نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص کودکان (اطفال)

1402/3/2 12:10
470 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

متخصص کودکان (اطفال) به پزشکی گفته می‌شود که درزمینهٔ انواع بیماری‌های اطفال تحصیل کرده‌است و به‌خوبی می‌تواند بیماری‌های آن‌ها ار تشخیص و درمان کند. کودکان و نوزادان برای افزایش رشد و سلامتی خود، نیاز به بررسی‌های متعدد از جانب پزشک دارند، به همین دلیل والدین موظف‌اند که در صورت بروز هرگونه مشکل و بیماری در نوزاد یا کودک خود، آن را به یک دکتر اطفال نشان دهند. رشد نوزادان و کودکان در سال‌های اولیه بسیار بالاست، به همین دلیل طبیعی است که در بدن آن‌ها تغییرات فیزیکی و روانی زیادی اتفاق بیفتد. از این رو ممکن است در روند رشد آن‌ها مشکلاتی نیز ایجاد شود که تشخیص آن‌ها فراتر از دانش دکتر بزرگسالان است. پزشکانی که درزمینهٔ اطفال تخصص دارند، به‌خوبی می‌توانند انواع مشکلاتی که در مراحل رشد نوزاد و کودک به‌وجود می‌آید را تشخیص و درمان کنند.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم اهمیت مراجعه به یک دکتر اطفال خوب را برای شما بیشتر شرح دهیم.

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص کودکان (اطفال)

متخصص کودکان (اطفال) به چه کسی گفته می‌شود؟

متخصص کودک به پزشکی گفته می‌شود که تخصص آن درزمینهٔ درمان و تشخیص انواع بیماری‌ها در نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان بزرگسال است. به‌عبارتی دیگر پزشک متخصص وظیفه دارد که سلامتی افراد زیر 18 سال را معاینه کند و با توجه به سن و وضعیت روانی که دارند، اقدام به درمان آن‌ها کند. تعیین محدودهٔ سنی برای درمان کودکان با توجه به شرایط فیزیکی، روحی و روانی آن‌ها کار آسانی نیست و این کار نیاز به تخصص زیادی دارد. دکتر کودکان افراد زیر 18 سال را از هر نظر معاینه می‌کنند و درمان مناسب را برای آن‌ها تجویز می‌کنند. با مراجعه به یک متخصص اطفال احتمال تشخیص درست بیماری های کودکان بیشتر می‌شود، درنتیجه درمان آن‌ها اثربخش‌تر خواهد بود.

دکتر کودکان چه وظیفه‌ای دارد؟

دکتر متخصص کودکان (اطفال) با توجه به گروه سنی مختلف، اقدامات و وظایف خاصی را انجام می‌دهند، به همین دلیل آن‌ها می‌توانند تا پایان رشد بدن نوزاد یعنی تا پایان دورهٔ نوجوانی، سلامتی آن‌ها را بررسی و بیماری آن‌ها را تشخیص دهند. یک پزشک کودک وظیفه دارد که تا سن 5سالگی، کودکان را ازلحاظ جسمی و ذهنی معاینه کند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کند. در صورت نیاز، واکسن‌های موردنیاز کودک را به او تزریق می‌کند تا سیستم دفاعی او در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم باشد. به‌طورکلی وظایف یک متخصص اطفال به شرح زیر است :

  • بررسی وضعیت فیزیکی یا جسمانی کودکان تا سن 5سالگی؛
  • بررسی رشد ذهنی و رفتار و مهارت‌های فردی کودک در سنین مختلف؛
  • تجویز انواع واکسن‌های موردنیاز کودک در سنین مختلف؛
  • تشخیص و درمان انواع بیماری های کودکان مانند انواع عفونت‌ها، قارچ‌ها، شکستگی‌ها و ... ؛
  • اطلاعات دقیقی را درمورد نیازهای عاطفی، اجتماعی، تغذیه، جسمی، روانی، ایمنی و... کودک در اختیار والدین قرار می‌دهد.

