نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 4 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

انواع میوه خشک و کاربرد هر کدام از آنها را بشناسید

1402/4/24 10:47
407 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

منبع این مقاله: diamondfruit.ir

میوه خشک یکی از تنقلات محبوبی است که به شکل آجیل، داخل غذا و یا به عنوان یک عصرانه سالم مصرف می‌شود. تنوع میوه‌های خشک به اندازه تنوع خود میوه‌ها زیاد است. اما برخی از انواع آنها بیشتر از سایرین کاربرد دارند و به طور مرسوم‌تری استفاده می‌شوند.

ما در این‌جا انواع رایج میوه‌های خشک و کاربرد هر کدام از آنها آورده‌ایم.

میوه خشک

آلبالوی خشک

آلبالوی خشک که به آن «آلبالو خشکه» هم می‌گویند، یکی از میوه‌های خشک محبوب است. اگر سی سالگی را رد کرده باشید حتما به خاطر دارید که مادربزرگ‌هایمان آلبالو خشکه نمکین را در جیبمان می‌ریختند تا به مدرسه ببریم. البته انواع خشک آلبالو کاربردی بیشتر از یک تنقلات سالم دارد. از این میوه خوشمزه برای درست‌کردن آلبالوپلو هم استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان آن را در کاسه آجیل شور با بقیه میوه‌های خشک و آجیل مخلوط کرد. افرادی که فشار خون بالایی دارند و یا به دلیل مشکلات قلبی محدودیت نمک دارند، باید در مصرف این میوه خشک احتیاط کنند.

آلوی خشک

آلوی خشک هم از انواع میوه‌های خشک قدیمی به حساب می‌آید. انواع آلو را می‌توان خشک کرد. اما معمولا آلوی خشکی که در غذا استفاده می‌شود از نوع آلوی بخارا است. انواع آلوی خشک را برای برطرف‌کردن مشکلات دفع در آب می‌خیسانند و پس از نرمشدن مصرف می‌کنند. این میوه خشک تنقلات خوب و سالمی محسوب می‌شود و مخصوصا انواع کوچک و ریز آن به عنوان تنقلات مصرف بیشتری دارد.

انجیر خشک

انجیر یکی از میوه‌های مغذی است که کاربرد زیادی هم دارد. انجیر خشک هم مثل آلو، پس از خیساندن برای حل مشکلات دستگاه گوارش استفاده می‌شود. این میوه خشکشده همراه بادام و کشمش یک میان‌وعده بسیار سالم و مغذی محسوب می‌شود. انجیر خشک در آجیل شب یلدا، که یک آجیل شیرین است، استفاده شده و طرفداران زیادی هم دارد.

توت خشک

اگر دیابت دارید یا می‌خواهید یک خوراکی سالم شیرین مصرف کنید، توت خشک واقعا عالی است. این خوراکی خوشمزه از خشک‌کردن توت‌های سفید به‌دست می‌آید و معمولا به عنوان تنقلات و یا در آجیل به همراه کشمش و انجیر استفاده می‌شود. این نوع میوه خشک در پختن غذا  به‌کار نمی‌رود و اکثر اوقات به شکل خام مصرف می‌شود.

برگه زردآلوی خشک

برگه زردآلو هم از از آن میوه‌های خشکی است که از گذشته‌های دور به شکل رایجی استفاده شده است. برای درست‌کردن این برگه‌ها، میوه زردآلو را به دو قسمت تقسیم می‌کنند و بعد آن را خشک می‌کنند. این برگه‌ها علاوه بر این‌که به عنوان تنقلات و در آجیل استفاده می‌شوند در غذاهایی مانند آش میوه هم کاربرد دارند. آش میوه یا مخلوطی از انواع میوه خشک درست می‌شود و بسیار مغذی و خوشطعم است. نحوه درست‌کردن میوه خشک در کیفیت نهایی این آش نقش زیادی دارد.

نارگیل خشک

نارگیل یکی از میوه‌هایی است که خشکشده آن کاربرد متنوعی دارد. معمولا نارگیل خشکشده را پودر می‌کنند و از این پودر در درست‌کردن غذا یا تزئین شیرینی‌جات استفاده می‌کنند. برای مثال مخلوط پودر نارگیل خشک، خرما و گردو برای دسر استفاده می‌شود. همچنین، این میوه خشک در تولید انواع کیک و کلوچه نارگیلی کاربرد دارد. نارگیل‌های خشکشده ورقه‌ای را می‌توان بدون پودر‌کردن به عنوان تنقلات مصرف کرد.

کیوی خشک

خشک‌کردن کیوی معمولا برای نگهداری از میوه و مصرف آن در فصولی که کیوی در دسترس نیست انجام می‌شود. کیوی خشک یک تنقلات سالم و خوش‌طعم است و می‌توان آن را به شکل آجیل همراه با میوه‌های خشک دیگر بر روی میز پذیرایی قرار داد. برخی از افراد از کیوی خشکشده برای درست‌کردن غذاهایی مانند آش میوه و یا ترش‌کردن غذا استفاده می‌کنند.

انواع میوه خشک

موز خشک

موز خشک یکی از آن میوه‌های بسیار خوش‌طعم و وسوسه‌برانگیز است که بچه‌ها عاشق آن هستند. موز خشک نیز معمولا به عنوان تنقلات و یا جایگزین میوه تازه استفاده می‌شود. برخی از فروشندگان میوه خشک، موز را به شکل حبه‌‌های کوچکی فشرده کرده و سپس خشک می‌کنند.

سیب خشک

خشک‌کردن سیب بسیار ساده است و این میوه را می‌توان در هر فصلی از سال خشک کرد. برگه‌های سیب خشک برای پخت آش میوه استفاده می‌شوند و یا صرفا به عنوان تنقلات مصرف می‌گردند. سیب فیبر بالایی دارد و مصرف تنها چند قطعه سیب خشک شده، می‌تواند کمک زیادی به برطرف‌کردن مشکلات گوارشی کند.

علاوه بر میوه‌هایی که گفتیم، عناب، انبه، کرن بری، توت فرنگی، گوجه فرنگی، پرتقال و تقریبا هر میوه دیگری را می‌توان خشک کرد. اگر می‌خواهید همه میوه‌های خشک رایج را یک‌جا ببینید و از بین آنها انتخاب کنید، سایت میوه خشک الماس در قم یک انتخاب خوب است. این سایت علاوه بر ارائه انواع میوه خشک باکیفیت، امکان خرید میوه خشک با ارسال رایگان را فراهم کرده است. اکنون می‌توانید با چند کلیک میوه خشک مورد نظرتان را انتخاب کنید و آن را در مدت کوتاهی درب منزل خود تحویل بگیرید.

پسندها (1)

نظرات (0)