نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

سئو چیست و قوانین سئو را چه کسی مشخص می‌کند؟

1400/11/13 16:17
629 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

امروزه سایت‌ها حکم ویترین کار و کارت ویزیت خیلی از ما را دارند. اگر بخواهید محصولی را بفروشید، کافی است یک سایت راه اندازی کنید و محصولات‌تان را به نمایش دربیاورید تا مشتریان خودتان را پیدا کنید. اگر قصد دارید خدمات‌تان را به مخاطب‌تان معرفی کنید، با راه اندازی یک سایت، یک کاتالوگ پویا و جذاب برای نمایش هر چه بهتر این خدمات خواهید داشت. به خاطر همین است که هر روزه تعدادی سایت جدید راه اندازی می‌شوند و به صفحات اول گوگل راه پیدا می‌کنند. فقط یک مسئله وجود دارد و آن هم این است که شما تنها با راه اندازی یک سایت، به سوگولی گوگل تبدیل نمی‌شوید. بلکه برای رسیدن به صفحات اول موتورهای جستجو باید راه طولانی را طی کنید.

فضای اینترنت به عنوان دهکده جهانی همواره میزبان سایت‌های کوچک و بزرگی است که هر کدام دوست دارند دیده شوند و به صفحات اول نتایج موتورهای جستجو راه پیدا کنند. در نتیجه رقابت تنگاتنگی بین آن‌ها وجود دارد. این سایت‌ها همواره سعی می‌کنند نسبت به رقبا و نسبت به قوانین موتورهای جستجو خودشان را ارتقا دهند و موتورهای جستجو هم در مقابل این سایت‌ها را مدام آنالیز می‌کنند و آن‌ها را به اندازه میزان شایستگی که دارند، مرتب می‌کنند. پارامترهایی که گوگل بر اساس آن سایت‌ها را امتیازدهی می‌کند، قوانین سئو را می‌سازد. برای آشنایی با فلسفه سئو اول باید با مفهوم و عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید.در ادامه با گروه سئو رها همراه باشید تا بیشتر با این موضوع و نحوه سئو کردن یک سایت آشنا شوید!

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که کاربران برای پیدا کردن جواب سوالات‌شان از آن استفاده می‌کنند. بیش از 30 موتور جستجو وجود دارد که از بین آن‌ها در درجه اول گوگل و بعد یاهو و بینگ بیشترین بازدید را دارند. هر کدام از موتورهای جستجو از هوش مصنوعی منحصر به فردی استفاده می‌کنند تا کاربران را به سایتی که جواب سوالات‌شان را در خود دارد، هدایت کنند. عملکرد متفاوت موتورهای جستجو ناشی از هوش مصنوعی متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها دارند.

سئو چیست و قوانین سئو را چه کسی مشخص می‌کند؟

از بین این چند ده موتور جستجو، گوگل به خاطر سهولت استفاده و نتایج بهتری که پیدا می‌کند، توانسته است برای سال‌ها جایگاه خودش را به عنوان پرکاربردترین موتور جستجو حفظ کند. تعجبی ندارد که بیشتر وبمستران و مهندسان سئو بر اساس قوانین موتور جستجو گوگل، سایت را بهینه سازی می‌کنند. چرا که دیده شدن در گوگل به تنهایی ضامن موفقیت یک سایت است.

موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو به ربات‌هایی مجهز هستند که به واسطه آن‌ها صفحات سایت‌ها را بررسی می‌کنند. به این مرحله در اصطلاح خزش یا Crawling گفته می‌شود و این ربات‌های موتورهای جستجو که دراصل برنامه‌های کامپیوتری هستند، سایت‌ها را آنالیز کرده و اطلاعات جمع آوری می کنند. اطلاعاتی که ربات‌ها جمع آوری می‌کنند، در آخر در یک پایگاه داده فهرست یا به اصطلاح ایندِکس (Index) می‌شوند.

در گام بعدی نوبت به آنالیز و تجزیه تحلیل این داده است که ربات‌ها بر اساس صدها پارامتری که برای‌شان تعریف شده است، این اطلاعات را بررسی کرده و آن‌ها را رنکینگ (Indexing) یا رتبه بندی می‌کنند. نتیجه این آنالیزها مشخص می‌کند که سایت‌ها با چه ترتیبی در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

در نهایت نتیجه به کاربران نمایش داده می‌شود.

موتورهای جستجو برای رتبه دادن به سایت‌ها قواعد خودشان را دارند که همین قواعد مشخص می‌کند که سایت‌ها برای دیده شدن چه پارامترهایی را باید رعایت کنند. این پارامترها در نهایت قوانین سئو را می‌سازند.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتور جستجو است که به شما کمک می‌کند که سایت‌تان را در این رقابت تنگاتنگ پیش ببرید. سئو درواقع یک دفترچه راهنما شامل ساز و کار موتورهای جستجو و نحوه رتبه دهی به سایت‌هاست که به کمک آن می‌توانید سایت‌تان را بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو مرتب کرده و به صفحه اول راه پیدا کنید. هر سایت می‌تواند برای یک یا چند کلیدواژه بهینه شده و جز نتایج اول گوگل باشد. این بهینه سازی باعث می‌شود که در درجه اول کاربران راحت‌تر و سریع‌تر به جواب سوالاتشان برسند و در درجه دوم باعث می‌شود که سایت‌ها به نسبت میزان شایستگی‌شان رتبه بگیرند و به کاربران نمایش داده شوند.

