نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

پروسه پرکردن دندان چگونه است؟

1400/9/9 11:24
1,211 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود. اگر پوسیدگی را به موقع ترمیم نکنیم، با گذشت زمان وخیم تر، و حفره ایجاد شده در دندان بزرگ و بزرگ تر خواهد شد. پرکردن دندان، اصلی ترین درمان پوسیدگی و خرابی دندان است. خوب! ببینیم پرکردن دندان طی چه مراحلی و چگونه انجام می شود.

پروسه پرکردن دندان چگونه است؟

پر کردن دندان چیست؟

به عبارت ساده، پوسیدگی و خرابی دندان یک حفره در داخل دندان است. دلیل خرابی دندان معمولا باکتری ناشی از خوردن غذاهای ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. علائم پوسیدگی معمولا زمانی بروز می کنند که حفره پیشرفت کرده و وقتی متوجه آن می شوید که کار از کار گذشته است. با اینحال اگر پوسیدگی به موقع ترمیم شود، با یک پرکردن ساده برطرف خواهد شد.

متداول ترین علائم خرابی دندان عبارتند از :

  • دندان دردی که دلیل مشخصی ندارد
  • حساسیت دندانی
  • احساس درد در هنگام خوردن و نوشیدن
  • حفره قابل مشاهده در دندان
  • تغییر رنگ سطح دندان به قهوه ای، سیاه و سفید متمایز از رنگ طبیعی دندان

اگر حتی یکی از این علائم را دارید، در اولین فرصت به مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک به احتمال زیاد مجبور به پرکردن دندان خراب بشود. هزینه پرکردن دندان نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی کمتر است و هرچه زودتر اقدام به اینکار کنید، هزینه های اضافی مثل عصب کشی دندان را متقبل نخواهید شد.

انواع مواد برای پرکردن دندان

انواع مواد برای پرکردن دندان

زمانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید، برای داشتن انتخاب درست باید اطلاعات کافی داشته باشید. مثلا پس از آنکه پزشک مشاوره های لازم را به شما داد، باید درمورد نوع درمان و مواد مصرفی تصمیم بگیرید. در این تصمیم گیری باید اندازه حفره، مسائل زیبایی، دوام مواد و البته هزینه درمان را در نظر بگیرید.

دندان را می توان با استفاده از سه ماده زیر پر کرد.

کامپوزیت رزین ها، مخلوطی از شیشه یا کوارتز هستند که مقاومت خوبی در برابر شکستن دارند. این مواد برای پرکردن حفره های کوچک و متوسطی به کار می رود که فشار زیادی را در هنگام جویدن متحمل نمی شوند. با استفاده از کامپوزیت رزین ها می توان هم دندان های جلو و هم دندان های عقبی را پر کرد.

آمالگام دندانی به رنگ نقره ای و از فلزاتی همچون جیوه، نقره، قلع و مس ساخته شده است. آمالگام بسیار مقاوم تر و در عین حال ارزان تر از کامپوزیت رزین و مواد طلایی است. اما مواد کامپوزیت ظاهر طبیعی تری دارند.

پر کردن دندان با طلا، آنلِی یا اینلِی هم نامیده می شود. مواد طلایی پر کردن دندان آلیاژی از طلا، مس و فلزات دیگر است. حدود 1000 سال است که از طلا به خاطر مقاومت بالای آن در دندانپزشکی بهره برده می شود. اما قیمت مواد طلا برای پرکردن دندان بیشتر از آمالگام است و ظاهر آن مانند کامپوزیت رزین شبیه به دندان طبیعی نیست.

مراحل پر کردن دندان

مراحل پر کردن دندان

بسته به محلی که نیاز به پرکردن دارد و همچنین نوع مواد مصرفی، مراحل پرکردن دندان می تواند برای هرکس متفاوت باشد. اما مراحل عمومی آن به صورت زیر است.

1) دندانپزشک داروی بی حسی را به داخل لثه تزریق می کند.
2) سپس با استفاده از دریل یا ابزار مخصوص دیگر، سیاهی ها و هر آنچه که در داخل حفره دندانی وجود دارد را تخلیه می نماید.
3) دندانپزشک با استفاده از موادی که انتخاب کرده اید، سوراخ را پر می کند.
4) در آخر، قسمت پر شده را صیقل داده و به فرم دندان طبیعی درمی آورد تا در هنگام جویدن غذا حس ناخوشایندی نداشته باشید.
5) اگر مواد کامپوزیت رزین را برای پر کردن دندان انتخاب کرده باشید، دندانپزشک آن را با استفاده از یک اشعه مخصوص سفت خواهد کرد.

مراقبت های بعد از پرکردن دندان

شاید دندانپزشک به شما توصیه کند تا برطرف شدن بی حسی چیزی نخورید. دلیل این توصیه جلوگیری از گاز گرفتن زبان یا قسمت داخلی گونه است.

دندان درد بعد از پر کردن

امکان دارد بعد از پر کردن دندان کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید که می توانید با مسکن های بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن آن را برطرف کنید.

اگر این حس ادامه داشته باشد، شاید دلیل آن عدم تناسب میان دندان پر شده و سایر دندان ها باشد که در اینصورت باید به دندانپزشک خود مراجعه و تقاضا کنید که آن را فیت دندان های مجاور کند.

حساسیت دندانی بعد از پر کردن

همچنین مکن است که بعد از پرکردن دندان نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد حساس شود. این مسئله می تواند به دلیل تحریک جزئی عصبی، تحریک لثه یا التهاب ناشی از تخلیه حفره رخ دهد.

این حساسیت به مرور زمان از بین می رود. و اگر به جای بهبودی بدتر شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در بعضی موارد، شکسته شدن مواد فیلینگ این حساسیت را ایجاد می کند.

آیا پرکردن دندان های شیری ضروری است؟

بعضی از والدین تصور می کنند چون دندان های شیری دائمی نیستند، در صورت خراب شدن نیازی به ترمیم و پرکردن ندارند. اما این تصور کاملا غلط است و اگر دندان خراب شده درمان نشود، علاوه بر درد زیادی که کودک متحمل می شود، احتمال عفونت کردن دندان و لثه بالاست. همچنین دندان پوسیده باعث خرابی و پوسیدگی دندان های مجاور می شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)