نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چگونه می توانید رشد نامناسب ران را در کودکان تشخیص دهید

1398/8/8 13:19
21,993 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

رشد نامناسب ران، یا بد شکل بودن ران (DDH)، یک مورد مادرزادی می باشد و زمانی در کودک و نوجوان ایجاد می شود که قسمت وسط ران یا مفصل آن دارای شکل مناسبی نباشد.

این مورد در کودکانی که اولین فرزند می باشند، رایج است و معمولا در ران چپ آنها این مشکل ایجاد می شود. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا خودتان بتوانید وجود داشتن این مشکل را در کودکتان تشخیص بدهید.

چگونه می توانید رشد نامناسب ران را در کودکان تشخیص دهید

پیدا کردن علائم رشد نامناسب ران کودک DDH

1. در مورد علائم رشد نامناسب ران کودک DDH تحقیق کنید تا شناخت بهتری در مورد آن به دست بیاورید.

بدشکلی ران یک شرایطی می باشد که در آن ران دارای شکل مناسبی نمی باشد و استخوان مربوط به محل اتصال ران آنقدر نازک است که نمی تواند مفصل ران را به صورت ثابت نگه دارد. در صورتی که این شرایط درمان نشود می تواند به پیچ خوردن یا جابجا شدن استخوان ران منجر شود.

معمولا در طول هر سال از هر 1000 کودک، 1 یا 2 نفر دچار این مشکل می شوند.

توصیه : با والدین بچه های دیگری که دارای مشکل DDH هستند صحبت کنید، یا یک سری مشورت هایی با ماما یا پزشک خودتان داشته باشید. شما از این طریق می توانید اطلاعات مناسبی را در مورد شرایط خودتان به دست بیاورید.

2. ریسک مربوط به بدشکل بودن ران نوزاد خودتان را بررسی کنید.

اگر نوزاد شما در حین به دنیا آمدن، با قسمت پشت از شکم مادرش خارج شود یا در حین تولدش یک سری شرایط فیزیکی دیگری داشته باشد، احتمال ایجاد DDH در فرزند شما وجود خواهد داشت. همچنین این شرایط در مورد نوزادان دختر رایج می باشد. سایر عوامل ریسک دار عبارتند از :

  • متولد شدن در اولین بارداری
  • در صورت وجود داشتن این شرایط در خانواده تان
  • به دنیا آوردن یک نوزاد بزرگتر یا چند قلو

3. بررسی کردن علائم DDH در نوزاد خودتان.

در صورتی که پزشکتان متوجه بدشکی ران نشود یا هیچ نوع نگرانی در این مورد نداشته باشد، حتی در این شرایط هم مطلع شدن در مورد علائم این اختلال اهمیت زیادی خواهد داشت؛ در صورتی که یک سری شاخص های دیگری وجود داشتن DDH در نوزاد شما را تایید کنند، در این صورت باید آزمایشات و تشخیص های لازم صورت بگیرند. علائمی که باید به دنبال پیدا کردن آنها باشید، عبارتند از :

  • یکی از پاها کوتاه تر از پای دیگر باشد.
  • یکی از ران ها تحرک و قابلیت حرکت بیشتری نسبت به ران دیگر داشته باشد.
  • در زمانی که کودک شروع به راه رفتن کند، با یک حالت لنگ حرکت کند.
  • در صورتی که کودک در حین حرکت دادن ران خودش، یک نوع احساس ناراحتی داشته باشد.

صورت گرفتن یک تشخیص تخصصی در مورد DDH

1. در صورت انجام نگرفتن هیچ نوع آزمایشی، از پزشک خودتان بخواهید که به صورت فیزیکی یک آزمایش ران انجام دهد. برخی از پزشکان به محض به دنیا آمدن یک نوزاد و در حین بررسی کردن وضعیت کلی سلامت فرد و به عنوان بخشی از قرارداد خودشان، یک آزمایش ران انجام می دهند. آنها با استفاده از این آزمایش می توانند سفت بودن یا سفت نبودن زانو را مشخص کنند.

این آزمایش نباید هیچ نوع دردی را در فرزند شما ایجاد کند و همچنین اجرای آن زیاد طول نکشد.

در صورتی که پزشک احساس کند که ران کودک به اندازه کافی سفت نمی باشد، باید یک سری آزمایش های دیگری هم صورت بگیرد تا وجود داشتن بدشکلی زانو تشخیص داده شود.

مقالات روانشناسی کودک دو ساله در سایت کودکانه مطالعه نمایید.

چگونه می توانید رشد نامناسب ران را در کودکان تشخیص دهید

2. یک آزمایش فراصوتی را در مورد ران کودک خودتان انجام دهید. در صورتی که یک پزشک تشخیص دهد ران نوزاد در حین تولد به اندازه کافی سفت نمی باشد، در این صورت می تواند یک آزمایش فراصوت انجام بدهد. یک آزمایش فراصوت عبارت از یک بررسی می باشد که بر روی زانو صورت می گیرد و در طی آن بررسی می شود که آیا ران یا مفصل های آن دارای سفتی مناسبی هستند یا نه. در صورتی که ران دارای سفتی مناسبی نباشد، ممکن است که بدشکلی رانی در حال رشد در فرزند شما تشخیص داده شود.

توصیه : در برخی مواقع، بدشکل بودن ران با گذشت زمان و قبل از صورت گرفتن آزمایش فراصوت، می تواند به صورت خود به خود بهبود یابد؛ با این وجود، بهترین کاری که می توانید انجام بدهید عبارت از انجام دادن آزمایش فراصوت برای مشخص کردن شرایط یا علائم DDH می باشد.

3. به یک جراح ارتوپدی مراجعه کنید. در صورتی که متخصص کودک یا ماما توصیه بکند، مراجعه کردن به یک مشاور ارتوپدی به منظور انجام گرفتن یک تشخیص درست از بدشکلی رشدی زانو ها در کودک شما و به دست آوردن یک برنامه درمان مناسب، یک ایده مناسبی خواهد بود.

در صورتی که شرایط فرزند شما یک شرایط حادی باشد، در این صورت ممکن است یک بست یا قالب (که به عنوان اسپیسای (به معنان درخشان ترین ستاره) زانو Hip Spica شناخته می شود) می تواند بر روی زانو قرار بگیرد تا زانو در پوزیشن مناسب خودش باشد و رفته رفته بهبود یابد.

ممکن است که بعدا به یک عمل جراحی نیاز پیدا شود، ولی معمولا این عمل جراحی بعد از سفت شدن کامل استخوان ها صورت می گیرد.

آیا مطلع هستید که : در صورتی که این شرایط زودتر درمان شوند و این درمان با موفقیت همراه باشد، ممکن است کودک شما در مراحل رشد خودش با هیچ نوع مشکلی در مورد ران مواجه نباشد و حتی می تواند ران خودش را به صورت کاملی حرکت دهد.
سایر آموزش های روانشناسی کودک یک ساله را در سایت کودکانه مطالعه کنید.

منبع: کودکانه، روانشناسی کودک یک ساله

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)