سوال و 22 جواب
(آخرین جواب : 92/12/13)یه همفکری ساده
ممنون میشم اگر بگید که آیا شما نظرات یا کینه ها یا دلخوریهای خودتون از اشخاص دیگه رو به بچه ها تون منتقل میکنید یا نه؟ مثلا اگر کسی بدی بهتون بکنه به فرزندتون منتقل میکنید که اون شخص بهتون بدی کرده تا فرزندتون هم فکرش با شما هماهنگ بشه یا این فرصتو بهش میدید که خودش قضاوت کنه در مورد دیگران؟
1392/12/11
#کودک
#تربیت و آموزش كودک
مامان زهرا
11:56 1392/12/11
من همه چیو تعریف میکنم برای پسرم .درنهایت قضاوت باخودشه .
مامان مریم
12:01 1392/12/11
آدمای اطراف من همه خوبن خودم هم آدم کینه یی نیستم پس برام شرایطی پیش نیومده که خودمو بسنجم اما دوست دارم که پسرم هم همه آدمارو دوست داشته باشه دوست ندارم دنیای کودکانش با کینه تار بشه اما اگه واقعأ لازم بودبا نظر مامان سهند و سپهر موافقم
مامانِ عسل، عماد، آیسا
12:59 1392/12/11
من فعلاً چیزی نمیگم اما در آینده همین طبق گفته دوستان عمل میکنم...
فعلاً زودتر از اونه که قضاوت کنه و منم نمی تونم توی حرف زدن بی طرف باشم مطمئنم جوری حرف میزنم که حق با منه پس چیزی نمیگم تا کودکیش تموم بشه و به نوجوونی برسه
فعلاً زودتر از اونه که قضاوت کنه و منم نمی تونم توی حرف زدن بی طرف باشم مطمئنم جوری حرف میزنم که حق با منه پس چیزی نمیگم تا کودکیش تموم بشه و به نوجوونی برسه
مام
13:19 1392/12/11
آره منم الان که نمیگم. برای بعد ها گفتم اینو
الان خیلی کوچیکن.
الان خیلی کوچیکن.
مامان فائزه
13:27 1392/12/11
به نطرم از گذشته ها حرف زدن فایده نداره روزی میرسه که بچه ها بزرگ میشن و خودشون متوجه میشن کی داره با کی چه برخوردی میکنه و خودش قضاوت میکنه و این خودش بهترین راهه هرچند بچه ها وقتی کوچیک هم هستن متوجه میشن اما چون بچه ن براحتی هر لحظه با یه شکلات یا محبت به طرفی گرایش دارن هر چند پسرمن با این سنش محبت واقعی رو حس میکنه پس نیازی نیست من چیزی رو بهش منتقل کنم
مامان سویل و آراز
14:28 1392/12/11
نه عزیزم من به شدت با این روش مخالفم
ما پدر و مادرها باید به بچه هامون بخشش و گذشت رو یاد بدیم تمام این جنایتها و دل سنگیهای که توی دنیا اتفاق میافته به خاطر کینه هایی هست که از بچگی کودکان باهاش اشنا میشن
من 8 ماهی بود که با خانواده همسری به خاطر تهمتی که بهم زدن قهر بودم نمیتونستم ببخشمشون ولی هیچوقت در مورد این موضوع با دختر 11 سالم حرف نزدم چون مهر و محبتی که دخترم نسبت به اونا داشت نمیخواستم به کینه تبدیل بشه و دخترم خودشو تنها احساس کنه ماهی یکبار اجازه میدادم خونه مامانبزرگش یک شب بمونه از اونا هم خواستم در این مورد باهاش حرف نزنن بچه ها نمیتونن بد و خوبو از هم تشخیص بدن اگه بخوای ماجرارو تعریف کنی نمیفهمن پس دنیا پاکشونو خراب نکن
ما پدر و مادرها باید به بچه هامون بخشش و گذشت رو یاد بدیم تمام این جنایتها و دل سنگیهای که توی دنیا اتفاق میافته به خاطر کینه هایی هست که از بچگی کودکان باهاش اشنا میشن
