نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آزمایش قند بارداری چیست و چرا باید انجام شود؟

1401/2/31 13:00
646 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دیابت بارداری

اگر در دوره بارداری به سر میبرید و هنوز آزمایش قند بارداری انجام نداده‌اید، یا اینکه پزشک توصیه کرده است این تست را انجام دهید و شما موفق به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نشده‌اید، بهتر است تا اطلاعات کاملی را در ارتباط با این آزمایشات بدانید. متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند، مادران حتماً با شروع بارداری نسبت به انجام آزمایش قند بارداری اقدام کنند.

اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش قند بارداری بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری نوعی دیابت است که می‌تواند در دوران بارداری در زنانی که قبلاً دیابت نداشته‌اند، ایجاد شود. هر ساله ۲ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها شامل مادرانی می‌شود که مبتلا به دیابت بارداری هستند.

آزمایش دیابت بارداری

آزمایش قند بارداری چیست؟

آزمایش قند بارداری به بررسی سطح قند خون در مادر باردار میپردازد. تست قند خون بارداری به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که بارداری سالمی دارید و کودکی سالم به دنیا خواهید آورد. پزشک متخصص با بررسی نتیجه این آزمایش می‌تواند در نحوه مشاوره پزشکی خود تجدید نظر کند و آنچه که برای مادر مفیدتر است را توصیه کند.

همچنین متخصص به شما توضیح می‌دهد که قند بارداری باید چند باشد و شما چه زمانی باید مجدداً آزمایش دیابت بارداری را تکرار کنید.

چه کسانی در معرض دیابت بارداری قرار دارند؟

این سوال بسیاری از مادران باردار است که چه کسانی در معرض دیابت بارداری قرار دارند و آزمایش قند بارداری چه کمکی به کنترل این وضعیت می‌کند؟

دیابت بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مادر توانایی تولید انسولین کافی در دوره بارداری را نداشته باشد. بنابراین با انجام آزمایش دیابت بارداری مادر از عملکرد صحیح بدن خود در تولید انسولین مطلع خواهد شد  یا اینکه از مبتلا بودن به دیابت بارداری آگاهی پیدا می‌کند.

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ساخته می‌شود و مانند کلید عمل می‌کند. در واقع این هورمون، قند خون را برای استفاده به عنوان انرژی وارد سلول‌های بدن شما می‌کند و بدنتان سوخت و ساز طبیعی خود را ادامه خواهد داد.

در دوران بارداری، بدن فرد هورمون‌های بیشتری ترشح می‌کند و تغییرات دیگری مانند افزایش وزن را تجربه می‌کند. این تغییرات باعث می‌شود که سلول‌های بدن به طور موثر از انسولین استفاده کنند، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود. مقاومت به انسولین نیاز بدن شما به انسولین را افزایش می‌دهد و در نتیجه دیابت بارداری رخ می‌دهد.

حال ممکن است بپرسید که قند بارداری باید چند باشد و چه زمانی بیشتر در معرض خطر دیابت قرار داریم؟ باید بگوییم که همه زنان باردار در اواخر بارداری، مقداری مقاومت به انسولین دارند. با این حال، برخی از زنان حتی قبل از باردار شدن هم درگیر مشکل مقاومت به انسولین هستند. این گروه بارداریشان همزمان با افزایش نیاز بدن به انسولین شروع می‌شود، بنابراین احتمال ابتلا آن‌ها به دیابت بارداری بیشتر خواهد بود. از این رو متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند، مادران در اوایل بارداری تست قند خون بارداری در منزل یا آزمایشگاه را انجام دهند.

آیا دیابت بارداری برای نوزاد خطرناک است؟

بله دیابت بارداری به همان میزان که برای مادر خطرزاست، برای نوزاد نیز خطر دارد. مادرانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند و این اختلال را کنترل نمی‌کنند، اغلب فرزندانی به دنیا می‌آورند که از بدو تولد مبتلا به دیابت هستند. همچنین نوزادانی که از مادران دیابتی متولد می‌شوند، اغلب وزن بالایی دارند و به همین علت، تولد سختی خواهند داشت. ضمن اینکه بدنیا آوردن نوزاد با وزن بالا برای مادر دیابتی نیز خطر خواهد داشت.

