نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 20 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

زیبایی لبخند

1400/2/21 10:22
448 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ از جمله روش‌هایی هستند که تاثیر به سزایی در زیبایی لبخند دارند. امروزه داشتن دندان‌های سالم و سفید در سراسر جهان نشانه جوانی و جذابیت افراد به شمار می‌آید، در همین راستا به جهت رفع این نیاز بشر، در علم دندانپزشکی زیبایی، درمان‌های زیبایی متعددی برای سفید کردن دندان‌ها ابداع شده است. روش‌های مختلفی که غالبا برای اصلاح طرح لبخند، سفید و درخشان کردن دندان‌ها و زدودن لکه‌های دندانی به کار برده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ با لیزر، لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، کامپوزیت ips و ... اشاره نمود.

بر همین اساس کلینیک دندانپزشکی نکودنت سعی نموده در این گزارش کاربران و مخاطبان عزیز را با این روش‌ها آشنا نموده تا بتوانند با آگاهی بهتر و با اطلاع از دانش روز دندانپزشکی، برای خود زیبایی لبخند را به ارمغان بیاورند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا پایان این گزارش، مطالب را دنبال نمایید.

زیبایی لبخند

علل تغییر رنگ دندان‌ها

دانستن علل تغییر رنگ به دلیل واکنش بهتر و بیشتر برخی از تغییر رنگ‌ها نسبت به فرآیند سفید کردن دندان باعث می‌شود تا بهتر بتوان میزان و درجه‌ای که برای سفید کردن و بهبود رنگ دندان نیاز است، توسط دندانپزشک پیش بینی شود.

از عللی تغییر رنگ دندان‌ها می‌توان به دو دسته خارجی و داخلی اشاره نمود.

  • دسته اول تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل خارج دندانی می‌باشد که می‌توان به عواملی همچون رنگ‌های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و رنگ های افزودنی در غذاها، مصرف سیگار و تنباکو، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که باعث تجمع جرم و پلاک روی دندان می‌شود، اشاره نمود.

لازم به ذکر است که این عوامل در ابتدا سطحی و کم رنگ هستند و می‌توان آن‌ها را  با روش بروساژ معمولی از بین برد. ولی در صورتی که پیشرفت کند، تیره‌تر و پایدارتر می‌شوند که در آن صورت نیاز به حذف کردن آن‌ها توسط تکنیک‌های پیچیده‌تر می‌باشد. سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ می‌تواند به راحتی این تغییر رنگ‌ها را بر طرف کند.

  • دسته دوم تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل داخلی است که مستقیماً روی ترکیب عاج و مینای دندان اثر کذار است و خیلی سخت‌تر از عوامل خارجی برطرف می‌شوند که غالبا در صورت قرارگیری در معرض فلوراید اضافی یا آنتی بیوتیک تترا سایکلین و زمانی که رویش دندان‌ها کامل شده باشد مانند تغییر رنگ داخلی به علت پوسیدگی دندان، بعضی از انواع ترمیم‌ها، پالپ غیر زنده (مشکلات روت کانال) و ضربه به دندان اتفاق می‌افتد.

از دیگر عوامل تغییر رنگ دندان می‌توان به سایش دندان‌ها، مصرف برخی داروها، یرقان طولانی مدت در کودکی، ضربه و تروما، زیاده روی در استفاده از فلوراید، بالا رفتن سن و وراثت اشاره نمود. در این حالت دندانپزشک پس از تشخیص علت تغییر رنگ دندان‌ها، از فرد مراجعه کننده در مورد خواسته‌ها و انتظاراتش درباره میزان و درجه سفیدی دندان‌ها نظر می‌پرسد و سپس بهترین روش‌های سفید کردن دندان از جمله سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ و ... را با توجه به علت زرد شدن دندان‌ها و نوع لکه‌های روی دندان توصیه می‌کند.

انواع تغییر رنگ دندان

از آن‌جا که هر نوع بد رنگی روش درمان مخصوص به خود را دارد، باید دانست که نوع تغییر رنگ مهم است،. از همین رو در ادامه به سه نوع شایع بدرنگی دندان و بهترین روش درمان آنها اشاره خواهیم نمود.