من 8 ماهی بود که با خانواده همسری به خاطر تهمتی که بهم زدن قهر بودم نمیتونستم ببخشمشون ولی هیچوقت در مورد این موضوع با دختر 11 سالم حرف نزدم چون مهر و محبتی که دخترم نسبت به اونا داشت نمیخواستم به کینه تبدیل بشه و دخترم خودشو تنها احساس کنه ماهی یکبار اجازه میدادم خونه مامانبزرگش یک شب بمونه از اونا هم خواستم در این مورد باهاش حرف نزنن بچه ها نمیتونن بد و خوبو از هم تشخیص بدن اگه بخوای ماجرارو تعریف کنی نمیفهمن پس دنیا پاکشونو خراب نکن
خواهری
14:58 1392/12/11
منم اصلا دوست ندارم انتقال بدم چون فکر میکنم ذهنیت من ممکنه غلط باشه یا برداشت اشتباه باشه یا اصلا رفتار اونا بامن این طوریه نه با بقیه
برای همین تا اونجایی که بشه سعی میکنم این موارد را انتقال ندم
به نظرم وقتی ذهنیتی برای یک نفربسازید اون فرد بره دست به کاری بزنه (چه همسر چه فرزند یا خواهر برادر یا حتی پدرومادر) مسول ومسبب اصلیش ماییم ممکنه تو دنیا کسی نفهمه اما جواب خدا را چی بدیم؟ما میشیم اون اتیش کبریت که افتاد به انبار وهمه زندگی را سوزاند
برای همین تا اونجایی که بشه سعی میکنم این موارد را انتقال ندم
به نظرم وقتی ذهنیتی برای یک نفربسازید اون فرد بره دست به کاری بزنه (چه همسر چه فرزند یا خواهر برادر یا حتی پدرومادر) مسول ومسبب اصلیش ماییم ممکنه تو دنیا کسی نفهمه اما جواب خدا را چی بدیم؟ما میشیم اون اتیش کبریت که افتاد به انبار وهمه زندگی را سوزاند
مریم(مامان کیان)
15:00 1392/12/11
به نظر من بچه ها خودشون خوب میفهمن کی خوبه و کی بد و البته احساس ما به دیگران بدون اینکه در موردش چیزی بگیم به بچه هامون منتقل میشه من این و دقیقا تو کیان دیدم اصلا هم عادت ندارم بهش خط بدم کد خوبه کی بده اما کاملا میفهمم همون حسی و که مثلا من به مادر شوهرم دارم کیان هم داره!!!!!!اما من همیشه فقط بهش میگم باید به بزرگترا احترام بزاری یا اینکه بری جلو و با همه روبوسی کنی اونم فقط با اونایی که واقعا دوستش دارن این کار و میکنه
مریم(مامان کیان)
15:02 1392/12/11
مامان سویل و آراز شما چقدر خانمی که با اینکه با هاشون قهر بودی این و به بچه ها منتقل نکردی بهترین کار ممکن و شما انجام دادی
مریم(مامان کیان)
15:03 1392/12/11
نسرین جان شما هم به پسرت مهلت بده اون خودش متوجه میشه شما دنیاش و خراب نکن شاید اونی که به شما بدی میکنه بچه ات و دوست داشته باشه
مامان مرمر
20:23 1392/12/11
باید بچگی های خودمون یادمون بیاد که وقتی مامان از عمه یا مادر بزگ بد میگفت عکس العمل ما چی بود این خودش تجربه اس که ببینییم انتقال عقاید به بچه ها خوبه یابد.مامان من بچه که بودیم از خاطراتش برامون تعریف میکرد از سختی هایی که تو زندگی با مامان بزرگم کشیده ...همیشه برا مامانم غصه میخوردم و وقتایی که خاطرات بد میگفت از مامان بزرگ وعمه بدم میومد.بر عکس وقتایی که خوبی میگفت وبا عمه جفت وجور بود عاشق عمه ام بودم ...خاله ها را همیشه دوست داشتم چون مامان باهاشون خوب بود...خلاصه بچه ها هم فکرشون فکر ماست.منم باتوجه به تجربه قدیمی با دخترم از فامیل شوهرم بد نمیگم وذهنیتش را مشغول نمیکنم دخترم عاشق عمه ها وعموهاشه.