بنابراین با انجام آزمایش قند بارداری، می‌توانید متوجه شوید که قند خون شما در چه وضعیتی است و قند بارداری باید چند باشد تا به حالت نرمال برگردید. بهتر است آزمایش دیابت بارداری را دقیقاً زمانی که پزشک توصیه می‌کند، انجام دهید و به زمان دیگر موکول نکنید. از دیگر خطرات دیابت بارداری برای نوزاد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تولد با وزن بالا
  • تولد پیش از زمان طبیعی
  • بروز اختلالات تنفسی
  • قند خون پایین

.

انواع آزمایش قند بارداری

آزمایش دیابت بارداری سه نوع دارد که به قرار زیر هستند :

  • آزمایش دیابت بارداری GTT
  • آزمایش دیابت بارداری 2hpp
  • آزمایش دیابت بارداری GCT

قند خون بارداری

ضرورت انجام آزمایش قند بارداری چیست؟

آزمایش قند بارداری نشان می‌دهد که بدنتان نسبت به انسولین مقاومت دارد یا خیر. بنابراین انجام آن ضرورت دارد. مهم است که برای اطلاع از دیابت بارداری تست قند خون بارداری در منزل یا آزمایشگاه را انجام دهید. این آزمایش ضمن کنترل سلامت شما برای حفظ سلامت جنین داخل رحم نیز ضرورت دارد.

دیابت بارداری معمولاً از هفته ۲۴ بارداری خود را نشان می‌دهد، بنابراین لازم است بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، شما آزمایش دیابت بارداری انجام دهید. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری باشید، ممکن است پزشک زودتر از شما آزمایش بگیرد. قند خون بالاتر از حد طبیعی در اوایل بارداری ممکن است نشان دهنده دیابت نوع ۱ و ۲ یا دیابت بارداری باشد.

جلوگیری از دیابت بارداری

بهترین کلید جلوگیری از دیابت بارداری، این است که مادر بداند قند بارداری باید چند باشد! قبل از بارداری، اگر اضافه وزن دارید و فعالیت بدنی منظمی دارید، احتمالاً می‌توانید با کاهش وزن از بروز دیابت بارداری جلوگیری کنید.

اگر باردار هستید و تازه متوجه دیابت بارداری شدید، سعی نکنید وزنتان را کاهش دهید. برای اینکه فرزندتان سالم باشد، باید مقداری وزن اضافه کنید، اما نه خیلی سریع. با پزشک خود در مورد میزان وزنی که باید برای بارداری سالم اضافه کنید صحبت کنید.

تست قند خون بارداری

رژیم دیابت بارداری و لزوم رعایت آن

  • تعداد وعده غذایی را افزایش دهید، حجم وعده‌ها را کوچک کنید و غذاهای سالم را جایگزین غذاهای مضر کنید.
  • غذاهای حاوی کربوهیدرات کمتر بخورید و نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی مصرف نکنید.
  • هرگونه شیرینی که قند بالایی دارد را حذف کنید.
  • غذاهایی بخورید که می‌تواند در کنترل دیابت به شما کمک کند.

پیروی از رژیم دیابت بارداری، به مادران مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا این اختلال را کنترل کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که کنترل دیابت بارداری، خطراتی که متوجه جنین می‌شود را نیز کاهش می‌دهد.

پیشگیری از دیابت نوع ۲ در بارداری

یکی از دلایل توصیه متخصصین به انجام آزمایش قند بارداری پیشگیری و جلوگیری از وخامت اوضاع دیابت بارداری است. حدود ۵۰ درصد از زنان به دیابت بارداری نوع ۲ مبتلا می‌شوند، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید. هر چند وقت یکبار با پزشک خود در مورد چگونگی کاهش خطر و بررسی قند خون صحبت کنید. تست قند خون انجام دهید و مطمئن شوید که در مسیر درست بارداری قرار دارید.

آزمایش قند بارداری

آزمایش دیابت بارداری در منزل با هومکا

آزمایش دیابت بارداری یک روش عالی و ضروری جهت کنترل وضعیت قند خون مادران باردار است. مادران باردار می‌توانند بجای مراجعه به آزمایشگاه، از خدمات تست قند خون بارداری در منزل هومکا استفاده کنند. هومکا امروزه با همکاری بهترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، رشت، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و مشهد، خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل را به شما ارائه می‌کند. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت آزمایش دیابت بارداری با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا از طریق مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست خود را ثبت کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)