سوال و 80 جواب
(آخرین جواب : 93/4/30)حضانت فرزند
چندروزپیش تولدم بود. همسرم کادو نگرفته بود وگفت امسال هدیه ات اینه. هرخواسته ای داری تاحدتوان ... منم گفتم حضانت پارسا روبده به من. قبول کرد. رفتیم محضراقای سردفتر کلی نصیحت و...( فکرکردمشکل داریم ههههه) خیلی سعی میکرد طرف شوهرم باشه واونومنصرف کنه... بنظرتون حضانت حق ماخانومانیست؟
1393/4/10
#بحث های آزاد
#گونـــاگون
نی نی وبلاگی ام (ورود)
نی نی وبلاگی نیستم (ثبت نام)
مامان زهره
15:57 1393/4/10
میخواستم بدونم انقدر دوسم داره که حضانت پسرش روبده به من
مامان مریم
15:59 1393/4/10
منم با مریم جون موافقم و قبول هم دارم که اولین گزینه حضانت بچه ها مادرشونه ولی اصلا به همچین کادویی فکر هم نمیکنم و بار منفیشو نمیتونم هضم کنم
ایشالا که با همسرتون و پارسا کوچولو همیشه خوش باشین و این فقط یه حس مادرانه باشه
ایشالا که با همسرتون و پارسا کوچولو همیشه خوش باشین و این فقط یه حس مادرانه باشه
مامان مریم
16:00 1393/4/10
خوب خدارو شکر همسرتون از این امتحان سربلند بیرون اومد
مامان زهره
16:01 1393/4/10
البته میدونم اینها معیار سنجش عشق نیست اما خب چون کادو نگرفته بود واسه عشقش خواستم یه چیز مهم ازش بخوام
هدیه
16:06 1393/4/10
چه جالب اما به نظرمن اینا اصلا سنجش عشق نسبت به خودمون نیست
الهه مامان سلما
16:07 1393/4/10
چه کادویی؟!
ما خانوما همیشه عادت داریم ، طرفمونو تست کنیم، طفلکیا همیشه در آزمونند...
ما خانوما همیشه عادت داریم ، طرفمونو تست کنیم، طفلکیا همیشه در آزمونند...
هدیه
16:09 1393/4/10
دقیقا به نظرم کارمون اشتباهه مگه ما خودمون رو همیشه آزمایش کنن خوشمون می یاد
مامان علی جونی
16:18 1393/4/10
کسی که تو زندگیش مشکلی داشته باشه همچین فکرایی میاد تو سرش وگرنه زندگی خوش که این حرفا توش نیس امیدوارم که پسرتون زیز سایه ی هردوتون بزرگ شه و هیچ وقت این فکرا و این بحثها و این کادوها نباشه
مامان علی جونی
16:19 1393/4/10
خدا یه چیزی میدونه که حضانت رو به عهده ی پدر گذاشته دیگه
مامان علی جونی
16:28 1393/4/10
به نظرم کار درستی نکردین برا هدیه ی تولد ،مگه اینکه شوهرتون خدای نکرده صلاحیت نداشته باشه یا معتاد باشه که فکر خدای نکرده جدایی تو سرتون باشه که خواسته باشین جلو جلو کاراتونو کرده باشین انشالله که هیچ کدوم اینا نباشه
مامان و بابا
16:37 1393/4/10
به نظر من اصلا نباید از این حرفا بین زنو شوهر ردو بدل بشه چون نا خوداگاه بار منفی زیادی داره و بین زنو شوهر سردی میاره
مریم(مامان کیان)
16:40 1393/4/10
منم این سردی و میخواستم بگما اما خوب گفتم وقتی خودشون اینطوری فکر نمیکنن من چرا بگم؟؟؟؟؟ اما خداییش مامان زهره راه های دیگه ای هم برای امتحان کردن بود...(هر چند خودم به شدت مخالف امتحان کردن هستم )
مامان خدیجه
17:05 1393/4/10
فائزه مامانه سوگند
17:10 1393/4/10
نمی دونم دوستان گفتنیها رو گفتند فقط میتونم اینطوری باشم
حکیمه نیک بخت
17:11 1393/4/10
عزیزم حضانت بامادرباشه بهتره ولی اگه یه پدری مثل همسرمن. برای بچش پدری کنه صدالبته که حضانت بچه حق مسلمشه.ولی بنظرمن این درخواست یه دغدغه فکری وبارمنفی توزندگی ایجادمیکنه.چه کاریه اخه
الهام
18:24 1393/4/10
من علی رغم این که قبلا همیشه بر این اعتقاد بودم که حضانت باید با مادر باشه الان مسائلی رو بین برخی زن و شوهرها دیدم که معتقدم حضانت باید با مرد باشه. این که خدای نکرده بعد از جدا شدن حضانت بر عهدۀ مرد باشه ، حتی برای زن هم خیلی امتیازات خوبی داره
در ضمن من شنیدم مرد حتی اگر حضانت فرزندش رو واگذار کنه بعد می تونه مجدداً اون و پس بگیره... حالا نمی دونم صحتش در چه حده؟! اگه کسی هست که به مسائل حقوقی در این زمینه آگاهی داره لطفا راهنمایی کنه
در ضمن من شنیدم مرد حتی اگر حضانت فرزندش رو واگذار کنه بعد می تونه مجدداً اون و پس بگیره... حالا نمی دونم صحتش در چه حده؟! اگه کسی هست که به مسائل حقوقی در این زمینه آگاهی داره لطفا راهنمایی کنه
barfdoone.ir
19:11 1393/4/10
از لحاظ حقوقی یه حق ولایت داریم یه حق حضانت. شما اگر حق حضانت رو هم از پدر بگیرید باز حق ولایت با پدر هست و قابل واگذاری هم نیست .اگر پدر هم زنده نباشه حق ولایت میرسه به جد پدری. اینه که حق حضانت گرفتن هم خیلی چیز به درد بخوری نیستش.فقط دردسر زن رو زیاد میکنه . البته آینده نگری خوبه . شاید هزار اتفاق افتاد و به هر حال همین که مادر بدونه همیشه پیش فرزندش هست خوبه .
بیتا
19:19 1393/4/10
خدا کنه همه مادر و پدر ها همیشه کنار بچه شون باشن اما اگه یه روز خودم میخواستم پیش یکی شون باشم میخواستم پیش مامانم باشم.
مامي مينا
19:58 1393/4/10
به نظر من خيلي كار جالبي نكردي. من هرگز يه همچين چيزي از همسرم نميخوام.
من جاي شما بودم بيشتر تحقيق ميكردم كه چرا همسرم اينقدر اسون اينكارو كرد. من فكر ميكنم كسي كه اين خواسته رو از همسرش داره تو فكر جداييه. يا به بودن و موندن با همسرش شك داره و اون كه قبول ميكنه هم همينطور! البته اين بدبينانه ترين جوابه ممكنه!!!!!!
در هرصورت اگه قرار باشه زندگي از هم بپاشه مهم اون زندگي و ارزوهاي ادمه كه خراب شده و بر باد رفته؛ عمر و جواني ادم؛و همچنين زندگي يه بچه بي گناه كه ما به اين دنيا دعوتش كرديم!
من فكر ميكنم حضانت فرزند رو به پدر دادن چون تو اكثر خانواده ها پدر نان اور خانه است و خانم ها خانه دار هستند و چون استقلال مالي ندارند قانون هم حضانت و سرپرستي رو به پدر داده اما الان شرايط فرق كرده و مثل قديم نيست. اما هنوزم كم نيستند خانمهاي مطلقه ايي كه هيچ بودجه اي حتي براي خودشون ندارند پس چجوري ميخوان شكم يه بچه رو سير كنن!
اميدوارم كه هيچ خانمي مجبور نشه به اين چيزها فكر كنه چون ضربه هايي كه از نظر عاطفي به خودش و بچش ميخوره غير قابل بازگشته.
اما اگر قرار باشه من اين تصميمو بگيرم اول به اين نگاه ميكنم كه بچم پيش كي اسوده تره!
من جاي شما بودم بيشتر تحقيق ميكردم كه چرا همسرم اينقدر اسون اينكارو كرد. من فكر ميكنم كسي كه اين خواسته رو از همسرش داره تو فكر جداييه. يا به بودن و موندن با همسرش شك داره و اون كه قبول ميكنه هم همينطور! البته اين بدبينانه ترين جوابه ممكنه!!!!!!
در هرصورت اگه قرار باشه زندگي از هم بپاشه مهم اون زندگي و ارزوهاي ادمه كه خراب شده و بر باد رفته؛ عمر و جواني ادم؛و همچنين زندگي يه بچه بي گناه كه ما به اين دنيا دعوتش كرديم!
من فكر ميكنم حضانت فرزند رو به پدر دادن چون تو اكثر خانواده ها پدر نان اور خانه است و خانم ها خانه دار هستند و چون استقلال مالي ندارند قانون هم حضانت و سرپرستي رو به پدر داده اما الان شرايط فرق كرده و مثل قديم نيست. اما هنوزم كم نيستند خانمهاي مطلقه ايي كه هيچ بودجه اي حتي براي خودشون ندارند پس چجوري ميخوان شكم يه بچه رو سير كنن!
اميدوارم كه هيچ خانمي مجبور نشه به اين چيزها فكر كنه چون ضربه هايي كه از نظر عاطفي به خودش و بچش ميخوره غير قابل بازگشته.
اما اگر قرار باشه من اين تصميمو بگيرم اول به اين نگاه ميكنم كه بچم پيش كي اسوده تره!