مامي مينا
23:51 1392/12/11
حتماً بايد گفت. يه موقعي ميشه يكي به شما بد ميكنه يا بهتون توهين ميكنه. سالها ميگذره بعد بچه شما از همه جا بي خبر ميره با اون ادم دوستا برقرار ميكنه. و اون ادم ته دلش به تو و بچت ميخنده. من صد درصد ميگم كه بايد به بچه ها اين مسائل رو گفت. البته سن داره. من شخصاً اگر پسرم ده سال يا بيشتر شد بهش ميگم كه فلاني به اين دليل به من بد كرد و ميذارم خودش در مورد طرف قضاوت كنه. اما اگه اون طرف بهم بدي كرده باشه يا ضربه زده باشه يا دشمني كرده باشه اگاهش ميكنم تا لاقل فرزندم ازين ادم دوباره لطمه نخوره. اين يه پروسه طولانيه.
مامي مينا
00:01 1392/12/12
نسترن جون الان زوده. خودش يكم بزرگ شه همه چي رو ميفهمه.
دوستان من هم ميگم سن داره. وقتي بچه كوچكه متوجه نيست و احساسي برخورد ميكنه اما وقتي بزرگتر باشه ميتونه قضاوت كنه.
يه مثال براي دوستان دلرحم و البته مخالف اين جريان.
تصور كنيد سي سال قبل رو.
پدر شما با يه مردي دعواش ميشه و حق هم با پدرتونه. اون يارو جلو همه ميزنه تو گوش باباتون و يه جورايي ابروي بابات ميره. يا حقشو طرف خورده. و پدرتون خيلي ازين ادم ناراحته. سالها ميگذره و شما به عنوان بچش بزرگ ميشي. از همه جا بيخبر ميري با اون طرف رابطه دوستي برقرار ميكني. و طرف بعد ز مدتي سر شمارم كلاه ميذاره و شما ميري پيش بابات و بابات اون موقع ميگه كه مثلاً اين به منم ضربه زده بود يا ابرومو برده بود. خوووب
حالا اگه بابات بهت گفته بود اين ادم ادم درستي نيست. يا سر نخو ميداد دستت و روشنت ميكرد بهتر نبود تا اينكه سكوت كنه و بذاره از همونجا كه گزيده شده بچش هم ضربه بخوره.؟؟؟
پدر و مادر بايد راهنماي بچشون باشن و بايد تو اينجور مسائل به بچه هاشون كمك كنن تا دچار اشتباه نشن.
اگهةقرار باشه كه همون اشتباهات تكرار بشه پس نقش پدر و مادر اين وسط چيه
دوستان من هم ميگم سن داره. وقتي بچه كوچكه متوجه نيست و احساسي برخورد ميكنه اما وقتي بزرگتر باشه ميتونه قضاوت كنه.
يه مثال براي دوستان دلرحم و البته مخالف اين جريان.
تصور كنيد سي سال قبل رو.
پدر شما با يه مردي دعواش ميشه و حق هم با پدرتونه. اون يارو جلو همه ميزنه تو گوش باباتون و يه جورايي ابروي بابات ميره. يا حقشو طرف خورده. و پدرتون خيلي ازين ادم ناراحته. سالها ميگذره و شما به عنوان بچش بزرگ ميشي. از همه جا بيخبر ميري با اون طرف رابطه دوستي برقرار ميكني. و طرف بعد ز مدتي سر شمارم كلاه ميذاره و شما ميري پيش بابات و بابات اون موقع ميگه كه مثلاً اين به منم ضربه زده بود يا ابرومو برده بود. خوووب
حالا اگه بابات بهت گفته بود اين ادم ادم درستي نيست. يا سر نخو ميداد دستت و روشنت ميكرد بهتر نبود تا اينكه سكوت كنه و بذاره از همونجا كه گزيده شده بچش هم ضربه بخوره.؟؟؟
پدر و مادر بايد راهنماي بچشون باشن و بايد تو اينجور مسائل به بچه هاشون كمك كنن تا دچار اشتباه نشن.
