نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل

1402/7/12 11:47
454 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل

آنتی ژل گلیکوپروتئینی یا در واقع همان ca19-9، روی برخی از سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود و هدف از انجام این آزمایش، اندازه‌گیری این آنتی ژل در سطح خون و سایر مایعات بدن است و میزان آن به‌عنوان تومور مارکر در روند بهبود برخی از بیماری‌های سرطانی کارایی دارد. در حالت کلی، مقادیر بالای این آنتی ژل می‌تواند نشان‌دهنده وجود برخی از سرطان‌ها یا بیماری‌های غیر سرطانی باشد. اگر شما هم به پزشک مراجعه کرده‌اید و این آزمایش را برای شما تجویز کرده است، در ابتدا سعی کنید در یک آزمایشگاه معتبر آن را انجام دهید تا از پاسخ آن اطمینان خاطر داشته باشید؛ اما اگر قصد دارید نمونه گیری آزمایش در منزل انجام دهید و میزان آن را بررسی کنید، در این نوشته به توضیح آن پرداخته و به طور کامل همه مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد. پس در صورت نیاز، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

هدف از نمونه گیری آزمایش ca19-9

در واقع ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که چرا باید اقدام به انجام آزمایش ca19-9 کنیم و انجام‌دادن آن، چه چیزی را در بدن مشخص می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت هدف از انجام این آزمایش اندازه‌گیری مقدار CA19-9 در سطح خون است. در نظر داشته باشید، CA19-9 نوعی تومور مارکر است و این تومور‌ها موادی هستند که در بافت‌ها، خون یا سایر مایعات بدن یافت می‌شوند و نشانه‌ای از بیماری سرطان یا شرایط غیر سرطانی را دارند و در حالت کلی، اغلب برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده می‌شود و در کنار آن می‌تواند برای نظارت بر پیشرفت سرطان پانکراس یا برای بررسی عود بیماری پس از درمان کاربرد داشته باشد.

آیا نمونه گیری آزمایش در منزل، امکان‌پذیر است؟

خبر خوب اینکه نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، باید یک کیت نمونه گیری آزمایش را از یک آزمایشگاه یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خریداری کنید. این کیت‌ها معمولا شامل یک سوزن، یک سرنگ، یک لوله‌آزمایش و دستورالعمل‌های استفاده هستند. پس از تهیه این لوازم، برای نمونه گیری آزمایش در منزل، می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  • در ابتدا و قبل از انجام‌دادن هر کاری، دستورالعمل‌های کیت نمونه‌گیری را به‌دقت کامل مطالعه کنید.
  • در مرحله دوم یک مکان راحت و آرام را برای انجام نمونه‌گیری پیدا کنید.
  • سپس دست‌های خود را با آب و صابون به صورت کامل بشویید.
  • اکنون می‌توانید کیت نمونه‌گیری را از بسته‌بندی خارج کنید.
  • در این مرحله باید سوزن را به سرنگ وصل کنید.
  • سپس محل نمونه‌گیری را با الکل و بادقت بالا پاک کنید.
  • سوزن را به‌آرامی داخل ورید وارد کنید.
  • به‌آرامی خون را به داخل لوله‌آزمایش بکشید.
  • سوزن را از ورید خارج کنید.
  • محل نمونه‌گیری را با یک تکه پنبه فشار دهید تا خونریزی نکند.
  • در نهایت نمونه خون را به آزمایشگاه یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی ارسال کنید.

در نظر داشته باشید که نمونه‌گیری این آزمایش در منزل معمولا دردناک نیست؛ بااین‌حال، برخی افراد ممکن است احساس ناراحتی خفیفی داشته باشند؛ اما اگر درد یا ناراحتی شدیدی دارید، نمونه‌گیری را متوقف کرده و با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید از افراد متخصص نیز برای نمونه‌گیری خون در منزل، بهره بگیرید.

برای انجام نمونه گیری آزمایش ca19-9، به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اگر شما هم قصد دارید این نمونه‌گیری را در منزل شخصی خود انجام دهید، باید در نظر داشته باشید که برخی نکات را به‌درستی رعایت کنید. انجام‌دادن این نکات علاوه بر اینکه به شما در راحتی نمونه‌گیری کمک می‌کند، در نتایج نهایی آزمایش هم تأثیر مثبتی دارد؛ بنابراین به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • 24 ساعت قبل از آزمایش، از مصرف مولتی ویتامین‌ها یا مواد غذایی حاوی بیوتین (B7) که معمولا در مکمل‌های تقویتی پوست، مو و ناخن استفاده می‌شود، اجتناب کنید. بیوتین می‌تواند نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد.
  • به مدت 24 ساعت قبل از انجام آزمایش، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی به شدت بپرهیزید.
  • اگر دارویی مصرف می‌کنید، به ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید؛ زیرا برخی دارو‌ها می‌توانند در نتایج آزمایش شما، اختلال ایجاد کنند.
  • در صورتی که شما یک فرد باردار یا شیرده هستید، از انجام‌دادن این آزمایش خودداری کنید؛ زیرا که انجام‌دادن این آزمایش به این دسته از افراد توصیه نمی‌شود.
  • قبل از نمونه‌گیری کاملا ناشتا باشید و سعی کنید حداقل به مدت 8 ساعت چیزی نخورید.
  • در نهایت سعی کنید برای انجام‌دادن نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل، از یک فرد متخصص استفاده کنید و پزشک خود را به خانه بیاورید.

تمامی این نکات، می‌تواند از میزان استرس و نگرانی شما بکاهد و شما به بهترین شکل ممکن، نمونه گیری آزمایش ca19-9 خود را انجام دهید.

آزمایش ca19-9 در منزل، چه زمانی به افراد توصیه می‌شود؟

در حالت کلی، اگر شما علائم زیر را دارید، پیشنهاد می‌شود این نمونه گیری آزمایش را انجام دهید.

1) درد شدید شکم و پهلو

2) حالت تهوع پی‌درپی

3) از دست دادن کامل اشتها

4) کاهش وزن سریع بدون دلیل مشخص

5) زردی چشم و صورت

6) درد مزمن و عدم کنترل قند خون

7) ارزیابی روند درمان در افراد مبتلا به سرطان پانکراس

8) داشتن سرطان مجاری صفراوی در افراد مبتلا به انسداد مجاری

9) افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس

10) افرادی که در سرطان پانکراس، سابقه خانوادگی دارند.

11) و ...

در صورت مشاهده هر گونه از این علائم، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورت نیاز، درمان خود را آغاز کنید.

مزایای نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل

انجام‌دادن نمونه‌گیری در منزل، زمانی که توسط متخصص انجام شود، می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد که در این بخش به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

  • راحتی و سهولت در انجام کار
  • برخوردار بودن از هزینه کم‌تر نسبت به آزمایشگاه
  • حفظ حریم خصوصی
  • و ...

که در صورت نیاز، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

هر آنچه باید در مورد نمونه گیری آزمایش ca19-9 بدانید!

هر آنچه باید در مورد نمونه گیری آزمایش ca19-9 بدانید!

در این مطلب، به بررسی موضوع نمونه گیری آزمایش در منزل پرداختیم و موارد مربوط به آن را مورد بررسی قرار دادیم. در طول این نوشته، دریافتیم، نمونه گیری آزمایش ca19-9 در منزل یک گزینه نسبتا جدید است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا نمونه گیری آزمایش در منزل برای شما مناسب است یا خیر، یک تصمیم شخصی است و اگر در مورد این موضوع هر گونه سؤال یا نگرانی دارید، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت داشته باشید.

پسندها (2)

نظرات (0)