مامي مينا
20:01 1393/4/10
سال بعد حق طلاق بگير ازش
مامی جون نرگس
20:22 1393/4/10
عزیز دل به عنوان یه مادر کمی با تجربه تر بهتون میگم یه خواهر بزرگتر ...... اگر توی زندگی مشکلی نداری اگر ختی 70 درصد از شوهرت اطمینان داری و اگر قبلا" کارایی برات انجام داده که ثابت کرده به اصول خانواده پایبنده به نظر من کادو خوبی از شوهرت درخواست نکردی ...... دوستم ما خانوما خیلی نظراتمون ..... طرز فکرمون ...ووووووو خیلی چیزای دیگه ...... با آقایون فرق داره ..... آقایون خیلی خیلی حساس هستن به این هیکل و صدا وووو نگاه نکن دلشون مثل شیشه شکننده س شاید قبول کرده و با رضایت کامل این کارو کرده اما اون ته دلش یه چیزی میمونه .... که چیرا خانومم زنم کسی که بعد از خدا از همه به من نزدیکتره این درخواستو کرد .... یه گوشه از مغزش این همیشه میمونه و اگه در آینده مسئله ای اتفاق بیافته اون موقعس که این جس تقویت میشه ....... انشاالله همیشه سعادت و خوشی تو زندگیت باشه ...... انشاالله سایه شوهرت همیشه روی سر زندگیتون باشه ...... اینو قبول دارم که گاهی حق مادرو میخورن و بچه شو ازش میگیرن اما شما که زندگیت خوب بوده و شوهر به این خوبی که تا خواستی پذیرفته ..... نمیدونم احساسم میگه کارت خوب نبوده ..... اما بهرحال صلاح زندگیت دست خودته و امیدوارم بهترینو انتخاب کنی موفق و موید خواهرم
barfdoone.ir
21:33 1393/4/10
همسر من خودش داوطلبانه حاضره حق حضانت رو بهم بده . به نظر خودم لزومی نداره همچین کاری کنم . من جای شما بودم به عنوان مادو یه سرویس برلیان میخواستم
هدیه
22:32 1393/4/10
البته با اجازه طراح سئوال
سلام عزیزم تو وبم یه ختم قرآن گروهی به مناسبت ماه مبارک رمضان شما رو دعوت می کنم اگه دوست داشتین شرکت کنید ممنون می شم
سلام عزیزم تو وبم یه ختم قرآن گروهی به مناسبت ماه مبارک رمضان شما رو دعوت می کنم اگه دوست داشتین شرکت کنید ممنون می شم
هدیه
23:22 1393/4/10
باشه لی لی جونم ممنون از تذکرتون چشم
مامان مرمر
00:43 1393/4/11
با لی لی موافقم لایک
ومامان زهره باید بگم به حق چیزای نشنیده
از قدیم وندیم گفتن بچه دل زن وشوهر رو بهم گرم میکنه نه که خدا نکرده باعث تفرقه بشه و سر مالکیتش شرط وشروط گذاشته بشه
ومامان زهره باید بگم به حق چیزای نشنیده
از قدیم وندیم گفتن بچه دل زن وشوهر رو بهم گرم میکنه نه که خدا نکرده باعث تفرقه بشه و سر مالکیتش شرط وشروط گذاشته بشه
ساناز مامي كیاوش
00:43 1393/4/11
کادو خوبى نبود
maman neda
02:15 1393/4/11
کار بسیار خوبی کردی و شوهرتم خیلی باحاله که قبول کرد .این موضوع هیچ ربطی به دلخوری شوهر از زن نداره چون تو ایران بعد از مرد حقی برای یه مادر قائل نیستن .ای کاش دخترا قبل از اینکه سند عقدشون رو امضا کنن این حقوقشون رو از همسر آیندشون با توافق بخوان .ولی همه خانمها قبل از ازدواج رویایی فکر میکنن.منم عاشق شوهرم هستم و بهش بیشتر از خودم اطمینان دارم ولی دلم میخواد اینکارو انجام بدم
√بهار مامانه★★ برسام ★★
06:52 1393/4/11
کی گفته خدا حضانت رو با پدر گذاشته؟؟؟؟؟؟؟چرا هر چی که مربوط به عرب های ملخ خوره الکی باید به خدا و پیغمبر ربط داد یه جا تویه قرآن به من بگید که خدا گفته باشه حضانت بچه تا فلان سال با مادر و بعد با پدره......کجا گفته؟؟؟؟
ممنون میشم اگه کسی میدونه کجای قرآن خداوند چنین مطلبی رو عنوان کردند به من هم بگن من فقط قرآن رو قبول دارم به عنوان سخن خدا
ممنون میشم اگه کسی میدونه کجای قرآن خداوند چنین مطلبی رو عنوان کردند به من هم بگن من فقط قرآن رو قبول دارم به عنوان سخن خدا
√بهار مامانه★★ برسام ★★
06:58 1393/4/11
دوست گلی که گفتن پدر اگه معتاد باشه یا ... حضانت رو باید گرفت خدمتتون بگم که اگه پدر معتاد باشه دیگه لازم به گرفتن حضانت نیست قانون دادگاه های زن ستیز هم با چنین وضعی مطمئنا حضانت رو به مادر میدن
عزیزم مگه حتما یه مرد باید معتاد باشه تا بد باشه؟؟؟؟
مامان زهره جون کاش مسئله ی اینچنینی خودت رو در اینجا عنوان نمیکردی تا هر کس به راحتی قضاوتت کنه یا بگه کارت درسته یا اشتباهه
شما حقت رو خواستی عزیز دلم چرا مرد چنین حقی رو باید داشته باشه بدون عنوان کردن ولی یه زن باید با شرط و شروط این حق رو به دست بیاره؟؟؟ من فکر میکنم مقصر خود ما خانم ها هستیم امثال دوستانی که کار شما رو اشتباه میدونن و میگن خدا یه چیزی میدونسته که حضانت رو به مرد داده
ما خانم ها تا خودمون یه حقی رو برای خودمون قائل نشیم و خودمون به خودمون بها ندیم دیگه از مردها چه توقعی میشه داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوس
عزیزم مگه حتما یه مرد باید معتاد باشه تا بد باشه؟؟؟؟
مامان زهره جون کاش مسئله ی اینچنینی خودت رو در اینجا عنوان نمیکردی تا هر کس به راحتی قضاوتت کنه یا بگه کارت درسته یا اشتباهه
شما حقت رو خواستی عزیز دلم چرا مرد چنین حقی رو باید داشته باشه بدون عنوان کردن ولی یه زن باید با شرط و شروط این حق رو به دست بیاره؟؟؟ من فکر میکنم مقصر خود ما خانم ها هستیم امثال دوستانی که کار شما رو اشتباه میدونن و میگن خدا یه چیزی میدونسته که حضانت رو به مرد داده
ما خانم ها تا خودمون یه حقی رو برای خودمون قائل نشیم و خودمون به خودمون بها ندیم دیگه از مردها چه توقعی میشه داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوس
مامان الینا
08:54 1393/4/11
با مامانایی که با کار شما موافق نبودن موافقم !!!!!!!!!!!!!!
جالبه می دونید بعضی چیزا رو حتی اگر مرد واگذار کنه بازم تبصره هایی داره که میشه دورش زد؟؟؟؟
البته مامی مینا حقوق خوندن فکر کنم بهتر بتونن راهنمایی کنن؟
ایا اینطور نیست ؟؟؟من می دونم که مثلا حق طلاق حتی اگر از جانب مرد هم داده بشه بازم وقتی جاش برسه میشه نادیده اش گرفت!!!!
ایا این درسته ؟
جالبه می دونید بعضی چیزا رو حتی اگر مرد واگذار کنه بازم تبصره هایی داره که میشه دورش زد؟؟؟؟
البته مامی مینا حقوق خوندن فکر کنم بهتر بتونن راهنمایی کنن؟
ایا اینطور نیست ؟؟؟من می دونم که مثلا حق طلاق حتی اگر از جانب مرد هم داده بشه بازم وقتی جاش برسه میشه نادیده اش گرفت!!!!
ایا این درسته ؟
فاطمه
09:03 1393/4/11
عزیزم انشالله زندگی شیرینی به پسرت و همسرت داشته باشی که خدای نکرده بخواهی حضانت بچه را تنهایی بپذیری
مامان خدیجه
09:31 1393/4/11
مامان برسام جون من كاري به كار مامان زره ندارم ولي اينجا اقامون روزي صدتا بچه را حضانتشو ميده به پدر اشو حتماقانون گفته كه عمل ميكنه.هميشه هم ميگه هر موقه در موارد خاص بچه ميره با مادر طولي نميكشه برميكردونه بچه به خود پدر
مامانی
10:04 1393/4/11
من هم موافقم كه حق حضانت با مادر باشه
و ميگم ايكاش يكي از شروط ضمن عقد بود
مامان خديجه درسته قانون گفته حق حضانت با پدرباشه و اين قانون ما خيلي جاها ايراد داره و ميدونيم كه علت حضانت بچه بخاطر اين بوده كه پدر نان اور خانواده است
حق طلاق با مرده چون ميگن خانمها احساساتي هستند و تا مشكل كوچيكي پيش بياد زود درخواست طلاق ميكنند اما مردها منطقي هستند و .... اما چندتا از ماها زنهايي را كه در زندگي بد و مقصر نبودند توي فاميلي و اشنا ديديم كه طلاق گرفتند و به حق و حقوقشون رسيدند و چندتا را ديديم كه به نظرمون مقصر جدايي زن بوده؟
چطور دادگاه ميتونه راي بده چون پدر معتاده يا ... پس حق حضانت به مادر ميرسه ( كه صد البته به شرطي كه جد پدري نباشه) ولي نميتونه حضانت به مادر داده بشه و درصورتي كه نتونه خرجي بچه را بده و و به دلائل و شروط لازم حضانت به پدر برسه ؟
به نظر من حتما نبايد حرف طلاق در ميان باشه كه از حضانت حرفي زده بشه
همسر بسيار فهيمي دارند كه اين حق را به زن زندگيش داده
يك زن هميشه بايد ثابت كنه چون عاشق شوهرش است و به همسرش اعتماد داره نبايد از حقوقش و از خواسته هاي قلبي اش حرفي بزنه ؟ولي اگر برعكس اين اتفاق بيفته يعني يك زن بخواد مرد زندگيش عشقش را ثابت كنه كار غلطي كرده؟ فقط خريد طلا و وسايل گران قيمت از طرف مرد يعني ابراز عشق؟ و مرتب كردن خانه و زندگي و خانه د ار بودن يعني ابراز عشق زن به شوهر؟!!!!!!!!
و ميگم ايكاش يكي از شروط ضمن عقد بود
مامان خديجه درسته قانون گفته حق حضانت با پدرباشه و اين قانون ما خيلي جاها ايراد داره و ميدونيم كه علت حضانت بچه بخاطر اين بوده كه پدر نان اور خانواده است
حق طلاق با مرده چون ميگن خانمها احساساتي هستند و تا مشكل كوچيكي پيش بياد زود درخواست طلاق ميكنند اما مردها منطقي هستند و .... اما چندتا از ماها زنهايي را كه در زندگي بد و مقصر نبودند توي فاميلي و اشنا ديديم كه طلاق گرفتند و به حق و حقوقشون رسيدند و چندتا را ديديم كه به نظرمون مقصر جدايي زن بوده؟
چطور دادگاه ميتونه راي بده چون پدر معتاده يا ... پس حق حضانت به مادر ميرسه ( كه صد البته به شرطي كه جد پدري نباشه) ولي نميتونه حضانت به مادر داده بشه و درصورتي كه نتونه خرجي بچه را بده و و به دلائل و شروط لازم حضانت به پدر برسه ؟
به نظر من حتما نبايد حرف طلاق در ميان باشه كه از حضانت حرفي زده بشه
همسر بسيار فهيمي دارند كه اين حق را به زن زندگيش داده
يك زن هميشه بايد ثابت كنه چون عاشق شوهرش است و به همسرش اعتماد داره نبايد از حقوقش و از خواسته هاي قلبي اش حرفي بزنه ؟ولي اگر برعكس اين اتفاق بيفته يعني يك زن بخواد مرد زندگيش عشقش را ثابت كنه كار غلطي كرده؟ فقط خريد طلا و وسايل گران قيمت از طرف مرد يعني ابراز عشق؟ و مرتب كردن خانه و زندگي و خانه د ار بودن يعني ابراز عشق زن به شوهر؟!!!!!!!!
مامانی
10:11 1393/4/11
اين كه در زندگي كاري كنيم كه همسرمون دوست داره حرفي نيست مثلا خودمن چون همسرم قورمه سبزي دوست نداره درحاليكه خودم عاشق اين غذا هستم خيلي خيلي كم اين غذا را درست ميكنم چون حتي در موارد اين چنين كوچك هم نشان ميدم به علائق همسرم توجه دارم و برام مهمه اما دليل نداره فقط همين كارها را انجام بدم و هديه هاي مورد پسند همسرم را بخرم و هر كاري كه ايشون را خوشحال ميكنه انجام بدم و مبادا چيزي بگم كه به ايشون بربخوره؟
حق حضانت اگه از طرف زن مطرح بشه يعني واييييييييي اما چون از اول در ايران اين حق به مرد داده شده هيچ بدي نداره؟! و به زن نبايد بربخوره ؟
حق حضانت اگه از طرف زن مطرح بشه يعني واييييييييي اما چون از اول در ايران اين حق به مرد داده شده هيچ بدي نداره؟! و به زن نبايد بربخوره ؟
مامي مينا
11:16 1393/4/11
مامان الينا جون شما لطف داريد.
من خيلي در اين موارد بحث نميكنم ولي حالا كه اين بحث باز شد ، من يكم روش تحقيق كردم چون كلاً علاقه ايي به وارد شدن تو اين مباحث ندارم دليلشم اينه كه هرچه بيشتر وارد اين جور موضوعات ميشيد بيشتر ميفهميد كه قانون چقدر حقوق زنها رو ناديده گرفته.