اگهةقرار باشه كه همون اشتباهات تكرار بشه پس نقش پدر و مادر اين وسط چيه
مامان سویل و آراز
01:03 1392/12/12
دوست عزیزم مامی مینا جون من
من منظورم خانواده همسر بود و احساس کردم نسرین جون هم با توجه به مشکلاتی که در سوالات قبلی در مورد خانواده همسرشون مطرح کرده بودند منظورشون اونا بود من مخالفم که همش گوش بچه رو پر کنی از حرفهایی که مثلا عمت فلان روز به من این بدی رو کرد مامانبزرگت اینو گفت داییت بده خالت بده چون بچه در دوران کودکی اول در کنار خانواده بعد در کنار فامیلش احساس امنیت میکنه پس چرا باید این احساس امنیتو ازش بگیریم و همه رو جلوی چشمش به عنوان یه لولو نشون بدیم به مراتب که بچه ها بزرگتر میشن و رفتار خوب و بدو از هم تشخیص میدن خودشون میتونن قضاوت کنن کی بده و ممکنه بهش ضرر برسون و کی خوبه و میتونه بهش اعتماد کنه
در مورد غریبه ها بله حق با شماست ما پدر و مادر ها باید ادمای بدو به بچه هامون بشناسونیم که اسیبی نبینن
من منظورم خانواده همسر بود و احساس کردم نسرین جون هم با توجه به مشکلاتی که در سوالات قبلی در مورد خانواده همسرشون مطرح کرده بودند منظورشون اونا بود من مخالفم که همش گوش بچه رو پر کنی از حرفهایی که مثلا عمت فلان روز به من این بدی رو کرد مامانبزرگت اینو گفت داییت بده خالت بده چون بچه در دوران کودکی اول در کنار خانواده بعد در کنار فامیلش احساس امنیت میکنه پس چرا باید این احساس امنیتو ازش بگیریم و همه رو جلوی چشمش به عنوان یه لولو نشون بدیم به مراتب که بچه ها بزرگتر میشن و رفتار خوب و بدو از هم تشخیص میدن خودشون میتونن قضاوت کنن کی بده و ممکنه بهش ضرر برسون و کی خوبه و میتونه بهش اعتماد کنه
در مورد غریبه ها بله حق با شماست ما پدر و مادر ها باید ادمای بدو به بچه هامون بشناسونیم که اسیبی نبینن
مام
08:12 1392/12/12
دقیقا منم با مامی مینا موافقم و به همین دلیل که ایشون گفت معتقدم که باید به بچه ها یه چیزهایی رو گفت.
مامان علی
10:04 1392/12/12
به نظرم به وقتش بهتره حقیقت وبگیم!
آخه وقتی درآینده ماهنوز از کسی دلخوریم ورابطه خوبی نداریم بچه نمیگه چرا؟بخصوص اونوقت که طرفت دایه از مادرمهربون تربشه وامامزاده!
شایدبهتره یکبار تنها بفرستیش تا مزه خونه مادرجونش وقتی شمانیستی ازش حمایت کنی یاتورودربایستی شمابمونن وبچشه!اگه واقعا خیلی مشتاقه!خخخخخخ
آخه وقتی درآینده ماهنوز از کسی دلخوریم ورابطه خوبی نداریم بچه نمیگه چرا؟بخصوص اونوقت که طرفت دایه از مادرمهربون تربشه وامامزاده!
شایدبهتره یکبار تنها بفرستیش تا مزه خونه مادرجونش وقتی شمانیستی ازش حمایت کنی یاتورودربایستی شمابمونن وبچشه!اگه واقعا خیلی مشتاقه!خخخخخخ
مام
11:00 1392/12/12
آره تازه اگه خودمون نگیم ممکنه یه دستی بخوریم خخخخخخخخخخخخ
ممکنه اونا پیش دستی کنن خصوصا که تنهایی برن اونور
ممکنه اونا پیش دستی کنن خصوصا که تنهایی برن اونور
مامان منصوره
11:03 1392/12/12
بچه ها محبت حقیقی رو به خاطر دل پاکی که دارن حس می کنن! تو کودکی شاید مشتاق باشن نسبت به اون افراد اما کم کم درک می کنن، منم می گم الان زوده باید بذاری بزرگ بشه، بهتره الان بزاری بچه ت از محبتشون بهره ببره و شخصیت کامل تری پیدا کنه، الان نمی تونه تجزیه و تحلیل کنه پس فقط بار کینه رو به دوش میکشه و این به ضرر خودشه! بزرگ که شد مثلا 18 سال خودش می فهمه کی چیکار کرده و البته خواهی دید که همینطور که بزرگتر میشه فقط نسبت به اونایی که محبت واقعی داشتن احساس محبت قلبی داره!
الهه مامان سلما
13:17 1392/12/12
یه مثال جذااااب بزنم براتون!!!!
