نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

0 تا 100 مشاوره آنلاین گفتار درمانی

1401/1/27 19:12
5,455 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

گفتار درمانی آنلاین کودکان

امروزه با توجه به مشکلاتی که در رفت و آمد و غیره وجود دارد استفاده از خدمات آنلاین در میان مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است یکی از این خدمات گفتاردرمانی به صورت غیرحضوری است.

اما شاید برداشت اشتباهی برای گفتار درمانی آنلاین وجود داشته باشد و آن این بوده که گفتار درمانی آنلاین رایگان وجود دارد. باید بگوییم که گفتار درمانی چه حضوری باشد و چه غیرحضوری (آنلاین) نیازمند پرداخت هزینه جلسات گفتار درمانی است. ولی می توان برای تشخیص بیماری و روند درمان مشاوره رایگان دریافت نمود.

مزایای گفتار درمانی آنلاین

1. گفتاردرمانی در خانه : روند گفتار درمانه در منزل و در کنار خانواده موجب افزایش میزان عملکرد کودکان بانیازهای ویژه می‌شود.

2. کاهش هزینه : گفتاردرمانی آنلاین باعث کاهش هزینه شما می‌شود.

3. صرفه جویی در زمان : خانواده وقت زیاد را جهت رفت و آمد به کلینک صرف می کنند اما با گفتاردرماني آنلاين می توان در زمان صرفه جویی می شود.

4. بدون محدودیت مکان : در گفتاردرمانی آنلاین می توان درهر مکانی جلسات را برگزار کرد یکی از مشکلات خانواده ها وقفه در جلسات گفتاردرمانی به خاطر مسافرت، تعطیلات ناشی از آلودگی هوا و غیره می باشد.

5. ارزیابی دقیق : بیمار در محیط خانه و براساس ویدیویی ارسالی ارزیابی می شود. در کلینیک ممکن است فرد همکاری نکند یا به دلایلی نتواند همه توانمندی های خود را نشان بدهد.

6. دسترسی آسان به متخصص : شما می توانید سوالات و ابهامات خود را بدون محدودیت زمانی و مکانی از گفتاردرمانگر در جهت بهبود روند درمان بپرسید. و این یعنی آموزش گفتاردرمانی در خانه. زیرا شما با ماندن در خانه و استفاده کردن از روش های گفتاردرمانی به راحتی می‌توانید در بهبود اوضاع زبان و لهجه و نوع بیان کودکانتان مثمر ثمر باشید.

گفتار درمانی از راه دور برای چه کسانی خوب است؟

هزینه گفتار درمانی آنلاین

اختلالات زیادی را می توان از طریق جلسات آنلاین (گفتار درمانی تلفنی) ویزیت کرد. محدودیت سنی برای استفاده کنندگان از این روش وجود ندارد. در مواردی که سن کودک کمتر از سه سال است، بیشتر جلسات بصورت مشاوره آنلاین با والدین کودک خواهد بود. در زیر برخی از اختلالات و بیماری هایی که بیشترین سود را از این جلسات می برند را ذکر کرده ایم :

  • لکنت : چه در کودکان و چه در بزرگسالان از طریق درمان آنلاین لکنت زبان، قابل درمان است.
  • تاخیر کلامی : کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند و یا مهارتهای گفتار و زبان آنها نسبت به هم سن و سالانشان کمتر است از جلسات از راه دوره بهره زیادی می برند.
  • مشکل تلفظ : این مشکل هم در کودکان و هم در بزرگسالان از طریق جلسات انلاین قابل درمان است.
  • سکته مغزی و آسیب مغزی : افرادی که بواسطه سکته مغزی و یا آسیب مغزی مشکلات گفتار و زبان دارند به دلیل سختی رفت و امد به کلینیک، می توانند از جلسات توانبخشی از راه دور استفاده ببرند.
  • مشکلات خواندن و نوشتن : کودکان دارای اختلال یادگیری نیز از این جلسات بهره زیادی می برند.
  • کودکان دارای بیماری : کودکان دارای کم شنوایی یا فلج مغزی، اوتیسم و بیش فعالی و ... همگی می توانند کاندید استفاده از این خدمات باشند.