اول يه نكته بگم دوستان اينو ما نگفتيم و قانون كشور رو هم ما ننوشتيم. به هرحال، خوب يا بد اين قانونه و ما هم بايد تابع اون باشيم. پس لطفاً اين رو هميشه يادتون باشه.
من به عنوان يه زن خيلي دوست دارم كه حضانت با مادر باشه اما اين صلاحديد قانونگذارانه و براي تغييرشم همونطور كه ميدونيد بايد به مجلس پيشنهاد داد كه فكر نميكنم حالا حالاها بشه كاريش كرد !!!پاي خدا رو هم وسط نكشيد.
در مورد حق طلاق بله. ميشه حتي اگه حق طلاق جزو شرايط ضمن عقد هم باشه زد زيرش و در كل با داشتن يه وكيل خبره!! راه فرار يا دور زدن داره!!
اما در مورد حضانت فرق داره. اگر حضانت محضري باشه و قيد شده باشه الي الابد و تا اخر عمر ديگه اقا نميتونه بعداً بره درخواست حضانت كنه و به قول معروف مو لاي درزش نميره!
و در اخر يه چيزي بگم كه حق ولايت با حضانت فرق داره. حضانت يعني نگه داري و سرپرستي طفل در امور جزئي.
و ولايت يعني تمام كارهايي كه تو كشور با پدره مثل اجازه خروج يا حساب بانكي كه بعد از پدر با جد پدريه!
در كل اين يه مسئله كااااااملاً شخصيه و برميگرده به روحيات خانواده و روابط زن و مرد. چون هركسي در اين مورد يه نظري داره!
من خيلي در اين موارد بحث نميكنم ولي حالا كه اين بحث باز شد ، من يكم روش تحقيق كردم چون كلاً علاقه ايي به وارد شدن تو اين مباحث ندارم دليلشم اينه كه هرچه بيشتر وارد اين جور موضوعات ميشيد بيشتر ميفهميد كه قانون چقدر حقوق زنها رو ناديده گرفته.
اول يه نكته بگم دوستان اينو ما نگفتيم و قانون كشور رو هم ما ننوشتيم. به هرحال، خوب يا بد اين قانونه و ما هم بايد تابع اون باشيم. پس لطفاً اين رو هميشه يادتون باشه.
من به عنوان يه زن خيلي دوست دارم كه حضانت با مادر باشه اما اين صلاحديد قانونگذارانه و براي تغييرشم همونطور كه ميدونيد بايد به مجلس پيشنهاد داد كه فكر نميكنم حالا حالاها بشه كاريش كرد !!!پاي خدا رو هم وسط نكشيد.
در مورد حق طلاق بله. ميشه حتي اگه حق طلاق جزو شرايط ضمن عقد هم باشه زد زيرش و در كل با داشتن يه وكيل خبره!! راه فرار يا دور زدن داره!!
اما در مورد حضانت فرق داره. اگر حضانت محضري باشه و قيد شده باشه الي الابد و تا اخر عمر ديگه اقا نميتونه بعداً بره درخواست حضانت كنه و به قول معروف مو لاي درزش نميره!
و در اخر يه چيزي بگم كه حق ولايت با حضانت فرق داره. حضانت يعني نگه داري و سرپرستي طفل در امور جزئي.
و ولايت يعني تمام كارهايي كه تو كشور با پدره مثل اجازه خروج يا حساب بانكي كه بعد از پدر با جد پدريه!
در كل اين يه مسئله كااااااملاً شخصيه و برميگرده به روحيات خانواده و روابط زن و مرد. چون هركسي در اين مورد يه نظري داره!
مامي مينا
11:23 1393/4/11
در ضمن اين جريان ربطي به حكم خدا و قران نداره مامان علي جان
اين تو قانونه هر كشوره!
اين تو قانونه هر كشوره!
ارام
11:40 1393/4/11
در تکمیل صحبتهای مینا جان و پاسخ به دوستانی که میگن حکم فقط قرانه باید بگم:
دوستان عزیز همه جزئیات و ریز به ریز احکام و قوانین اسلام در قران نیامده بلکه یکسری کلیات بیان شده که به مروز توسط پیامبر و ائمه علیهم السلام و بعدها مجتهدین به صورت تاویل و تفسیر جزئی تر شده و گاها تحت عنوان احکام ثانویه بیان شده!!!
ایه الرجال قوامون علی النساء جمله کلی هست که به معنای اینه مردان به لحاظ برتری که از جهت توانائی اداری، اجرائی، قدرت دفاع، تحمل کارهای سخت و سنگین دارند سرپرست زنان و خانواده میشن و به لحاظ همین ویژگی میتونند عهده دار مسائلی مانند حضانت فرزند باشند
شما به خودتون و موقعیت فرهنگی -اجتماعی خودتون نگاه نکنید که به قول معروف از عهده مخارجتون بر میایین همیشه برای همه شرایط فراهم نیست
به قول مینا جون اینها الانه به شرایط خانواده بستگی داره و در صورتیکه زن شرایط لازم راداشته باشه مجازه این حق رو نصیب خودش کنه
دوستان عزیز همه جزئیات و ریز به ریز احکام و قوانین اسلام در قران نیامده بلکه یکسری کلیات بیان شده که به مروز توسط پیامبر و ائمه علیهم السلام و بعدها مجتهدین به صورت تاویل و تفسیر جزئی تر شده و گاها تحت عنوان احکام ثانویه بیان شده!!!
ایه الرجال قوامون علی النساء جمله کلی هست که به معنای اینه مردان به لحاظ برتری که از جهت توانائی اداری، اجرائی، قدرت دفاع، تحمل کارهای سخت و سنگین دارند سرپرست زنان و خانواده میشن و به لحاظ همین ویژگی میتونند عهده دار مسائلی مانند حضانت فرزند باشند
شما به خودتون و موقعیت فرهنگی -اجتماعی خودتون نگاه نکنید که به قول معروف از عهده مخارجتون بر میایین همیشه برای همه شرایط فراهم نیست
به قول مینا جون اینها الانه به شرایط خانواده بستگی داره و در صورتیکه زن شرایط لازم راداشته باشه مجازه این حق رو نصیب خودش کنه
مامانی
12:21 1393/4/11
ارام جون حرفهاتون كاملا درسته و حرف هم همينه كه دوستمون پرسيدن به نظرتون حق حضانت حق ما خانومها نيست؟ يعني با توجه به اينكه الان خيلي از خانمها ميتونن شرايط لازم را داشته باشن اگر به نحوي بتونن اين حق را بگيرن خوبه
اما جوابهاي دوستان اين بود كه :
کسی که تو زندگیش مشکلی داشته باشه همچین فکرایی میاد تو سرش
مگه اینکه شوهرتون خدای نکرده صلاحیت نداشته باشه یا معتاد باشه
اصلا نباید از این حرفا بین زنو شوهر ردو بدل بشه
ین که خدای نکرده بعد از جدا شدن حضانت بر عهدۀ مرد باشه ، حتی برای زن هم خیلی امتیازات خوبی داره
من فكر ميكنم كسي كه اين خواسته رو از همسرش داره تو فكر جداييه. يا به بودن و موندن با همسرش شك داره و اون كه قبول ميكنه هم همينطور!
درسته كه اينها به نظر شخصي ادم برميگرده و نظر هركسي محترمه اما اينطور نظر دادن به نظرم خيلي ....
بهرحال من نظرم اينه كه حق حضانت بهتر بود به مادر داده ميشد و همانطور كه مينا جون هم گفتن متاسفانه قانون بسيار حق زنها را ناديده گرفته ولي قانون وجود داره و پابرجاست و با نظرات ما به اين راحتيها تغيير پذير نيست و اگر خودمون ميتونيم كاري كه از دستمون برمياد براي احقاق حقمون انجام بديم نبايد چشم پوشي كنيم
اما جوابهاي دوستان اين بود كه :
کسی که تو زندگیش مشکلی داشته باشه همچین فکرایی میاد تو سرش
مگه اینکه شوهرتون خدای نکرده صلاحیت نداشته باشه یا معتاد باشه
اصلا نباید از این حرفا بین زنو شوهر ردو بدل بشه
ین که خدای نکرده بعد از جدا شدن حضانت بر عهدۀ مرد باشه ، حتی برای زن هم خیلی امتیازات خوبی داره
من فكر ميكنم كسي كه اين خواسته رو از همسرش داره تو فكر جداييه. يا به بودن و موندن با همسرش شك داره و اون كه قبول ميكنه هم همينطور!
درسته كه اينها به نظر شخصي ادم برميگرده و نظر هركسي محترمه اما اينطور نظر دادن به نظرم خيلي ....
بهرحال من نظرم اينه كه حق حضانت بهتر بود به مادر داده ميشد و همانطور كه مينا جون هم گفتن متاسفانه قانون بسيار حق زنها را ناديده گرفته ولي قانون وجود داره و پابرجاست و با نظرات ما به اين راحتيها تغيير پذير نيست و اگر خودمون ميتونيم كاري كه از دستمون برمياد براي احقاق حقمون انجام بديم نبايد چشم پوشي كنيم
ارام
12:37 1393/4/11
مامانی جون متوجه شدم شما چی میگین...
پاسخم در جواب دوستانی بود که فرمودند غیر قران هیچ حکمی رو قبول ندارند!!
پاسخم در جواب دوستانی بود که فرمودند غیر قران هیچ حکمی رو قبول ندارند!!
ارام
12:38 1393/4/11
به نظرتون چرا شناسنامه به فامیلی پدر ثبت میشه؟؟؟؟؟؟
مامان الینا
12:48 1393/4/11
مامی مینا ممنون از راهنماییتون
امیدوارم خیلی از مسائل با توضیحاتی که شما دادین برای همه روشن شده باشه مثلا من خودم واقعا فرق بین حق حضانت وولایت رو نمیدونستم !
دوستان ببینید عدالت همیشه معنی مساوات نمیده
خدا اون روز رو برای هیچ خانواده ای نیاره ولی به قول دوستان ایا همه خانم ها در سطح ما هستن؟ایا همه کار میکنن؟ایا می تونن از پس مخارجشون بر بیان؟
فکر کنم اگر مادر تو دادگاه بتونه ثابت کنه که توانایی مالی داره و خدای ناکرده پدر مشکلی اخلاقی و اعتیاد داشته حضانت بهش داده میشه
می دونم در حال حاضر حضانت دختر رو راحت تر به مادر میدن تا حضانت پسر
اصلا وقتی صحبت این چیزا هم میشه من نارحت میشم
امیدوارم خیلی از مسائل با توضیحاتی که شما دادین برای همه روشن شده باشه مثلا من خودم واقعا فرق بین حق حضانت وولایت رو نمیدونستم !
دوستان ببینید عدالت همیشه معنی مساوات نمیده
خدا اون روز رو برای هیچ خانواده ای نیاره ولی به قول دوستان ایا همه خانم ها در سطح ما هستن؟ایا همه کار میکنن؟ایا می تونن از پس مخارجشون بر بیان؟
فکر کنم اگر مادر تو دادگاه بتونه ثابت کنه که توانایی مالی داره و خدای ناکرده پدر مشکلی اخلاقی و اعتیاد داشته حضانت بهش داده میشه
می دونم در حال حاضر حضانت دختر رو راحت تر به مادر میدن تا حضانت پسر
اصلا وقتی صحبت این چیزا هم میشه من نارحت میشم
barfdoone.ir
12:54 1393/4/11
ببخشید ولی شما اول باید تعریف صحیح حق حضانت رو بدونید تا متوجه بشید این کاری که کردید خوبه یا نه. البته به نظر من خودتون هستید که باید بگید خوبه یا بد و به بقیه ربطی نداره چون هر کسی سبک زندگیش با بقیه متفاوته. اما اگر دقت کنید در مواردیکه مادر حق حضان تداره و از همسرش جدا شده مسئولیت نگهداری بچه با مادره . یه نفقه ای هم میدن به زن برای خرچی بچه که اصلا کفاف مخارجشو نمیده . و جالبه که مرد چون حق ولایت داره و ازش ساقط نمیشه بازم میتونه بره از زن بابت سهل انگاری در نگهداری بچه شکایت کنه. اینه که شما اگر با همسرتون زندگی میکنید که حق حضانت داشته باشید و نداشته باشید فرقی نمیکنه . اگرم کسی قصد جدایی داشته باشه اونموقع حق حضانت به دردش میخوره بسته به اینکه بخواد مسئولیت فرزند رو خودش تنهایی به دوش بکشه یا نه .