1- تغییر رنگ خارجی که در اثر آن سطح خارجی دندان زرد و بدرنگ می‌شود و از لایه محافظ دندان یعنی مینا نمی‌گذرد و درمان آن آسان بوده و برای درمان از عامل سفید کننده استفاده می‌شود.

2- تغییر رنگ داخلی، لایه داخلی دندان یعنی عاج را درگیر می‌کند که به راه‌های سفید کردن دندان که در آنها از عامل بلیچینگ استفاده می‌شود، واکنش نشان نداده و باید از روش باندینگ، ونیر لمینت و لومینرز استفاده نمود.

3- تغییر رنگ ناشی از افزایش سن که در واقع ترکیبی از بدرنگی داخلی و خارجی است که اگر شدید باشد، از درمان‌هایی مانند باندینگ یا ونیر برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شود.

انواع روش‌های سفیدکردن دندان

انواع روش‌های سفیدکردن دندان

از انواع روش‌های سفیدکردن دندان می‌توان به روش‌های سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ، بلیچینگ با لیزر، لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، کامپوزیت ips و ... اشاره نمود که البته قبل از معرفی هر کدام از روش‌ها باید متذکر شد که اگر تقاضای فرد، سفید شدن دندان‌ها به میزانی بیشتر از حداکثر سفیدی دندان‌ها که به اصطلاح به آن سفید هالیوودی گفته می‌شود، باشد، درمان بلیچینگ کافی نیست و درمان لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر را باید برای او درنظر گرفت. زیرا روشن‌ترین رنگی که با درمان بلیچینگ می‌توان به دست آورد (B1) است که در محدودهِ رنگ‌های طبیعی قرار دارد. اما اگر صرفا برگشت به رنگ اولیه دندان‌ها مد نظر است بلیچینگ می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد که در ادامه به معرفی انواع این روش‌های سفید کردن دندان‌ها پرداخته خواهد شد.

  • از اولین روش سفید کردن دندان توسط دندانپزشک برای از بین بردن زردی دندان و زدودن لکه‌های خارجی، می‌توان به روش سفید کردن به کمک ژل مخصوص سفید کننده اشاره نمود که به دلیل بالا یودن غلظت مواد فعال سفید کننده در ژل، سفید کردن دندان توسط دندانپزشک نتایج چشمگیرتر و سریع‌تری با خود به همراه خواهد داشت.
  • از روش‌های دیگرسفید کردن دندان، می‌توان روش‌ بلیچینگ و بلیچینگ با لیزر را نام برد.

بلیچینگ دندان‌ها از ساده‌ترین، معمول‌ترین، محافظه‌کارانه‌ترین و به صرفه‌ترین تکنیک جهت اصلاح زیبایی لبخند می‌باشد که برای برطرف کردن تیرگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان و بر اثر مواد دارای رنگ‌دانه مثل چای، قهوه، نوشابه‌های رنگی و حتی ادویه‌ها ایجاد می‌شوند‌، کاربرد دارد. حتی بعضی از بد رنگی‌های ژنتیکی با این روش سفید کردن دندان‌ها برطرف شده و ظاهر دندان‌ها زیباتر به نظر می‌رسند. در این بین بلیچینگ با لیزر که البته از پرهزینه‌ترین روش سفید کردن دندان نیز محسوب می‌شود روشی است که دقیق و کارآمد است و دندان‌ها را یک‌دست سفید و درخشان می‌کند. در این روش برای رفع زردی دندان از لیزر آرگون برای فعال کردن ژل روی دندان‌ها استفاده می‌شود.

 البته باید یاد آور شد که نتایج حاصل شده از عمل بلیچینگ دائمی نبوده و اثرات آن به مرور زمان کم می‌شود. البته می‌توان با پرهیز از خوردن مواد غذایی و عاداتی که باعث تغییر رنگ در دندان‌ها می‌شوند، نتیجه حاصل شده از بلیچینگ را به مدت طولانی‌تری حفظ کرد. از جمله این موارد رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و استفاده از مسواک و نخ دندان به طور مرتب و روزانه، با حذف پلاک میکروبی و رنگ‌دانه‌ها موجب ماندگاری بیشتر رنگ حاصل از بلیچینگ می‌گردد.

