نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 4 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

‫درخواست طلاق از طرف زن چگونه است؟‬‬

1400/12/17 9:14
400 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

حق طلاق در کشور ما بر طبق قانون به مرد داده شده است. یعنی مردها برای داشتن چنین حق و حقوقی هیچ تلاشی لازم نیست بکنند.

اما اگر قرار باشد یک زن درخواست طلاق بدهد، باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارد. حق طلاق از حقوقی است که زنان می‌توانند آن را در فهرست شرایط ضمن عقد خود قرار دهند. این مسئله ممکن است برای آنها چالش برانگیز باشد. حتی برخی از مردها حاضر نیستند این شرط را بپذیرند.

طلاق از طرف زن - وکیل دادفر

ممکن است زن نتواند در زمان جاری شدن صیغه عقد این حق را از شوهرش بگیرد. می‌تواند بعداً او را راضی کند که با مراجعه به دفترخانه‌ این حق را به طور رسمی به او بدهد. امروزه مردهایی که به حقوق زنان احترام می‌گذارند این حق را به زنانشان می‌دهند. اما خیلی از مردها، به خصوص آنها که تفکر سنتی دارند، به این کار راضی نمی‌شوند. مراحل طلاق از طرف زن بدون داشتن حق طلاق بسیار طولانی و پردردسر است. به نظر می‌رسد عاقلانه است که یک زن در زمان ازدواج به طور عمیق‌تر به این مسئله فکر کند.

مراحل طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق

وقتی زن حق طلاق داشته باشد، یعنی مرد با اختیار به زن خود وکالت در طلاق را اعطا می‌کند. دادن این اختیار به زن به این معنا است که او می‌تواند در تمام مراحل اداری و قضایی حضور یابد. برای این کار به امضا و اجازه مرد نیازی نخواهد داشت. مهم است که این کار به طور قانونی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. تنظیم آن در هر جای دیگری رسمیت ندارد. گفتار شفاهی هم قابل استناد نخواهد بود.

برای این که این حق کارآمد باشد باید دارای مشخصه‌هایی باشد. مثلاً این که باید به شکل بلاعزل باشد و حق توکیل به غیر هم داشته باشد. ضمن این که باید حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی هم داشته باشد. حق طلاق برای زن وقتی کامل است که این سه مشخصه را داشته باشد.

وجود این سه مشخصه در زمان گرفتن حق طلاق زن مراحل طلاق از طرف زن را کوتاه تر می‌کند. در این صورت است که زن می‌تواند با استناد به آن درخواست طلاق کند. داشتن وکیل برای اجرایی شدن چنین طلاقی لازم است.   

مراحل طلاق از طرف زن بدون داشتن حق طلاق

در صورتی که زن حق طلاق نداشته باشد، ماجرا کاملاً متفاوت می‌شود. وجود وکیل برای این که به زن کمک کند تا بتواند از مسیرهای قانونی برای طلاق اقدام کند لازم است. آشنایی داشتن به رویه‌ای که در دادگاه‌ها برای طلاق طی می‌شود ضروری است. زن بدون داشتن حق طلاق باید ثبت طلاق را از دفترهای خدمات الکترونیک قضایی شروع کند. بعد از کامل شدن مدارک در این بخش، او را به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهند.

طلاق از طرف زن - وکیل دادفر

مراحل طلاق از طرف زن طولانی است و گاهی ممکن است زن را از این کار پشیمان کند. بدون حق طلاق زن باید به دنبال یکی از شرایط دوازده گانه باشد. این شرایط در عقدنامه ذکر شده‌اند. مشورت با وکیل می‌تواند در این مرحله به کمک زن بیاید.

اعتیاد به مواد مخدر و پرداخت نکردن نفقه دست‌کم به مدت 6 ماه در این شرایط قرار می‌گیرند. ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج و مقاربتی و بچه‌دار نشدن مرد هم دلایل دیگری برای طلاق گرفتن زن هستند. ترک زندگی و ازدواج مجدد بدون اجازه او و کتک زدن زن از دیگر این دلایل به شمار می‌روند.

اگر زن بتواند خیانت شوهرش را به اثبات برساند، می‌تواند از آن برای درخواست طلاق استفاده کند. محکومیت مرد به زندان به مدت 5 سال یا بیشتر و مجرم شناخته شدن او از دیگر دلایل طلاق است. بچه دار نشدن مرد و ترک کردن زندگی هم می‌توانند دلایلی محکمه پسند برای طلاق باشند. مشکلات جدی که در رابطه جنسی با هم دارند، مثل وجود عیب در مرد می‌تواند دستاویز طلاق گرفتن باشد.

مدت زمان لازم برای گذراندن مراحل طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زن یا مرد باشد تفاوتی ندارد. زیرا باید سه دادگاه را برای این کار پشت سر بگذارند. این سه دادگاه شامل دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور می‌شود. اگر به پرونده اعتراض شود، از سر گذراندن این سه دادگاه در کمترین حالت به یک سال زمان زیان دارد. اگر هیچ اعتراضی به رأی‌های صادر نشود، این روند کوتاه‌تر خواهد بود.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه با توجه به اموال مشخص شده متفاوت است. اموالی که قابل توقیف هستند برای زن مشخص می‌شود. شامل آپارتمان و ملک، حساب بانکی، حقوق ماهیانه، سهام بورس و اموال منقول یا غیر منقول است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)