به نظرم یه بی انصافی بزرگ در حق زنها اینه که نام فامیلشون در شناسنامه ثبت نمیشه .اینطوری بچه ای که دور از مادرش بزرگ میشه حق شناختن مادرشو از دست میده .
به نظرم یه بی انصافی بزرگ در حق زنها اینه که نام فامیلشون در شناسنامه ثبت نمیشه .اینطوری بچه ای که دور از مادرش بزرگ میشه حق شناختن مادرشو از دست میده .
ارام
13:04 1393/4/11
خب نسرین جان اگه به فامیلی مادر ثبت بشه و باز هم دور از پدر باشه همون مشکل براش پیش میاد!!!!
barfdoone.ir
13:07 1393/4/11
چه مشکلی پیش میاد وقتی هم فامیل مادر ثبت بشه هم فامیل پدر جز اینکه فرزند میفهمه پدر و مادرش کی بودن؟
ارام
13:15 1393/4/11
اهان منظور شما اینه که هم فامیلی خودش هم مادرش ثبت بشه...
راست میگی اینم فکریه !
راست میگی اینم فکریه !
مامانی
13:43 1393/4/11
نسرين جون با اينكه حرف شما كاملا موافقم يعني بايد هم اسم پدر در شناسنامه باشه هم مادرو اين يك بي احترامي بزرگ به زنها در جامعه اي استكه ادعاي تكريم زن را داره اما در صورتي كه جدايي باشه چون نام مادر بعنوان همسر مرد در شناسنامه قيد ميشه بچه ميتونه از شناسنامه پدرش مشخصات مادرش را بدونه
مامان علی
14:12 1393/4/11
خیلی علاقه ندارم تواینجور مباحث شرکت کنم والبته جوابم به بحث خیلی ربطی نداره
میدونین به نظرم هرکدام باتوجه به تجربیات وپیشامدهای زندگیمان نظرمیدیم
ا الحق والانصاف قانون کشورمون خوب یابد بعضی جا به حق خانما ظلم میکنه
منم همیشه حیرونم چرا مادر باید اینهمه سختی بکشه بچه بزرگ کنه شیربده و....بعد درکشاکش وتنگناهای زندگی وقتی یک طناب کشی بین زوج هاپیش میاد خیلی نابرابر میاد وکمک حال مردمیشه وخیلی قشنگ سرطناب ومحکم میکشه سمت مرد
واقعا کارنکردن زن باید دلیل حضانت مرد بشه!خوب نفقه زن وکامل بدن،حقوق درنظربگیرن تازندگیش وکنه،نه تنها دررابطه باحضانت اغلب وقتی خانمی همسرش جدامیشه وحقوقی نداشته باشه بلاتکلیف باشه بخاطرنگاهها وفشارهای خانوادش به زودی با مرد دیگر ی که شاید شرایط خوبی هم نداره ازدواج کنه،درحالیکه اغلب میشنویم آآقایون غیرتی مبشن خانوم نره سرکار،ماکه نمردیم!وحتی دایم توگوشمون میکنن بهترین کارزن خانه داری وتربیت فرزنده،اما اگه به خاطرپاره ای مشکل قصدجدایی داشته باشن بیکاری میشه پتک وننگ واسه ندادن حضانت!حالا بدترش اینه اگه اتفاقی واسه پدربیفته جدپدری میشه مهربان ترازمادر،حالا اون ورقضیه آینه که ما همیشه میشنویم که نسل ایمه از پیغمبراکرم وحضرت زهرا است وسوره کوثرو مقطوع النسل بودن فردی که به حضرت رسول ابترگفتن وخودش باداشتن پسر............ شد پیش میاد
ولی آشکارا داریم میبینیم قانون میگه پدربزرگ فقط پدربزرگ پدری،اسم فامیل فقط پدری،ولایت باجد پدری،پشت ونسل فقط پسر!
نمیدونم والا یکجای کارمیلنگه
میدونین به نظرم هرکدام باتوجه به تجربیات وپیشامدهای زندگیمان نظرمیدیم
ا الحق والانصاف قانون کشورمون خوب یابد بعضی جا به حق خانما ظلم میکنه
منم همیشه حیرونم چرا مادر باید اینهمه سختی بکشه بچه بزرگ کنه شیربده و....بعد درکشاکش وتنگناهای زندگی وقتی یک طناب کشی بین زوج هاپیش میاد خیلی نابرابر میاد وکمک حال مردمیشه وخیلی قشنگ سرطناب ومحکم میکشه سمت مرد
واقعا کارنکردن زن باید دلیل حضانت مرد بشه!خوب نفقه زن وکامل بدن،حقوق درنظربگیرن تازندگیش وکنه،نه تنها دررابطه باحضانت اغلب وقتی خانمی همسرش جدامیشه وحقوقی نداشته باشه بلاتکلیف باشه بخاطرنگاهها وفشارهای خانوادش به زودی با مرد دیگر ی که شاید شرایط خوبی هم نداره ازدواج کنه،درحالیکه اغلب میشنویم آآقایون غیرتی مبشن خانوم نره سرکار،ماکه نمردیم!وحتی دایم توگوشمون میکنن بهترین کارزن خانه داری وتربیت فرزنده،اما اگه به خاطرپاره ای مشکل قصدجدایی داشته باشن بیکاری میشه پتک وننگ واسه ندادن حضانت!حالا بدترش اینه اگه اتفاقی واسه پدربیفته جدپدری میشه مهربان ترازمادر،حالا اون ورقضیه آینه که ما همیشه میشنویم که نسل ایمه از پیغمبراکرم وحضرت زهرا است وسوره کوثرو مقطوع النسل بودن فردی که به حضرت رسول ابترگفتن وخودش باداشتن پسر............ شد پیش میاد
ولی آشکارا داریم میبینیم قانون میگه پدربزرگ فقط پدربزرگ پدری،اسم فامیل فقط پدری،ولایت باجد پدری،پشت ونسل فقط پسر!
نمیدونم والا یکجای کارمیلنگه
مامان علی
14:17 1393/4/11
یعنی نیشه. تو دشواریها وپیشامدها پشت این روح لطیف وبگیرن وحقوق ومزایا تایک مادر که خیلی حساس تروشکننده تراز مرده مجبورنشه ماهی یکبار فقط جگرگوشه وببینه!
مامانی عزیز اسم مرد هم شناسنامه زن. وفرزند هست وپس میتونه بفهمه پدرش کیه! ها؟
مامانی عزیز اسم مرد هم شناسنامه زن. وفرزند هست وپس میتونه بفهمه پدرش کیه! ها؟
مامان نازی
14:24 1393/4/11
با بهار جون مامان برسام موافقم.
barfdoone.ir
15:03 1393/4/11
مامانی عزیز عوض کردن شناسنامه بعد از طلاق برای آقایون هیچ کاری نداره و کاری هست که خیلیها هم انجامش میدن. حتما دیدید بعد از طلاق همه دشمن خونی هم میشن.
البته این بحثه خارج از موضوع سواله همینطوری نظرمو گفتم
البته این بحثه خارج از موضوع سواله همینطوری نظرمو گفتم
√بهار مامانه★★ برسام ★★
15:54 1393/4/11
مامان نازی جون گل ازتون ممنونم دوست خوبم
آرام جان دوستی گفته بودند "خدا حتما یه چیزی میدونه حضانت بچه رو داده به پدر" و منم از اونجا که کمابیش به قرآن اشراف دارم( "البته دارم میگم کما بیش و ادعای علامه بودن نکردم")میدونستم خداوند مهربان هیچ وقت در هیچکجای قرآن عنوان نکرده که حضانت بچه با پدرش خواهد بود و مادر در چه شرایطی و تا چه سنی میتونه از بچه نگهداری کنه ؛قانون حضانت اسمش روشه عزیزم یعنی متاسفانه قانونگذار که یه مرد بوده همه ی حقوق رو چه جزئی چه کلی برای مردها قائل شده هر وقت یه مرد تونست نه ماه یه تیکه سنگ به شکمش ببنده و راه بره و به خاطر اون خیلی از باید و نباید ها رو حتی تا خواب شبانش رو برای خاطر اون تغییر داد به نظر من میشه حضانت بچه رو هم داشته باشه
پدر هر قدر هم که مهربون و فداکار باشه باز محاله بتونه جای مادر رو برای بچه پر کنه ولی خیلی از مادر ها هستن که تویه اجتماع موقعیت شغلی خوبی دارن و میتونن جوری واسه بچه شرایط رو فراهم کنن که بچه حتی لحظه ای کمبود پدر رو احساس نکنه ولی یه پدر هر قدر هم خوب باشه نمیتونه جای یه مادر رو حتی اگه اون مادر خیلی هم خوب نباشه پر کنه
شما نگاه کن چقدر خانم هایی بودن که بدون همسر زندگی کردن و تا آخر عمر هم دوباره ازدواج نکردن ولی بچه های خیای موفقی به اجتماع تحویل دادن ولی چند تا پدر رو میشناسی که بدون مادر تونسته باشه بچه ی مفید و موفقی تربیت کرده باشه والا ما تویه اجتماع ؛تویه فیلم ها و پای صحبت آشنا ها که میشینیم از همه میشنویم که زن میتونه بدون مرد زندگی کنه و بچه رو بزرگ کنه ولی مرد نمیتونه و این بارها و بارها دیده و ثابت شده
در ضمن آرام جان من مستقیما در موردی که دوست عزیزی گفته بودن حضانت حکم خداست گفتم در مورد حرف خدا فقط حرف قرآن رو قبول دارم و بس وگرنه قانون متاسفانه یه چیز دیگه ایه اگه واقعا همه چیز طبق قانون خدا پیش میرفت دنیا خیلی خیلی زیباتر میبود
همگی حتما اطلاع دارید که قضاوت پیشه ی حضرت علی (ع) بوده و قضات در اصل به جای ایشون تکیه زدن و اگه هر کدوم از این قضات واقعا طبق قانون علی پیش میرفتن خیلی از مسائل برطرف میشد
نمیدونم چند نفر از شما کتاب قضاوت های حضرت علی (ع) رو خوندن (البته کتاب اصلی رو میگم نه کتابی که کلی تحریف و سانسور شده) اگه کسی اینجال باشه که این کتاب رو مطالعه کرده باشه میدونه که حضرت علی حتی در مورد مادری که کوچکترین امکان نگهداری فرزندش رو نداشت حضانت رو به مادر داد ولی ولاینپت رو به پدر و جد پدری تا نگهداری و تربیت فرزند با مادر باشه و خرج و مخارج با پدر
و البته چندین مورد از این قبیل قضاوت های ایشون هست که در تمام اونها به نحوی قضاوت کردن که من به عنوان یه خانم وقتی این کتاب رو مطالعه میکنم کوچکترین حق کشی در مورد زن ها درش نمیبینم و کلا قضاوتی عادلانه و منصفانه و عالی رو از ایشون میبینم ....ای کاش قانونگذاری که مدعی اینه که قانون کشور ما قانون دین و اسلامه کمی از کتاب قضاوت های حضرت علی (ع) برای قانونگذاری و تصویت برخی قوانین کمک میگرفت
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو کامل بیان کرده باشم من بدم میاد وقتی حرف های دیگران به خدا و پیغمبر و ائمه خصوصا به خدا ربط داده میشه و هر جا یکی بگه فلان حرف حرف خداست من در جواب میگم در مورد حرف خدا من فقط و فقط قرآن رو قبول دارم
آرام جان دوستی گفته بودند "خدا حتما یه چیزی میدونه حضانت بچه رو داده به پدر" و منم از اونجا که کمابیش به قرآن اشراف دارم( "البته دارم میگم کما بیش و ادعای علامه بودن نکردم")میدونستم خداوند مهربان هیچ وقت در هیچکجای قرآن عنوان نکرده که حضانت بچه با پدرش خواهد بود و مادر در چه شرایطی و تا چه سنی میتونه از بچه نگهداری کنه ؛قانون حضانت اسمش روشه عزیزم یعنی متاسفانه قانونگذار که یه مرد بوده همه ی حقوق رو چه جزئی چه کلی برای مردها قائل شده هر وقت یه مرد تونست نه ماه یه تیکه سنگ به شکمش ببنده و راه بره و به خاطر اون خیلی از باید و نباید ها رو حتی تا خواب شبانش رو برای خاطر اون تغییر داد به نظر من میشه حضانت بچه رو هم داشته باشه
