نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

جواب آزمایش زردی + میزان نرمال بیلی روبین و tsh نوزادان

1403/3/20 16:31
89 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چکیده : آزمایش‌های مهم نوزاد و نتایج آن‌ها شامل میزان نرمال بیلی روبین خون نوزاد که باعث بیماری زردی می‌شود به همراه میزان نرمال tsh در نوزادان

آزمایش زردی نوزاد

آزمایش بیلی روبین میزان یا همان آزمایش زردی، بیلی روبین خون را اندازه گیری می‌کند. تست بیلی روبین برای یافتن علت بیماری‌هایی مانند زردی، کم خونی و بیماری کبدی استفاده می‌شود.

بیلی روبین یک رنگ‌دانه نارنجی مایل به زرد است که به طور طبیعی زمانی ایجاد می‌شود که بخشی از گلبول‌های قرمز شما تجزیه می‌شود. کبد شما بیلی روبین را از خون شما می‌گیرد و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می‌دهد به طوری که بیشتر آن به عنوان صفرا از مدفوع شما عبور می‌کند.

اگر سطح بیلی روبین شما بالاتر از حد طبیعی باشد، نشانه آن است که یا گلبول‌های قرمز خون شما با سرعت غیرعادی تجزیه می‌شوند یا اینکه کبد شما مواد زائد را به درستی تجزیه نمی‌کند و بیلی روبین را از خون شما پاک نمی‌کند.

هورمون محرک تیروئید (TSH) توسط غده هیپوفیز شما تولید می‌شود که به تنظیم تولید هورمون و متابولیسم در سراسر بدن شما کمک می‌کند.

TSH به غده تیروئید شما کمک می‌کند تا سایر هورمون‌های ضروری برای متابولیسم شما مانند تیروکسین را بسازد. همچنین به سطوح کلی انرژی، عملکردهای عصبی و موارد دیگر کمک می‌کند. اگر مقدار tsh در انسان بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال باشد ممکن است عوارضی برای او ایجاد کند.

بنابراین انجام تست برای این عوامل مهم مخصوصاً در نوزادان بسیار واجب است. با ما همراه باشید تا از نتایج مطلوب این آزمایش‌ها اطلاعات مفید کسب کنید.

محدوده نرمال tsh چقدر است؟

محدوده معمول مرجع برای سطوح TSH بین 0.45 تا 4.5 میلی واحد در لیتر (mU/L) مورد قبول است.

TSH بر اساس سن، جنس و شرایط زندگی شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک زن ۲۹ساله ممکن است TSH طبیعی در حدود 4.2 mU/L داشته باشد، در حالی که یک مرد ۸۸ساله ممکن است به tsh بالایی در حدود 8.9 mU/L برسد. استرس، رژیم غذایی، داروها و دوره قاعدگی همگی می‌توانند میزان TSH را تحت تأثیر قرار دهند.

سطح TSH برعکس میزان هورمون تیروئید در بدن شما تغییر می‌کند. غده هیپوفیز خود را به عنوان یک دماسنج تیروئید در نظر بگیرید، سطح غیر طبیعی TSH بالا معمولاً به این معنی است که تیروئید شما عملکرد ضعیفی دارد. غده هیپوفیز شما به کمبود هورمون‌های تیروئیدی با تولید TSH اضافی واکنش نشان می‌دهد تا تفاوت را جبران کند که به این کم کاری تیروئید می‌گویند.

سطوح پایین TSH معمولاً به این معنی است که شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کنید. غده هیپوفیز شما با کاهش تولید TSH پاسخ می‌دهد تا عملکرد تیروئید تحت کنترل باشد. به این حالت پرکاری تیروئید می‌گویند.

