نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 2 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ترس کودکان از تنهایی | درمان ترس از تنهایی در کودکان + علت ترس کودک

1399/7/3 10:57
827 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

ترس کودک از تنهایی

ترس کودکان از تنهایی :

روزانه هزاران نفر از والدین مجبور هستند تا به سبب مشغله های کاری و اجتماعی و خانوادگی خودشان، کودکشان را تنها بگذراند و کودک نیز هر چند برای دقایق و ساعاتی باید طعم تنهایی و تنهایی زندگی کردن را بچشد.

ترس کودکان از تنهایی بدون شک شایع ترین ترس در بین کودکان می باشد و گاهی ریشه این حس ترس در خود کودک وجود داشته و گاهی نیز پدر مادران به علت ترسی که از بی تجربگی کودک خود دارند آنقدر تذکر در جهت ایمنی و اطمینان را به کودک گوشزد می کنند تا رفته رفته ریشه های این ترس در کودک بوجود بیاید.

ترس از تنهایی در کودکان چه زمانی آغاز می شود؟

بر اساس مشاهدات و تجربه های علمی، مشاوران و روانشناسان آغاز ترس از تنهایی در کودکان را چیزی در حدود 2 تا 5 سالگی کودک تخمین زده اند که اگر در این سنین خانواده ها برخورد مناسبی با اختلالات روانی کودک خود نداشته باشند به جرأت می توان گفت که این اختلالات در آینده ای نه چندان دور سلامت روانی فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اما ریشه ترس از تنهایی از آنجایی شروع می شود که کودکی که تا قبل از 2 سالگی خود، عادت بر این داشته است که کنار پدر مادر خود به استراحت روزانه یا شبانگاهی بپردازد، حال با بزرگ تر شدن خود مجبور به ترک این عادت می شود و کم کم باید با گوشه هایی از زندگی مستقلانه آشنا بشود. این آشنا شدن در مرحله اول با فراهم کردن یک اتاق شخصی و مجزا برای کودک آغاز می شود و پدر مادر کودک با تذکر دادن راجع به خطر هایی که کودک را در تنهایی به چالش می کشد، سعی می کنند تا آموزش های لازم را به فرزند خود ارائه نمایند.

آیا ترس کودک از تنهایی عادی می باشد؟

واقعیتی غیر قابل کتمان وجود دارد که وقتی فردی می خواهد تجربه ی جدیدی کسب کند و از قبل آمادگی روبرو شدن با اتفاقات احتمالی این تجربه را نداشته باشد، خواهد ترسید.

به طور کلی ترس از تجربه های جدید، در هر سنی وجود دارد ترس کودک از تنهایی و ترس از ارتفاع کودک نیز امری بسیار معمول می باشد و اگر والدین بتوانند این ترس را در فرزند خود کنترل نمایند، طولی نخواهد کشید که سلامت روانی و فکری کودک در مدت زمان کوتاهی تضمین خواهد شد.

اگر ترس از تنهایی را در کودک کنترل نکنیم ......:

همه روانشناسان در سر تا سر دنیا عقیده دارند که ریشه تمام اختلالات روانی و بیماری های فکری هر شخصی در کودکی او و سنین پایین فرد می باشد.

با توجه بر اینکه ترس از تنهایی یکی از متداول ترین اختلالات روانی در بین کودکان می باشد، اگر والدین واکنش مناسبی در مواجه با آن نداشته باشند، احتمال وقوع بیماری های روانی تا حد بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

یکی از این اختلالات که مستقیما با ترس از تنهایی در کودک مرتبط می باشد، مونوفوبیا می باشد.

مونوفوبیا در حقیقت همان ترس از تنهایی می باشد که ریشه آن از کودکی شخص وجود داشته و به مرور زمان با قوی تر شدن ریشه های این ترس، فرد در بزرگسالی خود با مونوفوبیا، ترس خود را بیان می نماید. مونوفوبیا شامل ترس از زندگی به شکل مجردی، تنها شدن در خانه و یا ترس از حضور در یک اتاق به صورت تنهایی می باشد.

وقتی که ترس از تنهایی را در کودکی کنترل نکنیم، در واقع زمینه بوجود آمدن اختلالات روانی دیگری مثل :

  • افسردگی
  • اضطراب
  • فوبیا

را در او بوجود می آوریم.

درمان ترس از تنهایی کودکان

درمان ترس از تنهایی در کودکان :

والدین هر فرزندی به عنوان سرپرست او وظیفه دارند تا کودک خود را از هرگونه آسیب روحی و جسمانی در امان نگهدارند و برای انجام این مسئولیت خود از هیچ تلاشی دست بر نمیدارند.

اگر هر اختلال روانی در کودک با شدت زیادی خود را نمایش بدهد و پدر و مادر نتوانند اختلال روانی را در فرزند خود حل نمایند، وجود یک رواشناس کودک می تواند قدمی بزرگ و حساب شده برای درمان اختلال کودک باشد. روانشناس کودک سعی می کند تا با کودک به زبان خود او صحبت کند و با این ارتباط به دنبال آن است که ریشه ی اختلال را پیدا کند.

همچنین رواشناس کودک، صحبت های کودک شما را به خوبی گوش می دهد و می تواند حرف او را برای والدینش به بهترین شکل باز گو می نماید.

به هر حال والدین با دانستن چند نکته مهم و قابل توجه برای درمان ترس از تنهایی در کودکان می توانند جلوی وقوع این اختلال بایستند و به رشد سلامت روانی کودک خود کمک به سزایی نمایند.

هرگز از ترس های کودکان سوء استفاده نکنید ! :

گاهی اوقات والدین برای اینکه به خواسته های میلی خود برسند از ترس های کودکان خود به عنوان دست آویز استفاده می کنند. برای مثال به کودک هشدار می دهند که

"اگر زود به رختخواب خود نروی، آقا دزده می آید". استفاده از این جملات می تواند ریشه های ترس را در کودک تقویت نماید و فضای اتاق او به مروز زمان برایش به محلی نا امن تبدیل بشود.

ترس  کودک خود را درک کنید :

اگر سعی کنید با فرزندتان با همدلی و همزبانی به جنگ مشکلات او بروید، نتایج بسیار قابل قبول تری نسبت به زمانیکه به او و ترس های او واکنش مناسبی نمی دهید، خواهید گرفت.

با مشورت کودک اتاق او را طراحی دکوراسیون کنید :

والدین به هیچ عنوان نباید از وسایلی که حس ترس را در کودک بوجود می آورد، برای دکوراسیون اتاق خواب فرزندشان استفاده کنند. اگر طراحی دکوراسیون را با مشورت کودک خود انجام بدهید، فضای اتاق برای اوقاتی که او تنها می باشد، فضایی دل پذیر تر و دوست داشتنی تری خواهد بود.

پیشنهاد روانشناس برای کودک

دکتر شقایق درویشی عضو انجمن روانشناسی آمریکا جزو برترین روانشناسان کودک در تهران می باشد. برای مشاوره و رزرو نوبت با شماره تماس های زیر تماس گرفته و یا به مطب مراجعه نماید.

آدرس مطب دکتر درویشی : میدان ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از بیمارستان بقیه اله، پلاک 209، طبقه 5، واحد 18

شماره تماس دکتر شقایق درویشی : ۰۲۱۸۸۲۱۷۰۸۸

آدرس وبسایت دکتر درویشی : www.drshaghayeghdarvishi.ir

پسندها (2)

نظرات (0)