سیاست کلی گوگل و قوانین سئو چیست؟

هدف اصلی گوگل هدایت کردن کاربران به سایت‌هایی است که بهترین پاسخ را برای عبارت جستجو شده دارند. درواقع گوگل به دنبال جلب رضایت کاربران است. الگوریتم‌های گوگل به خصوص الگوریتم جدید RankBrain همواره به دنبال این است که رفتار کاربران را موقع جستجو آنالیز کرده و به نسبت همان رفتارها، نتایج را بهینه سازی کند.

هر بار که کاربری یک عبارت را سرچ می‌کند، گوگل چند سایت را به او پیشنهاد می‌دهد. انتخاب کاربران تاثیر زیادی روی رتبه دهی گوگل دارد. برای مثال اگر سایتی که رتبه پایینی دارد، بارها توسط کاربران کلیک شود، گوگل رتبه بهتری به او خواهد داد.

حتی میزان حضور کاربر در یک سایت تا زمانی که دوباره کاربر یک نتیجه دیگر را در گوگل جستجو می‌کند، روی رتبه نهایی آن سایت موثر است. به عبارتی گوگل تک تک اطلاعاتی که دریافت می‌کند را برای قضاوت عادلانه سایت استفاده می‌کند. همین امر باعث شده است که سایت‌ها تشویق شوند که بیشتر تلاش کنند.

سئو رها برترین شرکت طراحی و سئو سایت

قوانین برای دور زدن یا رعایت کردن؟

به نسبت رفتاری که در برابر قوانین موتورهای جستجو دارید، در سه دسته سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری قرار می‌گیرید.

ریشه این لغات از فیلم‌های وسترن گرفته شده است به این ترتیب که سئو کلاه سفید به روش‌های قانونی و سازگار با قوانین گوگل مرتبط است و در مقابل سئو کلاه سیاه به روش‌های غیر قانونی سئو اشاره دارد که سعی دارند این قوانین را دور بزنند. سئو کلاه سفید ممکن است کمی سخت‌تر یا زمان‌بر باشند اما در نهایت به رشد پایدار سایت شما کمک می‌کنند درحالی که سئو کلاه سیاه ممکن است به جریمه شدن سایت و کاهش رتبه ناگهانی سایت منجر شود و بدتر از آن اینکه ممکن است باعث حذف تمام صفحات سایت شود. سئو کلاه خاکستری عموما شامل پایبندی به قوانین گوگل است با این تفاوت که کمی تخلف‌های جزئی هم در آن وجود دارد تا با فریب گوگل مسیر را هموارتر کند.

شما عزیزان می توانید از خدمات طراحی سایت گروه سئو رها هم دیدن کنید و اگر نیاز به مشاوره رایگان داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سه گام اصلی سئو

شما به هر کدام از روش‌های سئو که معتقد باشید، فرقی نمی‌کند، سئو کلاه سفید، سیاه یا خاکستری، به هر حال در نهایت باید برای سئو سایت سه گام را طی کنید که شامل سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی می‌شود. مسلما می‌توانید این‌ها را به صورت موازی با هم پیش ببرید.

سئو تکنیکال : سئو تکنیکال Technical Seo یا سئو فنی شامل بهبود‌های تکنیکی سایت برای افزایش رتبه در بین در موتورهای جستجو است. ارکان سئو تکنیکال این است که تا جای ممکن محتوای سایت را برای موتور جستجو قابل فهم‌تر کنید تا پیدا کردن و بررسی آن راحت‌تر باشد. به عبارت دیگر به کمک این سئو موتورهای جستجو سریع‌تر و ساده‌تر به سایت شما دسترسی پیدا خواهند کرد. در این سئو شما هیچ کاری به محتوا سایت ندارد و تنها زیربنای سایت را مرتب می‌کنید.

سئو آن پیج On-page SEO :  سئو آن پیج شامل تمام کارهایی است که داخل خود سایت انجام می‌دهید تا برای مثال سرعت سایت بیشتر شود، ساختار اطلاعات بهبود پیدا کنند، لینک‌های داخلی و تجربه کاربر بهبود پیدا کنند.

سئو آف پیج Off-page SEO : سئو آف پیج شامل کارهایی مانند لینک بیلدینگ، سئو محلی، کامنت گذاری، پرسش و پاسخ، برندسازی و غیره است که در سایر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای بالا بردن اعتبار سایت‌تان انجام می‌دهید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)