نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ضرورت بازی کردن کودکان در پارک و فضای باز

1402/7/8 21:20
700 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

رفتن به پارک ها و بازی کردن در فضای باز یکی از مهم ترین علایق کودکان به شمار می رود که البته مزیت های زیادی نیز برای آن ها به همراه دارد. چنین محیط هایی به خوبی می توانند روحیات و انرژی کودک شما را تقویت نموده و به رشد شخصیتی آن ها کمک کنند. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر اهمیت بازی کودکان در پارک ها خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی کنید.

اهمیت بازی کردن کودکان در پارک ها

این روزها در سطح شهرها می توان پارک ها و فضاهای سبز بسیار زیادی را دید که این امکان را برای شما و دوستانتان فراهم می سازند تا ساعاتی را کنار یک دیگر باشید. پارک ها نه تنها اثرات مثبت بسیار زیادی بر روحیات افراد بزرگسال دارند؛ بلکه می توانند به رشد شخصیتی کودکان نیز کمک های شایانی نماید. بر این اساس به والدین توصیه داریم حتما ساعاتی را به بردن کودکان خود به پارک اختصاص دهند. در حال حاضر اغلب پارک ها از امکانات و وسایل بازی متنوعی برخوردار هستند و استفاده از این امکانات موجب می شود تا کودک به شناخت بهتری نسبت به اطراف خود دست یابد.

اهمیت بازی کردن کودکان در پارک ها

در این راستا بهتر است با بردن کودک خود به پارک اجازه دهید تا ساعاتی را خارج از منزل سپری نماید. همان گونه که می دانید والدین موظف به ترتیب صحیح کودک هستند و این امر زمانی اتفاق می افتد که با اصول ترتیب صحیح فرزند آشنایی داشته باشید. یکی از این اصل ها آشنا کردن کودک با فضاهای باز همچون پارک ها است که به وی امکان تقویت تعاملات اجتماعی را می دهد. اگر بخواهیم اشاره ای به رشد اجتماعی به این طریق داشته باشیم می توان شناخت افراد ناشناس، رعایت حقوق دیگران، تحریک حس کنجکاوی، یادگیری رفتارهای فردی و حفظ استقلال کودک را نام برد که هرکدام اهمیت بسیار زیادی دارند.

اثرات مثبت بازی کردن کودک در پارک ها و فضای باز

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی اثرات مثبت بازی کردن کودکان در محیط های باز اشاره نمود. تجربیاتی همچون سوار شدن بر سرسره پارکی، تاب بازی، خندیدن و یا بالا پریدن هیجان بسیار زیادی برای کودکان به همراه دارد. چنین محیطی قطعا موجب شادی و نشاط کودک شما خواهد شد؛ بنابراین توصیه داریم به هیچ عنوان تفریحات کودک خود محدود به محیط خانه و دیدن تلویزیون و یا بازی با تبلت و رایانه های شخصی ننمایید. استفاده از امکانات موجود در پارک ها و فضاهای سبز مزیت های قابل توجهی برای کودک شما به همراه دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

اثرات مثبت بازی کردن کودک در پارک ها و فضای باز

مزایای بازی کودکان در پارک ها

بازی کودکان در پارک ها و فضاهای سبز موجب انتقال نوعی حس آزادی به آن ها خواهد شد و این دقیقا برخلاف بازی کردن در فضای خانه است. از مهم ترین مزیت های بازی کردن در محیط پارک موارد زیر را می توان شرح داد که اهمیت بسیار زیادی دارند.

  • احساس آزادی به دلیل بازی کردن در فضایی باز و به دور از محیط خانه
  • بازی کردن در پارک ها اثرات مثبت بسیار زیادی بر رشد فیزیکی کودکان دارد؛ زیرا به این طریق کودک شما موفق به کسب مهارت های جدید شده و می تواند در کنار بازی ورزش کند.
  • سطح فعالیت های فیزیکی بدن را افزایش داده و به این ترتیب مانع از ایجاد تنش های روحی در کودکان خواهد شد. چنین شرایطی قطعا به کودک شما کمک می کند تا راحت تر بخوابد و به آرامش بیشتری دست یابد.
  • هوای آزاد زمینه ساز افزایش قدرت تخیل و خلاقیت کودک شما خواهد شد و این موضوعی است که نباید نسبت به آن بی توجه بود.
  • با ورود به فضای پارک کودک شما ارتباط عمیقی با طبیعت خواهد داشت و این امر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن وی می شود؛ بنابراین مقاومت بالاتری نیز در مقابل انواع باکتری ها و گرد و خاک دارد.
  • بدن کودک شما سازگاری بیشتری با شرایط مختلف آب و هوایی پیدا می کند.
  • کودک شما حین استفاده از وسایل بازی موجود در پارک اعم از سرسره، تاب، ترامپولین و ... می تواند با کودکان دیگر نیز هم صحبت شده و با آن ها ارتباط بگیرد. این موضوع موجب تقویت تعاملات اجتماعی وی خواهد شد و اهمیت زیادی دارد.

