نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا دندانپزشکی درد دارد؟

1401/11/23 14:13
594 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

ما درک می‌کنیم که چقدر شجاعت لازم است تا بیماران مضطرب، برای رزرو نوبت دندان تماس بگیرند یا حتی قدمی برای عبور از در مطب دندانپزشکی بردارند. فکر جراحی یا تصور درد تزریق بی حسی دندان می‌تواند هرکسی را مضطرب کند و این موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که شما قبلاً هم ترس از دندان‌پزشک داشته‌باشید. فعالیت‌های متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما احساس راحتی کنید و مطمئن شوید که در پناه امن‌ترین و ماهرترین دست‌ها در حال درمان هستید و در برابر آسیب‌های احتمالی مراقبت می‌شوید.

آیا دندانپزشکی درد دارد؟

چرا تزریق بی‌حسی دندان درد دارد؟

اگر تا به‌حال فعالیت‌های دندانپزشکی شامل بی‌حسی انجام داده باشید، احتمالاً تجربه تزریق بی‌حس‌کننده موضعی را به قسمتی از دهان یا لثه دارید. برای اکثر بیماران، تزریق بی‌حسی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. این ناحیه به سادگی برای چند ساعت بی‌حس می‌شود تا عمل دندانپزشکی، بدون احساس درد بیمار ادامه یابد. با این‌حال، ممکن است تزریق (در صورت تزریق نادرست یا بدون مهارت لازم)، باعث آسیب عصبی و درد تزریق بی حسی دندان شود. این آسیب عصبی می‌تواند جزئی باشد و علائم آن ممکن است پس از چند روز یا چند هفته خود به خود ناپدید شوند اما گاهی عصب ممکن است آسیب جدی‌تری ببیند که به معنای علائم طولانی‌مدت یا حتی دائمی باشد.

برخی از روش‌ها مانند کشیدن یا حتی پرکردن دندان نیاز به تزریق بی‌حسی دارند و بیمار باید درد تزریق بی حسی دندان را متحمل شود که ناشی از ورود یک جسم خارجی به بافت نرم لثه است. البته نوع بافت لثه به لحاظ شل یا سفت بودن نیز در میزان درد تزریق بی حسی دندان نقش دارد. اما در واقع، فراتر از میزان تزریق، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در درد تزریق بی حسی دندان و آسیب عصبی نقش دارند و عبارتند از:

  • سرعت نفوذپذیری ماده بیهوشی در بافت‌ها
  • میزان انبساط بافت‌های اطراف
  • نوع بافت درگیر

علائم آسیب عصبی پس از تزریق دندان

برخی از علائم آسیب عصبی پس از تزریق دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فقدان حس در ناحیه تحت درمان حتی پس از اتمام داروی بی‌حسی
  • بی‌حسی یا عدم احساس در زبان، لثه‌ها، گونه‌ها، فک یا صورت
  • احساس کشش یا گزگز
  • درد یا احساس سوزش
  • از دست دادن چشایی یا احساس چیزهایی که طعم غیرعادی دارند
  • مشکلات در شکل‌گیری گفتار به‌دلیل یک یا چند مورد از علائم بالا
  • مشکلات در خوردن به‌دلیل یک یا چند مورد از علائم بالا

مراحل تزریق بی‌حسی دندانپزشکی

فرآیند تزریق دندان از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • ورود سوزن: سوراخ کردن اولیه پوست لثه بیمار که انجام آن فقط یک ثانیه طول می‌کشد.
  • قرار گرفتن سوزن: هنگامی که نفوذ از طریق پوست انجام شد، گام بعدی این است که دندانپزشک سوزن را به سمتی که نیاز به ورود ماده بی‌حسی دارد، پیش ببرد.
  • تزریق ماده بی‌حسی: به‌عنوان یک فرآیند، این عمل شامل رسوب مقدار مورد نیاز محلول بی‌حسی در بافت‌های نرم است. سهولت انجام این کار به ماهیت خود بافت بستگی دارد و این عامل توضیح می‌دهد که چرا مکانی که مورد تزریق قرار می‌گیرد، بزرگ‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان آسیب است. به‌طور خلاصه، هرچه سرعت تزریق محلول کمتر باشد، درد کمتری احساس خواهید کرد. سرعت حدود 1 میلی‌لیتر در دقیقه (یا کمتر) معمولاً برای به حداقل رساندن ناراحتی بهینه در نظر گرفته می‌شود. از آن‌جایی که دوز استاندارد تزریقی توسط سرنگ دندان حدود 1.8 میلی‌لیتر است، این قسمت از تزریق در حالت ایده‌آل (از نظر به حداقل رساندن درد) نزدیک به 2 دقیقه طول می‌کشد.
  • بیرون آوردن سوزن: در این مرحله اثر کامل بی‌حسی باید در عرض 3 تا 5 دقیقه ظاهر شود.