مادرشوهرمن یه عمریه تو گوش بچه هاش میخونه عمه موجوده بیخودیه ، عمو بیخودتر....همه ی بچه هاش الان ازدواج کردند، و بعد از ازدواج با عمه و عمو چنان رابطه ی توپی برقرارکردند که نگووووو...از همه پیشقدمتر همسر خودم بود که بعد عروسیمون ب پاگشای هردوشون جواب مثبت داد و ما آغاز کننده ی این رابطه بودیم، برعکس حرفایی ک مادر شسوهرم ازشون میزد بسیار مهربان و معاشرتی بودند، بعد ما بقیه ی برادرشوهرو خواهرشوهرامم ب خونه ی اونا رفت و آمد کردند والان رابطه ی گرمی باهم داریم...
میگم بچه هایی که تا دیروز فقط شنونده ی حرفای پدر و مادرشون بودند، بعد ازدواج به این نتیجه رسیدند که خانواده ی پدریسونو دوست دارند و کاری ب رابطه ی پدر و مادرشون با اونا ندارن و ....
نتیجه میگیریم ما هرچقدر هم بحق یا ناحق ، برای بچه ها از آدمای دورو برشون تعریف کنیم وحتی قضاوت نکنیم ، یه روزی بهمون رکب میزنند و سوسکمون میکنند...
بنظرم نیازی نیس از یکی تعریف خوب یا بد جلوی بچه ها داشته باشیم، متاسفانه اونا باهوشتر از این حرفا هستند، بذارید زمان همه چی رو پیش ببره، خودتون براشون ذهنیت ایجاد نکنید، در اینصورت دو راه جلوشون گذاشتیم:
یا نسبت بهشون کینه میکنند
یا از ما بخاطر این تفکر منفیمون ، بدشون میاد و منتظر فرصتن که به طرف مقابل با محبتشون ادای دین کنند.
مادرشوهرمن یه عمریه تو گوش بچه هاش میخونه عمه موجوده بیخودیه ، عمو بیخودتر....همه ی بچه هاش الان ازدواج کردند، و بعد از ازدواج با عمه و عمو چنان رابطه ی توپی برقرارکردند که نگووووو...از همه پیشقدمتر همسر خودم بود که بعد عروسیمون ب پاگشای هردوشون جواب مثبت داد و ما آغاز کننده ی این رابطه بودیم، برعکس حرفایی ک مادر شسوهرم ازشون میزد بسیار مهربان و معاشرتی بودند، بعد ما بقیه ی برادرشوهرو خواهرشوهرامم ب خونه ی اونا رفت و آمد کردند والان رابطه ی گرمی باهم داریم...
میگم بچه هایی که تا دیروز فقط شنونده ی حرفای پدر و مادرشون بودند، بعد ازدواج به این نتیجه رسیدند که خانواده ی پدریسونو دوست دارند و کاری ب رابطه ی پدر و مادرشون با اونا ندارن و ....
نتیجه میگیریم ما هرچقدر هم بحق یا ناحق ، برای بچه ها از آدمای دورو برشون تعریف کنیم وحتی قضاوت نکنیم ، یه روزی بهمون رکب میزنند و سوسکمون میکنند...
بنظرم نیازی نیس از یکی تعریف خوب یا بد جلوی بچه ها داشته باشیم، متاسفانه اونا باهوشتر از این حرفا هستند، بذارید زمان همه چی رو پیش ببره، خودتون براشون ذهنیت ایجاد نکنید، در اینصورت دو راه جلوشون گذاشتیم:
یا نسبت بهشون کینه میکنند
یا از ما بخاطر این تفکر منفیمون ، بدشون میاد و منتظر فرصتن که به طرف مقابل با محبتشون ادای دین کنند.
مامان جونی*زی زی*
09:01 1392/12/13
من سعی نمی کنم اگه از کسی کینه ای دارم که خدا رو شکر ندارم فقط یه وقتایی ازدست بعضیها ناراحت میشم،به دخترم انتقال بدم.مامان منم همینطوری بود.
مامان جونی*زی زی*
09:05 1392/12/13
نسرین جون فکر کنم مادرشوهرت پیش شما گل پسرتو تحویل نمی گیره یا نمی گرفت.مطمئن باش نوه از فرزند شیرینتره و دوستش داره.
چون بچه بی اعتماد میشه به اطرافیان و نزدیکانش و این خوب نیست.
ولی من خودم اگر باشم فقط ماجرا و رفتارها رو تعریف می کنم و قضاوت رو به خودش واگذار می کنم. مثلا نمیگم به ما بدی کردن و ادم های بدی هستن... فقط میگم چنین رفتاری رو با ما داشتنکه بدونه . همین