پدر هر قدر هم که مهربون و فداکار باشه باز محاله بتونه جای مادر رو برای بچه پر کنه ولی خیلی از مادر ها هستن که تویه اجتماع موقعیت شغلی خوبی دارن و میتونن جوری واسه بچه شرایط رو فراهم کنن که بچه حتی لحظه ای کمبود پدر رو احساس نکنه ولی یه پدر هر قدر هم خوب باشه نمیتونه جای یه مادر رو حتی اگه اون مادر خیلی هم خوب نباشه پر کنه
شما نگاه کن چقدر خانم هایی بودن که بدون همسر زندگی کردن و تا آخر عمر هم دوباره ازدواج نکردن ولی بچه های خیای موفقی به اجتماع تحویل دادن ولی چند تا پدر رو میشناسی که بدون مادر تونسته باشه بچه ی مفید و موفقی تربیت کرده باشه والا ما تویه اجتماع ؛تویه فیلم ها و پای صحبت آشنا ها که میشینیم از همه میشنویم که زن میتونه بدون مرد زندگی کنه و بچه رو بزرگ کنه ولی مرد نمیتونه و این بارها و بارها دیده و ثابت شده
در ضمن آرام جان من مستقیما در موردی که دوست عزیزی گفته بودن حضانت حکم خداست گفتم در مورد حرف خدا فقط حرف قرآن رو قبول دارم و بس وگرنه قانون متاسفانه یه چیز دیگه ایه اگه واقعا همه چیز طبق قانون خدا پیش میرفت دنیا خیلی خیلی زیباتر میبود
همگی حتما اطلاع دارید که قضاوت پیشه ی حضرت علی (ع) بوده و قضات در اصل به جای ایشون تکیه زدن و اگه هر کدوم از این قضات واقعا طبق قانون علی پیش میرفتن خیلی از مسائل برطرف میشد
نمیدونم چند نفر از شما کتاب قضاوت های حضرت علی (ع) رو خوندن (البته کتاب اصلی رو میگم نه کتابی که کلی تحریف و سانسور شده) اگه کسی اینجال باشه که این کتاب رو مطالعه کرده باشه میدونه که حضرت علی حتی در مورد مادری که کوچکترین امکان نگهداری فرزندش رو نداشت حضانت رو به مادر داد ولی ولاینپت رو به پدر و جد پدری تا نگهداری و تربیت فرزند با مادر باشه و خرج و مخارج با پدر
و البته چندین مورد از این قبیل قضاوت های ایشون هست که در تمام اونها به نحوی قضاوت کردن که من به عنوان یه خانم وقتی این کتاب رو مطالعه میکنم کوچکترین حق کشی در مورد زن ها درش نمیبینم و کلا قضاوتی عادلانه و منصفانه و عالی رو از ایشون میبینم ....ای کاش قانونگذاری که مدعی اینه که قانون کشور ما قانون دین و اسلامه کمی از کتاب قضاوت های حضرت علی (ع) برای قانونگذاری و تصویت برخی قوانین کمک میگرفت
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو کامل بیان کرده باشم من بدم میاد وقتی حرف های دیگران به خدا و پیغمبر و ائمه خصوصا به خدا ربط داده میشه و هر جا یکی بگه فلان حرف حرف خداست من در جواب میگم در مورد حرف خدا من فقط و فقط قرآن رو قبول دارم
ارام
16:15 1393/4/11
بهار جان ممنونم از وقتی که گذاشتین و همین طور نکات ارزنده ای که گفتین
اگرچه در قران به حضانت فرزند توسط پدر مستقیما اشاره نشده اما در ذیل ایات به صورت اشاره به این موضوع صحه گذارده شده!
من نکته شما رو در مورد قضاوت حضرت علی در مورد حضانت مادر قبول دارم همون طور که روایاتی هم از سایر ائمه داریم اما اینها با توجه به شرایط بوده و حکمهای استثناء نسبت به اصل!
مثل الان که بعضی مادران در دادگاه صلاحیت دار میشن،منظورم اینه که قضاوت حضرت علی در دادگاه و بر مبنای داوری بوده نه اصل حکم!
من حرفهای شما و سختیها و مرارتهای یک مادر رو قبول دارم اما پیش ازون بر این باورم که خدا و احکامی که منسب به شریعتش هست حتما روحیه زن،لطافتها و احساساتش رو در نظر گرفته و بر طبق همون گفته مردها باید سرپرست باشند.
حکم حضانت زن دو حالت بیشتر نداره یا کنار همسرش داره با خوشی زندگی میکنه که در این حالت فرقی نداره حق بر عهده کی باشه!
یا از هم جدا شدند و یا همسرش فوت کرده باز هم شاخه های مختلفی داره ایا میخواد تا عمر داره مجرد بمونه ایا از عهده خرج و مخارج بر میاد ایا در صورا ازدواج همسر اینده میتونه فرزندش رو به عنوان عضوی از خانواده بپذیره؟
بهارجان همه مادرها که شاغل نیستند همه که خانواده مدافع و محکمی پشتشون ندارند همه که شانس یه ازدواج مجدد و موفق رو ندارند
توصیه میکنم دوستان این مطلب رو حتما بخونند:
http://makarem.ir/Maaref/?lid=0&mid=246915&TypeInfo=25&CatID=2294
اگرچه در قران به حضانت فرزند توسط پدر مستقیما اشاره نشده اما در ذیل ایات به صورت اشاره به این موضوع صحه گذارده شده!
من نکته شما رو در مورد قضاوت حضرت علی در مورد حضانت مادر قبول دارم همون طور که روایاتی هم از سایر ائمه داریم اما اینها با توجه به شرایط بوده و حکمهای استثناء نسبت به اصل!
مثل الان که بعضی مادران در دادگاه صلاحیت دار میشن،منظورم اینه که قضاوت حضرت علی در دادگاه و بر مبنای داوری بوده نه اصل حکم!
من حرفهای شما و سختیها و مرارتهای یک مادر رو قبول دارم اما پیش ازون بر این باورم که خدا و احکامی که منسب به شریعتش هست حتما روحیه زن،لطافتها و احساساتش رو در نظر گرفته و بر طبق همون گفته مردها باید سرپرست باشند.
حکم حضانت زن دو حالت بیشتر نداره یا کنار همسرش داره با خوشی زندگی میکنه که در این حالت فرقی نداره حق بر عهده کی باشه!
یا از هم جدا شدند و یا همسرش فوت کرده باز هم شاخه های مختلفی داره ایا میخواد تا عمر داره مجرد بمونه ایا از عهده خرج و مخارج بر میاد ایا در صورا ازدواج همسر اینده میتونه فرزندش رو به عنوان عضوی از خانواده بپذیره؟
بهارجان همه مادرها که شاغل نیستند همه که خانواده مدافع و محکمی پشتشون ندارند همه که شانس یه ازدواج مجدد و موفق رو ندارند
توصیه میکنم دوستان این مطلب رو حتما بخونند:
http://makarem.ir/Maaref/?lid=0&mid=246915&TypeInfo=25&CatID=2294
مامان ساناز
16:22 1393/4/11
مینا جون لایییییییییییییک
ارام
16:32 1393/4/11
حضانت تنها یک حق اولویت است، یعنی طوری نیست که بگوییم الا و لابد باید این طور اجرا شود، خیر، بلکه در صورت رضایت طرفین هر کدام خواست می تواند از فرزند نگهداری کند، فقط برای جلوگیری از اختلاف آنهم در صورتی که هریک از والدین اصرار بر به عهده گرفتن حضانت و نگهداری از فرزند را داشته باشند حق اولویت اعمال می شود و اگر هر دو از این مسئولیت شانه خالی کنند، فردی که حق به گردن او گذاشته شده باید نگهداری از فرزند را به عهده بگیرد. و در ایام حضانتِ هر یک از والدین، فرد دیگر در حد متعارف می توانند فرزند خود را ببیند و کسی نمی تواند مانعش شود. لذا این تقسیم بندی به انتساب آنها لطمه ای وارد نمی کند بلکه موضوع جداگانه ای است.
نکته بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین می باشد لذا پسر 2 سال در حضانت مادر است و 13 سال در حضانت پدر میباشد و فرزند دختر 7 سال در حضانت مادر و 2 سال در حضانت پدر است. درست است فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت در اختیار پدر است اما باز در مقابل، فرزند دختر، بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر می باشد، پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر می باشد صحیح نمی باشد و در مورد دختر کفه ترازو به نفع مادر است.
برگرفته از همون ادرس پایین
نکته بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین می باشد لذا پسر 2 سال در حضانت مادر است و 13 سال در حضانت پدر میباشد و فرزند دختر 7 سال در حضانت مادر و 2 سال در حضانت پدر است. درست است فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت در اختیار پدر است اما باز در مقابل، فرزند دختر، بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر می باشد، پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر می باشد صحیح نمی باشد و در مورد دختر کفه ترازو به نفع مادر است.
برگرفته از همون ادرس پایین
مامي مينا
16:50 1393/4/11
ارام جان الان هم دختر و هم پسر هفت سال شده
ارام
17:05 1393/4/11
که باز هم به نفع مادراست!
مامان مریم
18:08 1393/4/11
مینا جون چه جالب من اینو نمیدونستم و این خییییییییییییلی خوبه
2 سال خیلی کم بود واسه یه مامان که هنوز خاطره زایمانش باهاشه...... و بخوان بچشو بگیرن....
2 سال خیلی کم بود واسه یه مامان که هنوز خاطره زایمانش باهاشه...... و بخوان بچشو بگیرن....
الهام
22:04 1393/4/11
دوستان بیاید از یک زاویه دیگه به مساله نگاه کنیم
فرض کنید الان قانون تغییر کرده و حق حضانت رو به مادرها داده در واقع فرض کنید قانونی وضع شده که میگه زنان باید حضانت فرزندشون و بر عهده بگیرند و مسئولیت رسیدگی به فرزند بعد از طلاق بر عهدۀ زن هست و مرد در صورت تمایل می تونه حضانت رو قبول کنه (قانونی که الان عکسش وضع شده)؛ اونوقت فکر نمی کنید درصد بالایی از خانم ها به دنبالِ وکیل برای واگذاری حضانت فرزند به همسرشون باشند!؟
در واقع حق حضانت فقط اسمش "حق حضانت" هست ولی به نوعی یک مسئولیت هست که قانون اون رو بر عهدۀ مرد گذاشته چون مرد به نسبتِ یک زن شرایط مساعدتری برای پذیرش این مسئولیت داره...
