نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 17 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟ روش ها و نکات کلیدی برای کاهش درد

1403/7/23 14:16
47 بازدید
اشتراک گذاری

کشیدن دندان عقل، یکی از دردناک‌ترین جراحی‌های دنیا محسوب می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا نکاتی را برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان عقل، مرور کنیم.

دندان عقل، جزو دندان‌های مهمی در استخوان فک است که در روند تکامل، بدون کاربرد شده و گاهی اوقات حتی، چینش نظم دندان‌ها را نیز از بین می‌برد و به همین دلیل مجبور می‌شویم سراغ راهکارهایی مثل جراحی دندان عقل و کشیدن آن برویم. کشیدن دندان عقل، معمولا برای افراد عملی ترسناک و نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد و همیشه در این مورد سوال دارند که آیا دردناک است؟ خوشبختانه تکنیک‌های جدید دندانپزشکی تا حد قابل توجهی ریسک درد و خونریزی کشیدن دندان عقل را کاهش داده است. در این مقاله به این سوال جواب خواهیم داد که آیا کشیدن دندان عقل دارد؟ چه کارهایی می‌تواند درد جراحی دندان عقل را کاهش دهد و خونریزی آن را به حداقل برساند؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش همراه شوید.

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

آیا جراحی دندان عقل درد دارد؟

صادقانه اگر صحبت کنیم، حتی یک معاینه ساده در مطب دندانپزشک برای ویزیت دندان‌ها نیز خالی استرس و درد نیست. حالا که صحبت از عمل دندان عقل، در میان است، امکان دارد کل فرآیند بسیار ترسناک به‌نظر برسد.

درواقع درد جراحی یا کشیدن دندان عقل، بسته به موقعیت دندان، وضعیت کلی فک و ریشه دندان شما متفاوت خواهد بود. همچنین، میزان تحمل درد افراد هم در این زمینه بی‌تاثیر نیست و می‌تواند تفاوت زیادی در احساس ناراحتی حین درد، ایجاد کند.

نکته قابل توجه اینکه احتمالا شما حین جراحی دندان عقل به دلیل ماده بی‌حس کننده، دردی احساس نخواهید کرد؛ اما پس از ان، به دلیل کبودی، خونریزی و آسیب به بافت لثه یا استخوان، دچار حس درد خواهید شد. خبر خوب اینکه درد پس از کشیدن دندان عقل با رعایت چند نکته ساده، به طرز قابل توجهی قابل کنترل است.

8 روش برای کاهش درد کشیدن دندان عقل

خوشبختانه، درد بعد از جراحی دندان عقل، بی‌درمان نیست و شما می‌توانید با انجام راهکارهای درمان خانگی ساده، به راحتی از شر این درد مزاحم و آزار دهنده، خلاص شوید. استفاده از کمپرس سرد، پرهیز از مصرف دخیانیات، استفاده از انواع مسکن و ... جزو ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی عوارض جراحی دندان عقل محسوب می‌شوند. موارد زیر از مهم‌ترین راهکارهای کاهش درد عمل دندان عقل هستند:

پرهیز از فعالیت سنگین

فعالیت جسمی سنگین مانند ورزش با شدت بالا، موجب افزایش فشار خون در ناحیه لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود، به دلیل اینکه محل جراحی شده و خروج دندان عقل، به شدت حساس است، اگر بخواهید که بعد از انجام جراحی، فورا به سراغ فعالیت‌های ورزشی سنگین بروید، باید در انتظار لثه درد نیز باشید. برای اینکه دندان درد سراغ شما نیز نیاید بهتر است بعد از انجام جراحی دندان عقل به مدت 3 الی 4 هفته، از فعالیت‌های ورزشی سنگین دوری کنید.

دکتر نوربخش

خوردن منظم داروهای تجویز شده

متاسفانه بسیاری از بیماران دندانپزشکی، خوردن داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را بعد از جراحی دندان عقل، جدی نمی‌گیرند و همین سربه‌هوایی، منجر به ایجاد انواع عفونت‌های دندانی و لثه می‌شود. اگر می‌خواهید از که شر عفونت‌های بعد از جراحی دندان عقل و درد‌ شدید ناشی از آن در امان باشید، بهتر است حتما داروهای تجویز شده را به موقع، مصرف کنید. دوره درمان آنتی بیوتیک را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که ریسک عفونت به صفر می‌رسد.

افزایش میزان مصرف آب

بعد از انجام جراحی دندان عقل، میزان نیاز روزانه بدن شما به آب، افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط باید به فکر مصرف منظم به میزان کافی آب باشید. البته فراموش نکنید که باید آب هم دمای محیط را بنوشید چون بعد از جراحی دندان عقل، لثه شما نسبت به سرما و گرما حساسیت بالایی دارد.

دهان‌شویه با آب‌ونمک

در بعضی موارد، درد ناشی از کشیدن دندان عقل با کمک راهکارهای خانگی ساده و بدون نیاز به مصرف مسکن، کاهش پیدا خواهد کرد. دهان‌شویه با آب‌ونمک، یکی از روش‌های سنتی و قدیمی برای تسکین دردهای دندانی محسوب می‌شود و شما می‌توانید برای ساکت کردن درد لثه و استخوان فک‌تان بعد از جراحی دندان عقل نهفته، از آن استفاده کنید تا شدت دردهای شما کاهش پیدا کند.

مصرف غذاهای نرم‌ و آبکی در هفته اول

قطعا شما نیز می‌دانید که مصرف غذاهای سفت جویدنی در روزهای بعد از جراحی دندان عقل، ایده خوبی نیست. به همین دلیل بهتر است که به فکر آماده سازی لیست غذای بلند بالایی پیش از جراحی برای روزهای بعد از عمل‌تان باشید. غذاهای آبکی نیاز به جویدن را کاهش می‌دهند و موجب تحریک درد نخواهند شد. انواع فرنی، سوپ، آش و ... غذاهای مناسبی برای روزهای بعد از جراحی دندان عقل، محسوب می‌شوند.

Dr Noorbakhsh

مسواک زدن آهسته و ملایم

فرقی ندارد که تازگی دندان عقل‌تان را جراحی کرده‌اید یا نه، اگر می‌خواهید که لثه و دندان‌های سالمی داشته باشید باید به صورت صحیح مسواک بزنید. اگر به تازگی دندان عقل‌تان را جراحی کرده‌اید که این موضوع، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید به آرامی و پیوستگی، این کار را انجام دهید. هر نوع حرکت سخت و خشن، مخصوصا در ناحیه تحت درمان، می‌تواند موجب تحریک درد شود.

پرهیز از مصرف سیگار و قلیان

سیگار و قلیان از موارد ممنوعه در مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل هستند. اگر تازگی، جراحی دندان عقل انجام داده‌اید، بهتر است حداقل تا یک ماه از مصرف دخانیات خودداری کنید. دخانیات ریسک کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهند و می‌توانند موجب افزایش طول مدت نقاهت شما شوند.

دوری از استرس

اگر به تازگی دندان عقل‌تان را جراحی کرده‌اید تا میزانی که می‌توانید حتی به طور موقت، سعی کنید که خودتان را از استرس و اضطراب، دور نگه دارید تا از درد‌های نبض‌دار فک و لثه، بعد از جراحی دندان عقل، در امان باشید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ریسک درد کشیدن دندان عقل آشنا کنیم. در پایان لازم است این نکته را یادآور شویم که میزان تخصص جراح و تکنیک مورد استفاده او، هم در احساس درد حین کار و هم پس از عمل، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و اطلاع از هزینه جراحی دندان عقل با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش تماس بگیرید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)