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص کودکان

راه‌های تشخیص یک دکتر اطفال خوب کدام است؟

با توجه به اهمیت سلامتی افراد در سنین زیر 18 سال، تشخصی درست و به‌موقع بیماری‌ها و مشکلات در آن‌ها تأثیر زیادی روی سلامت جسمانی و روانی آن‌ها دارد، به همین دلیل والدین باید برای مراقبت از فرزندان خود، در انتخاب متخصص کودکان (Paediatrician) نهایت توجه را داشته باشند. در غیر این صورت، عدم تشخیص درست یا به‌موقع بیماری‌ها، می‌تواند جان آن‌ها را تهدید کند. بدون شک همهٔ متخصصان کودک ازلحاظ مهارت و تخصص باهم متفاوت هستند، به همین دلیل نیز توانایی آن‌ها در تشخیص و بیماری‌های مختلف متفاوت است. از این رو والدین باید قبل از انتخاب یک پزشک برای بررسی و درمان فرزند خود به نکات مهمی توجه کنند. ازجمله نکاتی که در انتخاب یک پزشک اطفال باید به آن توجه شود عبارت است از :

  • دسترسی به پزشک

زنان باردار یا خانواده‌هایی که دارای فرزندان کوچک هستند، ممکن است در هر ساعت از شبانه‌روز، نیاز فوری به معاینه و درمان داشته باشند، به همین دلیل انتخاب یک پزشک متخصص کودک که در همهٔ ساعات در دسترس باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل اولین نکته‌ای که باید در انتخاب دکتر متخصص اطفال به آن توجه شود، دردسترس‌بودن پزشک است.

  • استفاده از نظرات و مشاوره‌های اطرافیان

یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب یک متخصص کودک خوب، استفاده از نظرات و مشاوره‌های اطرافیان است. استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند باعث شود که اطلاعاتی درمورد میزان تخصص و مهارت پزشک موردنظر کسب کنید. با این کار راحت‌تر می‌توانید یک پزشک خوب را پیدا کنید و برای بررسی وضعیت سلامت کودک خود، به آن مراجعه کنید.

  • مهارت ارتباطی

یکی دیگر از نکاتی که باید بسیار موردتوجه قرار گیرد، مهارت ارتباطی پزشک متخصص است. همان‌طور که می‌دانید، اهمیت برقراری ارتباط بین بیمار و دکتر بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند روی روند تشخیص بیماری و درمان تأثیر زیادی بگذارد، به همین دلیل هنگام انتخاب یک پزشک باید به نحوهٔ رفتار و گفتار او با کودک توجه شود. پزشک‌هایی که ارتباط خوبی با فرزند شما برقرار می‌کنند، می‌توانند راحت‌تر بیماری و مشکلات او را تشخیص دهند، به همین دلیل نباید از این نکته به‌آسانی عبور کنید و باید به آن توجهٔ زیادی داشته باشید.

  • تمیزی و بهداشت مطب

تمیز بودن محیط مطب و کلینیک متخصص کودکان (اطفال) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند روی سلامتی فرزند شما تأثیر زیادی بگذارد، به همین دلیل برای انتخاب یک پزشک مناسب، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید. فضای تمیز و مناسب می‌تواند در حین معاینه و درمان، به فرزند شما احساس آرامش و راحتی بدهد و این موضوع روی سلامت او نیز تأثیر می‌گذارد.

  • تخصص و مدارک تحصیلی

تخصص و مهارت‌های پزشک در تشخیص بیماری‌ها جزو مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. پزشک‌های متخصص کودک دارای سطح تحصیلاتی و تخصص متفاوتی هستند، به همین دلیل مهارت آن‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌ها نیز متفاوت است. از این رو والدین باید قبل از مراجعه، اطلاعات دقیقی درمورد تحصیلات و متخصص پزشک موردنظر خود به‌دست آورند.

پزشک متخصص کودکان

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که متخصص کودکان (اطفال) وظیفه دارد که سلامت و وضعیت جسمانی و فیزیکی کودکان را در سنین مختلف بررسی و معاینه کند. با توجه به این‌که افراد زیر 18 سال در سنین مختلف سرعت رشد متفاوتی دارند تشخیص و درمان انواع بیماری در آن‌ها نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد. شایان ذکر است که جراح کودکان دارای تخصص بیشتری نسبت‌به پزشک متخصص است و به همین دلیل در صورت بروز بیماری‌های خاص در کودکان، باید به جراح مراجعه شود.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)