اول این که دارای درآمد هست
دوم این که به نسبت خانم های مطلقه، آقایونی که جدا شدند خیلی سریع تر ازدواج می کنند و زندگی تشکیل می دن و به عبارتی سر و سامون می گیرند ولی یک خانم تا وضعیتش روشن بشه زمان زیادی می گذره و ممکنه مدتی طول بکشه تا بتونه از پدر و مادرش جدا بشه و مستقل زندگی کنه... حتی وقتی که مستقل بشه به سختی می تونه هم کار کنه و هم مسائل بچه رو مدیریت کنه و این مساله ست که باعث میشه خانم ها بعد از گذشت مدتی از طلاق اغلب حضانت رو واگذار می کنند...
درصد بالایی از زنان مطلقه حتی اگر بعد از طلاق اصلا تمایلی به ازدواج مجدد نداشته باشند ولی گذشت زمان و شرایط جامعه ایجاب می کنه که ازدواج کنند و باید قبول کنیم که شانس ازدواج مجدد برای یک خانمِ تنها به مراتب بیش تر از خانمی هست که بچه داره! نه به خاطر صلاحیت های اون خانم بلکه به خاطر این که اکثر مردان حتی مردانی که برای بار دوم قصد ازدواج دارند، تمایل دارند با خانمی ازدواج کنند که دنباله ای نداشته باشه و من خیلی موارد و دیدم مردانی که حتی بچه دارند و از همسرشون جدا شدند تمایل بیش تری به ازدواج با خانم هایی دارند که یا تو عقد جدا شدند و بچه ندارند و یا همسرشون فوت کرده و بچه هم ندارند و دلیل اصلیشون هم اینه که زنی میخوان که دنباله ای نداشته باشه...
مورد بعدی اینه که یک زن در پیری نیاز به یک همدم داره و حداقل برای همون روزها باید بعد از طلاق زندگی مجدد تشکیل بده! موارد زیادی بودند که همۀ زندگی شون و وقف بچه شون کردند و در نهایت نه تنها از این کار رضایت نداشتند بلکه تو پیری بخاطر تنهایی شون روی بچه هاشون حساسیت زیادی دارند و چون به بچه هاشون لطف زیاده از حد کردند اونها رو از آنِ خودشون می دونند وبا این حساسیت ها و گاهی توقعات حتی ممکنه زندگی مشترک بچه هاشون و هم خراب کنند...
بهتره قبول کنیم که یک زن هم بعد از طلاق حق داره زندگی کنه و شاد باشه و قرار نیست به پای بچه اش بسوزه و با سختی از عهدۀ زندگی خودش و بچه اش بربیاد...
در واقع به نظر من این قانون به نوعی احترام به حقوق زنان هست! و باعث میشه مسئولیت سنگین مراقبت و حضانت فرزند بر دوش مرد بیفته و زن بتونه باز هم زندگی مجدد رو از سر بگیره...
کما این که دوستان هم ذکر کردند موارد استثنا هم وجود داره و یک زن می تونه در صورت تمایل تا هفت سالگی و در صورت موافقت همسرش تا آخر حضانت رو بر عهده بگیره...
پس چون قانون گذار برای اکثر افراد جامعه قانون وضع می کنه حق حضانت و به مرد داده چون به جز معدود مواردی که شرایط خاص دارند و براشون تبصره هایی در قانون وجود داره، اکثریت زنان از عهدۀ مسئولیت های فرزند بعد از جداشدن بر نمیان!
فرض کنید الان قانون تغییر کرده و حق حضانت رو به مادرها داده در واقع فرض کنید قانونی وضع شده که میگه زنان باید حضانت فرزندشون و بر عهده بگیرند و مسئولیت رسیدگی به فرزند بعد از طلاق بر عهدۀ زن هست و مرد در صورت تمایل می تونه حضانت رو قبول کنه (قانونی که الان عکسش وضع شده)؛ اونوقت فکر نمی کنید درصد بالایی از خانم ها به دنبالِ وکیل برای واگذاری حضانت فرزند به همسرشون باشند!؟
در واقع حق حضانت فقط اسمش "حق حضانت" هست ولی به نوعی یک مسئولیت هست که قانون اون رو بر عهدۀ مرد گذاشته چون مرد به نسبتِ یک زن شرایط مساعدتری برای پذیرش این مسئولیت داره...
اول این که دارای درآمد هست
دوم این که به نسبت خانم های مطلقه، آقایونی که جدا شدند خیلی سریع تر ازدواج می کنند و زندگی تشکیل می دن و به عبارتی سر و سامون می گیرند ولی یک خانم تا وضعیتش روشن بشه زمان زیادی می گذره و ممکنه مدتی طول بکشه تا بتونه از پدر و مادرش جدا بشه و مستقل زندگی کنه... حتی وقتی که مستقل بشه به سختی می تونه هم کار کنه و هم مسائل بچه رو مدیریت کنه و این مساله ست که باعث میشه خانم ها بعد از گذشت مدتی از طلاق اغلب حضانت رو واگذار می کنند...
درصد بالایی از زنان مطلقه حتی اگر بعد از طلاق اصلا تمایلی به ازدواج مجدد نداشته باشند ولی گذشت زمان و شرایط جامعه ایجاب می کنه که ازدواج کنند و باید قبول کنیم که شانس ازدواج مجدد برای یک خانمِ تنها به مراتب بیش تر از خانمی هست که بچه داره! نه به خاطر صلاحیت های اون خانم بلکه به خاطر این که اکثر مردان حتی مردانی که برای بار دوم قصد ازدواج دارند، تمایل دارند با خانمی ازدواج کنند که دنباله ای نداشته باشه و من خیلی موارد و دیدم مردانی که حتی بچه دارند و از همسرشون جدا شدند تمایل بیش تری به ازدواج با خانم هایی دارند که یا تو عقد جدا شدند و بچه ندارند و یا همسرشون فوت کرده و بچه هم ندارند و دلیل اصلیشون هم اینه که زنی میخوان که دنباله ای نداشته باشه...
مورد بعدی اینه که یک زن در پیری نیاز به یک همدم داره و حداقل برای همون روزها باید بعد از طلاق زندگی مجدد تشکیل بده! موارد زیادی بودند که همۀ زندگی شون و وقف بچه شون کردند و در نهایت نه تنها از این کار رضایت نداشتند بلکه تو پیری بخاطر تنهایی شون روی بچه هاشون حساسیت زیادی دارند و چون به بچه هاشون لطف زیاده از حد کردند اونها رو از آنِ خودشون می دونند وبا این حساسیت ها و گاهی توقعات حتی ممکنه زندگی مشترک بچه هاشون و هم خراب کنند...
بهتره قبول کنیم که یک زن هم بعد از طلاق حق داره زندگی کنه و شاد باشه و قرار نیست به پای بچه اش بسوزه و با سختی از عهدۀ زندگی خودش و بچه اش بربیاد...
در واقع به نظر من این قانون به نوعی احترام به حقوق زنان هست! و باعث میشه مسئولیت سنگین مراقبت و حضانت فرزند بر دوش مرد بیفته و زن بتونه باز هم زندگی مجدد رو از سر بگیره...
کما این که دوستان هم ذکر کردند موارد استثنا هم وجود داره و یک زن می تونه در صورت تمایل تا هفت سالگی و در صورت موافقت همسرش تا آخر حضانت رو بر عهده بگیره...
پس چون قانون گذار برای اکثر افراد جامعه قانون وضع می کنه حق حضانت و به مرد داده چون به جز معدود مواردی که شرایط خاص دارند و براشون تبصره هایی در قانون وجود داره، اکثریت زنان از عهدۀ مسئولیت های فرزند بعد از جداشدن بر نمیان!
شهره
23:10 1393/4/11
الهام جون عالی بود
اون چیزی که من میخواستم بگمو شما خیلی کاملتر نوشتید
و جوابتون بسیار قانع کننده بود
اون چیزی که من میخواستم بگمو شما خیلی کاملتر نوشتید
و جوابتون بسیار قانع کننده بود
هدیه
23:39 1393/4/11
آره الهام جون همینه یه چیزی بودهه که قانون حضانت رو به پدر داده من که مجردم به همین راحتی برام ازدواج فراهم نمی شه چه برسه مطلقه باشم و تازه بچه هم داشته باشم
مامان کیمیا
01:55 1393/4/12
الهام جون لایک
منم با گفته هات کاملا موافقم
منم با گفته هات کاملا موافقم
مریم(مامان کیان)
10:50 1393/4/12
شاید ما از روی احساسات مادرانه بگیم بچه باید پیش مادرش باشه و حضانت باید با مادر باشه اما نکته اصلی رو الهام جونم گفتن لایک هزارتا
مامان مریم
12:26 1393/4/12
الهام جونم همیشه از یه زاویه ای به بحث نگاه میکنی که بقیه کمتر هواسشون رو اون نقطه هست و این به خاطر احساسات مادرانمون میتونه باشه و من عاشـــــــــــق این نکته سنجیتم
و به قول مریم عزیزم هزار تا لایک
و به قول مریم عزیزم هزار تا لایک
هدیه
12:51 1393/4/12
آره منم نظرات الهام جون و مامان مریم جون رو خیلی دوست دارم چون خودم مجردم معمولا محتاطانه جواب می دم منم می خواستم همینو بگم ولی با خودم فکر کردم شاید بقیه بگن چون مادر نیست و ازدواج نکرده نمی تونه شرایطو درک کنه
مامان علی جونی
14:50 1393/4/12
این احادیث رودر روایات پیداکردم
* (فرزند از ميان پدر و مادر بكدام يك ميرسد)*
(1) 4501- داود بن حصين گويد: امام صادق عليه السّلام در بيان گفتار خداوند در اين آيه شريفه «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» فرمود: تا زمانى كه طفل پسر شيرخوار است حقّ نگهدارى ميان هر دو همسر بطور مساوى است و چون او را از شير باز گيرند پدر به حضانت و نگهدارى او أحقّ از مادر است، و چنانچه پدر از دنيا برود مادر از همه فاميل پدرى به نگهدارى فرزند اولىتر است، و اگر پدر از دنيا رفته و طفل شير خوار است و دايهاى آمده به پدرش بگويد من به چهار درهم فرزند را شير ميدهم، و مادر طفل بگويد: من او را بكمتر از پنج درهم شير نخواهم داد، پدر ميتواند از مادر طفل را بستاند و به دايه دهد لكن براى او بهتر است كه او را نزد مادر بگذارد كه اگر چنين كند بلطف نزديكتر است.
(( من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج5، ص: 80))
شرح: «در اينكه در مدّت رضاع مادر بفرزند اوليتر از پدر است در ميان فقهاء ما اختلافى نيست در صورتى كه در دادن شير اجرتى نخواهد يا افزون نخواهد، ولى پس از گذشتن مدّت رضاع كداميك به نگهدارى و حضانت طفل سزاوارترند اختلاف كرده چون اخبار آن نيز مختلف است پارهاى مادر را ترجيح داده و پارهاى پدر را و پارهاى مادر را تا هفت سال يا نه سال احقّ دانسته مادامى كه شوهر اختيار نكند، و البتّه اين در مورديست كه طلاق واقع شود، اما اگر يكى از والدين از دنيا برود ديگرى از همه كسان طفل به حضانت او سزاوارتر است چنان كه فقهاء عظام همگى بدان فتوا داده و عمل كردهاند».
