نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

راهکارهای کاربردی برای محافظت از سلامت قلب

1402/11/28 11:47
94 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. این موضوع درباره کلیه ارگان‌های بدن صدق می‌کند. مخصوصاً برای قلب یکی از ارگان‌های اساسی جهت عملکرد مناسب بدن است و وظیفه خون‌رسانی به کلیه سلول‌های بدن را بر عهده دارد. برای اینکه همیشه بدنی سالم داشته باشید و قلبتان با ضربان عالی در سینه بتپد، لازم است که نکات مراقبت از قلب را بشناسید و آن‌ها را رعایت کنید.

با کمک راهکارهای کاربردی که در این مطلب ارائه کرده‌ایم می‌توانید همیشه قلبتان را سالم نگه دارید.

داشتن تغذیه مناسب

دکتر جبلی متخصص قلب به تمام مراجعینش توصیه می‌کند که نکات تغذیه‌ای که برای سلامت قلب لازم است را رعایت کنند. کسانی که می‌خواهند قلب سالمی داشته باشند، باید حداقل روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده مانند نان سفید، مصرف چربی‌های سالم مانند امگا 3 و چربی‌های غیراشباع، کاهش مصرف نمک و کاهش مصرف قند از دیگر نکات تغذیه‌ای هستند که کمکتان می‌کنند تا عملکرد قلبتان را بهبود داده و همیشه بدنی سالم داشته باشید.

داشتن فعالیت بدنی و ورزش کردن

به طور کلی، کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند و مشکلاتی مانند افزایش فشارخون و قند خون را تجربه نمی‌کند. به همین دلیل است که پزشکان متخصص قلب مانند دکتر جبلی به افرادی که می‌خواهند قلب سالمی داشته باشند توصیه می‌کنند که حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته داشته باشند.

فعالیت‌های بدنی مناسب برای بهبود عملکرد قلب می‌تواند شامل فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری یا تمرین‌های قدرتی مانند بدن‌سازی باشد. به طور کلی، انجام کلیه فعالیت‌های بدنی می‌تواند روی سلامت قلب تاثیرگذار باشد و به خون‌رسانی بدن توسط این عضو و بهبود مشکلاتی مانند نارسایی قلبی کمک کنند.

کنترل وزن و پیشگیری از چاقی

افرادی که دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. به همین دلیل است که دکتر قلب به افرادی که برای معاینه مراجعه می‌کنند توصیه می‌کنند که وزن خودشان را در محدوده سالم نگه دارند. یا اگر اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند، حداقل 5 تا 10 درصد وزن خودشان را کاهش دهد. این افراد با این روش می‌تواند به سلامت قلب خودشان کمک کنند.

داشتن عادات سالم در زندگی

داشتن عادت سالم در زندگی از دیگر مواردی است که می‌تواند به سالم ماندن قلب کمک کند. اگر فردی هستید که دائم در معرض استرس قرار دارید، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی برایتان بیشتر خواهد بود. دکتر علیرضا جبلی متخصص قلب تهران توصیه می‌کند که برای کاهش ابتلا به نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی باید عواملی که موجب افزایش استرس در شما می‌شوند را از خودتان دور کنید و خودتان را با کارهای آرامش‌بخش سرگرم کنید. حتی می‌توانید برای کاهش استرس از روش‌های مانند پیاده‌روی در فضای باز، مدیتیشن یا یوگا نیز کمک بگیرید.

راهکارهای کاربردی برای محافظت از سلامت قلب

مصرف سیگار نیز می‌تواند ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلبی را افزایش دهد؛ بنابراین تا حد امکان سعی کنید سیگار نکشید و در مکان‌هایی که دود سیگار در آن‌ها وجود دارد حضور نداشته باشید. داشتن خواب کافی از دیگر مواردی است که می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر باشد. به همین دلیل است توصیه می‌شود که روزانه 8 تا 10 ساعت خواب مفید داشته باشید تا بدن بتواند خودش را ریکاوری کند.

مصرف الکل هم می‌تواند روی سلامت قلب تاثیرگذار باشد.در نتیجه، پزشکان متخصص توصیه می‌کنند به هیچ عنوان مشروبات الکلی یا نوشیدنی‌های بر پایه الکل را مصرف نکنید. تا همیشه قلب و بدنی سالم داشته باشید.

ویزیت مداوم توسط پزشک متخصص

بیماری‌های قلبی به عنوان بیماری‌های خاموش نیز شناخته می‌شوند و کسانی که به نارسایی قلبی و... مبتلا هستند ممکن است متوجه بروز مشکلات قلبی خودشان نشوند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود به محض مشاهده کوچک‌ترین علائمی مانند درد در ناحیه چپ بدن یا بی‌حسی در کتف چپ یا مواردی مانند معده درد و غیره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به طور معمول پزشکان متخصص قلب توصیه می‌کنند که افراد برای پیشگیری از ابتلا بیماری‌های قلبی از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به صورت منظم خودداری کنند. همچنین در صورتی که فرد به بیماری‌هایی مانند دیابت فشارخون و کلسترول بالا مبتلا است، حتماً باید به صورت مداوم برای کنترل بیماری تحت نظر پزشک باشد.

مصرف مکمل‌های غذایی بدون مشورت پزشک نیز می‌تواند باعث نارسایی و بیماری‌های قلبی شود؛ بنابراین توصیه می‌شود تمام داروها و مکمل‌ها را حتماً تحت‌ نظر پزشک استفاده کنید تا بدنی سالم و قلبی تپنده داشته باشید.

سخن پایانی

اگر فردی به دلایل مختلف دچار حمله قلبی یا مشکلات قلبی شده باشد، برای انجام درمان باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. پزشک با توجه به شرایط فرد روش‌های درمانی مانند استفاده از بالن آنژیوپلاستی یا … را برای رفع عارضه قلبی در نظر می‌گیرد، تا فرد بتواند مجدداً به زندگی طبیعی خودش برگردد. البته پس از درمان بیماری‌های قلبی نیز رعایت موارد ذکر شده در این مقاله ضروری است، تا مجدداً مشکل قلبی برای فرد رخ ندهد و حیات و سلامتی او به خطر نیفتد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)