نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

کارهایی که باعث افزایش عمر ماشین لباسشویی می شوند!

1402/11/4 11:10
431 بازدید
اشتراک گذاری

کارهایی که باعث افزایش عمر ماشین لباسشویی می شوند!

ماشین لباسشویی یک وسیله ضروری و گران‌قیمت است. بنابراین همه می‌خواهند نهایت استفاده را از این وسیله پرکاربرد ببرند. البته ماشین لباسشویی نیز مانند هر وسیله دیگری، یک عمر مفید دارد. اما خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که بتوان از خراب شدن زودهنگام ماشین لباسشویی جلوگیری کرد.

راهکارهای کاربردی برای افزایش عمر مفید ماشین لباسشویی

چرخه عمر ماشین لباسشویی به عنوان طول عمر مفید آن نیز شناخته می‌شود‌. این مفهوم به دوره زمانی اطلاق می‌شود که در آن، ماشین لباسشویی عملکردی کارآمد دارد.

خوشبختانه میانگین طول عمر ماشین‌های لباسشویی به خاطر پیشرفت‌های مداوم در فناوری، افزایش یافته است. با این حال، چند راهکار عملی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای افزایش عمر مفید لباسشویی استفاده کرد.

۱) تمیزکاری ماشین لباسشویی

تمیز کردن منظم ماشین لباسشویی به‌ویژه دیسپنسر مواد شوینده، فیلتر پرزگیر و مهروموم لاستیکی درب بسیار مهم است. جرم گیری ماشین لباسشویی می‌تواند باقی نماندن زباله در دستگاه را تضمین کند. علاوه بر این، بررسی و تمیزکاری شیلنگ تخلیه و فیلترهای ورودی آب نیز از هرگونه انسداد و اختلال در عملکرد جلوگیری می‌کند.

۲) توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی یک ظرفیت اسمی دارد که باید به آن توجه شود. زیرا بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی نه‌تنها به دیگ آن فشار می‌آورد، بلکه موتور و سایر قطعات داخلی را هم تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین رعایت ظرفیت ماشین لباسشویی یک راه عملی و ساده برای افزایش طول عمر دستگاه است.

۳) توجه به کیفیت آب ورودی به ماشین لباسشویی

کیفیت آب ورودی به ماشین لباسشویی نقش مهمی در چرخه عمر مفید آن خواهد داشت. استفاده از آب باکیفیت، سبک و عاری از ناخالصی‌ها و مواد معدنی بسیار اهمیت دارد. این کار به جلوگیری از تجمع رسوبات آهکی دیگر مواد در داخل ماشین لباسشویی کمک می‌کند. نصب یک دستگاه نرم‌کننده آب یا استفاده از آب تصفیه‌شده می‌تواند استهلاک ماشین لباسشویی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۴) استفاده از مواد شوینده و دمای مناسب

استفاده از مواد شوینده و دمای مناسب

استفاده بیش از حد و افراطی از مواد شوینده باعث ایجاد کف زیاد در ماشین لباسشویی می‌شود. این کف بیش از حد، به مرور زمان به اجزای داخلی ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌کند. ضمنا انتخاب درجه حرارت مناسب نیز از فشار غیرضروری به ماشین لباسشویی جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی، میزان مواد شوینده و درجه حرارت آب به کثیفی و نوع لباس‌ها بستگی دارد.

۵) تعمیر و سرویس به‌موقع ماشین لباسشویی

با رسیدگی سریع به هرگونه مشکل یا نقص مانند نشت، صداهای عجیب یا کدهای ارور می‌توان از بروز مشکلات مهم‌تر در ماشین لباسشویی جلوگیری کند. ضمنا سرویس منظم ماشین لباسشویی توسط یک تکنسین حرفه‌ای نیز می‌تواند در شناسایی مشکلات اساسی یا پیشگیری از بروز آن‌ها موثر باشد.

۶) نگهداری و جابجایی صحیح ماشین لباسشویی

نگهداری و جابجایی ماشین لباسشویی به شکل صحیح، فاکتورهای مهمی هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. اگر نمی‌خواهید برای مدتی از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید، باید آن را در مکانی خشک، تمیز و دارای تهویه مناسب بگذارید.

ضمنا یک پوشش مناسب روی آن قرار داده شود تا گرد و غبار و رطوبت روی آن ننشیند. درنهایت، هنگام جابجایی ماشین لباسشویی نیز باید با دقت و احتیاط کامل رفتار کرد تا از آسیب رسیدن به اجزای داخلی ماشین لباسشویی جلوگیری شود.

راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی‌های رایج در ماشین لباسشویی

راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی‌های رایج در ماشین لباسشویی

وقوع خرابی رایج در ماشین لباسشویی یک دردسر بزرگ است که تعمیرات پرهزینه مانند تعمیر ماشین لباسشویی کنوود را در پی دارد. بنابراین تا حد امکان باید با اقدامات پیشگیرانه مناسب، از این خرابی‌ها جلوگیری کرد. در اینجا به چند نکته ضروری برای جلوگیری از چنین خرابی‌هایی اشاره می‌شود.