در این بین باید متذکر شد که افرادی که تحلیل لثه دارند و ریشه‌های دندان‌های ان‌ها به محیط دهان بازهستند و کسانی که پوسیدگی‌های دندانی دارند و همچنین در اشخاصی که مینا‌ی دندان‌ها دچار سایش شده است و افرادی که ترمیم‌ها و روکش‌های متعددی بر روی دندان‌های مختلف خود دارند نباید از روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان خود استفاده نمایند.

  • از سایر روش‌های پرطرفدار برای سفید کردن دندان، روش‌های لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر هستند که در آن‌ها به کمک روکش‌هایی که یک لایه از مواد مخصوص هستند برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود و بر روی جلوی دندان‌های موجود چسبانده می‌شوند تا ظاهری جدید ایجاد کنند.

روکش کامپوزیت ونیر که از رزین سفید ساخته شده است، مستقیم توسط دندانپزشک زیبایی روی دندان‌ها شکل داده شده و با استفاده از چسب‌های بسیار قوی، مستقیماً روی دندان چسبانده می‌شود و از مزیت بزرگ آن، این است که قیمت کامپوزیت ونیر دندان ارزان تر از قیمت لمینت دندان است.

روکش لمینت سرامیکی که در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود معمولا به دو یا سه جلسه نیاز دارد تا به طور کامل اعمال شود اما روند لمینت دندان بطور کلی یک یا دو هفته به طول می‌انجامد.

ویژگی‌های روکش کامپوزیت ونیر

ویژگی‌های روکش کامپوزیت ونیر

نسبت به روش‌های دیگر باعث بهبود سفیدی دندان شده وطرح لبخند را روشن‌تر و زیباتر می‌کند و مشکلات ساییدگی دندان، فاصله بین دندان‌ها و رفع تراشیده شدن آن‌ها، کوتاهی و شکستگی دندان‌ها و ... را برطرف نماید.

معایب کامپوزیت ونیر

احتمال تراشیدن و خراشیدن کامپوزیت دندان به دلیل عدم قوی بودن رزین‌های مورد استفاده در روکش کامپوزیت ونیر نسبت  به اندازه لمینت سرامیکی بیشتر است. از طرفی کامپوزیت ونیر به مرور زمان شفافیت خود را از دست می‌دهد، اما جلا دادن مجدد آن نسبتاً آسان است. ونیرهای کامپوزیت با گذشت زمان تیره‌تر شده و در برابر لکه‌گیری آسیب پذیرتر می‌شوند. طول عمر کامپوزیت دندان حدود 7-10 سال خواهد بود. در حالیکه روکش‌های لمینت سرامیکی دندان قوی‌تر و در برابر آسیب و تغییر رنگ مقاوم‌تر هستند. این در حالی است که طول عمر لمینت سرامیکی دندان نزدیک به 15-20 سال است.

  • روش کامپوزیت ips که نسل جدید از کامپوزیت ونیر بوده و در آن ذرات سرامیک به کامپوزیت اضافه شده است که همین ویژگی روکش‌های دندانی تمام سرامیک، باعث سازگاری بیشتر آن‌ها با لثه می‌شود. در روش کامپوزیت ips، تغییر رنگ و سیاهی دیده نخواهد شد و دوام و زیبایی فوق العاده‌ای را شامل می‌شود. این سیستم در واقع یک نوع لمینت از پیش ساخته شده است که بعد از تراش و تنظیم طول و عرض آن با دندان، توسط چسب مخصوص به سطح خارجى دندان‌ها چسبانده مى‌شود. مزیت اصلى آن راحتى کار  و سریعتر شدن زمان درمان است. از مزایای دیگر ونیر کامپوزیت ips، این است که دندان تراشیده نخواهد شد و در صورت نیاز هم مقدار تراش بطور جزئی می‌باشد.