نوزاد

tsh در نوزادان

سطح TSH در نوزادان بسته به سن آنها می‌تواند متفاوت باشد:

  • محدوده tsh نرمال نوزادان برای بازه سنی 1 الی 4 روزه بین 1.6 تا 24.3 mU/L قرار دارد و بالاتر از 30 mU/L زیاد است.
  • محدوده tsh نرمال نوزادان برای بازه سنی 2 الی 20 هفته بین 0.58 تا 5.57 mU/L قرار دارد و بالاتر از 6 mU/L زیاد است.
  • محدوده tsh نرمال برای بازه سنی 20 هفته الی 18 سال بین 0.55 تا 5.31 mU/L قرار دارد و بالاتر از 6 mU/L زیاد است.

مطالعه‌ای که در سال 2008 سطح TSH را در کودکان از بدو تولد تا سن 18 سالگی به دقت اندازه‌گیری کرد، سطوح TSH بسیار متفاوتی را در طول زندگی آنها نشان میدهد.

اگرچه TSH در ماه اول پس از تولد بالا می‌رود، اما سطح TSH کودک با نزدیک‌تر شدن به بزرگسالی به تدریج کاهش می‌یابد و پس از آن با بالا رفتن سن دوباره افزایش یابد.

تغییرات تیروئید در نوزادان ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل تیروئیدی باشد. برای مثال اختلالات تیروئیدی می‌تواند بیماری‌هایی مانند زردی نوزاد را افزایش دهد.

برای تشخیص نهایی و تعیین شیوه درمان مناسب، نیاز به مشاوره پزشک متخصص دارید. پزشک تصمیم می‌گیرد که آزمایشات تیروئید بیشتری انجام دهد تا نوع مشکل تیروئید را مشخص کند. در بعضی از موارد، ممکن است نیاز به درمان دارویی باشد، اما این تصمیم به تشخیص نهایی پزشک بستگی دارد.

بنابراین باید در طول دوره نوزادی فرزندتان مشورت با پزشک معالج ادامه یابد. همچنین، هرگز بدون تجویز پزشک تغییرات در مصرف داروهای نوزاد ایجاد نکنید.

اهمیت تست زردی نوزاد!

پزشکان از تست زردی برای تشخیص و نظارت بر بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی در نوزادان و بزرگسالان استفاده می‌کنند. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از سیروز، هپاتیت و سنگ کیسه صفرا و مهم‌ترین آن زردی نوزاد!

سطوح بالای بیلی روبین در خون می‌تواند منجر به یرقان شود، وضعیتی که در آن پوست و چشم‌ها زرد می‌شوند و ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی سلامتی باشد.

همچنین آزمایش زردی به تشخیص اینکه آیا به بیماری سلول داسی شکل یا سایر بیماری‌هایی که باعث کم خونی همولیتیک می‌شوند، مبتلا هستید کمک می‌کند. این بیماری اختلالی است که در آن گلبول‌های قرمز خون سریع‌تر از ساخته شدن از بین می‌روند.

سطح بالای بیلی روبین در نوزادان شایع است. پزشکان از سن نوزاد و نوع و سطوح بیلی روبین استفاده می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا درمان زردی نوزاد ضروری است یا خیر.

آزمایش زردی نوزاد

آزمایش زردی چگونه انجام میشود؟

آزمایش بیلی روبین معمولاً با استفاده از گرفتن یک نمونه خون از بدن انجام می‌شود. معمولاً خون از طریق یک سوزن کوچک وارد رگ در بازو می‌شود و یک لوله کوچک به سوزن متصل می‌شود تا خون را جمع آوری کند. هنگامی که سوزن در بازوی شما فرو می‌رود، ممکن است کمی احساس درد کنید.

برای آزمایش زردی نوزادان نیز معمولاً از پاشنه پای نوزاد یک نمونه خون جمع آوری می‌کنند که این عمل به آزمایش پاشنه پای نوزاد نیز معروف است که در اکثر موارد درد زیادی برای نوزاد به همراه خواهد داشت. اما با پیشرفت تکنولوژی روش‌های بهتری برای تست زردی و آزمایش بیلی روبین به وجود آمده است. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه بیلی روبین سنج یا همان بیلی چک تست زردی نوزاد در منزل خود را به راحتی و بدون درد انجام دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج آن را مشاهده کنید.

