نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری (راهنمای علمی و کامل)

1403/3/22 14:58
1,415 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

یکی از دلایل اصلی دیابت، چاقی است که این سال‌ها به یک چالش بزرگ برای اکثر افراد تبدیل شده است. قرص متفورمین خط اول درمان بیماری‌هایی نظیر هایپرگلایسمی و دیابت به شمار می‌رود. مصرف متفورمین با کمک به کاهش گلوکز بدن و بهبود واکنش سلول‌ها نسبت به انسولین، باعث کاهش قند خون می‌شود. برخی از افراد و پزشکان، متفورمین را یک راه میانبر برای لاغری و کاهش وزن می‌شناسند؛ اما چگونه؟ آیا استفاده از متفورمین برای لاغری عارضه جانبی خطرناکی را به دنبال دارد؟ بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری نی نی سایت چه زمانی است؟

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین

قرص متفورمین برای لاغری شکم

چاقی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انسان در دنیای امروزی است که همواره به دنبال روشی برای رفع آن هستند. استفاده از قرص متفورمین برای لاغری نی نی سایت، از جمله روش‌های پرطرفدار در بین مردم است اما، قبل از خوردن هرگونه قرص و دارو باید از روش‌های مصرف، عوارض و میزان اثربخشی آن مطلع باشید تا بتوانید درباره‌ی استفاده از آن تصمیم گیری کنید.به طور کلی،  سازمان غذا و دارو تاکنون مصرف قرص متفورمین را تایید نکرده است و معمولا برای افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند تجویز می‌شود؛ زیرا، این نوع از دیابت بر اثر عواملی مثل بی تحرکی، چاقی و عادت‌های غذایی غلط ایجاد می‌شود. با خوردن این دارو، مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین کمتر می‌شود؛ از طرفی، پس از خوردن متفورمین در این افراد، کاهش وزن دیده شده است. بسیاری از پزشکان با تجویز متفورمین برای افراد سالم، شاهد لاغری در ان‌‌‌ها بوده‌اند؛ اما هنوز دلیل علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. تاثیرات این دارو در افراد مختلف، متغیر است و نمی‌تواند به سرعت باعث کاهش وزن شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، متفورمین فقط باعث کم شدن 2 یا 3 کیلوگرم در طی دو سال شده است؛ این ویژگی نشان‌دهنده میزان خطر پایین این دارو است. در کنار مصرف این دارو باید، یک رژیم غذایی سالم و شخصی داشته باشید تا تاثیر دارو بیشتر شود. برای در امان ماندن از عارضه‌های احتمالی این دارو و راهنمایی بیشتر، حتما به بهترین کلینیک لاغری در غرب تهران مراجعه کنید.

عوارض خوردن قرص متفورمین برای لاغری

هر دارویی در کنار مزیت‌های فراوان، معایب و عوارض جانبی احتمالی نیز دارد؛ متفورمین نیز از این قاعده جدا نیست. بعضی از عوارض این دارو شدید، نادر و برخی از عوارض آن خفیف‌تر و دارای شیوع فراوان‌تری است. در ادامه عارضه‌های مهم این دارو را بررسی خواهیم کرد.

  • طعم آهن در دهان: افراد ممکن است که با خوردن این دارو در دهان احساس مزه آهن کنند که علت مشخصی نیز ندارد و احتمالا به خاطر ترکیبات دارو باشد. این موضوع، عارضه مهمی نیست ولی تقریبا شیوع متوسطی دارد.
  • کم شدن اشتها: با توجه به اینکه قرص متفورمین برای دیابت نوع دو تجویز می‌شود، باعث رسیدن انسولین به سلول‌های بدن و در نتیجه کاهش اشتها افراد می‌شود. این موضوع همان علت استفاده از قرص متفورمین است. گاهی حتی شاهد از بین رفتن کامل اشتها در برخی افراد بوده‌اند؛ به همین دلیل، استفاده از رژیم غذایی سالم نسبت به این قرص ارجحیت دارد.
  • سردردهای آزاردهنده: یکی از عارضه‌های شایع این دارو، سردردهای ناگهانی است؛ مدت زمان و شدت این نوع از سردردها، از طولانی مدت تا کوتاه مدت و خفیف تا شدید را شامل می‌شود که علت آن، ترکیبات موجود در قرص است. در صورت داشتن سردردهای طولانی و شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکل معده: یکی دیگر از اختلالات شایع پس از خوردن قرص متفورمین، مشکل معده است. این عارضه ممکن است در بسیاری از افراد ظاهر شود. از علائم مهم آن می‌توان به استفراغ، تهوع و نفخ اشاره کرد که حدود چند هفته ادامه پیدا می‌کند. در صورت قطع نشدن این نشانه ها باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.
  • نشانه‌های مشابه آنفولانزا: گاهی برخی از افراد با نشانه‌هایی مثل خستگی، سرگیجه، دردهای عضلانی و سرگیجه روبه‌رو می‌شوند که جزو نشانه‌های بسیار خطرناک محسوب می‌شود و در صورت مشاهده، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. این علایم بسیار نادر هستنند و فقط در یک درصد افراد ممکن است رخ دهد. علت بروز این مشکل پس از خوردن قرص متفورمین، برهم خوردن اسیدیته خون بر اثر تجمع اسید لاکتیک است.

