نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اوتیسم چیست و چه علائمی در کودکان دارد

1402/4/17 11:39
497 بازدید
اشتراک گذاری

اوتیسم چیست و چه علائمی در کودکان دارد

اتیسم یکی از بیماری های شایع در جوامع امروزه در زندگی های صنعتی میباشد که میتواند ناتوانایی های ذهنی و گفتاری های بسیاری را برای کودک به وجود آورد. این اختلال دارای ویژگی های مختلفی میباشد. اوتیسم میتواند باعث ناتوانایی در تمامی مراحل زندگی یک فرد شود. بنابراین برای آن که بدانیم این اختلال دارای چه علائمی میباشد در این مقاله همراه ما باشید.

علائم اتیسم چیست

اتیسم یک اختلال عصبی رشدی میباشد که معمولا در سنین ابتدایی زندگی خود را نشان میدهد.معمولادر سنین 3 سالگی به بالا میتوان تشخیص اتیسم را برای کودک در صورت داشتن علائم گذاشت. اگرچه در بعضی دیگر از کودکان نیز این اختلال قبل از 3 سالگی نیز قابل تشخیص میباشد. مرکز و کلینیک گفتاردرمانی در افسریه در تهران یکی از مراکز بسیار خوب برای مراجعه غربالگری این اختلال میباشد. این اختلال معمولا در دوران کودکی با علائمی مثل سطح توجه پایین، ارتباط چشمی ضعیف، گفتار نامناسب و سطح ذهنی ضعیف تر میتواند در مراحل ابتدایی خود را نشان دهد. علائم حسی و علائم ارتباطی عیف نیز میتواند نشانگر یک کودک اتیسم در مراحل ابتدایی باشد. بسیاری از این علائم میتواند در کودکان عادی نیز مشاهده شود بنابراین با داشتن این علائم در کودکان خود سریع نشان اوتیسم را نباید به کودک خود بزنید.با مراجعه به مرکز گفتاردرمانی در افسریه میتوانید از غربالگری این اختلال در کودک خود با خبر بشوید. علائم حسی نیز میتواند جزو مولفه های تشخیصی ایم اختلال باشد. علائم حسی در بسیاری از کودکان اوتیسم مشاهده میشود و این علائم در کودکان بسیار متفاوت میباشد. در انسان حس های مختلفی وجود دارد که در افراد طیف اتیسم عملکرد های این حس ها متفاوت میباشند و در نتیجه کودک دارای علائم متفاوتی میباشند. تکان دادن مداوم دستان، چرخیدن سریع به دور خود به صورت زیاد، بپر بپر کردن زیاد، مشکلات لمسی از علائم این اختلال میتواند باشد. اگر چه این علائم بسیار گسترده تر میباشند اما این ها نمونه ای از این علائم حسی در کودکان اوتیسم میباشند.

علائم حسی در کودکان اوتیسم

حس ها در بدن انسان کاربرد های متفاوتی دارند. این حس ها میتوانند اطلاعات را از محرک های بیرونی دریافت و به مغز گزارش کنند. در انسان علاوه بر حس بویایی، شنیداری، و چشایی حس های لامسه، حس عمقی و حس وستیبولار نیز وجود دارند که برای رشد انسان ها بسیار مهم می باشند. از این حس ها دو حس عمقی و وستیبولار برای رشد انسان بسیار مهم میباشد و این حس ها برای کودکان اوتیسم بسیار مهم میباشد چرا که بسیاری از کودکان اوتیسم در این دو حس مشکلاتی را دارند. برای درک چگونگی این کارکرد باید حتما به یک کاردرمان مراجعه نمود. مرکز کاردرمانی در مسعودیه نیز یکی از مراکز بسیار معتبر و زیر نظر سازمان نظام پزشکی میباشد که میتواند به ارزیابی های صورت گرفته برای کودکان اتیسم بپردازد. آگاهی یافتن از نوع کارکرد این نوع حس ها میتوان راه گشای فهمیدن عملکرد های فعالیت های نامطلوب کودکان اتیسم باشد. بسیاری از فعالیت هایی که در کودکان اوتیسم مشاهده میشود و برای ما حرکت نامطلوب در نظر گرفته میشود در حقیقت منشا حسی در این کودکان دارد. در حقیقت مغز کودکان اتیسم نمیتواندت عملکرد مناسب و یک پارچگی مناسب را برای این کودکان در مواجه به محرک های حسی بدهد و در نتیجه پاسخ مناسبی کودک به محرک های اطراف خود نمیدهد و به طبع آن رفتار های اضافی برای خود در نظر میگیرد. بنابراین مراجعه به یک کاردرمان حسی برای اطلاع از نوع کارکرد و همچنین غربالگری این کودکان بسیار مهم میباشد.

