نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 6 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ویزا: هر آنچه لازم است بدانید در سال 2023

1402/6/29 11:00
430 بازدید
اشتراک گذاری

ویزا یک مدرک رسمی است که به دارنده آن اجازه می دهد که به صورت قانونی وارد یک کشور خارجی شود.

ویزا معمولا بصورت مهر ی بر روی صفحات پاسپورت شخص زده می شود. انواع مختلفی از ویزا وجود دارد که هر کدام از آن ها حقوق مختلفی را به دارنده آن می دهد. ویزا های توریستی، تحصیلی و کاری پر استفاده ترین و پر کاربردترین نوع از ویزا های کشور های مختلف هستند. ویزا های هر کشور هزینه، مدت اعتبار و شرایط متفاوتی دارند که چندتا از آن ها را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

ویزا

تاریخچه ویزا

کلمه ویزا که بر گرفته از یک کلمه لاتین "چارتا ویزا" به معنای مدرک دیده شده است، نوعی مجوز مشروط است که به یک فرد خارجی اعطاء می شود و به آن شخص اجازه ورود، اقامت و خروج از این کشور را می دهد. در ویزا اطلاعاتی مانند مدت اعتبار زمانی ویزا، تاریخی که شخص می تواند وارد شود، تعداد ورود های مجاز و یا امکان تحصیل و کار فرد آورده می شود. تمامی افراد خارجی که می خواهند وارد یک کشور شوند، باید ویزا داشته باشند مگر اینکه کشورشان از اخذ ویزا معاف باشد.

روابط کشور ها با یکدیگر معمولا تعیین کننده قوانین ویزای آن ها در مقابل یکدیگر است. 3 دسته بندی کلی در خصوص ویزا وجود دارد. 1) معاف از ویزا 2) ویزا در لحظه ورود و 3) نیازمند به ویزا. هر چه روابط سیاسی خارجی یک کشور با دیگر کشور های بهتر باشد، معمولا تعداد کشور هایی که از شهروندان آن، درخواست ویزا دارند، کمتر می شود و این موضوع باعث می شود تا قدرت پاسپورت آن کشور بالا برود.

در حال حاضر قویترین پاسپورت جهان، پاسپورت امارات است که با داشتن آن، از 198 کشور جهان، 127 کشور معاف از ویزا بوده و 53 کشور ویزا در لحظه ی ورود صادر می کنند.

معاف از ویزا یعنی شما نیاز به داشتن ویزای آن کشور ندارید و در فرودگاه تنها اعتبار پاسپورتتان چک خواهد شد. در خصوص ویزایی که در لحظه ورود صادر می شود، شما به محض ورودتان به کشور مقصد پاسپورتتان را ارائه داده و ویزایتان را دریافت می کنید. نوع آخر که در بیشتر مورد بحث ما است، ویزایی است که شما باید پیش از ورودتان اخذ کنید و در لحظه ورودتان به آن کشور آن را نشان دهید.

مدارک لازم برای اخذ ویزا

پاسپورت ایرانی در جایگاه 85 ام جهان قرار دارد. ایرانیان با این پاسپورت می توانند به 11 کشور جهان بدون ویزا و 42 کشور با ویزای بدو ورود، سفر کنند. کشور هایی مانند ترکیه، ارمنستان، گرجستان و مالزی از جمله کشور های معاف از ویزا برای ایرانیان هستند. در حالت کلی برای ورود به 141 کشور جهان شما نیاز به اخذ ویزا دارید؛ اما چه مدارکی برای اینکار نیاز است؟

مدارک که افراد برای اخذ ویزا نیاز دارند، بستگی زیادی به کشور مقصد، نوع ویزا، مدت زمان اقامت و دیگر موارد دارد. اگر بخواهیم  برخی از آن ها را نام ببریم: 1) پاسپورت معتبر که حداقل 6 ماه اعتبار دارد. 2) هدف از سفر 3) تمکن مالی کافی 4) داشتن سابقه سفر به کشور های دیگر 5) نداشتن سوء پیشینه 6) داشتن نامه پذیرش از دانشگاه کشور مقصد ( ویزا های تحصیلی ).

ویزاهای برخی از کشور ها مانند آمریکا و کانادا کمی متفاوت با دیگر کشور ها هستند. دلیل این امر هم وجود مصاحبه پیش از صادر کردن ویزا است. این موضوع باعث می شود که دریافت ویزا های این دو کشور سخت تر از دیگر کشور ها شوند زیرا شما باید بتوانید مصاحبه کننده خود ( آفیسر پرونده ) را از هدف اصلیتان برای ویزا و ورود به کشور قانع کنید.

