کار برآیند.

آموزش شناور ماندن در آب ویژه کودکان تنها به تکنیک‌ها و اصول انجام این کار محدود نمی‌شود. بلکه مربیان حس اعتماد و اطمینان را در فرزند شما تقویت می‌کنند تا جسارت غوطه‌ور شدن در آب را بیابد. پس از اتمام دوره نیز کودکان به مهارت‌های مفید و کاربردی مسلط می‌شوند که نقش مهمی در ایمنی آن‌ها دارد و می‌توانند تا پایان عمر از آن‌ها بهره‌مند شوند.

در استخر آب و تاب قم خردسالان یاد می‌گیرند که نحوه تنفس‌گیری را با حرکات دست و پای خود هماهنگ سازند. همچنین همزمان با حرکت بدن در جهت جلو حرکت کنند و فرآیند نفس‌گیری را به طور کامل کنترل نمایند.

شناور ماندن روی آب

چرا آموزش شناور ماندن روی آب در دوران کودکی؟

یادگیری مهارت‌های مختلف شنا مانند فلوتینگ، شیرجه زدن در آب و ... برای برخی از فراگیران سخت‌تر از بقیه است؛ مخصوصا در مواقعی که سن شخص بالا باشد. اما اگر این آموزش‌ها از سنین پایین انجام پذیرد، فراگرفتن فنون به کاری راحت‌تر و بی‌دردسر تبدیل می‌شود.

آموزش حفظ تعادل روی آب نیز از این قاعده مستثنی نیست، یعنی هرچه سن فرد کمتر باشد، با سرعت و سهولت بیشتری مطالب را خواهد آموخت. کودکان بسیار کنجکاو هستند و بارها این سوال را از خود می‌پرسند که چگونه روی آب شناور باشیم؟ بنابراین با اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری تکنیک‌های ماندن روی آب را در هر دو حالت پشت و رو یاد می‌گیرند.

در این راستا مربیان آموزش فلوتینگ را با شناور شدن از سمت پشت آغاز می‌کنند تا خردسال بتواند راحت‌تر نفس بکشد. هرچه کودک در آب آسوده‌تر بوده و استرس کمتری داشته باشد، اعتماد به نفس وی نیز بیشتر تقویت می‌شود. لذا مدت طولانی‌تری می‌تواند نفس خود را نگه دارد و در زمینه شناوری روی آب موفق‌تر عمل می‌کند.

با اصلی ترین تکنیک های شناور ماندن کودکان روی آب آشنا شوید

اگر این سوال برای‌تان پیش آمده که چگونه روی آب شناور بمانیم، لازم است بدانید که برای این کار نخست باید با اصول و قوانین فلوتینگ آشنا شوید. مهم‌ترین تکنیک‌های آموزش شناور ماندن روی سطح آب برای کودکان عبارتند از:

تکنیک اول

در کلاس‌های شنا قبل از هر چیزی به فرزند شما نکاتی درباره حفظ خونسردی آموزش داده می‌شود. سپس کودک یاد می‌گیرد که چطور عضلاتش را شل کرده و تنفس خود را تنظیم نماید. وجود هرگونه احساس ترس و استرس در فرآیند آموزش خوابیدن روی آب به پشت باعث عدم موفقیت در این کار خواهد شد. علاوه‌برآن ممکن است که کودک خیلی زود احساس خستگی کند و شوق خود را برای شنا از دست بدهد. به همین دلیل این مرحله از آموزش اهمیت بسیار زیادی دارد.

تکنیک دوم

در پارک آبی اپارک تهران یک‌سری ابزارهای مخصوص وجود دارند که خردسالان به کمک آن‌ها می‌توانند روی آب شناور بمانند. از جمله این وسایل می‌توان تخته شنا و بازوبندهای مخصوص را نام برد که نقش مهمی در بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و حفظ تعادل در آب دارند. فرزند شما در کلاس‌های آموزش خوابیدن روی آب استخر نحوه استفاده از این ابزارها را به خوبی یاد خواهد گرفت.

چگونه روی آب شناور بمانیم؟

تکنیک سوم

اصل بعدی این است که کودک بدن خود را به شکل کاملا افقی روی آب قرار دهد، به گونه‌ای که اجزای بدن صاف و در یک امتداد باشند. مربیان نحوه خوابیدن روی آب را به بچه‌ها می‌آموزند تا بتوانند مخصوصا قسمت کمر را کاملا در حالت افقی نگه دارند. پس از آن نیز باید بالا تنه و پایین تنه را صاف و متعادل سازند.

