نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چگونه با لوازم تحریر ساده کلاژ بسازیم؟

1399/7/15 11:52
2,289 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

با شروع سال تحصیلی دغدغه والدین برای رشد خلاقیت و تقویت مهارت‌های فرزندان بیشتر می‌گردد. به عبارتی دیگر بسیاری از آنها به دنبال شیوه‌ای برای سرگرمی کودک خود هستند تا علاوه بر ورود به دنیای هنر با خلق تصاویر به تجربه‌ای جدید دست پیدا کنند. یکی از روش‌های ساده برای خلق کُلاژ استفاده از لوازم تحریر قدیمی است که در ادامه بطور گسترده به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله بطور کلی شما را با واژه کلاژ و شیوه خلق یک کاردستی زیبا آشنا خواهیم کرد.

کلاژ چیست؟

کلاژ برگرفته از یک واژه فرانسوی (Coller) به معنای چسباندن بوده و در حقیقت هنری مدرن است که در قرن 20 میلادی شروع گردید که هنرمندان بسیاری در شکل‌گیری و تحول آن تأثیر داشتند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بنگریم هنر کلاژ عبارت است از اتصال و چسباندن تکه‌هایی از روزنامه، کاغذ و یا عکس بر روی یک سطح که منجر به خلق تصویری جدید می‌گردد.

وسایل مورد نیاز برای ساخت کلاژ

کلاژ در حقیقت نوعی کاردستی ساده و کم هزینه بشمار می‌آید که با استفاده از وسایل گوناگون قدیمی می‌توان علاوه بر افزایش اطلاعات عمومی کودک، مهارت‌های ذهنی و دستی وی را نیز بهبود بخشید. با کمک ساده‌ترین وسایل باقی مانده از سال تحصیلی گذشته نظیر مقوا، کاغذ، کاغذ رنگی، مداد، خودکار و ... می‌توان کلاژهایی جذاب و متفاوت خلق کرد.

فرآیند ساخت کلاژ فرزند شما را به استفاده از لوازم التحریر قدیمی تشویق می‌کند تا بدین صورت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به حفظ محیط زیست نیز کمک کنید. از فرزند خود بخواهید تمامی لوازم تحریرهای قدیمی را جمع کند، یک تصویر از حیوانات یا وسایل مورد علاقه وی انتخاب کرده، سپس به او کمک کنید تا مقوا یا کاغذ را برش بزند. او با استفاده از مداد رنگی می‌تواند قسمت‌های کوچک نظیر بینی و دهان را برای شخصیت‌های کلاژ ترسیم کند و در نهایت با استفاده از چسب آنها را به یکدیگر متصل کرده و بر روی صفحه موردنظر بچسبانید؛ همچنین می توانید یک قاب نیز برای آن درست کنید. بدون شک ذوق کودک شما دیدنی خواهد بود زیرا طرحی جدید با نگرشی متفاوت برای خود خلق کرده است.

کودک با استفاده از وسایلی که در طبیعت جمع‌آوری کرده و یا در خانه غیرقابل مصرف باقی مانده‌اند به آسانی اقدام به ساخت کاردستی خواهد کرد. بگذارید کودک شما از سلیقه خود استفاده کرده و به او اجازه دهید تصویر ذهنی که از حیوانات، گیاهان و ابزار گوناگون دارد را در آن اعمال کند. تصویری که توسط کودک خلق می‌شود بدون شک کامل‌ترین و ساده‌ترین ایده ذهنی وی خواهد بود که سبب رشد مهارت‌های فکری او خواهد شد.

زمانی که در طبیعت قدم می‌زنید با اندکی دقت به اطراف خود می‌توانید به فرزند خود کمک کرده و وسایل موردنیاز برای ساخت کاردستی را جمع‌آوری کنید. در انتخاب ابزار و وسایل سخت‌گیری نکنید و اجازه دهید کودک با کنجکاوی خود هر آنچه که احساس نیاز می‌کند را تهیه کند.

چند ایده جالب برای ساخت کلاژ

  • با استفاده از بشقاب یکبار مصرف می‌توانید یک دایناسور زیبا بسازید. بشقاب را از وسط نصف کرده و روی آن را با استفاده از چسب اکلیلی یا گواش رنگ کنید. سپس با کمک فوم یا کاغذ سایر نواحی آن را برش بزنید و بر روی سطح موردنظر بچسبانید.
  • در هر آشپزخانه‌ای حبوبات یافت می‌شود با استفاده از چندین گیاه یا علف به همراه نخود و لوبیا می‌توان منظره‌ای از یک طبیعت زیبا خلق کرد؛ همچنین با استفاده از پنبه می‌توان ابرهای آسمان آن را درست کرد و چسباند.
  • با قدم گذاشتن در سواحل شمال ایران اولین کاری که می‌کنیم جمع کردن صدف‌های زیبا در رنگ‌ها و سایزهای متفاوت است. از کودک خود بخواهید با کمک کاغذ رنگی ماهی‌های درون دریا را برش بزند و با چسب ماتیکی بر روی صفحه بچسباند. سپس به او کمک کنید تا با استفاده از چسب حرارتی صدف‌ها را برروی سطح موردنظر چسبانده و تصویری زیبا از اقیانوس خلق کند.
  • بستنی یکی از خوراکی‌های مورد علاقه کودک بوده که با استفاده از چوب آن می‌توان تصاویری نظیر خانه، و یا تنه درخت خلق کرد. اجازه دهید کودک آزادانه تصمیم بگیرد و دست به خلق تصاویر ذهنی خود بزند. لوازم تحریر خارجی بسیاری در بازار یافت می‌شوند که با استفاده از چوب ساخته شده‌اند پس اجازه دهید کودک بی‌پروا عمل کند.
  • اگر تکه‌های مقوا یا کاغذ رنگی از سال گذشته باقی مانده کودک می‌تواند با اندکی چاشنی خلاقیت میوه و سبزیجات متنوع بسازد و یک کاردستی جذاب به شما تحویل دهد.
  • برخی از کودکان اندام‌های اصلی کاراکتر‌های مورد علاقه خود را بر روی کاغذ کشیده و برای لباس‌هایش از تکه‌های روزنامه، سبزیجات، برگ خشک و یا سنگ استفاده می‌کنند.

ایده هایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم بسیار ساده بوده و برای خلق آنها نیاز به هزینه اضافه نیست. بطور کلی تمامی لوازمی که به آن پرداختیم در اکثر خانه‌ها که فرزند محصل دارند، یافت می‌شود. صرفاَ برای تکمیل کلاژ به وسایلی نظیر چسب، قیچی و مداد نیاز است که امکان خرید اینترنتی آنها در گاج مارکت برای شما مهیا شده است. با خرید جامدادی مناسب نیز تمام لوازم تحریر را نظم دهید. در انتها به شما توصیه می کنیم تا در روند ساخت کلاژ دخالت نکنید و اجازه دهید کودک با نگرشی کودکانه و خلاقانه دست به نوآوری و خلق کاردستی جدید بزند. آشنایی با شیوه‌های اجرای کلاژ، رشد و پرورش خلاقیت و افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان از جمله مزایای این شیوه از سرگرمی هستند.

پسندها (2)

نظرات (0)