نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 17 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آنتی هیستامین و لوراتادین

1402/2/12 10:28
909 بازدید
اشتراک گذاری

آنتی هیستامین

زمانی که فردی دچار واکنش های آلرژیک می شود، امکان دارد علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و خارش پوستی را تجربه کند که در این هنگام آنتی هیستامین می تواند در کاهش این نشانه ها موثر باشد.

حساسیت های فصلی و بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی می توانند سبب بروز علائمی شوند که نیازمند استفاده از چنین دارویی است.

در حال حاضر نمونه های مختلفی از این دارو تجویز و مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه مقاله قصد داریم درباره آن اطلاعاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

مکانیسم اثر آنتی هیستامین چگونه است؟

در زمان هایی که بدن با یک ماده بی ضرر برخورد می کند و سیستم ایمنی آن را به عنوان یک مهاجم در نظر می گیرد، دچار واکنش های حساسیت زا می شویم.

به دنبال این واکنش ها مقداری هیستامین ترشح شده و به سلول های موجود در بدن متصل می شود که در پی آن علائم آزاردهنده آلرژی بروز می کند.

در چنین مواقعی با مصرف داروهای ضد حساسیت می توان به رفع این نشانه ها کمک کرد، در واقع این نوع از داروها گیرنده های هیستامین در سطح سلول ها را مسدود می کنند.

انواع آنتی هیستامین را بشناسید

به طور کلی 3 نسل مختلف از این داروها تولید می شود که گروه اول آنها به راحتی می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و بر روی گیرنده های مربوط به چرخه خواب و بیداری فرد تاثیرگذار باشند.

در واقع نسل اول این داروها خاصیت آرام  بخشی دارد و با اتصال به گیرنده های H1 در CNS مغز، قادر هستند عملکردهای حرکتی و شناختی را با اختلال مواجه کنند و موجب خواب آلودگی در فرد مصرف کننده شوند.

این در حالی است که نسل دوم و سوم از این داروها، قابلیت عبور از سد خونی مغزی را ندارند و به این صورت فاقد خاصیت آرام بخشی هستند.

لوراتادین یکی از نمونه هایی بوده که متعلق به نسل دوم و سوم از داروهای ضد حساسیت است و علاوه بر اینکه مانع بروز خواب آلودگی می شود، از نظر تاثیرگذاری بر علائم نیز قوی تر عمل می کند.

نکاتی درباره لوراتادین؛ به عنوان یکی از نمونه های آنتی هیستامین

در خصوص مصرف لوراتادین و امکان بروز تداخل دارویی، باید نکاتی را در نظر بگیرید که شامل موارد زیر است :

  • در صورتی که به بیماری های کلیوی یا کبد مبتلا هستید، بهتر است پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • زنان باردار نیز نباید بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده کنند.
  • بدون توصیه پزشک، از مصرف لوراتادین برای کودکان زیر 2 سال خودداری کنید.

لوراتادین

نحوه مصرف لوراتادین

این نوع از Antihistamine به عنوان داروهای بدون نسخه به فروش می رسد و شما برای دریافت اطلاعات مربوط به مقدار و موارد مصرف لوراتادین باید تمامی دستورالعمل  های آن را به خوبی مطالعه کنید.

در ضمن لوراتادین یکی از داروهای ایمن از دسته Antihistamine محسوب می شود و در صورتی که نشانه هایی از حساسیت مانند کهیر یا خارش پوستی دارید، می توانید از این دارو برای رفع آنها کمک بگیرید.

جمع بندی

آنتی هیستامین به عنوان داروی ضد حساسیت در نظر گرفته می شود که می تواند علائم مربوط به واکنش های آلرژیک مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش پوستی و برخی نشانه های دیگر را از بین ببرد.

در حال حاضر 3 نسل از این داروها وجود دارد که گروه اول خاصیت آرام بخشی دارند و در صورت مصرف، باعث خواب آلودگی می شوند.

در صورتی که نسل دوم و سوم از این دارو، فاقد چنین اثری است و لوراتادین در دسته بندی این نسل ها گنجانده می شود.

با توجه به این که لوراتادین در دسته داروهای بدون نسخه قرار می گیرد، شما می توانید برای سفارش آن سری به وب سایت داروسازی کارن بزنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)