مزایای بازی کودکان در پارک ها

اهمیت توجه به انتخاب درست وسایل بازی کودک و همبازی ها

مواردی که در بخش های قبل بیان شد به این معنا نیست که کودکتان را در فضای پارک به حال خود رها کنید. در این راستا شما باید حتما شرایط پارک را سنجیده و به نوع وسایل بازی موجود در پارک و همبازی های وی دقت نمایید. حتما بررسی کنید که پارک مورد نظر شما از کفپوش پارکی مناسبی برخوردار بوده و وسایل بازی به خوبی امنیت وی را فراهم سازند. همان گونه که می دانید در حال حاضر اکثر کودکان تک فرزند هستند و اطلاعات چندانی درباره فعالیت های گروهی ندارند. شما می توانید در فضای پارک کودک خود را تشویق به انجام بازی های گروهی نمایید تا در آینده شرایط بهتری را تجربه کند.

رشد خلاقیت های کودک با بازی در پارک ها

بازی در فضای پارک ها به رشد و تقویت خلاقیت های کودک شما کمک بسیار زیادی می نماید؛ اما این امر نیاز به رعایت نکته مهمی دارد. شما زمانی می توانید به این امر مهم دست یابید که با علاقه و سلیقه کودک خود آشنایی داشته و فضایی مناسب را در پارک ها برای وی فراهم سازید. حتما انتخاب نوع وسیله بازی در پارک را به کودک خود بسپارید. این امر به کودک شما فرصت می دهد تا خلاقیت های خود را تقویت نموده و به پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه دست یابد.

رشد خلاقیت های کودک با بازی در پارک ها

ارتباط بازی کردن کودک در پارک و افزایش مهارت های حرکتی

فراموش نکنید کودکانی که در سن رشد قرار دارند با چالش های زیادی جهت استفاده از مهارت های هماهنگی و حرکتی بدن مواجه هستند. شما باید شرایطی را برای وی فراهم سازید تا با این چالش ها مبارزه نماید. اولین پیشنهاد ما استفاده از بازی های تقویتی است که وسایل بازی موجود در پارک ها نمونه های بارزی از آن ها هستند. به موجب استفاده از این وسایل کودک شما می تواند به هماهنگی بالایی میان دست ها، پاها و دیگر اعضای بدن خود دست یابد. این امر را می توان یکی از مهم ترین مزیت های بازی کردن در پارک ها دانست.

افزایش انرژی با وسایل بازی پارک ها

کودکان در فضاهای بازک و پارک ها انرژی بیشتری دارند و این موضوع موجب می شود تا با ورود به مراکز تفریحی روحیه بهتری نیز داشته باشند. بر این اساس می توان پارک ها را فضایی مناسب برای پرورش کودکان دانست که به خوبی می تواند زمینه های افزایش انرژی آن ها را در طول روز فراهم نماید.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که بازی کودکان در پارک ها و فضاهای باز اثرات قابل توجهی بر تقویت روحیه، تعاملات اجتماعی، اعتماد به نفس و انرژی آن ها دارد. بازی در چنین محیط هایی مزیت های زیادی به همراه دارد؛ اما در صورتی پارک موردنظر شما از فضا و وسایلی امن برخوردار بوده و در ادامه کودک را با چالش خاصی مواجه نسازد.

سوالات متداول

آیا بازی کردن کودکان در فضای باز تاثیری بر انرژی آن ها دارد؟

بله بازی کردن در چنین محیط هایی موجب افزایش انرژی کودکان شما خواهد شد و روحیه آن ها را تقویت می نماید.

چگونه می توان با بازی کردن در پارک ها مهارت های حرکتی کودک را تقویت نمود؟

وسایل بازی موجود در پارک ها و استفاده از آن ها راهکاری عالی برای تقویت مهارت های حرکتی کودک شما به شمار می روند.

فواید بازی کردن در پارک برای کودکان چیست؟

بازی کردن در فضای پارک ها اعتماد به نفش کودک و تعاملات اجتماعی وی را تقویت نموده و زمینه های رشد شخصیتی وی را فراهم می سازد.

پسندها (1)

نظرات (1)

سمیرا شفیعی
22 مهر 02 19:23
سلام، من مقاله شما را در مورد ضرورت بازی کردن کودکان در پارک و فضای باز خواندم. مقاله شما بسیار مفید و جامع بود. من یک سوال در مورد اهمیت بازی در فضای باز برای رشد اجتماعی کودکان دارم. آیا می توانید توضیح دهید که چگونه بازی در فضای باز به کودکان کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند؟ با تشکر 😉