(1) 4502- سليمان بن داود منقرى بواسطه حفص بن غياث يا ديگرى از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه گفت: از آن حضرت پرسيدم: مردى زوجه خود را طلاق گفته و داراى فرزندى هستند كدام يك به نگهدارى فرزند سزاوارند؟ فرمود: مادر: مادامى كه شوهر نكرده است.
(2) 4503- فضيل بن يسار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: هر زن آزادى كه با بندهاى تزويج كند و از آن بنده داراى فرزندانى شود او بفرزندان أحقّ و اولى است و آنان نيز آزادند، و چنانچه مرد از بردگى آزاد شود آنگاه او بفرزندان نزديكتر از زوجهاش خواهد بود براى مقام پدرى.
(( من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج5، ص: 81))
(1) 4504- ايّوب بن نوح گويد: يك تن از ياران امام هادى عليه السّلام بآن حضرت نوشت: من زوجهاى داشتم كه از او داراى فرزندى هستم و او را طلاق گفتهام فرزند نزد كداميك از ما بماند؟ امام در پاسخ نامه مرقوم فرموده بودند كه زن به حضانت فرزندش تا هفت سال سزاوارتر است مگر خود بخواهد فرزند را نپذيرد.
* (فرزند از ميان پدر و مادر بكدام يك ميرسد)*
(1) 4501- داود بن حصين گويد: امام صادق عليه السّلام در بيان گفتار خداوند در اين آيه شريفه «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» فرمود: تا زمانى كه طفل پسر شيرخوار است حقّ نگهدارى ميان هر دو همسر بطور مساوى است و چون او را از شير باز گيرند پدر به حضانت و نگهدارى او أحقّ از مادر است، و چنانچه پدر از دنيا برود مادر از همه فاميل پدرى به نگهدارى فرزند اولىتر است، و اگر پدر از دنيا رفته و طفل شير خوار است و دايهاى آمده به پدرش بگويد من به چهار درهم فرزند را شير ميدهم، و مادر طفل بگويد: من او را بكمتر از پنج درهم شير نخواهم داد، پدر ميتواند از مادر طفل را بستاند و به دايه دهد لكن براى او بهتر است كه او را نزد مادر بگذارد كه اگر چنين كند بلطف نزديكتر است.
(( من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج5، ص: 80))
شرح: «در اينكه در مدّت رضاع مادر بفرزند اوليتر از پدر است در ميان فقهاء ما اختلافى نيست در صورتى كه در دادن شير اجرتى نخواهد يا افزون نخواهد، ولى پس از گذشتن مدّت رضاع كداميك به نگهدارى و حضانت طفل سزاوارترند اختلاف كرده چون اخبار آن نيز مختلف است پارهاى مادر را ترجيح داده و پارهاى پدر را و پارهاى مادر را تا هفت سال يا نه سال احقّ دانسته مادامى كه شوهر اختيار نكند، و البتّه اين در مورديست كه طلاق واقع شود، اما اگر يكى از والدين از دنيا برود ديگرى از همه كسان طفل به حضانت او سزاوارتر است چنان كه فقهاء عظام همگى بدان فتوا داده و عمل كردهاند».
(1) 4502- سليمان بن داود منقرى بواسطه حفص بن غياث يا ديگرى از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه گفت: از آن حضرت پرسيدم: مردى زوجه خود را طلاق گفته و داراى فرزندى هستند كدام يك به نگهدارى فرزند سزاوارند؟ فرمود: مادر: مادامى كه شوهر نكرده است.
(2) 4503- فضيل بن يسار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: هر زن آزادى كه با بندهاى تزويج كند و از آن بنده داراى فرزندانى شود او بفرزندان أحقّ و اولى است و آنان نيز آزادند، و چنانچه مرد از بردگى آزاد شود آنگاه او بفرزندان نزديكتر از زوجهاش خواهد بود براى مقام پدرى.
(( من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج5، ص: 81))
(1) 4504- ايّوب بن نوح گويد: يك تن از ياران امام هادى عليه السّلام بآن حضرت نوشت: من زوجهاى داشتم كه از او داراى فرزندى هستم و او را طلاق گفتهام فرزند نزد كداميك از ما بماند؟ امام در پاسخ نامه مرقوم فرموده بودند كه زن به حضانت فرزندش تا هفت سال سزاوارتر است مگر خود بخواهد فرزند را نپذيرد.
مامان علی
15:04 1393/4/12
ولی من فکرمیکنم این یک ظلمه که قانون به ماروامیداره
حضانت تا7سالگی بامادر!یعنی تمام شب زنده داری ومراقبت وتربیت سختی اولیه بامادربعدش نوبت پدره
نه توکتم نمیره یک مادربرای اینکه درآینده راحت ترازدواج کنه حالا بهتره اجازه بده بچه بامرد یعنی پدری که امکان ازدواج راحت تروزودهنگام ترداره زندگی کنه ومادرناتنی بزرگش کنه.
من نمیتونم بپذیرم قانون جای من بخاطررفاه من تصمیم بگیره
واقعا چرا ما درحالیکه خانومیم ومیدونیم گاهی بهمون ظلم میشه قضاوت غلط میشیم دیگران برامون تصمیم بگیرن چی بهتره،بازم پشت آقایونیم؟شایداگه خودمون دلمون واسه خودمون میسوخت اینقدر.........،
کدوم مادر بخاطر آآینده بهترخودش از آینده فرزندش چشم میپوشه؟
نمیگم پدر به بچه نمیرسه ولی واقعا هممون مادریم طاقت خاربه دست رفتن کودکمان و نداریم چرا گردن میدیم به این قانون که ناجوانمردانه ازکودکمون جدا میکنه بخاطر صلاحدیدخودش
وآیاواقعا آینده روشن وزیبایی یک زنی که مادره ، اگر طلاق گرفت. اینه که بچش فراموش کنه وبه افقهای روشن زندگیش وفرصتهای احتمالیش بیندیشه
من شخصا پسرم ازهر آینده روشنی برام مهمتره
تمام تلاشم توزندگیم برای بچمه
حضانت تا7سالگی بامادر!یعنی تمام شب زنده داری ومراقبت وتربیت سختی اولیه بامادربعدش نوبت پدره
نه توکتم نمیره یک مادربرای اینکه درآینده راحت ترازدواج کنه حالا بهتره اجازه بده بچه بامرد یعنی پدری که امکان ازدواج راحت تروزودهنگام ترداره زندگی کنه ومادرناتنی بزرگش کنه.
من نمیتونم بپذیرم قانون جای من بخاطررفاه من تصمیم بگیره
واقعا چرا ما درحالیکه خانومیم ومیدونیم گاهی بهمون ظلم میشه قضاوت غلط میشیم دیگران برامون تصمیم بگیرن چی بهتره،بازم پشت آقایونیم؟شایداگه خودمون دلمون واسه خودمون میسوخت اینقدر.........،
کدوم مادر بخاطر آآینده بهترخودش از آینده فرزندش چشم میپوشه؟
نمیگم پدر به بچه نمیرسه ولی واقعا هممون مادریم طاقت خاربه دست رفتن کودکمان و نداریم چرا گردن میدیم به این قانون که ناجوانمردانه ازکودکمون جدا میکنه بخاطر صلاحدیدخودش
وآیاواقعا آینده روشن وزیبایی یک زنی که مادره ، اگر طلاق گرفت. اینه که بچش فراموش کنه وبه افقهای روشن زندگیش وفرصتهای احتمالیش بیندیشه
من شخصا پسرم ازهر آینده روشنی برام مهمتره
تمام تلاشم توزندگیم برای بچمه
مامان علی
15:19 1393/4/12
همین الانشم مادره که بچه رو جمع وجورومراقبت میکنه نه پدر
پدرها این زمونه واغلب زمانها مشغول کار کردن. دوراوردن یک لقمه نونن
الان هرچند خانوم ها هم کارمند و شاغلن به محض ورود به خونه آشپزی ،رفت وروب وکارهای مربوط به بچه روانجام میدن،بدون توجه به خستگیشون،ولی آآقایون به محض ورود شاکی ازگرما کلافه از رترافیک منتظر یک لیوان چای داغ خانوم میمونن
واقعا ما زنها دراداره کودک وزندگی ناتوانیم؟
واقعا اگر خانومی جدامیشه نمیتونه بچش ومراقبت کنه؟
زنی که پابه پای مرد کارمیکنه وبه محض ورود به خونه میشه کدبانو وآغوشش مامن گرم برا بچه ها و باوجودخستگی از پارک،غذای موردعلاقه کودک و....غافل نمیشه نمیتونه مراقب بچش باشه؟
من نه براین باورم ونه قبول میکنم ناتوانیم ودرمقایسه بامردها
پدرها این زمونه واغلب زمانها مشغول کار کردن. دوراوردن یک لقمه نونن
الان هرچند خانوم ها هم کارمند و شاغلن به محض ورود به خونه آشپزی ،رفت وروب وکارهای مربوط به بچه روانجام میدن،بدون توجه به خستگیشون،ولی آآقایون به محض ورود شاکی ازگرما کلافه از رترافیک منتظر یک لیوان چای داغ خانوم میمونن
واقعا ما زنها دراداره کودک وزندگی ناتوانیم؟
واقعا اگر خانومی جدامیشه نمیتونه بچش ومراقبت کنه؟
زنی که پابه پای مرد کارمیکنه وبه محض ورود به خونه میشه کدبانو وآغوشش مامن گرم برا بچه ها و باوجودخستگی از پارک،غذای موردعلاقه کودک و....غافل نمیشه نمیتونه مراقب بچش باشه؟
من نه براین باورم ونه قبول میکنم ناتوانیم ودرمقایسه بامردها
مامان زینب
00:03 1393/4/13
مامان علی جون لایک
مامان زهره جان شما هم زودتر سؤال ببند تا بیش ترین از این بهت انگ نزدن که زندگیت بده یا در فکر جدایی هستی.
مامان زهره جان شما هم زودتر سؤال ببند تا بیش ترین از این بهت انگ نزدن که زندگیت بده یا در فکر جدایی هستی.
√بهار مامانه★★ برسام ★★
01:56 1393/4/13
مامان گل علی جون خوشحالم که طرز فکرمون انقدر به هم شبیه
خدا نازگل خوشملت رو حفظ کنه
مامان زهره جون حق با ماامان زینب گل ِ بهتره اینطور مسائل رو واسه خودمون خصوصی نگهداریم و تویه پست رمز داری برای دوستایی که ما رو میشناسن قرار بدیم تا انقدر راحت بهمون هزار جور انگ نخوره
دوست گلی که میگه یه خانم نمیتونه بچه رو بعد از طلاق نگهداری کنه به نظر من ایشون ندیدن مادرایی رو که بعد از شهادت شوهرشون،فوت شوهرشون یا جدایی فرزندانی رو تربیت کردن که مایه ی افتخار همه هستن ولی چند تا مرد رو میشناسین که به تنهایی تونسته باشه یک فرزند موفق تربیت کنه نمیگم چنین مردهایی نیستن ؛هستن ولی انگشت شمارن ولی خانوم هایی که به تنهایی سکان زندگی در دستانشون بوده و هست و زندگی رو به بهترین نحو ممکن اداره میکنن هزاران هزار هستن
یه مادر میتونه خودش رو فدای فرزندش کنه و از خودش بگذره و فقط و فقط به سعادت و آینده ی فرزندش فکر کنه ولی یک مرد بعد از فوت همسر و یا جدایی به سرعت آستین ها رو بالا میزنه و یه زن دیگه دست و پا میکنه حالا من با زن بابا و مسائل حاشیه ایش کاری ندارم و اینکه چند درصد ممکنه یه زن بابا خوب باشه رو هم کاری ندارم ولی حقیقت اینه که مرد اول به خودش ؛دوم به خودش و سوم به فرزندش فکر میکنه ولی یه زن اول به فرزندش دوم به فرزندش و سوم هم به فرزندش فکر میکنه و لاغیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
عزیزم تویه جواب قبلی که دادم گفتم که اگه یه مرد تونست نه ماه یه تیکه سنگ رو به شکمش ببنده و به خاطر اون خیلی باید و نباید ها رو رعایت کرد و از خیلی چیزها و خیلی راحتی هاش حتی خواب شبانه ی راحتش زد اونوقت میشه گفت میتونه با مادر در مورد حق حضانت برابری کنه
من واقعا متاسفم برای خودمون در پاسخ قبلی هم گفتم تا ما خودمون برای خودمون حقی رو قائل نشیم و به خودمون بها ندیم از قانونگذار و سایر آقایون هم نمیتونیم توقع داشته باشیم حقی رو که ما خودمون قبول نداریم بهمون بدن
دوستایی که موافق حضانت فرزند با مادر نیستین و میگین قانون فعلی درسته منو ببخشید ولی اجازه بدید رک باشم اگه همه ی خانوم ها میخواستن مثل شما فکر و عمل کنن هنوز هم که هنوزه جای خانوم ها تویه مطبخ ها بود و هیچ حقی نداشتیم نه حق درس خوندن نه حق کار کردن و نه حق رای دادن و نه هیچ حقی و هنوز هم که هنوزه نه وزیر زن داشتیم نه مهندس نه دکتر نه روزنامه نگار نه خلبان نه فضانورد نه ........ اگه همه ی اون خانوم ها هم مثل شما فکر میکردن ما خانوم ها هنوزم که هنوزه مثل دوران پارینه سنگی فقط باید میپختیم و میشستیم و بچه به دنیا می آوردیم و احتیاجات همسرمون رو برآورده میکردیم همین و بس.......
