نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 8 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

۸ بازی سرگرم کننده در خانه برای کودکان

1402/5/19 9:12
223 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

امروزه بازی های رایانه ای و بازی با تبلت در اولویت بازی های کودکان قرار گرفته اند اما همانطور که می دانید، این نوع بازی ها باعث کاهش تحرک کودکان، ضعف بینایی و کاهش میزان خلاقیت کودکان می شود. بنابراین پیدا کردن بازی های سرگرم کننده به عنوان جایگزین بازی های رایانه ای برای کودکان، بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که انتخاب بازی مناسب برای سرگرم کردن کودکان در خانه معمولا برای والدین دشوار است، در ادامه این مطلب به معرفی بازی های سرگرم کننده در خانه و همچنین لوازم و وسایل خانه بازی می پردازیم.

۸ بازی سرگرم کننده در خانه برای کودکان

1. بازی های فکری

بازی های فکری بهترین روش برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کودکان هستند. رشد و نمو مغز و همچنین تقویت حافظه در سنین کودکی اتفاق می‌ افتد، بنابراین انجام بازی های فکری برای کودکان لازم است. بهتر است ساعاتی از روز را برای بازی و سرگرم کردن کودکان در خانه اختصاص دهید و در این بازه زمانی با انجام بازی های فکری تجربه های جدیدی را به کودکان خود منتقل کنید. هنگام انتخاب بازی فکری باید دقت کنید، سطح بازی متناسب با سن کودک باشد. در این قسمت برخی بازی فکری های مناسب برای رده های سنی مختلف را بررسی می کنیم:

  • بازی فکری حلقه هوش برای رده سنی 1-3 سال
  • دست چین نوعی بازی فکری جذاب برای رده سنی 4-5 سال
  • برج هیجان یک بازی محبوب برای سنین 2 به بالا
  • مکعب روبیک برای افزایش تمرکز و دقت کودکان 2 سال به بالا
  • بازی فکری راز جنگل مناسب برای سنین 9 سال و بالاتر

2. بازی های حرکتی

معمولا کودکان تحرک، ورزش و هیجان را به بازی های فکری ترجیح می دهند. بنابراین لازم است در طول هفته علاوه بر بازی فکری، زمانی را برای انجام بازی های حرکتی با کودکان نیز اختصاص دهید. بازی های حرکتی باعث تخلیه هیجانات کودک می‌ شوند و در روحیه فرزند شما تاثیر گذار است. بازی های حرکتی رایج در بین کودکان شامل قایم موشک، بشین پاشو بچرخ، بازی با حلقه کمر و ... هستند.

3. بازی با توپ

اگر در آپارتمان زندگی می کنید، بازی با توپ را در خانه پیشنهاد نمی کنیم اما برای خانواده هایی که فضای باز در حیاط منزل خود دارند، بازی با توپ برای کودکان بسیار هیجان انگیز است. معمولا استعدادیابی افراد در رشته های ورزشی از سنین کودکی آغاز می شود. بنابراین با انجام بازی های مختلف با توپ می توانید علاقه و استعداد کودکان را کشف کنید. پیشنهاد می کنیم با کودکان خود فوتبال، والیبال و بسکتبال را تمرین کنید و سعی کنید در حد مبتدی اصول هر یک از بازی ها را به کودکان آموزش دهید.

4. ایده پردازی و ساخت کاردستی

ساخت کاردستی یک بازی سرگرم کننده در خانه برای رشد استعدادها و خلاقیت های کودکان لازم است. برای ساخت کاردستی می توانید از وسایل مختلف مانند کاغذ رنگی، مقوا، وسایل دور ریختنی در خانه مانند بطری پلاستیکی، کاموا، نخ های رنگی، قیچی و چسب استفاده کنید. با در دسترس قرار دادن این وسایل می توانید ذهن کودک را برای خلق یک اثر هنری درگیر کنید.

5. بازی حفظ تعادل

طیف گسترده ای از کارهای روزانه با حفظ تعادل مرتبط هستند بنابراین با انجام بازی های تعادلی می توانید تمرکز و دقت کودکان را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین کودکان با تمرکز پایین و عدم تعادل در بین دوستان خود دارای اعتماد به نفس کمتری هستند و همین عامل باعث جلوگیری از حضور کودکان در اجتماع می شود. بهترین بازی های سرگرم کننده در خانه برای افزایش تعادل و تمرکز به شرح زیر است:

  • پرش روی ترامپولین همراه با حفظ تعادل
  • راه رفتن بین موانع
  • دوچرخه سواری
  • بازی بولینگ

6. بازی با حواس پنج گانه

یکی از برنامه های آموزشی اصلی در مهد کودک ها، بازی با حواس پنج گانه است. شما هم می توانید این بازی جذاب را در منزل با کودکان انجام دهید. برای بازی با حواس پنج گانه نیازی به وسایل بازی نیست بلکه با اشیای موجود درخانه، خوراکی، صداها و تصاویر مختلف می توانید حواس پنج گانه را تحت تاثیر قرار دهید.

به عنوان مثال، برای درگیر کردن حس لامسه از یک چشم بند برای بستن چشمان کودک استفاده کنید و از کودک بخواهید با لمس اشیای مورد نظر اسم اشیاء را حدس بزنید. همچنین برای بازی با حس شنوایی می توانید یک موسیقی پخش کنید و پس از اتمام موسیقی از کودک بخواهید بخش هایی از موسیقی را برای شما بازگو کند.

7. خمیربازی

خمیرهای رنگارنگ و اسلایم ها محبوب ترین بازی سرگرم کننده در خانه هستند. با وجود این وسایل می توانید چندین ساعت کودکان را سرگرم کنید. خمیربازی ضمن ایجاد حس خوب در کودک و پرورش خلاقیت، باعث تقویت مهارت های دست و ورزش انگشتان می شود.

بازی با لوازم و وسایل خانه بازی

8. بازی با لوازم و وسایل خانه بازی

یکی از جذاب ترین بازی سرگرم کننده در خانه برای کودکان، بازی با لوازم و وسایل خانه بازی است. از جمله جذاب ترین وسایل بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخر توپ
  • عروسک های دخترانه فانتزی
  • ماشین های بازی کوچک و بزرگ مانند تریلی
  • استخر شن
  • آجرهای خانه سازی
  • دکورهای آشپزخانه و فانتزی برای دختران
  • اسباب بازی های الکتریکی مانند گیتار، عروسک سخنگو و ...

برای تهیه هر یک از لوازم و وسایل خانه بازی با قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده، به فروشگاه اینترنتی موگه پارک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مطلب انواع مختلفی از بازی های سرگرم کننده برای کودکان در خانه را معرفی کردیم. برای این که کودکان ذهن خلاق داشته باشند، انجام فعالیت هایی مانند ساخت کاردستی و بازی فکری بهترین گزینه است. همچنین برای افزایش دقت و تمرکز انجام بازی های تعادلی را پیشنهاد می کنیم. برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت نیز می توانید بازی های حرکتی مانند قایم موشک یا بازی با لوازم و وسایل خانه بازی مانند استخر توپ را به عنوان جایگزین بازی های رایانه ای انتخاب کنید.

پسندها (2)

نظرات (0)