نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

شبکه های اجتماعی چگونه می توانند زندگی ما را نابود کنند؟! + راهکارها

1398/8/25 11:53
9,128 بازدید
اشتراک گذاری

ظهور شبکه های اجتماعی، در ابتدا به این معنا بود که مردم می توانند بهتر و بیشتر با همدیگر در ارتباط باشند؛ بیشتر از هر زمانی در تاریخِ بشر! اما با این وجود، وابستگی بیش از پیشِ ما به شبکه های اجتماعی می تواند اثرات منفی روی سلامتِ روان و روح مان داشته باشد. برخی مطالعات نشان می دهند، افراد به طور متوسط روزانه 28 مرتبه تلفن خود را چک می کنند.

با تمام مزایایی که ممکن است شبکه های اجتماعی داشته باشند، استفاده مداوم از آنها در بلندمدت می تواند باعث شود تا احساسِ خوشحالی و آرامش کمتری داشته باشیم.

دیدن عکس هایی که با فیلترهای متعدد به کلی تغییر داده شده اند می تواند از عزت نفس مان کم کند، و البته اگر آخرِ شب درگیرِ شبکه های اجتماعی باشیم، به احتمال زیاد، از کیفیتِ خواب مان هم کاسته خواهد شد.

شبکه های اجتماعی چگونه می توانند زندگی ما را نابود کنند

امروز نگاهی می اندازیم به 6 مورد از راه هایی که شبکه های اجتماعی، زندگی و آرامش روح و روان مان را زیر سوال می برند :

1. عزتِ نفس لِه می شود

همه ما گاهی می توانیم بخشی از خاطرات خودمان و زندگی مان را به اشتراک بگذاریم؛ اما پیگیریِ مداومِ عکس های ویرایش شده ای که گاهی حتی شبیهِ واقعیت هم نیست، مسافرت ها، خریدها، غذاها و روابطِ مردم، خیلی زود می تواند ما را در چرخه مقایسه بیندازد.

با شروعِ مقایسه ی واقعیت ها و حتی جنبه های بد و سخت زندگی و شخصیتِ خودمان، با سایه هایی آرایش شده از زندگیِ دیگران، تکه هایی از عزت نفس مان را می کَنیم و دور می اندازیم!

دکتر تیم بونو در کتاب "وقتی لایک ها کافی نیستند!" به خوبی اشاره کرده است که : وقتی که معیارِ موفقیتِ خودمان را، رفتار و عملکردِ دیگران قرار بدهیم، شادیِ ما بیشتر به رفتار دیگران وابسته خواهد شد که کاملا خارج از کنترلِ ماست.

2. روابط انسانی به حاشیه می رود

داشتن روابطِ اجتماعی برای ما انسان ها بسیار اهمیت دارد. اما در وضعیتی که همه به صفحه های نمایشگرِ چهارگوشه چسبیده ایم، درگیرِ زندگی و روابطِ انسانیِ واقعی شدن، از همیشه سخت تر شده است.

با داشتن شبکه های اجتماعی، هر روز زمانِ بیشتری را در تنهایی میگذارنیم و روابطِ حقیقیِ کمتری با دیگران داریم.

شبکه های اجتماعی می توانند با ایجادِ توهمی از داشتنِ دوستان و روابطِ زیاد، ما را از داشتنِ دوستی های حقیقی و روابط واقعی با مردم محروم کنند.

3. از خاطره ها لذت نمی بریم

امروز مردم در هر لحظه ای دنبال گرفتن بهترین عکس یا ویدیو هستند. فرد آنقدر زمان صرف پیدا کردن بهترین زاویه برای عکاسی می کند، و نگران لایک و فالورهایش است که اصلا متوجه نمی شود آن جشن، آن مهمانی، آن دورهمی چطور گذشت.

مردم به جای اینکه در لحظه باشند و با چشمان خودشان از زیبایی ها لذت ببرند، ترجیح می دهند فیلم بردارِ صحنه باشند. تمامِ جنبه های مثبت و زیبایی های آن خاطره را از دست می دهیم، فقط بخاطرِ اینکه دیگران که گاهی ناشناس هم هستند، و گاهی حتی به ما اهمیتی هم نمی دهند، خوششان بیاید!

