نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بهترین سن ارتودنسی دندان چند سالگی است؟

1401/10/26 13:07
653 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بهترین سن ارتودنسی دندان چند سالگی است؟ شاید برایتان جالب باشد که بهترین سن انجام درمان ارتودنسی با بهترین سن که باید اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی را داشته باشید، یکی نیست.

مراجعه به متخصص در بهترین سن ارتودنسی دندان همواره یک چالش برای والدین و افراد مختلف بوده است. همواره لبخند یکی از نشانه‌های مهم در زیبایی چهره افراد به حساب می‌آید؛ اما اغلب بعد از افتادن دندان‌های شیری، دندان‌های جدید دیگر صاف نیستند و از یکدیگر فاصله دارند یا اینکه به دلیل کم بودن فضا، نامرتب، کج و روی هم قرار می گیرند.

ارتودنسی به زیباتر شدن دندان‌های شما و همین طور درمان مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های فکی و دهانی کمک می‌کند تا تعادل و هماهنگی را در قسمت دهان و دندان‌ها به وجود ‌آورد. برخی از افراد در مورد این درمان و سن مناسب ارتودنسی اطلاعات کافی را ندارند و یا به دنبال یک ارتودنتیست باتجربه هستند. در این مقاله با ما باشید تا توضیح دهیم که ارتودنسی چیست و بهتر است در چه سنی برای انجام آن اقدام کرد؟

سن ارتودنسی دندان

ارتودنسی چیست؟

یکی از شاخه‌های مهم دندانپزشکی، ارتودنسی است که وظیفه اصلاح دندان‌ها و درمان‌ بی‌نظمی و ناهنجاری‌های دهانی را به عهده دارد. زمانی که دندان‌ها از نظم طبیعی خود خارج شوند و در جای مناسب خود قرار نگیرند، امکان بروز مشکلات دهانی و دندانی افزایش می‌یابد. زیرا فرد برای تمیز نگه داشتن آن‌ها باید وقت بیشتری صرف کند و خطر بیماری‌های پریودنتال و پوسیدگی‌های دندانی بیشتر می‌شود.

در نتیجه در صورت اقدام نکردن در بهترین سن ارتودنسی دندان و درمان نشدن دندان‌های نامرتب، به مرور زمان ناهنجاری‌های دهانی، مشکلات گوارشی و دردهایی در ناحیه گردن، شانه‌ها و سر پدید می‌آیند. مزایایی که در زیر معرفی می‌کنیم همه نشان از اهمیت ارتودنسی دارند :

  • ظاهر زیبای دندان‌ها
  • افزایش طول عمر دندان‌ها
  • جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی و دردهای نواحی سر و گردن
  • کمک به تمیز نگه‌داشتن بهتر دندان‌ها

منظور از ارتودنسی ثابت چیست؟

در ارتودنسی ثابت، بریس ارتودنسی روی دندان قرار می گیرد و دیگر امکان جابه‌جایی آن وجود نخواهد داشت. برای اعمال نیروی لازم به دندان‌ها از براکت‌هایی با جنس سرامیکی یا فلزی که به صورت نگین هستند، بر روی دندان‌ها استفاده می‌‌کنند. بسته به شرایط بیمار، میانگین طول درمان با این روش ارتودنسی برابر با دو سال است.

بهترین سن ارتودنسی دندان در این شیوه، از سنین 10 تا 14 سالگی خواهد بود؛ زیرا با این روش درمانی، دندان‌ها با حرکت بسیار دقیق در بهترین جای ممکن قرار خواهند گرفت و در بچه‌ها امکان ایجاد این حرکت بیشتر است.

توجه کنید که اولین زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی بهتر است 7 سالگی باشد. در این سن، چنانچه لازم باشد از روش های ارتودنسی متحرک (ارتودنسی پیشگیرانه) استفاده می شود.

سن ارتودنسی

چه افرادی می‌توانند ارتودنسی انجام دهند؟

به طور کلی تمام افرادی که از مشکلات دهانی و دندانی رنج می‌برند و به دنبال داشتن لبخندی زیبا هستند می‌توانند برای این درمان ارتودنسی اقدام کنند. در ادامه جزئیات کامل در مورد افراد مناسب برای انجام ارتودنسی را شرح می‌دهیم:

  • افراد با دندان‌های نامرتب : افرادی که به این مشکل دچار هستند، چه کودک و چه بزرگ‌سال، می‌‌توانند برای اصلاح دندان‌های خود از طریق ارتودنسی اقدام کنند.
  • افراد با ناهنجاری‌های فک و دهان : بهترین سن ارتودنسی دندان برای افرادی که از ناهنجاری‌های فک رنج می‌برند، سنین 10 تا 12 سالگی است؛ زیرا در سنین بالاتر ارتودنسی به تنهایی جوابگو نخواهد بود و باید از جراحی فک نیز در کنار آن کمک گرفت.
  • افراد با فاصله‌های زیاد بین دندان‌ها : برای اصلاح فاصله‌های بین دندان‌ها امکان انجام ارتودنسی در هر سنی وجود دارد.
  • افراد با ازدحام دندانی : شلوغی‌های دندانی از مشکلاتی است که تعدادی از افراد با آن درگیر هستند و برای درمان آن در هر سنی می‌توان از ارتودنسی کمک گرفت.

بهترین سن ارتودنسی دندان چه موقع است؟

هر فردی در زندگی خود با سه مرحله تکامل دندانی رو به رو است که دوره‌های دندان شیری، دندانی مختلف و دندانی دائمی را شامل می‌شوند. بهترین سن ارتودنسی دندان کودکان در اواخر دوره دندانی مختلف است. این سن برای کودکانی که ناهنجاری‌های فک ندارند، مناسب خواهد بود.

