نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 6 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

سونوگرافی آنومالی + نکات مهمی در رابطه با نحوه ی انجام آن

1401/3/11 9:32
1,636 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

یکی از سونوگرافی های مهمی که در طول بارداری انجام می شود، سونوگرافی آنومالی نام دارد. هدف از انجام این سونوگرافی بررسی روند رشد جنین و تشخیص ناهنجاری ها است. این سونوگرافی دقت بالایی دارد و می تواند تصاویر دقیق و صحیحی از جنین را نشان دهد. به همین دلیل در بیش تر موارد پیش از آن که دیر شود، ناهنجاری های جنین تشخیص داده می شوند.

می توان سونوگرافی آنومالی را نوعی غربالگری دانست. توصیه می شود مادران باردار به منظور مطلع شدن از سلامت جنین این سونوگرافی را انجام دهند. ناگفته نماند که لازم است پیش از هر چیز، مادران با دکتر مربوطه مشورت نمایند.

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی چیست؟

سونو آنومالی یک اسکن بسیار دقیقی است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. در این اسکن رشد جنین به طور کامل قابل بررسی است. تمامی اندام های جنین از جمله مغز، ریه، قلب، معده، کلیه و … در این سونوگرافی بررسی می گردد. پس از انجام سونو، باید نتیجه سونوگرافی به متخصص زنان و زایمان نشان داده شود. نکته ی مهمی که باید در این جا به آن اشاره کنیم، این است که در سونوگرافی آنومالی تنها تشخیص ناهنجاری های ساختمانی انجام می شود و مشکلات ژنتیکی از جمله کم شنوایی، نابینایی و … قابل تشخیص نیستند. البته ناهنجاری های ساختمانی نیز ممکن است در همان بار اول دیده نشوند و یا در مراحل بعدی انجام سونو تشخص داده شوند. به هر حال در صورت تشخیص پزشک، به یک مجموعه قابل اعتماد مراجعه کنید و پیگیر روند کارهای خود باشید.

سونوگرافی آنومالی و موارد قابل بررسی در آن

تمامی اندام های کودک در این سونوگرافی قابل بررسی است. به بیان دیگر امکان معاینه و اندازه گیری تمام اندام ها امکان پذیر است.

مهم ترین مواردی که در سونوگرافی آنومالی بررسی می شوند، عبارتند از :

  • ساختار و شکل مغز و سر جنین : امکان تشخیص مشکلات نادر مغزی
  • مشاهده و بررسی صورت جنین : تشخیص لب شکری بودن جنین و …
  • بررسی ستون فقرات جنین از لحاظ مقطع عرضی و طولی : اطمینان یافتن از هم ردیف بودن استخوان های جنین
  • بررسی سلامت کلیه های جنین : بررسی گردش ادرار در مثانه و …
  • تشخیص ناهنجاری های کروموزومی : بررسی سندروم پاتوا و سندروم ادوارد
  • تشخیص مشکلات قلبی : تشخیص نقص رشد در بطن و دهلیزها، عروق قلبی و دریچه های قلب جنین
  • بررسی رشد دست و پا، بررسی رشد دیوار شکمی

متخصص سونوگرافی، اعضای بدن جنین را تا زمانی که از طبیعی بودن یا نبودن رشد آن ها مطمئن شود، به دقت بررسی می نماید. در این اسکن دور سر، دور شکم و استخوان ران از جمله مواردی هستند که اندازه گیری می شوند. لازم به ذکر است تخصص و تجربه فرد در تشخیص مواردی که در بالا ذکر کردیم اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین توصیه می شود در هنگام انتخاب مرکز انجام سونوگرافی دقت لازم را داشته باشید.

بهترین زمان برای انجام غربالگری آنومالی جنین

به توصیه دکتران بهتر است غربالگری آنومالی جنین بین هفته های 18 تا 22 بارداری باشد. از هفته 14 بارداری به بعد، سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود. با محاسبه ی تاریخ اولین روز قاعدگی و با در نظر داشتن قوانین سقط درمانی، تنها تا یک زمان مشخصی، سقط جنین امکان پذیر است. با انجام سونوگرافی در این بازه ی زمانی، در صورت وجود هر گونه مشکلی، مادر باردار می تواند به موقع برای ختم بارداری اقدام نماید. در واقع والدین جنین می توانند در زمان مناسب و به طور قانونی برای سقط جنین کارهای لازم اقدام کنند.

