نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

راهنما انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک + ایده و عکس

1402/2/17 11:02
192 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

برای اتاق کودکتان از رنگ برای تزئین دیوارها و ایجاد فضایی منظم استفاده می‌کنید؟ باید بدانید که یکی دیگر از بهترین انتخاب‌های پیش رویتان، کاغذ دیواری‌ها هستند. این محصولات در تنوع بی‌نظیری در بازار موجود هستند و به شما کمک می‌کنند که فضا را مطابق خواسته‌هایتان طراحی کنید.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک

برای اتاق کودکتان از رنگ برای تزئین دیوارها و ایجاد فضایی منظم استفاده می‌کنید؟ باید بدانید که یکی دیگر از بهترین انتخاب‌های پیش رویتان، کاغذ دیواری‌ها هستند. این محصولات در تنوع بی‌نظیری در بازار موجود هستند و به شما کمک می‌کنند که فضا را مطابق خواسته‌هایتان طراحی کنید. انواع رنگ‌ها و طرح‌های کاغذ دیواری موجود است. بنا به سلیقه‌تان، موقعیت اتاق کودک و البته خواسته‌های او می‌توانید دست به خرید بهترین گزینه بزنید. برای خرید باید به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. این فروشگاه‌ها نکات لازم برای رسیدن به انتخابی عالی را در نظر می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند که به خرید و خروجی مطلوبی برسید. در ادامه هم تعدادی از نکات لازم برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک را مطرح کرده‌ایم که خواندن و مرورشان خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراهی می‌کنید؟

ایجاد فضایی دل‌چسب و آرام‌بخش

اتاق کودک بخشی از محیطی به‌شمار می‌رود که در حال رشد و بالندگی در آن است. پس اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. کاغذ دیواری مناسب هم در ایجاد حال و هوای اتاق اثرگذار است و می‌تواند روی روحیه و روان کودکتان اثرگذار باشد. اهمیت آن را هرگز دست‌کم نگیرید. انتخاب طرح‌هایی استاندارد و مناسب کودکان روی وضعیت روانی آنها نقش دارد. برای مثال، انتخاب رنگی با حس و حال تهاجمی و تهییج‌کننده، چه اثرات مخربی روی روح و روان کودک خواهد داشت.

پوستر دیواری اتاق کودک طرح نقشه جهان

در مقابل، ایجاد فضایی خوشایند و آرام با کاغذدیواری مناسب قطعاً اثرات مثبتی می‌گذارد. طرح‌هایی مانند گل یا اصطلاحا کاغذدیواری‌های فلورال از گزینه‌های مطلوبی هستند که برای اتاق کودکان زیاد استفاده می‌شوند. اگر درباره انتخاب طرح با تردیدهای فراوانی روبه‌رو شده‌اید، به مدل‌هایی مانند راه‌راه‌های افقی یا عمودی یا خالخالی هم فکر کنید. امکان ست‌کردن این طرح‌ها با انواع دکوراسیون وجود دارد. انتخاب رنگ‌های شاد هم ایده خوب و مناسبی برای اتاق کودکان است اما یادتان باشد که رنگ‌های خنثی همیشه امکان هماهنگی با گزینه‌های دیگر هم دارند.

ماندگاری طرح در سنین مختلف کودکی

پوستر دیواری اتاق کودک

در انتخاب کاغذ دیواری و پوستر دیواری اتاق کودک، بچه گانه و نوازد باید به این موضوع دقت کنید که سرعت رشد و تغییر ایده و خواسته‌های این رده سنی بسیار سریع است. گاهی، کودکان شیفته طرح خاصی هستند و به خاطر علاقه‌شان به شخصیت کارتونی یا فانتزی مشخصی، دوست دارند که کاغذ دیواری اتاقشان هم مطابق با آن انتخاب شود. اما باید قبول کرد که این علاقه مقطعی است و نظر کودکان به سرعت عوض می‌شود و در هر سال از دوران کودکی خود هم علایق و ترجیحات مختلفی پیدا می‌کنند.

بهتر است که به علایق مقطعی کودک در انتخاب طرح کاغذدیواری به دقت نگاه کنید و بی‌گدار به آب نزنید چون در این صورت، سال بعد باید دوباره کاغذدیواری‌ها را عوض کنید. این چیزی نیست که شما یا هرکس دیگری دوست داشته باشد؛ درست است؟ اینکه نظر کودکان را درباره کاغذدیواری اتاقشان بپرسید، ایده خوبی است اما یادتان باشد که اگر صددرصد نظرشان را در خرید مورد توجه قرار بدهید، شاید در ماه‌ها و سال‌های آتی هم خودتان و هم او پشیمان شوید.