مقابله با اضطراب بیماران از آمپول دندانپزشکی

نگرانی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت درمان دندان، طبیعی است. با این‌وجود، تیم‌ دندانپزشکی مجرب و متهعد ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، معمولا در زمینه کمک به کاهش اضطراب بیماران نتایج فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند که تناسب، عملکرد و زیبایی‌شناسی کامل در درمان را تضمین می‌کند. ما اطمینان می‌دهیم که در هر مرحله از شما مراقبت و حمایت می‌شود. اعضای تیم ما آموزش‌دیده، آگاه و دلسوز هستند و بهترین درمان، تجربه مثبت و نتایجی را که به دنبال آن هستید، به شما ارائه خواهند کرد.

در طول درمان، همه بیماران با تزریق بی‌حسی یک تجربه رضایت‌بخش را خواهند داشت. به این ترتیب، بیماران در طی درمان هشیار هستند اما کاملاً احساس آرامش و راحتی می‌کنند. هرگونه ناراحتی جزئی ناشی از جراحی یا ترمیم با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن قابل درمان است. ما می‌خواهیم که درمان شما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تا حد امکان بدون استرس باشد و تجربه‌ای خوب را به ارمغان بیاورد. شما تیمی را ملاقات خواهید کرد که صمیمانه از شما مراقبت می‌کنند. ما می‌دانیم که این موضوع به شما کمک می‌کند کمتر مضطرب و عصبی شوید. همه پرسنل در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آموزش دیده‌اند و نقش‌ها و مسئولیت‌های مشخصی دارند تا مطمئن شوند که فرایند درمان برای هر بیمار به خوبی اجرا می‌شود. ما از باکیفیت‌ترین مواد و ابزارها برای ثبت بهترین نتایج استفاده می‌کنیم و هرگز ایمنی شما یا کیفیت کار خود را به خطر نمی‌اندازیم. امنیت شما اولویت ماست.

محیط آرام و حرفه‌ای کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت نیز به گونه‌ای طراحی شده است که به شما احساس خوشایند آرامش بدهد. ما برای گوش دادن به نگرانی‌های شما درباره ترس از تزریق و آمپول وقت می‌گذاریم. در اولین جلسه مشاوره، دندانپزشک زمان زیادی را صرف صحبت با شما می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد که مشکلات و خواسته‌های خود را توضیح دهید و در مورد نگرانی‌ها و گزینه‌های خود بحث کنید. همچنین، شما را تشویق می‌کنیم که در مورد درمان و تیم ما سؤال بپرسید تا کاملاً از روال کار مطلع شوید. ما هرگز عجله نخواهیم کرد و شما را تحت فشار قرار نمی‌دهیم.

گاهی اوقات نیز افراد از مراجعه به دندانپزشکی می‌ترسند و خجالت می‌کشند، چون فکر می‌کنند به‌دلیل وضعیت نامناسب دندان‌های خود یا ترس موهوم از آمپول، مورد قضاوت قرار خواهند گرفت اما ما به دیدن پیشرفته‌ترین موارد بیماری لثه و اضطراب‌های بیماران عادت کرده‌ایم و هرگز در شما احساس بدی نسبت به مشکلاتتان ایجاد نمی‌کنیم. هدف ما حل مسائل شما است.

داروهای بی‌حسی چند نوع هستند؟

انواع داروهای بی‌حسی شامل موارد زیر هستند:

  • بی‌حس کننده‌های موضعی
  • بیهوشی عمومی
  • گاز خنده
  • راهکارهای آرام‌بخشی آگاهانه
  • تزریق آرام‌بخش

متداول‌ترین بی‌حس کننده‌های موضعی مورد استفاده برای دندانپزشکی کودکان، بی‌حسی آمیدی است. با این‌حال، لیدوکائین هیدروکلراید 2% با نسبت 1:100000 اپی نفرین ترجیح داده می‌شود.