گفتار درمانی آنلاین چقدر موثر است؟

مزایای گفتار درمانی آنلاین

گفتار درمانی آنلاین توسط مراجع علمی معتبر، نظیر انجمن علمی گفتاردرمانی، انجمن گفتار و زبان آمریکا مورد تایید قرار گرفته است. انجمن گفتار و زبان آمریکا از Telepractice حمایت کرده است چرا که این روش سبب ارائه خدمات گفتار درمانی به افراد زیادی می شود. همچنین به آسیب شناسان گفتار و زبان پیشنهاد داده است که روش های ارائه خدمات از راه دور را یاد بگیرند.

در مجموع، مراجعانی که از این روش استفاده کرده اند رضایت بالایی را نشان داده اند. هم اکنون این روش در کشورهای بسیاری استفاده می شود.

از این روش برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان، می توان استفاده کرد. تحقیقات متعددی نشان داده اند که تاثیر درمان های از راه دور، مشابه درمان های حضوری است. البته در مواردی ممکن است گفتار درمانی از راه دور، برای شما تاثیر گذار نباشد. به همین دلیل قبل از شروع جلسات نیاز است با آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر) مشورت کنید.

استفاده از تکنولوژی، آسان، راحت و ارزشمند است. کودکان علاقه زیادی به تکنولوژی دارند و مشتاق تمرینات متکی بر تکنولوژی هستند. کودکان به گوشی، تبلت و فیلم علاقه زیادی دارند که این باعث شده است میزان درگیری آنها با تمرینات مبتنی بر تکنولوژی بیشتر باشد.

ابزارهای مورد نیاز جلسات گفتاردرمانی آنلاین

واضح است که برای جلسات گفتار درمانی به صورت غیر حضوری ما نیاز به یکسری وسایل مثل اینترنت با سرعت مناسب، لب تاپ یا تبلت و یا تلفن همراه هوشمند نیاز داریم. تا با نصب کردن اپلیکیشن‌های عمومی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و ... با کاردرمانگر ارتباط تصویری برقرار کنیم.

روند جلسات گفتار درمانی آنلاین کودکان و بزرگسالان

مشاوره آنلاین گفتار درمانی

جلسات گفتاردرمانی آنلاین متناسب با نوع اختلال و سن مراجعه کننده، ممکن شرایط متفاوتی داشته باشد.

روند جلسه اول :

1. گام اول : در جلسه اول متناسب با وضعیت بیمار، فرمی به او (یا والدین) داده می‌شود و از او خواسته می‌شود که به سوالات پاسخ دهد.

2. گام دوم : درمانگر فرم را با دقت مطالعه می‌کند و براساس وضعیت بیمار، تکلیفی جهت ارزیابی دقیق‌تر طراحی می‌کند. تکلیف مورد نظر را بیمار یا همراهان او می‌بایست پیاده کنند.

3. گام سوم : پس از اجرای تکلیف، گفتاردرمانگر با دقت تکلیف را آنالیز می‌کند و برطبق آن شدت مشکل مراجعه کننده را تعیین می‌کند.

  • تکلیف فرد دارای لکنت، می‌تواند خواندن از روی متن و یا گفتگوی تصویری با درمانگر باشد.
  • تکلیف کودک دارای تاخیر زبانی، می‌تواند پیاده کردن یک نمایش توسط یکی از والدین و کودک باشد.
  • تکلیف بیمار در جلسه اول توسط خود او یا والدین انجام می‌شود. این تکلیف براساس شرایط مراجعه کننده، متفاوت خواهد بود. (نحوه انجام تکلیف توسط درمانگر به والدین یا مراجعه کننده نیز توضیح داده خواهد شد.)

4. گام چهارم : درمانگر براساس نتایج ارزیابی، یک برنامه درمانی کوتاه مدت و بلند مدت، می‌نویسد و تمرین آن جلسه مراجعه کننده را به او می‌دهد.

