نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

رژیم غذایی مناسب در دورۀ پیش از قاعدگی

1401/8/9 17:07
672 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تصاویر کلوزآپ از یک بشقاب سبزیجات (هویج، خیار، لبو) و دیپ حمص که در دست یک زن است.

روزهای پیش از پریود، برای هر کدام از ما یک ویژگی خاص دارند که گاهی بسیار دشوارند و گاهی هم بدون مشکل خاصی و با درمان‌های خانگی می‎توان پشت سر گذاشت. یکی از مفیدترین تغییراتی که می‌شود برای راحت‌تر گذراندن دوره پیش از قاعدگی و علامت‌هایش (همان PMS) در سبک زندگی ایجاد کرد، رژیم غذایی است. خیلی خیلی مهم است که در روزهای پیش از قاعدگی چه چیزهایی بخورید و البته چه چیزهایی نخورید.

در این مطلب چند تغییر مناسب برای رژیم غذایی پیش از پریود را با هم بررسی می‌کنیم و تاثیراتشان را بر درد و علائم مختلف پی ام اس می‎شناسیم.

از خوراکی‌های سرشار از کلسیم و ویتامین دی لذت ببرید

مطالعاتی که روی زنان میانسال انجام شده نشان می‎دهند که زنانی که کلسیم و ویتامین دی زیادی در رژیم غذایی‎شان دارند، کمتر علائم PMS را تجربه می‌کنند. این کلسیم، باید از طریق خوراکی‎های حاوی آن به بدن برسد و نه لزوما مولتی ویتامین‌های خوراکی مانند قرص و مکمل. در روزهای منتهی به پریودتان، هر روز حداقل سه وعده کلسیم مصرف کنید؛ آن هم در خوراکی‎هایی مانند شیر (کم چرب)، پنیر، ماست، آب پرتقال، شیر سویا و … و اگر دوست دارید در کنارش قرص مکمل کلسیم و ویتامین دی هم مصرف کنید. ویتامین دی می‎تواند علائم افسردگی را هم در مغز شما کاهش بدهد تا در این روزها کمتر حس و حال منفی را تجربه کنید.

غلات کامل، میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

البته که بهتر است این‌ها را همیشه بخورید، نه فقط در روزهای پیش از قاعدگی. بشقاب غذایتان را رنگین کنید، مثلا اگر برنج و گوشت می‎خورید، سالاد را کنارش فراموش نکنید و اگر برای صبحانه نان و پنیر دوست دارید، حتما یک نوع سبزیجات یا میوه (سبزی خوردن، خیار، گوجه و …) را در کنارش فراموش نکنید. در دوران پی ام اس به دلیل تغییرات گوارشی بدن که ممکن است برای بعضی از زنان یبوست ایجاد کنند، بهتر است مواد غذایی سرشار از فیبر هم بخورید. برنج، نان جو و اوتمیل از جمله این خوراکی‌ها هستند.

همچنین ویتامین‌های گروه ب که در نان‏‌ها و کورن‌ فلکس‎های غنی‏‌شده وجود دارند هم علائم پی ام اس را به شدت کاهش می‎‏دهند. درست مثل دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی، بهتر است این ویتامین را هم از طریق غذا دریافت کنید، نه قرص.

اگر بیماری‌های زمینه‌ای مثل قند یا تیروئید دارید، رژیم غذایی پی ام اس شما باید با کمک یک پزشک متخصص طراحی شود. همین حالا از یک دکتر غدد خوب در تهران، نوبت بگیرید.

در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‎روی نکنید

اگر شما هم در روزهای پی ام اس به شدت هوس شکر می‎کنید و دوست دارید همیشه شیرینی و شکلاتتان دم دست باشد، تنها نیستید. سطوح هورمونی (استروژن و پروژسترون) به شدت در حال تغییر هستند و این یعنی اشتهای شما ممکن است بیشتر شود و دلتان ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر (نسبت به رژیم عادی‎تان) بخواهد. این کالری‌های اضافه را بسیاری از خانم‏ها از طریق کربوهیدرات، چربی و شیرینی تامین می‎کنند. برای این که حس سیری داشته باشید اما سنگین و کلافه نشوید، بهتر است به صورت متعادل شکر مصرف کنید و کالری مورد نیازتان را از طریق غلات کامل بگیرید. چیزهایی مثل نان جو و کورن فلکس غلات.