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری

قرص متفورمین به دو شکل استاندارد و آهسته رهش وارد بازارهای فروش می‌شود؛ نوع استاندارد به سرعت وارد بدن می‌شوند و در مدت زمان کوتاهی تاثیر خود را می‌گذارند و تقریبا چند بار در روز با توجه به دوز مورد نظر مصرف می‌شوند. اما شکل آهسته رهش به تدریج تاثیر بر بدن می‌گذارد و می‌توان تعداد دفعات کمتری در طول روز آن را مصرف کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که میزان قدرت نوع‌های مختلف متفورمین متفاوت است. بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری، همراه یا بلافاصله بعد از خوردن وعده غذایی عصرانه یا نهار است؛ زیرا از میزان عوارض جانبی آن کاسته می‌شود.

نحوه مصرف متفورمین برای لاغری نی نی سایت

نحوه مصرف و دوز هر دارویی با توجه به وضعیت جسمانی، قدرت دارو و نظر پزشک تعیین می‌شود؛ درصورتی که برای اولین بار می‌خواهید این دارو را مصرف کنید، معمولا با دوز کم باید شروع کنید سپس، به مرور زمان ان را افزایش دهید. این کار باعث کاهش عوارض جانبی این دارو می‌شود. سعی کنید که این دارو را با میزان فراوان آب بنوشید و قرص را نجویید. حداکثر میزان مصرف این دارو، حدود 2000 میلی گرم در روز است؛ این میزان را می‌توان به شکل 4 قرص 500 میلی گرمی مصرف کرد. هنگام شروع مصرف می‌توان طبق نظر پزشک، به مدت یک هفته یک دوز 500 میلی گرمی از ان را ، قبل یا همراه با صبحانه مصرف کرد. هفته دوم این دز را به دو عدد در هفته برسانید و قبل از صبحانه و وعده عصرانه مصرف کنید. در آخر این دز را به سه عدد در روز با اضافه کردن یک وعده بعد از نهار افزایش دهید. در صورت بروز عوارض شدید هنگام مصرف این دارو، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم، دارو را جایگزین کند. به هیچ عنوان مصرف دارو را به شکل خودسرانه قطع نکنید زیرا، خطراتی در پی خواهد داشت.

نحوه مصرف قرص متفورمین

سخن پایانی

یکی از گزینه‌های اصلی که افراد هنگام اضافه وزن و چاقی به دنبال آن می‌روند، قرص متفورمین است. متفورمین فقط به عنوان داروی اضافه وزن شناخته نمی‌‌شود بلکه‌، در کنار خاصیت‌های درمانی که برای سایر بیماری‌ها مثل دیابت دارد، باعث کاهش وزن در این افراد نیز می‌شود. شاید این دارو در کاهش وزن نقش داشته باشد اما، بدون رعایت سایر عادت‌ها و سبک زندگی، نمی‌تواند باعث لاغری شود. بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری نی نی سایت، بعد یا همراه وعده عصرانه است. البته فراموش نشود که هنگام مصرف این قرص باید اب فراوان بنوشید.

سوالات متداول

آیا افراد غیر دیابتی نیز می‌توانند از قرص متفورمین برای لاغری استفاده کنند؟

بله؛ طبق مطالعات انجام شده از سال 2020 تاکنون، شاهد کاهش توده بدنی و لاغری در افراد بدون دیابت نیز بوده‌اند. البته باید درنظر گرفت که این قرص با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش امکان پذیر خواهد بود.

بهترین زمان خوردن قرص متفورمین برای لاغری کی هست؟

بهتر است که این قرص بعد همراه وعده عصرانه با میزان زیادی آب مصرف شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)