نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

۱۰ راهکار تربیتی و آموزشی برای روبرو شدن کودکان با احساسات خود

1402/3/13 11:03
407 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

۱۰ راهکار تربیتی و آموزشی برای روبرو شدن کودکان با احساسات خود

با رشد و تکامل کودکان، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند. از شادی و هیجان گرفته تا ناامیدی و غم، کودکان باید یاد بگیرند که چگونه با احساسات خود به روشی سالم کنار بیایند. کلینیک روانشناسی روان رشد در این مقاله به راهکاری های آموزشی به منظور مواجه شدن کودکان با احساساتشان می‌پردازد با ما همراه باشید.

می‌توانیم به کودکان آموزش دهیم چگونه با احساسات خود روبرو شوند و به آنها کمک کنیم تا انعطاف‌پذیری عاطفی ایجاد کنند و به بزرگسالانی شاد و سازگار تبدیل شوند.

در اینجا ده استراتژی آموزشی مطرح خواهد شد که والدین و مربیان می توانند برای کمک به کودکان در مواجهه با احساسات خود از آنها استفاده کنند :

1. عواطف آنها را بپذیریم
یکی از مهم ترین کارهایی که می توانیم برای کودکان انجام دهیم این است که احساسات آنها را بپذیریم. وقتی آنها احساسات خود را بیان می کنند، ما باید با دقت گوش دهیم و آنچه را که احساس می کنند تأیید کنیم؛ اولین قدم برای کمک به کودکان برای رویارویی با احساسات خود، تصدیق و اعتبار بخشیدن به احساسات آنهاست. این بدان معناست که بدون قضاوت به آنها گوش دهید و به آنها بفهمانید که احساسات آنها معتبر و مهم هستند.

2. آموزش واژگان عاطفی
با آموزش واژگان عاطفی به کودکان کمک کنید تا احساسات مختلف را شناسایی کنند. به آنها کلماتی برای توصیف احساساتشان بگویید، مانند خوشحالی، غمگینی، عصبانیت یا ناامیدی؛ کودکان ممکن است درک کاملی از احساسات خود یا نحوه بیان آنها نداشته باشند. با آموزش واژگان عاطفی، می توانیم به آنها کمک کنیم تا احساسات خود را شناسایی کرده و به طور موثر با آنها ارتباط برقرار کنند.

3. تشویق کردن به یادداشت روزانه
کودکان را تشویق کنید که دفتری داشته باشند که در آن بتوانند افکار و احساسات خود را یادداشت کنند. این می تواند یک خروجی عالی برای آنها برای پردازش احساساتشان باشد؛ یادداشت نویسی ابزار قدرتمندی برای پردازش احساسات است. این به کودکان اجازه می دهد تا آزادانه خود را ابراز کنند و پیوسته احساسات خود را بازتاب دهند.

4. تمرکز حواس را تمرین کنید
تمرینات ذهن آگاهی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند به کودکان کمک کند تا از احساسات خود بیشتر آگاه شوند و یاد بگیرند که آنها را تنظیم کنند؛ این تمرینات علاوه بر اینکه می تواند برای کودکان در یادگیری تنظیم احساساتشان مفید باشد می‌تواند تمرکز و توجه را بهبود بخشد.

5. سناریوهای ایفای نقش را تمرین کنید
ایفای نقش می تواند به کودکان کمک کند تا ابراز احساسات خود را در محیطی امن تمرین کنند. شما می توانید سناریوهایی را تنظیم کنید که آنها باید احساسات خود را در موقعیت های مختلف بیان کنند. با تنظیم سناریوها و تشویق آنها به انجام پاسخ های مختلف، می توانیم به آنها در توسعه مهارت های مقابله و راهبردهای ارتباطی کمک کنیم.

6. از هنر درمانی استفاده کنید
هنردرمانی می تواند ابزار قدرتمندی برای ابراز خلاقیت کودکان باشد. آنها را تشویق کنید تا احساسات خود را نقاشی کنند. هنر درمانی شامل استفاده از فعالیت های خلاقانه مانند طراحی، نقاشی، و مجسمه سازی برای بیان احساسات است. این می تواند به ویژه برای کودکانی که ممکن است با ارتباطات کلامی مشکل دارند مفید باشد.

7. مدل سازی مکانیسم های مقابله ای سالم
کودکان به بزرگسالان به عنوان الگو نگاه می کنند، بنابراین الگوبرداری از مکانیسم های مقابله ای سالم در مواجهه با احساسات دشوار ضروری است. مثلا مکانیسم های مقابله ای سالم مانند نفس عمیق کشیدن یا پیاده روی می تواند راه های موثری برای مدیریت استرس باشد.

8. تعیین حد و مرز
تعیین حد و مرز بخش مهمی از ایجاد روابط سالم و مدیریت احساسات است، بسیار مهم است که به کودکان یاد دهید چگونه برای خود حد و مرز تعیین کنند. این شامل یادگیری مهارت نه گفتن و نحوه برقراری ارتباط مؤثر با نیازهایشان است.

9. فعالیت بدنی را تشویق کنید
فعالیت بدنی می تواند به کودکان کمک کند تا احساسات فروخورده را رها کرده و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری داشته باشند. فعالیت هایی مانند دویدن، رقصیدن و ورزش کردن می تواند به آنها کمک کند هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی بهتر باشند.

10. از متخصصین و درمانگران کمک بگیرید
اگر کودک برای کنار آمدن با احساسات خود تلاش می کند، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای باشد. یک درمانگر یا مشاور می تواند حمایت و راهنمایی بیشتری ارائه دهد.

سخن پایانی: شناسایی احساسات در کودکی راهی به سوی سلامت روان در بزرگسالی

در پایان، آموزش نحوه مواجهه با احساسات به کودکان، بخش اساسی رشد عاطفی آنهاست. با استفاده از این استراتژی‌های آموزشی، می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا انعطاف‌پذیری عاطفی ایجاد کنند و به بزرگسالانی شاد و سازگار تبدیل شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)