نتایج و جواب آزمایش زردی (محدوده نرمال بیلی روبین)

برای بزرگسالان بالای 18 سال، بیلی روبین طبیعی می‌تواند تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد. برای افراد زیر 18 سال، سطح نرمال 1 میلی گرم در دسی لیتر خواهد بود. نتایج طبیعی برای بیلی روبین کونژوگه (مستقیم) باید کمتر از 0.3 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطح طبیعی بیلی روبین در نوزادان می‌تواند به 12 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

سطح بیلی روبین بالاتر از 2.0 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده زردی در بزرگسالان است. برای نوزادان تازه متولد شده، زمانی که سطح بیلی روبین از 15 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شود، پزشکان درمان زردی را توصیه می‌کنند.

این نتایج ممکن است در تمام آزمایشگاه‌ها یکسان نباشد. نتایج ممکن است برای زنان و کودکان کمی متفاوت باشد. همچنین ممکن است نتایج آزمایش زردی تحت تأثیر برخی غذاها، داروها یا ورزش تغییر کنند.

سطح بیلی روبین پایین‌تر از حد معمول معمولاً نگران کننده نیست. سطوح بالای بیلی روبین مستقیم در خون شما ممکن است نشان دهد که کبد شما به درستی بیلی روبین را پاک نمی‌کند. این ممکن است نشان دهنده آسیب یا بیماری کبد باشد. سطوح بالای بیلی روبین غیر مستقیم ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشد.

نوزاد در دستگاه فتوتراپی

چه چیزی باعث کاهش بیلی روبین می‌شود؟

سطح پایین‌تر از حد طبیعی بیلی روبین معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. سطوح پایین بیلی روبین (هیپو بیلی روبینمی) ممکن است در نتیجه مصرف برخی داروها یا کافئین باشد. همچنین سطوح پایین بیلی روبین ممکن است با برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، پلی میوزیت و سندرم شوگرن مرتبط باشد.

اما سطوح بالای بیلی روبین در خون می‌تواند برای سلامتی به ویژه برای نوزادان بسیار خطرناک باشد.

برای کاهش بیلی روبین بدن نوزادان می‌توان از روش‌های مختلفی مانند طب سنتی، استفاده از قطره زردی نوزاد، نوردرمانی و ... استفاده کرد اما بهترین روش درمان زردی که طبق تحقیقات گسترده انجام شده است استفاده از دستگاه زردی نوزاد است.

نوزادان زمانی که زیر دستگاه فتوتراپی قرار می‌گیرند با تابش پرتوها و امواج مخصوص دستگاه زردی، بیلی روبین موجود در بدن آن‌ها تجزیه شده و از طریق مدفوع و ادرار دفع می‌شود. اجاره دستگاه زردی نوزاد روشی کم هزینه، بی خطر، آسان و مورد تأیید جامعه پزشکی است.

نوزاد خوابیده

نتیجه آزمایش های مورد نیاز نوزاد

بیلی روبین و هورمون tsh دو عامل مهم در سلامتی نوزادان و بزرگسالان هستند. بیلی روبین که یک رنگ‌دانه نارنجی مایل به زرد است که به عنوان بخشی طبیعی از گلبول‌های قرمز در بدن است که باید توسط کبد مقدار اضافه آن به خوبی دفع شود وگرنه باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری زردی نوزاد می‌شود.

سطح طبیعی بیلی روبین یا همان عدد زردی نوزاد می‌تواند به 12 میلی گرم در دسی لیتر برسد اما مقدار بیشتر آن برای نوزادان خطرناک است و باید سریع درمان نوزادان آغاز شود.

اشاره کردیم که والدین با اجاره دستگاه زردی نوزاد می‌توانند به راحتی نوزاد خود را در منزل درمان کنند.

همچنین مقدار tsh در نوزادان نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر تشدید بیماری زردی نوزادان اثر گذار باشد که مقدار نرمال tsh در نوزادان تازه متولد شده بین 1.6 تا 24.3 mU/L قرار دارد.

بنابراین انجام آزمایش‌های غربالگری و تست زردی برای نوزادان و نتایج آن بسیار واجب است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)