اختلالات حسی کودکان اتیسم چگونه تعدیل میگردد

در بعضی از کودکان اتیسم از تحریکات حسی برای تنظیم سیستم حسی خود برای تعدیل استفاده میکنند. رفتار هایی مانند حرکات تکراری و منظم، صداها یا عدم ارام و قرار می تواند به افراد مبتلا به اختلال اتیسم کمک کند ارامش خود را حفظ کنند، استرس خود را کمتر کنند یا از ورودی محرک های حسی نامطلوب خودداری کنند.

در هر صورت، در بعضی از مواقع انجام محرک های حسی برای بعضی از کودکان اتیسم ممکن است نتیجه ی برعکسی را برای این کودکان به وجود آورد. درنتیجه افراد اتیسم اکثرا احساساتی دارند که باید با کمک محرک های حسی محیطی احساس خود را فروکش کنند. وقتی این رفتار برای کودکان اتیسم میافتد رفتار های اضافی باعث خستگی و صرف انرژی زیاد برای این کودکان میشود.

در این مواقع مراجعه به یک کاردرمان حسی میتواند بسیار مطلوب باشد. در حقیقت یک کاردرمان حسی با ارائه ی رژیم های حسی میتواند برای کودکان اتییسم بسیار مفید باشد. این رژیم های حسی باعث میشود کودک دیگر حرکات اضافی را برای خود نشان ندهد و رفتار های اضافی و خسته کننده ی کمتری را از خود نشان دهند در نتیجه کودک ارام تر میشود و بی قراری های زیادی را از خود نشان نمیدهد.

برای تشخیص اوتیسم باید کجا مراجعه کنیم

قطعا برای تشخیص تمامی اختلالات از جمله اتیسم باید به مراکزی که تحت نظر ساطمان نظام پزشکی میباشند مراجعه کنید. پزشکان مغز و اعصاب و روانپزشکان، کاردرمانان و گفتاردرمان ها از جمله مراکز معتبری میباشند که میتوانند در تشخیص این اختلالات به خانواده ها کمک کنند. در حقیقت برای مراجعه به مراکز تخصصی فقط باید به مراکزی که تحت نظر نظام پزشکی هستند مراجعه کنید که دارای سطح علمی مناسبی برای تشخیص این اختلالات هستند.

درمان های اتیسم

در مرحله اول باید بدانید که اوتیسم درمان قطعی ندارد و این اختلال به صورتی میباشد که تا اخر عمر کودک را درگیر میکند. تمامی درمان های در حال حاظر کنترل کننده ی این علائم در کودکان میباشند. درمان های دارویی که زیر نظر پزشکان متخصص داده میشود از درمان های دارویی در این کودکان میباشند. خط دوم درمان در این کودکان کاردرمانی و گفتاردرمانی میباشند. در حقیقت بعد از دارودرمانی درمان های توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی از درمان های ضروری برای این کودکان میباشند. به همین منظور بعد از تشخیص اولیه در این کودکان باید به مراکز کاردرمانی مراجعه نموده و از درمان های کاردرمانی و گفتاردرمانی بهره مند شوید.مراکز بسیار معبتری در تهران هستند و میتوانند خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی را به یه صورت بسیار کاملا تخصصی دریافت نمایید. بسیاری دیگر از درمان های مکمل نیز برای این کودکان در نظر گرفته میشود که هیچ مبنای علمی ندارند چرا که کارهای تحقیقاتی روی آن ها صورت گرفته اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است در نتیجه نمیتوان آن را درمان برای این کودکان در نظر گرفت. یکی از مراکز بسیار معتبری که میتوان آن را معرفی نمود مرکز و کلینیک کاردرمانی در مسعودیه میباشد که درمان های تخصصی من جمله کاردرمانی تخصصی ذهنی، حسی، حسی حرکتی، اتاق تاریک و خدمات گفتاردرمانی را ارائه میدهد.همچنین ارزیابی های علمی صورت گرفته را برای کودکان اوتیسم برای کمک به تشخیص پزشکان ارائه میدهد.

پسندها (1)

نظرات (1)

mis op
17 تیر 02 21:02
همچنین پسران بیشتر از دختران دچار این بیماری میشن درسته؟