تکنیک چهارم

کودکان اغلب با این چالش مواجه می‌شوند که چگونه روی آب بخوابیم؟ لذا مربیان به آن‌ها می‌آموزند که سر خود را بالاتر از آب نگه دارند. به این منظور نکاتی به خردسالان یاد داده می‌شود که تعادل خود را حفظ نمایند و از فرو رفتن سر در آب استخر نهراسند. ممکن است که آب استخر مواج بوده و موجب فرورفتن سر کودک شود. اما تکنیک‌های آموزش داده شده به آن‌ها کمک می‌کند که تعادل بدن را حفظ نمایند و روی آب بمانند.

تکنیک پنجم

اصل مهم دیگر برای آموزش روی آب ماندن در شنا این است که گوش‌ها در آب قرار گیرند. ممکن است که والدین نگران شوند که مبادا به گوش فرزند آن‌ها آسیب برسد؛ در صورتی‌که این‌گونه نیست. برای حفظ تعادل لازم است که بچه‌ها چانه خود را اندکی بالا بیاورند تا ناحیه گوش کاملا در آب باشد.

تکنیک ششم

یکی از تکنیک‌های مهم این است که کودکان بتوانند بینی خود را در مرکز قرار دهند، به عبارت بهتر سر خود را به سمت راست یا چپ نچرخانند. همچنین بسیار اهمیت دارد که حتی موقع شناور بودن نیز سر فرد به طرفین متمایل نباشد، چون عدم توجه به این مسئله موجب به هم خوردن تعادل می‌شود.

تکنیک هفتم

تکنیک دیگری که فرزند شما در دوره آموزش شناور ماندن روی سطح آب یاد می‌گیرد، نحوه حرکت دادن دست‌ها است. مربی به فراگیران می‌آموزد که درست همانند شنای معمولی اما به صورت برعکس دستان خود را در آب حرکت دهند. همچنین کف دست‌ها را به طرف سقف بگذارند و به منظور جابجا شدن در جهت عقب یا جلو با پاهای خود حرکت دوچرخه را انجام دهند.

تکنیک هشتم

اصل بعدی این است که خردسالان در صورت فرورفتن در آب باید به طور همزمان سینه و کمر خود را در جهت بالا بکشند تا مجددا روی آب شناور بماند. علاوه‌برآن مربی به فراگیران ورزش شنا می‌آموزد که از طریق پا زدن آهسته، به صورت عمودی تغییر حالت دهند. والدین می‌توانند در این مرحله برای تغییر حالت فرزند خود به وی کمک کنند.

تکنیک‌های شناور ماندن روی آب

مهارت هایی که کودک در دوره آموزش خوابیدن روی آب یاد می گیرد

مهارت‌هایی که خردسال پس از به اتمام رساندن دوره آموزش شنا خوابیدن روی آب فرا می‌گیرد، به شرح ذیل است:

  • ماندن روی سطح آب به مدت 30 ثانیه
  • شنا کردن رو به جلو و پشت در مسافتی حدود 10 متر
  • تقویت مهارت چرخیدن در آب
  • گرفتن وسایل مختلف در حالت رو به سینه
  • یادگیری تکنیک‌های پرش در آب استخر و شناور ماندن روی آن
  • نحوه خروج از آب استخر

اهمیت آموزش ماندن روی آب به کودکان

آموزش حفظ تعادل روی آب می‌تواند فرزند شما را به شناگری حاذق و حرفه‌ای تبدیل کند؛ علاوه‌برآن یادگیری این تکنیک در حفظ ایمنی کودکان نیز تاثیر شایانی دارد. این کار باعث می‌شود که خردسال بتواند روی آب بماند و خطر غرق شدن تا حد زیادی کاهش یابد.

در کلاس‌های شنا وقتی کودک با محیط آب آشنایی کامل پیدا کرد و مراحل ابتدایی یادگیری را پشت سر گذاشت، حتما باید آموزش شناور ماندن در آب برای وی در نظر گرفته شود. این کار ضمن حفظ سلامت خردسال به ارتقاء سطح او نیز کمک شایانی می‌کند.

آموزش حرکت دورانی برای کودکان در شنا

مروری بر آنچه خواندید

در دوره‌های آموزش شناور ماندن روی آب بچه‌ها عملیات فلوتینگ را در سطح حرفه‌ای یاد می‌گیرند. برای مثال می‌آموزند که نفس خود را به طور کامل خالی نکنند و از منقبض کردن بدن بپرهیزند. همچنین در این کلاس‌ها نکاتی در رابطه با نحوه تنفس ریتمیک، انجام عمل دوچرخه پا و ... به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

یادگیری این فنون کمک می‌کند که کودکان بدون هیچ چالشی روی سطح آب بخوابند. پس اگر فرزند شما به ورزش شاد و مفرح شنا علاقه دارد، فرصت را از دست ندهید و هم‌اکنون در کلاس آموزش شناور ماندن بر روی آب ویژه افراد خردسال ثبت نام نمایید.

پسندها (1)

نظرات (0)