پس با در نظرداشتن چنین نکته‌ای دست به انتخاب طرح مناسب برای کاغذدیواری اتاق بزنید. در این صورت، در سال‌های طولانی می‌توانید کاغذدیواری جذابی روی دیوارها داشته باشید که کودک و خودتان از آن خسته نخواهید شد و در ضمن، هزینه‌های تعویض هم به شما تحمیل نمی‌شود.

امکان تمیزکاری و نظافت کاغذ دیواری

محیطی که کودک در آن تردد زیادی دارد، باید از نظر بهداشت و نظافت استاندارد باشد. سعی کنید که به سراغ خرید کاغذ دیواری‌هایی بروید که قابلیت شست‌وشو دارند. از سوی دیگر، امکان این هم وجود دارد که کودکان به در و دیوارهای اتاقشان آسیب‌هایی وارد کنند؛ مثلاً نقاشی‌کردن دیوارها در برخی از رده‌های سنی کودک بسیار رایج است. پس بهتر است که در هنگام خرید و تهیه کاغذ دیواری حواستان به این نکته باشد و دست به خرید موردی بزنید که امکان تمیزکاری و شست‌وشوی آن وجود دارد.

خالی‌گذاشتن یک دیوار یا استفاده از طرح‌های مختلف

درمیان نکاتی که می‌توانید در انتخاب کاغذدیواری در نظر بگیرید، به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. چه نکته‌ای؟ شما می‌توانید هریک از دیوارها را با یک طرح و رنگ از کاغذدیواری بپوشانید. حتی می‌توانید یکی از دیوارها را خالی بگذارید. این هم ایده‌ای است و به شما کمک می‌کند که فضا را به طور متنوع و جذابی طراحی کنید. این کار به اتاق و فضا هم عمق می‌دهد و هم روی جلوه نور و رنگ‌ها اثر می‌گذارد. حتی می‌توانید یکی از دیوارها را خالی بگذارید. یک دیوار را رنگ کنید و باقی را با کاغذدیواری‌های رنگی یا طرح‌دار، متفاوت کنید.

کاغذ دیواری اتاق کودک طرح بالن

این کار به شما اجازه می‌دهد که دستتان در بروز خلاقیت برای طراحی و دکوراسیون اتاق کودک که حتی زیاد بزرگ هم نیست، باز باشد. با نگاه‌کردن به مدل‌های مختلف طراحی داخلی و مثال‌هایی که از کاغذدیواری‌های اتاق کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موجود است، ایده‌های زیادی دستگیرتان خواهد شد. با مرور آنها، مدل‌های الهام‌بخشی را خواهید دید که شما را در رسیدن به نتیجه نهایی برای خرید یاری می‌دهند.

ایمنی محصول مورد استفاده

بسیاری از محصولات موجود در بازار در حوزه کاغذدیواری از موادی ساخته شده‌اند که حاوی ترکیبات مضر و سمی‌اند. با خرید کاغذدیواری از فروشگاه‌های معتبر و انتخاب مواردی که حاوی ترکیبات ایمن هستند، به حفظ سلامت کودکتان دقت داشته باشید. کودکان مدام در حال بازی هستند و در طول فعالیت‌های روزانه‌شان تعامل زیادی با محیط دارند. بدیهی است که احتمال دست‌زدن به دیوار و تماس با کاغذدیواری از سوی آنها هم زیاد است. برای اینکه مواد مضری وارد بدنشان نشود، باید در انتخاب جنس کاغذ مناسب دقت کنید. همیشه، قبل از انتخاب و خرید از فروشنده درباره جنس محصول سؤال کنید و بدانید که قرار است از چه کاغذی با چه کیفیتی استفاده کنید. گاهی هزینه‌کردن درباره بعضی از چیزها می‌تواند از تحمیل هزینه‌های اضافی بعدی در زندگی جلوگیری کند. برای مثال، اگر کاغذدیواری مناسبی با جنسی مطلوب و بی‌خطر برای کودکان انتخاب کنید، در آینده نیازی به پیگیری مشکلات ناشی از بیماری‌های ایجادشده با مواد نامطلوب محصولات کاغذدیواری برایتان پیش نمی‌آید.