  • ماشین لباسشویی هرگز نباید بیش از ظرفیت خود با لباس پر شود.
  • تمیز کردن منظم فیلتر تخلیه و حذف هرگونه زباله از آن ضرورت دارد.
  • عدم شستن اقلامی که امکان گیر کردن در مجرای فاضلاب را دارند‌.
  • اقلام بزرگ و حجیم را نباید در ماشین لباسشویی شست.
  • دستگاه در زمان نصب باید کاملا تراز و محکم شود.
  • به هرگونه نشانه هشدارآمیز مانند سروصدای غیرعادی و بوی بد توجه جدی شود.
  • هر از چند گاهی باید از چرخه شستشوی لباسشویی با استفاده از مخلوط سرکه و جوش‌شیرین استفاده کرد.
  • درب دستگاه پس از هر شستش باید باز باشد تا هوا درون آن به گردش درآید.
  • دیسپنسر یا دستگاه پخش مواد شوینده در لباسشویی باید هر از چند گاهی تمیز شود.
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده، اشتباه است.
  • از هرگونه تعمیرات بدون داشتن سررشته، اجتناب شود و به تکنسین حرفه‌ای مراجعه شود.

تأثیر دما و زمان شستشو بر عمر ماشین لباسشویی و راهکارهای بهینه برای تنظیم آن‌ها

عمر مفید ماشین لباسشویی می‌تواند تا حد زیادی تحت تاثیر دما و زمان شستشو باشد. اول از همه باید به دمای آب مصرفی و نقش مهم آن در فرآیند شستشو اشاره کرد. آب داغ در از بین بردن لکه‌ها و کثیفی‌ها موثرتر است. اما در عین حال می‌تواند استهلاک اجزای داخلی ماشین لباسشویی را بالا ببرد.

آب داغ می‌تواند باعث خرابی درزگیرها و تسمه‌های لاستیکی داخل دستگاه شود و کارایی آن‌ها را در طول زمان کاهش دهد. از طرفی دیگر، استفاده از آب سرد فشار وارده بر ماشین لباسشویی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پس کاربران باید تعادل خوبی بین دمای آب و راندمان تمیز کردن ماشین لباسشویی پیدا کنند.

در مرحله بعد باید به تاثیر زمان شستشو بر عمر مفید ماشین لباسشویی اشاره شود. افزایش زمان چرخش شستشو به شکل افراطی می‌تواند فشار زیادی بر موتور و سایر اجزای لباسشویی وارد کند. بارگیری بیش از حد لباسشویی با لباس‌های زیاد نیز تاثیر مشابه دارد. ضمنا استفاده مداوم و طولانی‌مدت از ماشین لباسشویی نیز تاثیر مخربی بر عمر مفید ماشین لباسشویی دارد.

استفاده از برنامه های شستشو صحیح و تاثیر آن بر عمر ماشین لباسشویی

استفاده از برنامه‌های شستشوی صحیح می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی داشته باشد. هر نوع لباس و پارچه، نیاز به یک نوع برنامه شستشو دارد. پس اگر برنامه اشتباه انتخاب شود، یا به پارچه یا به ماشین لباسشویی آسیب وارد خواهد شد.

به عنوان مثال، پارچه‌های ظریف مانند ابریشم یا توری باید با یک چرخه ملایم شسته شوند. از سوی دیگر، پارچه‌های سنگین مانند حوله یا شلوار جین به چرخه شستشوی قوی‌تری نیاز دارند.

ماشین‌های لباسشویی مدرن، به ویژگی‌های گوناگونی مانند صرفه‌جویی در انرژی مجهز هستند. با استفاده مناسب از این ویژگی‌ها می‌توان هم مصرف انرژی را کاهش داد و هم بر عمر مفید ماشین لباسشویی افزود. ضمنا لباس‌های کمتر کثیف به آب داغ نیاز ندارند یا چند لباس کم و سبک نیازمند یک چرخه شستشوی طولانی نیستند.

جمع‌بندی

اگر از ماشین لباسشویی به شکل درست استفاده شود، مدتی‌ طولانی دوام خواهد آورد؛ البته اگر کیفیت خود ماشین لباسشویی نیز بالا باشد. با رعایت نکات مطرح‌شده در این مطلب می‌توان سال‌های زیادی از یک ماشین لباسشویی باکیفیت بهره برد. امیدواریم این مقالات مهم در زمینه لوازم خانگی برای شما مفید و راهگشا باشند.

سوالات متداول

۱) چگونه می‌توان با استفاده بهینه از برنامه‌ها و تنظیمات ماشین لباسشویی، عمر آن را افزایش داد؟

برنامه‌ها و تنظیمات ماشین لباسشویی باید به شکل درست و با توجه به نوع لباس، تعداد و میزان کثیفی آن‌ها استفاده شوند.

۲) آیا استفاده از آب نرم می‌تواند به حفظ عمر ماشین لباسشویی کمک کند؟

بله آب نرم رسوبات معدنی زیادی ندارد. بنابراین استفاده از آن در ماشین لباسشویی باعث آسیب کمتر به اجزای داخلی دستگاه خواهد شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)