نحوه انجام سونو آنومالی

انجام سونو در زمانی کوتاه و به شکلی ساده و راحت انجام می شود. در ابتدا ژل مخصوصی بر روی پوست شکم زده می شود و پس از آن دسته مخصوص سونوگرافی یا همان پروپ به منظور بررسی بدن کودک بر روی شکم حرکت می کند. پس از انجام این کارها، بر روی مانیتور متصل به دستگاه، یک تصویر سیاه و سفید بزرگ از جنین نشان داده می شود. در حین انجام سونوگرافی، دردی احساس نمی شود، تنها ممکن است به منظور تشخیص درست تر کمی بر روی شکم فشار وارد شود.

تعداد دفعات انجام سونوگرافی آنومالی جنین

تعداد دفعات انجام سونو به تشخیص دکتر مربوطه بستگی دارد. در واقع دکتر متخصص لازم است شرایط بدنی مادر و آزمایش ها را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که تشخیص دهند شرایط مادر حساس و ویژه است، انجام این سونو را هر ماه یک بار تجویز می کند. در برخی از موارد نیز جنین در حالتی قرار دارد که تصاویر وضوح قابل قبولی نخواهند داشت، به همین دلیل به تشخیص متخصص انجام مجدد سونو در زمان دیگری پیشنهاد می شود.

آیا غربالگری آنومالی جنین عوارض خاصی را به دنبال دارد؟

اگر فکر می کنید انجام این سونو برای مادر و جنین خطرناک است، باید بدانید که تصورتان کاملاً اشتباه است. انجام این سونو نه تنها هیچ خطری را برای مادر و جنین به دنبال نخواهد داشت، بلکه کمک می کند در صورت وجود هر گونه مشکلی، به موقع مشکلات جنین تشخیص داده شوند.

سونوگرافی آنومالی در مؤسسه سونوگرافی دکتر صدریی

در مؤسسه رادیولوژی و سونوگرافی دکتر صدری، می توانید هر گونه سونویی از جمله آنومالی را انجام دهید. در این مجموعه پرسنلی مسئولیت پذیر و مجرب در حال فعالیت اند و تلاش می کنند که خدمات مجموعه را به بهترین شکل ممکن در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند.

در این مؤسسه از پیشرفته ترین دستگاه ها برای انجام رادیولوژی، سونوگرافی و هیستروسالپنگوگرافی استفاده می شود. از جمله خدماتی که در این مجموعه ارائه می شوند، می توان به سونوگرافی آنومالی جنین، سونوگرافی نوزاد، سونوگرافی مادران، سونوگرافی بزرگسالان و رادیولوژی اشاره کرد. لازم است تأکید کنیم که تمامی دستگاه های استفاده شده از سری دستگاه های دقیق و مدرن در جهان هستند.

مطمئناً می دانید که تجربه و سابقه یک مجموعه در عملکرد آن مجموعه و رضایت افراد مراجعه کننده تأثیر بسیار زیادی دارد. مؤسسه دکتر صدریی بیش از 25 سال است که در زمینه انجام رادیولوژی و سونوگرافی در حال فعالیت است. سابقه درخشان و تجربه کارکنان این مجموعه، می تواند به شما کمک کند با اطمینان کاملی از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

کلام پایانی

سونوگرافی آنومالی در اواسط دوره بارداری می تواند بسیار کمک کننده باشد و از آن جایی که بسیار دقیق است، در صورت وجود ناهنجاری ها، موقع تشخیص داده می شوند. مؤسسه رادیولوژی و سونوگرافی دکتر صدریی با وجود کارکنانی باتجربه و متخصص و از همه مهم تر دلسوز، کمک می کند نسبت به روند رشد جنین و سالم بودن اندام های او، اطمینان کامل پیدا کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)