توجه به ابعاد و مختصات فضا

فضای خانه‌های امروزی آنچنان بزرگ نیست. بیشتر ما خانه‌هایی داریم که اتاق‌هایی با متراژ بسیار کوچک دارند. کاغذدیواری‌ها می‌توانند به ما در طراحی فضا کمک شایانی کنند. با انتخاب طرح و رنگ مناسب می‌توانیم، اتاقی کوچک را بزرگ‌تر جلوه بدهیم و فضا را پرنورتر و شادتر بسازیم. اگر اتاق‌هایی بزرگ در اختیار داشته باشیم هم اوضاع همین‌گونه خواهد بود؛ یعنی دستمان در ایجاد حس‌وحال و جلوه بصری فضا باز خواهد بود. کاغذدیواری‌هایی موجود هستند که حالت سه‌بعدی دارند و می‌توانند به هر مکانی عمق اضافه کنند.

طرح‌ها و مدل‌های فانتزی، تصاویری از طبیعت و انواع شکل‌ها و مدل‌های دیگر هم در بازار موجود هستند. برای انتخاب دستتان کاملا باز است و جای نگرانی وجود ندارد. اگر از پیش طرحی برای دکوراسیون و طراحی داخلی فضا در اختیار دارید که عالی است و با کمی گشت‌وگذار از میان مدل‌های موجود کاغذدیواری به نتیجه خواهید رسید. اگر هم ایده‌ای ندارید، بهتر است که از کارشناسان فروش فروشگاه‌های معتبر کمک بگیرید؛ آنها تجربه کافی دارند. علاوه بر آن، می‌توانید نگاهی به مدل‌های طراحی اتاق با کاغذدیواری در سایت‌های معروفی مانند پینترست (pinterest) هم داشته باشید.

طرح‌های آموزنده یا مفرح

پیش‌تر به اهمیت انتخاب طرح و رنگی از کاغذدیواری اشاره کردیم که با گذر سال‌های مختلف کودکی همچنان مطلوب و دوست‌داشتنی باقی می‌ماند. با این حال، یادتان باشد که این روزها، طرح‌های متنوع مخصوص کودکان پرشماری وجود دارد که می‌توانید با انتخاب آنها، با یک تیر به چند نشان بزنید. منظور چیست؟ یعنی شما می‌توانید با انتخاب طرح‌هایی کودکانه، هم فضایی جذاب برای اتاق بچه‌ها آماده کنید و هم به اهداف دیگری مانند آموزش برسید. برخی از کاغذدیواری‌ها طرح‌های حیوانات یا اشکال هندسی دارند و می‌توانید با وجود آنها به کودکان چیزهای زیادی یاد بدهید.

کاغذ دیواری کودکانه طرح حیوانات

وجود طرح نقشه جهان یا شهرها و موارد مشابه هم از جمله مواردی است که طرح‌هایی آموزنده دارند. از سوی دیگر، طرح‌های کارتونی و کودکانه حالت مفرح و جذابی هم به اتاق می‌دهند. اینکه به سراغ این موارد می‌روید یا خیر، تا حد زیادی به سلیقه و ترجیحاتتان وابسته است و البته بودجه‌ای که می‌توانید برای تغییر احتمالی کاغذدیواری در سال‌های آینده کنار بگذارید.

درک اهمیت ایجاد فضایی آرام

در انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک حتما به ایجاد فضایی آرام دقت کنید. یادتان باشد که رنگ‌های ملایم، طرح‌های آرامش‌بخش و مواردی از این دست می‌توانند به شما در ایجاد محیطی بالنده و مناسب به رشد کودک کمک کنند. به جز مهم‌بودن مقوله آرامش، تمرکز کودک هم تحت‌الشعاع طراحی فضا قرار دارد. برای مثال، اگر کاغذدیواری پر از نقش و نگار باشد یا طرح‌های کارتنی شلوغی روی آن نقش بسته باشد، امکان اینکه کودک در هنگام خواب با کم‌شدن تمرکز روبه‌رو شود و حواس‌پرتی ناشی از طراحی محیط به سراغش بیاید، زیاد خواهد بود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

نرگس
17 اردیبهشت 02 12:01
وای چقدر این کاغذ دیواری ها به اتاق کودک میاد