نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 8 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اکسفولیشن یا اسکراب: راز زیبایی پوست

1402/3/13 11:13
1,437 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آیا می‌خواهید پوستی صاف، درخشان و سالم داشته باشید؟ پس باید به نحوه حذف سلول‌های مرده پوستی که روی سطح پوست شما انباشته شده اند توجه کنید. سلول‌های مرده می‌توانند پوست شما را کدر، خشک و پوسته پوسته نشان دهند. آنها همچنین می‌توانند منافذ شما را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش، دانه‌های سر سیاه و ناهمواری پوستی شوند. به همین دلیل است که باید به طور مرتب پوست خود را اکسفولیشن یا اسکراب کنید.

تفاوت بین اکسفولیشن و اسکراب چیست؟ کدام یک برای نوع پوست شما بهتر است؟ هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. برای کشف راز زیبایی پوست با این مقاله همراه باشید.

اکسفولیشن چیست؟

اکسفولیشن فرآیند حذف سلول‌های مرده پوستی از سطح پوست با استفاده از یک عامل شیمیایی یا فیزیکی است. لایه بردارهای شیمیایی محصولاتی هستند که حاوی اسیدها یا آنزیم‌هایی هستند که پیوند بین سلول‌های مرده و سلول‌های سالم را در خود حل می‌کنند. نمونه‌هایی از لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از: آلفا هیدروکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها، پلی هیدروکسی اسیدها و آنزیم‌های میوه.

لایه‌بردارهای فیزیکی محصولات یا ابزارهایی هستند که از ذرات یا سطوح ساینده برای پاک کردن سلول‌های مرده استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از لایه‌بردارهای فیزیکی عبارتند از: اسکراب، برس، لیف، سنگ پا و دستگاه‌های میکرودرم ابریژن.

اسکراب چیست؟

اسکراب نوعی اکسفولیشن فیزیکی است که شامل مالیدن یک محصول دانه ای یا یک ابزار زبر روی پوست برای از بین بردن سلول‌های مرده است. بسته به محصول یا ابزاری که استفاده می‌کنید می‌توان اسکراب را روی صورت یا بدن نیز انجام داد. برخی از مواد رایج مورد استفاده در اسکراب شکر، نمک، قهوه و بلغور جو دوسر هستند.

مزایای اکسفولیشن و اسکراب چیست؟

هم اکسفولیشن و هم اسکراب می‌توانند فواید زیادی برای پوست شما داشته باشند که در این بخش مقاله به آنها می‌پردازیم :

  • بافت و ظاهر پوست شما را با صاف‌تر، نرم‌تر کردن و روشن‌تر کردن آن بهبود می‌بخشد
  • جذب و اثربخشی سایر محصولات مراقبت از پوست با از بین بردن سد سلول‌های مرده افزایش پیدا می‌کند
  • تحریک گردش خون و تخلیه لنفاوی با ماساژ پوست شما انجام می‌شود
  • ظاهر منافذ، خطوط ریز، چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون با آشکارسازی سلول‌های جدید و سالم پوست کاهش پیدا می‌کند
  • از آکنه، موهای زیر پوستی و عفونت با بازکردن منافذ پوست و از بین بردن باکتری‌ها جلوگیری می‌کند
  • تولید کلاژن با تحریک بازسازی و ترمیم سلولی افزایش پیدا می‌کند

کدام یک بهتر است: اکسفولیشن یا اسکراب؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. بهترین روش برای شما بستگی به نوع پوست، وضعیت، اولویت و هدف شما دارد. در این بخش مقاله چند دستورالعمل کلی ارائه کردیم که به شما در این انتخاب کمک می‌کند :

  • اگر پوست حساس یا خشکی دارید، ممکن است از اکسفولیشن شیمیایی بیشتر از اسکراب سود ببرید. لایه‌بردارهای شیمیایی ملایم‌تر و مؤثرتر از لایه‌بردارهای فیزیکی هستند. آنها همچنین می‌توانند پوست شما را بدون ایجاد تحریک یا آسیب آبرسانی، روشن و صاف کنند.
  • اگر پوست مستعد آکنه یا چربی دارید، ممکن است از اسکراب بیشتر از اکسفولیشن شیمیایی سود ببرید. اسکراب می‌تواند به از بین بردن چربی اضافی، کثیفی و ناخالصی‌ها از منافذ شما کمک کند و از ایجاد جوش جلوگیری کند. همچنین می‌تواند جریان خون و اکسیژن رسانی به سلول‌های پوست شما را بهبود ببخشد.

چند وقت یکبار باید پوست خود را اکسفولیشن یا اسکراب کنید؟

تعداد دفعات اکسفولیشن یا اسکراب به عوامل مختلفی مانند نوع پوست، مشکل پوستی و محصول مورد استفاده بستگی دارد. با این حال یک قانون کلی این است که بیش از دو تا سه بار در هفته پوست خود را اکسفولیشن یا اسکراب نکنید. اکسفولیشن یا اسکراب بیش از حد می‌تواند باعث تحریک، التهاب، خشکی و آسیب به پوست شما شود. این کار همچنین می‌تواند پوست شما را نسبت به آسیب‌های خورشیدی حساس تر کند.

برای جلوگیری از افراط در اکسفولیشن یا اسکراب از هفته ای یک بار شروع کنید و ببینید پوستتان چگونه واکنش نشان می‌دهد. در صورت نیاز می‌توانید به تدریج دفعات را افزایش دهید. همچنین می‌توانید به طور متناوب انواع لایه بردارها یا اسکراب‌ها را استفاده کنید تا از استفاده بیش از حد از یک محصول به پوست خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

اکسفولیشن و اسکراب دو روش مختلف برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما هستند. اکسفولیشن از مواد شیمیایی مانند اسیدها یا آنزیم‌ها برای حل کردن سلول‌های مرده استفاده می‌کند و اسکراب از عوامل فیزیکی مانند گرانول برای پاک کردن سلول‌های مرده استفاده می‌کند. با رعایت نکات اشاره شده در این مقاله می‌توانید با اکسفولیشن یا اسکراب منظم به پوستی صاف، درخشان و سالم برسید.

منبع: subbasonita

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)