نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

مهم ترین اصول نور پردازی اتاق کودک

1402/10/25 15:55
290 بازدید
اشتراک گذاری

اتاق کودک مهم ترین محیط برای استراحت و خواب است و نورپردازی درست تاثیر زیادی بر خواب کودک دارد. به طور کلی می توان گفت پنل های ال ای دی، لامپ های هالوژن و نورهای یخی برای اتاق کودک مناسب هستند. در ادامه اصول نور پردازی اتاق کودک و بهترین لامپ ها معرفی می شوند.

مهم ترین اصول نور پردازی اتاق کودک

کودک چه رنگ هایی را می بیند؟

کودکان و نوزادان در سنین خاصی امکان دیدن رنگ ها مختلف را ندارند. با توجه به رشد و تکامل کودکان کم کم شبیه به بزرگسالان رنگ های مختلف را دیده و تشخیص می دهند. نوزادی که به تازگی به دنیا آمده است، تفاوت بین روشنایی و تاریکی را درک می کند. در ابتدا همه چیز سیاه و سفید به نظر می رسد؛ اما بعد از چند هفته می توانند یک رنگ را تشخیص بدهند. در سنین حدود 5 ماهگی معمولا کودکان طیف زیادی از رنگ ها را می بینند.

در نوزادان تازه متولد شده، فقط رنگ های سفید و سیاه یا ترکیبی از این دو قابل مشاهده است. معمولا اولین رنگ اصلی که نوزاد تشخیص می دهد، قرمز است. در سنین یک سالگی کودکان می توانند تمام رنگ ها و حتی سایه ها را تشخیص داده و مشاهده کنند. کودکان در هفت تا نه ماهگی با تشخیص رنگ اسباب بازی تمایل خاصی به برخی رنگ ها نشان می دهند. تشخیص حرکت اجسام و دیدن دنیای رنگی و قشنگ در 12 ماهگی کامل می شود.

تاثیر رنگ های مختلف روی ذهن کودک

کودکان در سنین بالاتر از یک سال رنگ های اطراف خود را می بینند و به برخی رنگ ها علاقه بیش تری دارند. در نورپردازی اتاق کودک باید به سلایق کودک و انتخاب بهترین رنگ نور توجه ویژه ای داشته باشید. هر رنگ می تواند در رفتار کودک شما تاثیر مستقیم داشته باشد. رنگ های گرم قرمز، نارنجی، زرد و صورتی هستند. کودکانی که فعالیت زیادی دارند، قطعا رنگ قرمز را دوست خواهند داشت. رنگ قرمز توجه کودک را به خود جلب می کند و قرار گرفتن آن در کنار رنگ سفید انرژی را خنثی می کند.

رنگ نارنجی برای کودکان فعال و شاد مناسب است که خستگی را از بین می برد. رنگ زرد یکی از شادترین رنگ ها بوده و کودکان متفکر این رنگ را ترجیح می دهند. رنگ صورتی آرام و گرم است. دختران علاقه زیادی به استفاده از رنگ صورتی در اتاق خود دارند. رنگ های سرد، القا کننده حس آرامش به کودکان هستند. رنگ سبز نشانه طبیعت بوده و بر آرامش کودکان تاثیر دارد. رنگ آبی برای استراحت و راحتی مناسب است و کودکان آرام با روابط اجتماعی خوب این رنگ را ترجیح می دهند.

تاثیر رنگ های مختلف روی ذهن کودک

انتخاب بهترین رنگ لامپ و نور برای اتاق کودک

بهترین نور برای اتاق کودک نور طبیعی خورشید است. در روز باید نور طبیعی از پشت پنجره به اتاق وارد شده و روشنایی مناسبی به اتاق بدهد. وجود پنجره در اتاق کودک اهمیت زیادی دارد. برای به وجود آوردن نور شبیه به نور طبیعی در اتاق های تاریک باید ترکیب نور زرد و سفید را استفاده کنید. نور به وجود آمده از این ترکیب شبیه به نور واقعی است. وجود نور طبیعی یک محیط پر نشاط برای کودک به وجود خواهد آورد.

