نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تست و چکاپ بارداری در منزل

1402/2/18 10:21
376 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

امروزه ساده ترین آزمایشی که در منزل انجام می شود و درصد خطایش نیز بالاست همین استفاده از بی بی چک یا به اصلاح تست بارداری است. در حالیکه می توان با درخواست اعزام پرستار از موسسات ارائه دهنده خدمات پزشکی و پرستاری در منزل به یک نتیجه قطعی در رابطه با آزمایش بارداری دست پیدا کرد.

سپس بعد از به نتیجه رسیدن شما بعد از شک یا اطمینان از بارداری (آزمایش خون) می توانید به متخصص زنان مراجعه کنید یا پزشک زنان در منزل را امتحان کنید.

تست و چکاپ بارداری در منزل

مبنای آزمایش بارداری چیست ؟

این آزمایش برای تشخیص بارداری و تعیین جنسیت جنین نیز کاربرد دارد. تست خون بارداری، مطمئن ترین و دقیق ترین روش برای تایید حاملگی در بانوان است؛ زیرا درصد خطای آن صفر می باشد. این تست بر پایه شناسایی هورمون گونادوتروپین در ادرار و خون خانم هاست، زیرا هورمون BHGC حدود 6 روز بعد از لقاح تخمک در زنان تولید شده و به شدت افزایش می یابد حتی می توان با استناد به آن تشخیص داد که مادر در هفته چندم بارداری قرار دارد.

کجا آزمایش بدم ؟

این آزمایش که قابل انجام در منزل کرج و مراکز درمانی است شامل : تست کردن نمونه ادرار یا خون زنان برای شناسایی هورمون بتا (افزایش دهنده گلبول‌های سفید در دوران بارداری) می باشد. درصورتی که این هورمون در نمونه ادرار یا خون خانم ها شناسایی شود، احتمال بارداری بسیار بالا خواهد بود.

آیا جواب تست خون یا ادرار بارداری قطعی است؟

تعدادی عوامل مانند بیماری های تیروئید، مصرف داروهای خاص و حتی بعضی از آسیب های جسمانی می توانند باعث افزایش هورمون بتا (افزایش دهنده گلبول‌های سفید) در بدن شوند و نتایج غیرقابل اعتمادی را ایجاد کنند. پس، قبل از انجام آزمایش باید توسط یک پزشک معاینه شده و از نبود این بیماری ها در خود مطمئن شد. زیرا ممکن است که بالا بودن هورمون بتا ناشی از وجود این بیماری ها باشد نه بارداری.

چکاپ در دوران بارداری

چکاپ دوران بارداری با هدف ارزیابی سلامت مادر و جنین در طی حاملگی انجام می شود. بانوان باردار توجه داشته باشند که هر چه زودتر تحت مراقبت های بارداری و معاینات قرار گیرند، رشد کودک بهتر و بارداری ایمن تر خواهد بود. برای انجام چکاپ حاملگی می توانید به خدمات آزمایش در منزل اعتماد کنید.

اولین چکاپ حین بارداری شامل چه مواردی است؟

اطلاعاتی که برای چکاپ اولیه مورد بازخواست پزشک قرار می گیرند عبارتند از :

1. زمان شروع آخرین دوره پریودی

2. وضعیت داروهای مصرفی قبل از بارداری مثل : مصرف مکمل ها، داروهای گیاهی، ویتامین ها

3. وجود مشکلات سلامتی از قبیل : افسردگی، صرع، فشار خون مزمن

4. پیشینه مصرف الکل، مواد مخدر، داروهای بدون نسخه، سیگار و دخانیات

5. سابقه بارداری

6. ایمن بودن محل کار و زندگی

آزمایش اولیه بارداری

بعد از دستیابی متخصص به اطلاعات ذکر شده در بالا سعی می کند تا قد، وزن و میزان فشار خون مادر را اندازه گیری کند. سپس، جویای علائمی از قبیل خونریزی، درد در زیر شکم، تهوع و ... خواهد شد. بعد از گذراندن این مراحل، اکنون نوبت تست های آزمایشگاهی دوران حاملگی است. اگر آزمایشات چکاپ قبل از بارداری را انجام داده باشید، تعدادی از آنها مانند تعیین گروه خونی، نیاز به تجدید ندارند اما برخی دیگر بسته به اینکه چه مدت زمانی از آخرین چکاپ شما گذشته باشد باید مجددا انجام شوند. چکاپ دوران بارداری شامل آزمایشات زیر می باشد :

  • هپاتیت
  • تعیین rh و گروه خونی مادر
  • ایدز
  • آزمایش ادرار
  • معاینه لگن
  • تست پاپ اسمیر
  • و cbc

دوره های چکاب بارداری

همانگونه که می دانید از عنوان آزمایش برای سونوگرافی و سایر تصویربرداری ها استفاده می شود. آزمایش چکاپ در دوران بارداری طبق برنامه خاصی انجام می گیرد. اولین چکاپ نسبت به دفعات بعدی زمانبرتر است. اقدامات انجام گرفته در جلسات بعدی شامل : شنیدن ضربان قلب جنین، وزن گیری مادر، اندازه گیری فشارخون و ارزیابی سلامت عمومی می باشد. برخی آزمایشات به تناسب هفته های بارداری تجویز می شوند. از جمله آنها می توان به انجام سونوگرافی جهت تعیین جنسیت و برآورد میزان مایع آمنیوتیک در هفته 18-20 اشاره کرد. یا گرفتن آزمایش غربالگری گلوگز در هفته 24-28 برای اطمینان از عدم ابتلا به دیابت بارداری را مد نظر قرار داد. تست تشخیص استرپتوکوک گروه ب در هفته 35-37 حاملگی نمونه ی دیگری از این آزمایشات است.

انجام کلیه آزمایشات و چکاپ دوران بارداری در منزل را از ما بخواهید.

ترتیب یا برنامه چکاپ های بارداری

تا هفته 28 بارداری : معاینه و چکاپ به صورت ماهی یکبار انجام می شود.

از 28-36 حاملگی : مراقبت ها دوبار در ماه صورت می گیرد.

از 36-41 بارداری : هر هفته باید برای معاینه نزد متخصص حاضر شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)