نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بهترین وکلای متخصص سرقفلی را چگونه انتخاب کنیم؟

1400/6/14 13:16
870 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بهترین وکلای متخصص سرقفلی را چگونه انتخاب کنیم؟

تفاوت مالکیت و سرقفلی

برای اینکه بهتر تعریف سرقفلی را درک کنیم نیاز است تعریفی هم از مالکیت داشته باشیم. مالکیت حقی است که از طریق خرید و فروش، هبه یا ارث و ... نسبت به اموالی همچون خودرو، آپارتمان، زمین، مغازه به موجب قانون ایجاد می شود. اما سرقفلی فقط متعلق به املاک تجاری است به صورتی که فرد با پرداخت مبلغی منافع ملک تجاری را در اختیار می گیرد ولی مالک کماکان فرد دیگری است. سرقفلی انواع مختلفی دارد که اگر در مجامع قضایی با آن روبرو شوید اثبات و گرفتن حقوق آن پیچیدگی خاص خود را دارد که برای رسیدن به نتیجه نیاز به وکیل سرقفلی متخصص است.

انواع سرقفلی

  • پولی که مالک از مستاجر در ابتدا می گیرد: این نوع سرقفلی که به عنوان مزد بازکردن قفل گرفته می شد و در ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر به آن اشاره شده است.
  • پولی که مستاجر از مستاجر دیگر یا موجر هنگام عقد قرارداد می گیرد: بر اساس مواد قانونی اگر حق انتقال به غیر از مستاجر گرفته نشده باشد مستاجر می تواند در هنگام عقد قرارداد مبلغی از مستاجر جدید بابت سرقفلی دریافت کند البته باید مستاجر جدید هم همان شغل را داشته باشد.
  • پولی که مستاجر هنگام تخلیه از مالک می گیرد: مستاجر می تواند مبلغی را که هنگام عقد اجاره به عنوان سرقفلی به مالک داده است را به نرخ روز مطالبه کند.
  • سرقفلی در قبال اسقاط حق عدم تخلیه: اگر در زمان عقد اجاره نامه شرطی مبنی بر اینکه مالک حق ندارد ملک را به کس دیگری غیر از مستاجر اجاره دهد و آن را هر ساله به مستاجر فعلی واگذار کند در این حالت مستاجر می تواند برای اسقاط حق خود مبلغی را به عنوان سرقفلی دریافت کند.
  • سرقفلی عرفی: مالک در قبال مبلغی ثابت و اجاره ماهیانه واگذار می کند در این شرایط مالک مغازه را تخلیه و در اختیار خریدار سرقفلی قرار می دهد.

.

وکیل سرقفلی باید دارای تخصص در امر وکالت و دفاع از موکل خود باشد و باید تسلط کافی در قانون موجر و مستاجر مصوب سال 1356 و همین قانون مصوب سال 1376 داشته باشد تا بتواند به عنوان وکیل سرقفلی موکل خود را در دادگاه همراهی کند.

تعریف حق کسب و پیشه (سرقفلی مجازی)

حق کسب و پیشه با شهرت و موفقیت کسب و کار مغازه مرتبط است که برخی به آن سرقفلی مجازی می گویند. در حق کسب و پیشه قرارداد به طور خودکار تمدید خواهد شد و موجر نمی تواند با خاتمه یافتن قرارداد مستاجر را مجبور به تخلیه کند. مستاجر تا هر وقت که تمایل داشته باشد می تواند ملک را در اجاره خود داشته باشد. در این مورد بیشتر موجران و مستاجران با مشکل مواجه خواهند شد که وکیل سرقفلی می تواند آنها را در رفع مشکل کمک کند.

اگر مالک بخاطر دلایلی همچون تخریب یا بازسازی ملک، استفاده به عنوان محل سکونت خویش و یا اینکه ملک را برای شغل خود نیاز داشته باشد می تواند از مستاجر بخواهد ملک را تخلیه کند اما در قبال آن باید مبلغی به مستاجر بپردازد. در چنین مواردی یکی از طرفین نمی خواهند قانونی با قضیه برخورد کنند که یک وکیل سرقفلی به راحتی می تواند از تضعیف حق مالک یا مستاجر دفاع کند.

این مبلغ به خاطر اعتباری است که مستاجر در طول مدت اجاره برای ملک بدست آورده است که این مبلغ به خاطر حق کسب و پیشه به مستاجر پرداخت می می شود. در قانون قدیمی مرتبط به سال 56 احتیاج نبود چنین حقی در قرارداد نوشته شود.

وکیل سرقفلی و حق کسب و پیشه

تعریف حق سرقفلی (سرقفلی واقعی)

حق سرقفلی به نوع شغل ربطی ندارد بلکه بخاطر ویژگی های محل کسب و کار است. در سرقفلی مبلغ قبل از عقد اجاره از مستاجر گرفته می شود. عواملی همچون محل قرار گیری مغازه، مساحت محل مورد اجاره و امتیازاتی همچون آب و برق و گاز و ... میزان سرقفلی واقعی را تعیین می کنند.

مالکانی که در هنگام عقد قرارداد سرقفلی دریافت می کنند باید زمانی که مستاجر ملک را تخلیه کرد سرقفلی را به نرخ روز به مستاجر پرداخت کنند.

فردی یک مغازه را اجاره کرده اما حق سرقفلی به مالک پرداخت نکرده است بعد از چند سال که مستاجر کسب و کار موفق را راه اندازی کرده است مالک تمایلی به تمدید اجاره ندارد در این حالت فرد می تواند حق کسب و پیشه را با خود به جای دیگری ببرد و موجر نمی تواند با نام و برند مستاجر در آن مکان کسب و کاری را راه اندازی کند.

در حالت دوم مستاجر می تواند حق کسب و پیشه را در مقابل مبلغی به موجر بدهد و موجر بتواند با همان نام کسب و کار خود را در آن مکان راه اندازی کند. در چنین حالتی خرید سرقفلی انجام شده است.

وکیل سرقفلی و حق کسب و پیشه

از آنجا که هر وکیل در موضوع خاصی مهارت دارد و یک حوزه حقوقی را بصورت تخصصی دنبال می کند یک وکیل نمی تواند در تمامی حوزه های حقوقی تسلط کافی را داشته باشد. قوانینی که در ارتباط با روابط مستاجر و موجر وجود دارد بسیار پیچیده است. وکیل آنلاین وکیل تاپ این آمادگی را دارد تا شما را در چنین پرونده های همراهی کند.

بسیاری از مغازه ها به جای انتقال عین مالکیت به صورت سرقفلی واگذار شده است و بعد از سالها مغازه داران از اینکه ممکن است بخاطر عدم اطلاع از قوانین متضرر شوند نگرانی دارند یا مالکان می خواهند حق و حقوقی از آنها ضایع کنند در این حالت مشاوره آنلاین می تواند با بهره گیری از وکلای متخصص مشاوره حقوقی خوبی در این زمینه ارائه دهد.

جمع بندی

  • سرقفلی دارای دو نوع مجازی و واقعی است.
  • سرقفلی واقعی به کسب و کار ارتباطی ندارد و مربوط به امکانات محل است.
  • در سرقفلی مجازی حقی به کاسب داده می شود و با سند رسمی قابل انتقال است.
  • خرید و فروش سرقفلی بلامانع است.
  • اگر در قرارداد حق کسب و پیشه ساقط شود دیگر کاسب حق گرفتن آن را ندارد.
  • حق کسب و پیشه قابل انتقال به مکان دیگر و یا واگذاری به موجر است.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)