در صورت پایان این دوره و افزایش سن نیز باز هم می‌توان درمان ارتودنسی را انجام داد؛ البته اگر دندان‌ها سالم بوده و بافت‌های نگه‌دارنده آن‌ها آسیبی ندیده باشند. تغییرات استخوانی در بزرگ‌سالان به‌کندی صورت می‌گیرد و از این رو مدت دوره درمان آن‌ها نسبت به دوره درمان کودکان بیشتر طول خواهد کشید.

سن ارتودنسی دندان چه تأثیری بر طول درمان خواهد گذاشت؟

سنی که ارتودنسی در آن آغاز می‌شود بر طول درمان بیمار تأثیر خواهد گذاشت؛ هر چه سن فرد بالاتر رود، تأثیر ارتودنسی بر تغییر جای دندان‌ها و موقعیت فک کم‌تر می‌شود. زیرا در بزرگ‌سالان، استخوان‌های دهان و فک تکامل یافته‌اند. از این رو برای این‌که ارتودنسی نتیجه موفقیت‌آمیزی بر روی افراد بزرگ‌سال داشته باشد لازم است تا طول درمان افزایش پیدا کند.

توصیه دندان‌پزشکان بر انجام ارتودنسی در سنین پایین است. اگر تنها به دنبال نظم بخشیدن به دندان‌های نامرتب خود هستید، سنین 10 تا 12 سالگی بهترین سن برای شروع ارتودنسی خواهند بود.

بهترین سن ارتودنسی دندان

چه موقع برای معاینه ارتودنسی دندان‌ها باید اقدام کرد؟

متخصصان، بهترین سن ارتودنسی دندان و آغاز معاینات را در سنین 7 سالگی اعلام کرده‌اند. شما می‌توانید فرزند خود را به کلینیک ارتودنسی دکتر سعید قریشی ببرید تا بهترین زمان شروع ارتودنسی دندان‌ها را با بررسی دقیق تشخیص دهد. دکتر قریشی با تشخیص زمان درست از بروز بیماری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند تا فرزند عزیز شما در آینده دچار مشکلات بیشتر در ناحیه دهان و دندان‌های خود نشود. شما با مراجعه زودهنگام برای معاینه ارتودنسی نیز می‌توانید هزینه‌های درمانی را تا جای ممکن کاهش دهید.

شروع ارتودنسی در سنین پایین چه مزیت‌هایی دارد؟

ما در مورد این‌که ارتودنسی چیست صحبت کردیم و بهترین سن ارتودنسی در مراحل مختلف را معرفی کردیم. هر چه سن انجام ارتودنسی پایین‌تر باشد شما از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد. ازجمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌ها : طول دوره درمان ارتودنسی در سنین پایین و دوران کودکی کوتاه‌تر است و سریع‌تر بودن روند درمان می‌تواند هزینه‌های پایانی ارتودنسی را نسبت به سنین بالاتر کاهش دهد.
  • روند درمان سریع‌تر : در دوران کودکی، استخوان‌های فک هنوز در حال رشد و تکامل هستند و از این رو سریع‌تر نسبت به دستگاه‌های ارتودنسی جواب خواهند داد. به دلیل این که در این سنین جابه‌جایی فک و حرکت دندان‌ها راحت‌تر انجام می‌شود، روند درمان سریع‌تر است.
  • کمک به بهبود سلامت دهان : پایین بودن سن ارتودنسی دندان از بروز ناهنجاری‌های دهان و دندان‌ها در آینده جلوگیری می‌کند و مانع از پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها می‌شوند؛ زیرا احتمال ماندن غذا در بین دندان‌های نامرتب و کج بیشتر است.
  • درمان راحت : در صورتی که کودک از همان ابتدا از ناهنجاری‌های فک رنج ببرد و ارتودنسی را هر چه سریع‌تر انجام دهد، کنترل رشد فک‌ها راحت‌تر خواهد بود و نیاز به جراحی ندارد؛ اما در سنین بالاتر در کنار ارتودنسی باید جراحی فک نیز انجام شود که دوره نقاهت دوماهه دارد و درد و هزینه زیادی را به شخص متحمل می‌کند.

ارتودنسی با دکتر قریشی

دکتر سعید قریشی یکی از متخصصین متبحر در زمینه ارتودنسی دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های فک و دهان است که دوره تحصیلات و کاری خود را هم در ایران و هم در کانادا گذرانده است. دکتر قریشی با داشتن علم و تجربه کافی قادر به تشخیص بیماری‌های مربوط به فک و بهترین سن ارتودنسی دندان است و تمام تلاش خود را می‌کند تا با تشخیص درست، هزینه‌های بیمار را تا جای ممکن کاهش دهد.

کادر مجرب و تجهیزات به‌روز و کامل کلینیک ارتودنسی دکتر سعید قریشی به شما این اطمینان را می‌دهد که در طول دوره درمان خود با کوچک‌ترین مشکلی روبه‌رو نخواهید شد و درمانی راحت و با کم‌ترین عوارض جانبی را پشت سر خواهید گذاشت.

متخصص ارتودنسی دندان

سخن آخر

عوامل مختلفی در نامرتب شدن دندان‌ها و بروز ناهنجاری‌های فک و دهان تأثیر می‌گذارند که هم زیبایی چهره و هم سلامت فرد را تهدید می‌کنند. با انجام ارتودنسی می‌توان دندان‌ها و فک را اصلاح کرد و از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها، بیماری‌های گوارشی و دردهای نواحی سر و گردن جلوگیری نمود. ما در این مطلب در مورد بهترین سن ارتودنسی دندان صحبت کردیم و توضیح دادیم که شروع این درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد.

پسندها (1)

نظرات (0)