4. خوب نمی خوابیم

درباره اهمیت خوابیدن برای سلامت جسم و روان نمی نویسم! می توانید گوگل کنید. به اندازه کافی نوشته هست!

بسیاری از ما ناخودآگاه، روزانه صدها بار اپلیکیشن های شبکه اجتماعی را باز می کنیم تا مبادا از اتفاقات و خبرهای جدید، جامانده باشیم.

حسِ اضطراب و حسادتی که با هر بار مرور صفحه های اجتماعی پیدا می کنیم، باعث می شود که ذهن ما در وضعیتِ نگرانی و هیجان قرار بگیرد، و این از به خواب رفتن مان جلوگیری می کند.

5. تمرکز کمتری داریم

با وجود بمباران اطلاعاتی و احساساتی از سوی شبکه های اجتماعی، انرژی خیلی کمی برای تمرکز روی فرزندانمان، روابط، کارها، اهداف و نیازهای واقعی مان خواهیم داشت. همچنین با وجود این ابزارها و تمرین دایمیِ عدمِ تمرکز، خیلی زود به متخصص هایی در حواس پرتی تبدیل می شویم.

اگر نمی توانید برای حتی چند دقیقه از تلفن همراه تان دل بِکَنید، و روی کاری که لازم است انجام شود متمرکز بمانید، احتمالا شما یک متخصص حواس پرتی هستید!

6. سلامت ذهن کم می شود

نه تنها ثابت شده است که شبکه های اجتماعی می توانند عاملی برای ناشاد بودن ما باشند، می توانند باعث مشکلاتی مزمن مانند اضطراب و افسردگی هم بشوند.

 

همه عوامل فوق دست به دست هم می دهند تا ما ذهنی آشفته و مضطرب با هیجان های منفی داشته باشیم.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی زندگی

توصیه ها و راهکارها

اگر احساس می کنید زیادی به شبکه های اجتماعی وابسته و حساس شده اید، احتمالا به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید؛ اما این موارد ممکن است برایتان مفید باشند :

1. زمان بندیِ مشخصی برای حضورتان در شبکه های اجتماعی داشته باشید.
2. تا حد امکان از کامپیوتر (و نه موبایل) وارد شبکه های اجتماعی شوید.
3. از تنظیمات، نوتیفیکیشن ها را خاموش و یا محدود کنید.
4. سعی کنید از صفحه نمایش های چهارگوشه دور باشید، و بیشتر قدم بزنید و کتاب های کاغذی مطالعه کنید.
5. شب ها قبل از خواب، مودم را خاموش کنید و تلفن همراه را در حالت پرواز قرار دهید.
6. مدیتیشن را جدی بگیرید.

جمع بندی

لزوما نیازی نیست از شبکه های اجتماعی به کلی خارج شویم، همین که گهگاه در زندگی روزمره خود، زمان هایی بدون موبایل و بدون شبکه های اجتماعی برای خودمان داشته باشیم، می تواند کافی باشد.

همین که قادر باشیم برای چند دقیقه بر زیبایی ها و لحظاتِ زندگی مان، متمرکز بمانیم و خودمان واقعا لذت ببریم کافیست.

اما اگر احساس می کنید این شبکه ها باعث احساساتی نه چندان جالب مثل اضطراب، هیجان و حسادت های نابه جا می شوند، موضوع فرق می کند؛ شما احتمالا به کمی تغییر یا حتی کمک نیاز دارید!

بخشی از یادداشت های مامانِ آراد : من برگشتم، بعد از کلی وقت بالاخره اومدم، اینیستامو بستم و بیخیالش شدم تا بتونم به خودم و زندگیه قبل از اون برگردم، باورت نمی شه پسرم از هیجانه این نوشتنه دوباره دارم اشک میریزم و می نویسم برات؛ نمی دونم چی بنویسم انقدر نبودم که رشته ی تمام کاراتو حرفاتو بزرگ شدنات از دستم در رفته ...

اگر شما هم تجربه ی مشابهی در این موضوع دارید خوشحال می شویم با ما و تک تک نی نی وبلاگیها به اشتراک بگذارید.

در آخر پیشنهاد می کنیم حتما مقاله "نی نی وبلاگ، تلگرام یا اینستاگرام؛ کدام بهتر است؟" را نیز مطالعه بفرمائید.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)