ویزای آمریکا

ویزای آمریکا

به دلیل روابط نه چندان خوب آمریکا با کشورمان، سیاست ها این کشور در خصوص صدور ویزا برای ایرانیان، بسیار سختگیرانه تر از دیگر کشور ها است. ایرانیان معمولا از لحاظ نرخ رد شدن و ریجکتی درخواست ویزای آمریکا، بالاترین درصد ها را به خود اختصاص می دهند.

در زمان دولت ترامپ، این نرخ به بالاترین حد خود رسید و بیش از 87 درصد درخواست ویزا های توریستی آمریکا از طرف ایرانیان، رد می شدند. در حال حاضر این عدد کاهش بسیار خوبی داشته و به حدود 54% رسیده است، اما دلیل این موضوع چیست و چرا اینقدر گرفتن ویزای آمریکا برای ما سخت و دشوار است؟

یکی از دلایل این امر شاید این باشد که سال ها است روابط دیپلماتیک مستقیم بین کشورمان با ایالات متحده آمریکا وجود ندارد و سفارت ها در این دو کشور بسته شده اند. اما دلیل اصلی سخت گیری کشور آمریکا در اعطاء ویزا های موقتی مانند ویزای توریستی و تحصیلی به افراد خارجی مخصوصا ایرانی ها، این است که در سال های اخیر بسیاری از افراد با ویزا های موقت وارد این کشور شده اند و دیگر به کشور خود باز نگشته اند.

آمریکا همواره سخت ترین کشور برای اخذ ویزا برای ایرانیان بوده اما این بدین معنا نیست که هیچکس موفق به اخذ ویزای کشور آمریکا نمی شود. بهترین راهی که به متقاضیان ایرانی توصیه می شود، کمک گرفتن از وکلاء امور مهاجرتی، اللخصوص وکیل های رسمی اداره مهاجرت آمریکا، می باشد.

ویزای کانادا

ویزای کانادا

کشور کانادا یکی از دیگر کشور های محبوب ما ایرانیان است و بر خلاف آمریکا، شرایط اخذ ویزای این کشور بسیار آسانتر می باشد. علاوه بر این امر، ویزا های توریستی کانادا معمولا 10 ساله، برای پاسپورت های ایرانی 5 ساله، بوده و بصورت مولتی می باشد یعنی شما هر تعداد که بخواهید می توانید وارد این کشور شوید بدون اینکه نیاز به اخذ دوباره ویزا داشته باشید.

اگر چه همانند آمریکا، کشور کانادا نیز در حال حاضر در ایران سفارت ندارد اما این اتفاق در سال 2012 افتاده است و از طرفی روابط دیپلماتیک نسبتا خوبی بین این دو کشور بر قرار است. برای اخذ ویزای کانادا نیز شما نیاز به انجام مصاحبه دارید اما بسیار آسانتر از آمریکا بوده و اکثریت افراد مورد تائید قرار می گیرند.

در اسفند سال 1401، دولت کانادا شرایط ویژه ای را برای ایرانیان قرار داد و روند اقامت و کار ایرانیان در کانادا را تسهیل کرد. طبق این قانون که یکسال برقرار است، تمام ایرانیانی که با ویزا های موقت ( توریستی و تحصیلی ) وارد کشور کانادا شده اند، می توانند بدون خارج شدن از این کشور ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و یا ویزایشان را تمدید کنند.

سخن پایانی

بحث ویزا یک موضوع بسیار کلی است و نمی توان در یک مقاله به تمام نکات آن پرداخت، چرا که انواع بسیار زیادی از ویزا ها مانند تحصیلی، توریستی، کاری، موقتی، دائمی و ... وجود دارد که شرایط و نحوه ی اخذ آن ها برای هر کشور متفاوت است. هزینه ها، مدت زمان پروسه ویزا، مدت اعتبار و تعداد ورود از جمله مواردی هستند که بسته به کشور و نوع هر ویزا با یکدیگر متفاوت خواهند بود. بهترین کار برای افرادی که می خواهند ویزای کشور مورد نظرشان را اخذ کنند ابتدا جمع آوری اطلاعات بوده و سپس در اکثر مواقع توصیه می شود که این کار را از طریق موسسات مهاجرتی معتبر انجام دهند.

با مراجعه به وبسایت RoyalApply.com میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب این موسسه بهره مند شوید.
۲۲۴۰۹۱۹۱ – ۲۲۴۰۸۱۸۱ – ۲۲۴۰۷۱۷۱

پسندها (1)

نظرات (0)