کسی پشت میز نشسته و روی یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده نمک می‌ریزد.

حواستان به نمک مصرفی‌تان باشد

خیلی سخت است که بگوییم نمک را می‌شود از رژیم غذایی حذف کرد. تقریبا در هر سه وعده‌ای که روزانه می‌خوریم نمک وجود دارد. بعضی‌ها غذایشان را شورتر دوست دارند و بعضی‌ها کم‌نمک‎تر، و این ماده برای روزهای پیش از قاعدگی چندان مفید نیست. تقریبا تمام خوراکی‌های آماده مثل چیپس، پنیر، چوب‎شور و… نمک دارد و نمک بیشتر یعنی ورم و نفخ بیشتر در سیستم گوارش.

بهتر است در این روزها کمتر غذای آماده و فراوری شده بخورید و بیشتر در خانه آشپزی کنید. اگر امکانش را ندارید، بیشتر از همیشه آب بنوشید تا بدنتان بتواند سدیم اضافه را دفع کند.

یک دکتر متخصص زنان می‎تواند علائم پی ام اس شما را از نزدیک بررسی کند و پیشنهادهای مفید دارویی برای این روزها بدهد. نوبتتان را همین حالا، آنلاین بگیرید.

تخم مرغ نقش مهمی دارد

یکی از خوراکی‌های مهم و مفید برای روزهای قبل از قاعدگی، چیزی است که در یخچال همه خانه‎ها وجود دارد: تخم مرغ. تخم مرغ پر است از ویتامین دی، بی و ای و می‌تواند علائم گوارشی پریود را کاهش بدهد و روی تغییرات شیمیایی منجر به پی ام اس در مغز هم تاثیر بگذارد. اگر تخم مرغ دوست دارید، آن را برای صبحانه یا شام آب پز کنید و با نان جو بخورید.

خودتان را از چیزهایی که دوست دارید محروم نکنید

می‎شود همه این توصیه‌ها را رعایت کرد، اما خود را از خوراکی‎های خوشمزه محروم نکرد. بهتر است که حواستان به چیزهایی که می‌خورید باشد اما اگر یک تکه شکلات یا یک ساندویچ همبرگر حالتان را بهتر می‌کند و به حس افسردگی‌تان کمک می‎کند، حتما آن را بدون احساس گناه بخورید. لذت بردن از غذا اصلا اتفاق بدی نیست و اتفاقا برای حس و حال بد روزهای پی ام اس خیلی هم مفید است. خوراکی‌های مورد علاقه‌تان را در رژیم متعادل خودتان بگنجانید، با لذت بخورید و به روزهای بعد فکر کنید.

با کمک درمانکده، یک رژیم مناسب برای روزهای پیش از قاعدگی دریافت کنید

در روزهای پی ام اس، بهتر است که داروها و تغذیه خودتان را با مشورت متخصصان انتخاب کنید تا کمتر درد بکشید و بیشتر انرژی داشته باشید. در وب سایت درمانکده می‌توانید پزشکان متخصص را در تهران، کرج و قزوین مشاهده کنید، اطلاعاتشان را ببینید و نظر دیگران را در موردشان بخوانید. بعد از این که پزشک‌های مختلف را با هم مقایسه کردید، به صورت آنلاین نوبت بگیرید و در روزی مشخص برای ویزیت حضوری مراجعه کنید. اگر به دنبال یک متخصص تغذیه در قزوین هستید یا نوبت یک دکتر زنان در تهران را می‌خواهید، همین الان به درمانکده سر بزنید. (منبع: نی نی سایت)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)