اصول نورپردازی اتاق کودک

برای نورپردازی درست اتاق کودک باید به استانداردهای اتاق کودکان و سلایق آن ها توجه داشته باشید. در اینجا چند اصل مهم در این نوع نورپردازی را بررسی می کنیم:

1. نور شبانه اتاق کودک

در نورپردازی اتاق کودک به نور شبانه باید توجه داشته باشید.ریتم های شبانه روزی برای حفظ تعادل بدن در نظر گرفته می شوند. در صورتی در شب نور زیادی در اتاق وجود داشته باشد کودک خواب خوبی را تجربه نمی کند. نور زیاد روی عملکرد هورمون ملاتونین تاثیر گذاشته و فعالیت این هورمون در بدن با اختلال مواجه می شود. در صورت انتخاب چراغ خواب باید از نور قرمز ملایم استفاده کنید که تاثیر منفی روی عملکرد خواب کودک نداشته باشد.

نور شبانه اتاق کودک

2. استفاده از چند منبع نور در اتاق کودک

داشتن یک اتاق روشن بهترین انتخاب برای کودکان است و برای این کار باید چند منبع روشنایی مختلف در اتاق داشته باشید. در قسمت بازی کودک، نور بیشتری قرار بدهید تا از بازی خود لذت ببرید. در بخش تخت خواب باید میزان نور را کاهش داده تا کودک بتواند به راحتی بخوابد. تنظیم درست نور در بخش های مختلف با توجه به کارایی آن اهمیت زیادی دارد.

3. انتخاب رنگ نور

نور به رنگ های مختلفی در می آید و شما می توانید با توجه به سلایق و نیاز کودک رنگ های مختلف را انتخاب کنید. لامپ ها در رنگ های فانتزی مثل قرمز، آبی و بنفش نیز قابل تهیه هستند. رایج ترین منابع نوری اتاق، رنگ های سفید و زرد دارند. با توجه به توضیحاتی که در مورد رنگ های مختلف داده شد، می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید. رنگ آبی برای کودک در اتاق خواب آرامش خاصی را به وجود می آورد. نور هالوژن ملایم است و برای اتاق کودک انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

4. استفاده از نور مخفی

خلاقیت در نورپردازی اتاق کودکان اهمیت خیلی زیادی دارد و می توانید از نورهای مخفی برای زیباتر کردن اتاق کودکان استفاده کنید. علاوه بر چراغ آویز که در تمام خانه ها وجود دارد، از نورهای دیگر نیز در اتاق استفاده نمایید. استفاده از سقف کاذب در رنگ و طرح های مختلف برای اتاق کودک انتخاب بسیار مناسبی است. امکان نورپردازی در پشت پنل های سقف کاذب وجود دارد، می توانید تصویر یک شب پر ستاره را برای سقف کاذب اتاق کودک انتخاب کنید. می توانید پنل های ال ای دی را در طراحی سقف قرار بدهید. وجود نور چراغ خواب یا یک نور در اتاق موقع خوابیدن ضروری است.

5. انتخاب لامپ مناسب

برای نورپردازی اتاق کودک از لامپ های مناسب استفاده نمایید. لامپ های بزرگ فیلامنتی یا لوستر بزرگ انتخاب خوبی برای اتاق کودک نیستند. از پنل های ساده توکار استفاده کنید که ظاهر بهتری دارند. استفاده از وسایل نوری ریموت دار انتخاب بسیار خوبی است و در این حالت شما امکان تنظیم نور اتاق کودک را خواهید داشت.

بهترین لامپ ها برای اتاق کودک

بهترین لامپ ها برای اتاق کودک

انتخاب نوع لامپ اتاق کودک در نورپردازی اهمیت خیلی زیادی دارد. محصولات مناسب شامل:

  • پنل LED: این نوع پنل به صورت توکار در سقف مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن بسیار رایج شده است.
  • چراغ های خطی(لاین): چراغ خطی در اشکال مختلف هندسی قابل تهیه است. این چراغ نور کم در منطقه کوچکی از اتاق ایجاد می کند. این چراغ را در قفسه کتاب یا کمد اسباب بازی می توان قرار داد.
  • چراغ خواب کودک: وجود چراغ خواب در اتاق کودک ضروری است و معمولا به گونه ای طراحی شده که نور زیادی نداشته باشند.
  • چراغ رنگی: چراغ رنگی باعث ایجاد نور در رنگ های مختلف می شود که با توجه به تاثیر هر رنگ باید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین مجموعه برای نورپردازی اتاق کودک

انتخاب یک فروشگاه خوب که بتواند تنوع بالایی از محصولات روشنایی را در اختیار شما قرار دهد کار خیلی سختی نیست. صنایع برق و روشنایی هدایت گستر به عنوان تولید کننده و وارد کننده بزرگ کشور در زمینه انواع محصولات روشنایی شناخته می شود. برای خرید به صورت عمده و جزیی از طریق سایت hedayatgostar.com ثبت سفارش کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)