و در نهایت باید یاد آور شد که برای موفقیت یک ترمیم کامپوزیتی 4 عامل حیاتی نقش دارند :

1- عوامل مربوط به دندان مانند گسترش ضایعه پوسیدگی، ماهیت بافت برای چسبندگی (مینا، عاج سالم، عاج سطح ریشه و ...) و میزان نیروهای فانکشنال/پارافانکشنال وارده به دندان

2- عوامل مربوط به ماده سمی مانند محتوا و اندازه ذرات فیلر، رنگ، میزان انقباض پلیمریزاسیون، خصوصیات مکانیکی و …

3- عوامل مربوط به دندانپزشک مانند مهارت در تهیه حفره‌ای، قرار دادن کامپوزیت، شک دهی و پرداخت آن

4- عوامل مربوط به بیمار مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی، عادات خاص همه مهمتر خطر ابتلا به پوسیدگی

روش‌های نگه‌داری پس از سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ و لمینت سرامیکی

برای لذت بردن از داشتن دندان‌های سفید و سالم باید توصیه‌هایی را رعایت نمود که در زیر به آن‌ها اشاره شده است :

  • خودداری از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های لکه کننده دندان
  • قرار ندادن بیش از حد دندان‌ها در معرض فلوراید
  • ترک عادت نوشیدن قهوه یا کشیدن سیگار
  • شستن دهان پس از نوشیدن قهوه یا هر گونه خوراکی لکه کننده دندان
  • انجام عصب‌کشی برای جلوگیری از ایجاد شدن بعضی لکه‌های داخلی
  • برداشتن بخش داخلی دندان پیش از پوسیدگی و تیره شدن

در نهایت باید متذکر شد که برای کسب زیبایی لبخند، باید دندانپزشک ماهر و مجرب در زمینه دندانپزشکی زیبایی انتخاب نمود تا بتواند اولا در امر تطبیق پذیر نمودن دندان‌ها مهارت لازم را داشته باشد یعنی بتواند همه مشکلات دندان مثل فاصله بین دندان‌ها و دندان‌های نامتناسب و کوچک و ترک خوردگی و … را با روش‌های دندانپزشک زیبایی اصلاح کند و به کمک روش‌های مختلف دندانپزشکی زیبایی مانند سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ و لمینت سرامیکی و ... به جوانتر شدن ظاهر، جلوگیری از مشکلات بعدی دندان، افزایش اعتماد به نفس افراد با ایجاد ظاهر مرتب و زیبای دندان‌ها و زیبا و جوان‌تر شدن چهره‌ کمک نماید.

معرفی دندانپزشکی نکودنت

دندانپزشکی نکودنت با بهره‌مندی از دندانپزشکان عمومی و متخصص و با تیم خدماتی مجرب در کنار تجهیزات مدرن و به روز درصدد است تا بهترین خدمات را در حوزه سلامت دهان و دندان به مراجعین خود ارائه دهد. خدمات متنوع ارائه شده در این مرکز شامل، بخش عمومی (عصب کشی ترمیم کشیدن و جراحی پروتز ثابت و متحرک) و بخش تخصصی (جراحی ارتودنسی اطفال زیبایی ایمپلنت جراحی لثه) و همچنین کلیه خدمات دندانپزشکی، ایمپلنت دندان، پروتزهای دندانی، دندانپزشکی اطفال، جرم گیری دندان، سفید کردن دندان با کامپوزیت و بلیچینگ، عصب کشی، کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی و ... می‌باشد.

معرفی دندانپزشکی نکودنت

دندانپزشکی نکودنت برای کسانی که در پی اصلاح زیبایی خط لبخند خود هستند و خواهان خدمات دندانپزشکی زیبایی شامل سفید کردن دندان، ترمیم‌های همرنگ دندان، ونیرها، لومینیرز، روکش‌ها یا بریج می‌باشند، از خدمات متخصصان برجسته خود کمک می‌گیرد. در این مرکز برای مراحل اصلاح خط لبخند به جهت بهبود لبخند مراجعین با توجه به ظاهر صورت، پوست، رنگ مو، دندان‌ها، بافت لثه و لب‌های آنان تا رسیدن به فرم ایده‌آل، خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط دندانپزشکان زیبایی مجرب صورت می‌پذیرد.

راه‌های ارتباطی :

آدرس سایت: https://necodent.com

اطلاعات تماس: 02144873811

سوالی دارید؟ Neco.dent@gmail.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)