نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اضطراب جدایی در کودکان و هر آنچه والدین و پرستار کودک باید در این مورد بدانند؟

1399/7/6 12:06
1,065 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

اضطراب جدایی، ترس معمول و عادی کودکان از دور شدن از والدین یا پرستار کودک است. رفتاری که ممکن است هنگام جدا شدن فرزندان از والدین یا پرستار کودک مشاهده گردد، اعتراض به جدایی نامیده می شود.

پرستار کودک

اضطراب جدایی می تواند از حدود 8 ماهگی شروع شود و در کودکان 14-18 ماهه به اوج خود برسد و معمولاً در اوایل کودکی به تدریج از بین می رود.

نکته : ترس از افراد غریبه مانند اضطراب جدایی است. این زمانی است که کودکان در موقعیت روبرو شدن با افرادی که نمی شناسند دچار ترس و اضطراب می شوند. این مشکل ممکن است از 7-10 ماهگی اتفاق بیفتد و معمولاً پس از یکسالگی از بین می رود.

همانگونه که بیان شد اضطراب جدایی از حدود هشت ماهگی بخشی طبیعی از فرآیند رشد است که با بکارگیری روش هایی قابل حل می باشد اما گاهی اضطراب جدایی کودک از والدین یا پرستار کودک به حدی شدید و طولانی مدت است که زندگی کودک را مختل می کند. در این شرایط لازم است والدین به دنبال دریافت کمک های حرفه ای باشد.

این اضطراب ها بخشی طبیعی از رشد هستند و جای نگرانی نیست. کودکان در این مرحله بیشتر در حال حرکت و جابه جایی هستند، بنابراین این اضطراب ها از دیدگاه حفظ بقا و سلامتی کودک منطقی است.

به این معنا که اگر کودکان این اضطراب را در دل نداشتند ممکن بود از والدین یا پرستار کودک خود به راحتی دور شده و به دنبال افراد غریبه و ناشناس روند. این شرایط زمینه ساز گم شدن یا بروز خطرات جانی برای کودکان را در پی داشت.

در حالت شدید اختلال اضطراب جدایی می تواند کودکان را دچار بی خوابی کند، یا به دلیل ترس از تنها بودن دچار کابوس های  ترسناک یا بیماری جسمی مانند سردرد یا معده درد گردند.

در زمان جدایی یا قبل از آن، کودکانی که دچار اختلال اضطراب جدایی هستند اغلب به والدین یا پرستار کودک شکایت می نمایند که در بدن خود احساس بیماری و درد دارند.

اختلال اضطراب جدایی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کودک در سنین پایین از مادر یا پرستار کودکی که به شدت به آن وابسته بود جدا شود.

همانطور که میدانید وقتی بچه ای  به دنیا می آید، در همه امورات حیاتی به والدین و پرستار کودک وابسته است. والدین نیز در این شرایط به شدت از فرزند تازه متولد شده مراقبت و محافظت می نمایند.

مراقب کودک

با بالا رفتن سن ، کودکان توانایی شناخت والدین و پرستار کودک خود را آغاز می کنند و از نظر عاطفی به آنها وابسته می شوند.

مادران و پرستاران کودک همواره در اطراف کودک حضور دارند و کل روز خود را با کودک می گذرانند.

اما، ناگزیر، زمانی فرا می رسد که لازم است کودک خانه را حتی برای زمان کوتاهی ترک نماید و از افرادیکه به آنها وابسته است جدا گردد. در این شرایط کودک باید از محیط امن خود خارج شود و بیشتر اوقات خود را با افراد ناشناخته در دنیای خارج سپری کند. این درست همان زمانی است که اصطلاح "اضطراب جدایی" وارد زندگی کودک می شود.

پرستار کودک در منزل

اقدامات والدین و پرستار کودک در مواجهه با اضطراب جدایی

بعضی از والدین و پرستاران کودک با درایت این اقدامات را انجام می دهند در حالی که سایرین از دیدن ناراحتی کودک خود از نظر عاطفی آشفته می شوند. اما اگر آموزش های کافی در مورد سازگاری با تغییر در شیوه زندگی و محیط جدید به کودک داده شود این اختلال به راحتی قابل حل است.

  • کودک خود را پیشاپیش با تغییری که قرار است در زندگی او ایجاد شود آشنا کنید. به فرزند خود بگویید که چند روز دیگر به مدرسه می رود، جایی که او با یک معلم ملاقات می کند، دوستان جدید پیدا می کند، بازی می کند و سرگرم می شود.
  • وقتی اولین بار برای پذیرش کودک به مدرسه می روید، او را همراهی کنید.
  • سعی کنید برنامه های زندگی کودک خود را تغییر دهید تا با برنامه های مدرسه مطابقت بیشتری داشته باشد تا عادت های بیداری و زمان غذا خوردن او را با مدرسه هماهنگ نمایید.
  • در صورت امکان (و اگر مدرسه چنین تمهیداتی دارد)، قبل از آغاز به مدرسه، کودک را چند بار به مدرسه ببرید تا با فضای آن آشنا گردد.
  • اگر افرادی قابل اعتماد در اطراف خود دارید (مانند والدین یا پرستار کودک)، سعی کنید هر روز ساعاتی را با آنها تنها بگذارید تا کودک در هنگام ترک شما و ورود به مدرسه دچار اضطراب جدایی نگردد.
  • سعی کنید رفتارهای مثبت کودک خود را با پاداش تشویق کنید، مانند اینکه اگر او به خوبی در مدرسه جدید مستقر شد، کودک را در هنگام عصر به پارک ببرید یا غذای مورد علاقه او را درست نمایید و به او خاطر نشان نمایید که این پاداش به دلیل رفتار خوبی است که امروز داشته است.
  • نکته : سعی کنید قبل از شروع مدرسه آموزش های لازم در مورد رعایت بهداشت در ایام شیوع بیماری کرونا را به کودک بدهید.
  • از معلم کودک بخواهید که بر وضعیت کودک در کلاس نظارت داشته باشد و در صورت وجود علایم اضطراب و نگرانی توجه کافی به کودک نشان داده و او را با روش هایی مختلف به موضوع کلاس جلب نماید.
  • در هنگام خداحافظی از کودک رفتار معمولی داشته باشید و از ابراز احساسات شدید در هنگام جدایی اجتناب ورزید. در این شرایط احساسات کودک نیز تحریک نمی شود و فرایند جدایی کمتر برای او اضطراب آور خواهد بود.

با دنبال کردن این موارد ساده خواهید توانست ظرف چند روز  همه چیز در جای خود قرار می گیرد. اضطراب جدایی سرانجام از بین می رود و کودک شما شروع به لذت بردن از این فصل جدید و درخشان در زندگی  خود می کند.

برای آماده سازی کودک جهت ورود به مدرسه لازم است والدین و پرستار کودک، آمادگی کافی را به کودک داده و او را برای ورود به این عرصه آماده نمایند.

از جمله مراکز معتبر و با سابقه که در زمینه مراقبت از کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار فعالیت می نماید مرکز پرستاری سلامت اول می باشد که به دلیل خدمات و پشتیبانی گسترده و پاسخگویی 24 ساعته و کاملا رایگان از سوی خانواده ها مورد استقبال قرار گرفته است.

این مرکز با کادری ماهر و پرستارانی با تجربه در خصوص تربیت و پرورش کودکان در تمام مراحل در کنار والدین خواهد بود و آنها را یاری خواهد نمود. کافیست جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز به آدرس وب سایت https://salamateaval.com مراجعه نمایید و از خدمات مرکز پرستاری سلامت اول بهره مند شوید.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)