ترس از آمپول دندانپزشکی و درد تزریق بی حسی دندان

ترس از آمپول دندانپزشکی و درد تزریق بی حسی دندان

اکثر مردم هیچ‌گونه درد تزریق بی حسی دندان را در حین انجام آن احساس نمی‌کنند، به‌جز یک حس گزش کوچک که نتیجه خود سوزن نیست بلکه به‌علت وجود محلول است. تمرکز اصلی دندانپزشکان این است که اطمینان حاصل کنند شما به‌عنوان یک بیمار احساس چندان بدی ندارید. با این‌وجود، بیشتر بیماران، سوزن را به‌عنوان مقصر اصلی می‌شناسند اما واقعیت این است که عامل مهم‌تر، نوع بافت محل تزریق است. اما اغلب مردم همچنان ترس از آمپول دندانپزشکی دارند.

دو نوع مختلف تزریق بی‌حسی وجود دارد. اولین مورد تزریق بلوک است که معمولاً کل ناحیه دهان را بی‌حس می‌کند و معمولاً در دندان‌های پایینی وارد می‌شود. تزریق دیگر یک تزریق اینفیلتراسیون است که ناحیه کوچک‌تری را بی‌حس می‌کند و معمولاً روی دندان‌های بالایی استفاده می‌شود. اثر بی‌حسی 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و تا چند ساعت پس از ترک مطب دوام می‌آورد. در هردو مورد ممکن است بیمار دچار ترس و اضطراب شود.

چرا بعضی دندان‌ها بی‌حس نمی‌شوند؟

3 دلیل که ممکن است باعث شود بی‌حس کردن دندان‌ها با مشکل مواجه شود، عبارتند از:

1) اضطراب: جریان آدرنالین با اضطراب افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند سیستم عصبی شما را تحت تأثیر قرار دهد و از اثر بی‌حسی موضعی جلوگیری کند.

2) خطای دندانپزشک: اگر داروی بی‌حسی موضعی به اشتباه در محل نامناسبی تزریق شود، ممکن است به نظر برسد که لثه‌های شما اصلا بی‌حس نمی‌شوند.

3) عوامل ژنتیکی: ژنتیک می‌تواند باعث ایجاد شرایط مختلفی شود که بی‌حس شدن بافت لثه را دشوار می‌کند، از جمله:

  • مقاومت در برابر بی‌حسی دندان در سیستم عصبی محیط
  • محل غیرطبیعی اعصاب دندان که تزریق دقیق داروی بی‌حسی را دشوار می‌کند
  • مقاومت بالا در برابر داروهای بیهوشی و تحمل درد کم
  • دندانپزشکی آرام بخش می تواند کمک کند

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با کمک روش‌های زیر سعی می‌کنیم تا به بی‌حسی بهتر دندان بیماران کمک کنیم:

  • استفاده از آرام‌بخش از افزایش آدرنالین که می‌تواند با اثربخشی داروی بی‌حسی تداخل داشته‌باشد، جلوگیری می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند آرامش خود را حفظ کنید.
  • استفاده از اکسید نیتروژن که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود، احساس آرامش به بیمار می‌دهد. با تنفس اکسیژن خالص، اثرات اکسید نیتروژن به سرعت معکوس می‌شود.
  • آرام‌بخش خوراکی (داروهای ضداضطراب خفیف) که درصورت لزوم قبل از ویزیت به بیمار داده می‌شود.

عوارض تزریق بی‌حسی دندان

عوارض تزریق بی‌حسی دندان

عوارض جانبی تزریق بی‌حسی دندان نادر است و این دارو، رایج‌ترین داروی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی است. هرچند به‌ندرت واکنش آلرژیک به بی‌حسی موضعی نشان داده می‌شود اما همیشه به خاطر داشته‌باشید که در مورد داروهایی که در حال‌حاضر مصرف می‌کنید یا آلرژی‌هایی که در گذشته داشته‌اید یا هنوز دارید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی تزریق لیدوکائین به دندان، عبارتند از:

  • دلهره
  • گیجی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سبکی سر
  • عصبی بودن
  • زنگ زدن گوش

سخن پایانی

بسیاری از افراد به‌دلیل ترس از درد تزریق بی حسی دندان، از درمان اجتناب می‌کنند اما تزریق‌های دندانی بدون درد نیز برای کمک به کاهش استرس، وجود دارند. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا بیمارانمان بهترین تجربه را از مراجعه به دندانپزشکی داشته‌باشند و کمترین ترس و اضطراب را تجربه کنند.

پسندها (1)

نظرات (0)