روند جلسات بعدی :

درطول دوره درمان، گفتاردرمانگر گام‌های کوچکی برای مراجعه کننده خود طراحی می‌کند تا در نهایت به هدف  اصلی درمان دست پیدا کند. این گام‌ها یا تمرینات گفتار درمانی بزرگسالان و کودکان درهر جلسه براساس میزان پیشرفت برای وی ارسال می‌گردد. در هر جلسه درمانگر از طریق تکلیف جدید، متوجه میزان پیشرفت بیمار می‌شود. خطاهای او را اصلاح می‌کند. به سوالات او پاسخ می‌دهد و در نهایت تمرینات جدید را به او می‌دهد.

تمرینات گفتار درمانی از راه دور

درمانگر یک یا چند روش از روش‌های زیر را براساس نوع مشکل و سن مراجعه کننده انتخاب می‌کند.

  • ارائه فیلم : در گفتاردرمانی آنلاین می‌توان تمرینات را از طریق فیلم ارائه کرد.
  • ارائه دستورالعمل : در این روش درمانگر، دستورالعمل اجرای تمرین معرفی تمرین، توضیح تکنیک‌ها و بایدها و نبایدها را برای مراجعه کننده می‌فرستد و از او می‌خواهد که مطابق با دستورالعمل گفته شده، تمرین یا تکلیف را انجام دهد.

گفتار درمانی آنلاین بهتر است یا حضوری؟

بسیاری از کسانی که نیاز به جلسات گفتار درمانی دارند، میان انتخاب گفتار درمانی آنلاین یا حضوری سردرگم‌اند. باید گفت که هیچ بد و خوبی در این رابطه وجود ندارد و سطح یادگیری، کیفیت جلسات و پیشرفت‌های هر فرد وابسته به شرایط آن فرد و تخصص و تشخیص درمانگر اوست. اگر گفتار درمانگر شما جلسات گفتار درمانی آنلاین را برایتان کافی می‌داند، می‌توانید از راه‌هایی مانند مشاوره تلفنی گفتار درمانی استفاده کنید. البته باید بدانید که گفتار درمانی آنلاین می‌تواند به دو صورت انجام شود :

1) گفتار درمانی ویدیویی

یکی از اشکال گفتار درمانی آنلاین برگزاری جلسات ویدیویی است. این سبک جلسات به‌ویژه برای زمانی که درمانگر نیاز به نشان دادن محل ادای حروف یا آموزش تلفظ حروف دارد، مناسب است. گفتار درمانی ویدیویی مبتنی‌بر ارتباط تصویری است و شباهت زیادی به جلسات درمان حضوری دارد.

2) گفتار درمانی تلفنی یا صوتی

مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین روش دیگری است که برای درمان گفتار و زبان به کار می‌رود. این نوع درمان وابسته به صوت است و کاربرد آن با توجه به شرایط بیمار و تشخیص گفتار درمانگر مشخص می‌شود.

برای استفاده از این روش‌های غیرحضوری باید با کلینیک گفتار درمانی آنلاین ارتباط بگیرید و یا دیگر مراکز تخصصی را انتخاب کنید که خدمات گفتار درمانی آنلاین را هم ارائه می‌دهند.

بهترین مرکز مشاوره آنلاین گفتار درمانی

کلینیک توانبخشی رسا با آدرس اینترنتی WWW.RehabHouse.ir یکی از بهتربن مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی در تهران است که به دلیل سهولت بیماران مشاوره رایگان جهت تشخیص و روند درمانی آنلاین و ویزیت در خانه ارائه می دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان مهسا
27 فروردین 01 21:13
سلام ممنونم از مطل کاملتون. ممنون میشم در مورد هزینه جلسات گفتار درمانی آنلاین بیشترتوضیح بدین
زهرا صالحی
29 فروردین 01 21:10
سلام من بچه ی 4 سالم مشکل تلفظ حرف ر داره آیا با گفتار درمانی آنلاین قابل درمانه؟