چطوریه که همه ی خانوم ها مدعی دفاع از حقوق برابر زن و مرد هستن ولی در چنین مواردی نظرهایی تا به این حد متفاوت میبینیم که گاها آدم با خوندشون تصور میکنه صاحب این نظر و پاسخ یک آقاست که پشت یک یوزر نِیم زنونه مخفی شده؟؟؟!!!!!!!
خدا نازگل خوشملت رو حفظ کنه
مامان زهره جون حق با ماامان زینب گل ِ بهتره اینطور مسائل رو واسه خودمون خصوصی نگهداریم و تویه پست رمز داری برای دوستایی که ما رو میشناسن قرار بدیم تا انقدر راحت بهمون هزار جور انگ نخوره
دوست گلی که میگه یه خانم نمیتونه بچه رو بعد از طلاق نگهداری کنه به نظر من ایشون ندیدن مادرایی رو که بعد از شهادت شوهرشون،فوت شوهرشون یا جدایی فرزندانی رو تربیت کردن که مایه ی افتخار همه هستن ولی چند تا مرد رو میشناسین که به تنهایی تونسته باشه یک فرزند موفق تربیت کنه نمیگم چنین مردهایی نیستن ؛هستن ولی انگشت شمارن ولی خانوم هایی که به تنهایی سکان زندگی در دستانشون بوده و هست و زندگی رو به بهترین نحو ممکن اداره میکنن هزاران هزار هستن
یه مادر میتونه خودش رو فدای فرزندش کنه و از خودش بگذره و فقط و فقط به سعادت و آینده ی فرزندش فکر کنه ولی یک مرد بعد از فوت همسر و یا جدایی به سرعت آستین ها رو بالا میزنه و یه زن دیگه دست و پا میکنه حالا من با زن بابا و مسائل حاشیه ایش کاری ندارم و اینکه چند درصد ممکنه یه زن بابا خوب باشه رو هم کاری ندارم ولی حقیقت اینه که مرد اول به خودش ؛دوم به خودش و سوم به فرزندش فکر میکنه ولی یه زن اول به فرزندش دوم به فرزندش و سوم هم به فرزندش فکر میکنه و لاغیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
عزیزم تویه جواب قبلی که دادم گفتم که اگه یه مرد تونست نه ماه یه تیکه سنگ رو به شکمش ببنده و به خاطر اون خیلی باید و نباید ها رو رعایت کرد و از خیلی چیزها و خیلی راحتی هاش حتی خواب شبانه ی راحتش زد اونوقت میشه گفت میتونه با مادر در مورد حق حضانت برابری کنه
من واقعا متاسفم برای خودمون در پاسخ قبلی هم گفتم تا ما خودمون برای خودمون حقی رو قائل نشیم و به خودمون بها ندیم از قانونگذار و سایر آقایون هم نمیتونیم توقع داشته باشیم حقی رو که ما خودمون قبول نداریم بهمون بدن
دوستایی که موافق حضانت فرزند با مادر نیستین و میگین قانون فعلی درسته منو ببخشید ولی اجازه بدید رک باشم اگه همه ی خانوم ها میخواستن مثل شما فکر و عمل کنن هنوز هم که هنوزه جای خانوم ها تویه مطبخ ها بود و هیچ حقی نداشتیم نه حق درس خوندن نه حق کار کردن و نه حق رای دادن و نه هیچ حقی و هنوز هم که هنوزه نه وزیر زن داشتیم نه مهندس نه دکتر نه روزنامه نگار نه خلبان نه فضانورد نه ........ اگه همه ی اون خانوم ها هم مثل شما فکر میکردن ما خانوم ها هنوزم که هنوزه مثل دوران پارینه سنگی فقط باید میپختیم و میشستیم و بچه به دنیا می آوردیم و احتیاجات همسرمون رو برآورده میکردیم همین و بس.......
چطوریه که همه ی خانوم ها مدعی دفاع از حقوق برابر زن و مرد هستن ولی در چنین مواردی نظرهایی تا به این حد متفاوت میبینیم که گاها آدم با خوندشون تصور میکنه صاحب این نظر و پاسخ یک آقاست که پشت یک یوزر نِیم زنونه مخفی شده؟؟؟!!!!!!!
هدیه
15:56 1393/4/13
مامان برسام بدجوری دلت پره انشالله همیشه کوچولوت سالم وسایتون بالا سرش باشه اینجوریم نیست عزیزم پدر من 5 ساله همسرشو ازدست داده اما الان تک وتنها تو خونه درن دشت زندگی می کنه
√بهار مامانه★★ برسام ★★
01:01 1393/4/14
مامان هدیه جون چرا تا یکی حقیقت رو میگه سریع میگید طرف دلش پرِ
عزیزم شما چند سالتونه؟ خدا پدرتون رو حفظ کنه ولی فکر نمیکنم جواب شما ربطی به گفته های من داشته باشه ؛ پدرتون از کودکی تک و تنها شما رو بزرگ کردن عایا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عزیزم شما چند سالتونه؟ خدا پدرتون رو حفظ کنه ولی فکر نمیکنم جواب شما ربطی به گفته های من داشته باشه ؛ پدرتون از کودکی تک و تنها شما رو بزرگ کردن عایا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
√بهار مامانه★★ برسام ★★
01:02 1393/4/14
مامان هدیه جون 5ساله که مادرمحترمتون فوت کردن "خدا رحمتشون کنه"و الان پدر شما دقیقا چند سالشونه و چند تا بچه ی کوچیک دارن برای بزرگ کردن؟؟
حرف من در مورد مادر و پدرهایی بود در شرایط دیگه مخصوصا در شرایطی که بچه ی کوچیک دارن شما دیگه واسه خودت خانومی هستی... از اول بخونید کامل متوجه میشید
حرف من در مورد مادر و پدرهایی بود در شرایط دیگه مخصوصا در شرایطی که بچه ی کوچیک دارن شما دیگه واسه خودت خانومی هستی... از اول بخونید کامل متوجه میشید
مامان زهره
17:26 1393/4/14
بنظرتون مردی که بازنش مشکل داره میادحضانت بچه رومیده به زنش؟ برعکس مردی میده که میدونه زنش عاشقشه واین واسه دلگرمی میده. امتحان کنید خیلی ها حاضرنیستن حصانت روبدن به زنشون. خداروشکر زندگیم پراز عشق هست
هدیه
18:59 1393/4/14
مامان برسام این چیزی که شما گفتین پیرو جوون نمی شناسه عزیزم
√بهار مامانه★★ برسام ★★
18:59 1393/4/14
مامان زهره جون قربون دهنت
اما میبینی که وقتی آدم حرف منطقی و درست رو میزنه میگن آدم دلش پٌره وای به حال شما که دیگه در مورد شما هم میگن مشکلی داری دیگه.....خنده داره واقعا
نمیدونم چرا بعضی ها عادت کردن به اینکه تویه زندگی همیشه حقشون از بین بره و به روی خودشون نیارن ...البته این راحت تره تا اینکه پای حقت وایستی
عزیزم امیدوارم همیشه زندگیت مثل حالا خوب و خوش باشه و همسر محترم و فهیمتون هم با اینکار نشون دادن که چقدر منطقی و بزرگ منش هستن و چقدر به حقوق همسرشون احترام میگذارن و قطعا چنین مردی هیچ وقت از کاری که میکنه پشیمون نخواهد شد؛آخه بعضی از خانوما گفته بودن همسر شما اگه اینکار رو کرده گوشه ی ذهنش همیشه این باقی خواهد موند که چرا شما چنین چیزی ازشون خواستین.... ولی من فکر میکنم اگه یه مرد به حقوق همسرش احترام نگذاره اصلا اینکار رو نمیکنه که بعد بخواد بهش با دید بد نگاه کنه اینکار رو فقط یه مرد متشخص و جنتلمن واقعی انجام میده
انشاالله که همیشه زیر سایه ی حضرت عشق زندگی سرشار از عشق و آرامشی داشته باشید و هر روز بیشتر از الان به هم عشق بورزید
اما میبینی که وقتی آدم حرف منطقی و درست رو میزنه میگن آدم دلش پٌره وای به حال شما که دیگه در مورد شما هم میگن مشکلی داری دیگه.....خنده داره واقعا
نمیدونم چرا بعضی ها عادت کردن به اینکه تویه زندگی همیشه حقشون از بین بره و به روی خودشون نیارن ...البته این راحت تره تا اینکه پای حقت وایستی
عزیزم امیدوارم همیشه زندگیت مثل حالا خوب و خوش باشه و همسر محترم و فهیمتون هم با اینکار نشون دادن که چقدر منطقی و بزرگ منش هستن و چقدر به حقوق همسرشون احترام میگذارن و قطعا چنین مردی هیچ وقت از کاری که میکنه پشیمون نخواهد شد؛آخه بعضی از خانوما گفته بودن همسر شما اگه اینکار رو کرده گوشه ی ذهنش همیشه این باقی خواهد موند که چرا شما چنین چیزی ازشون خواستین.... ولی من فکر میکنم اگه یه مرد به حقوق همسرش احترام نگذاره اصلا اینکار رو نمیکنه که بعد بخواد بهش با دید بد نگاه کنه اینکار رو فقط یه مرد متشخص و جنتلمن واقعی انجام میده
انشاالله که همیشه زیر سایه ی حضرت عشق زندگی سرشار از عشق و آرامشی داشته باشید و هر روز بیشتر از الان به هم عشق بورزید
√بهار مامانه★★ برسام ★★
19:04 1393/4/14
مامان هدیه جون چرا دقیقا پیر و جوون داره ؛عزیزم مثلا یه مرد 20 ساله با یه مرد 50 ساله طرز فکر و روحیات و هوا و حوس هاشون یکیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والا اگه یکی باشه.....پس دقیقا سن و سال در این موضوع مهم ترین بخشه و در ضمن سن و سال فرزندان هم مهمه یه بچه ای که از آب و گل در اومده دیگه زحمتی نداره که مرد بخواد کار خاصی انجام بده زحمت اصلی رو مادر کشیده و فرزند رو از آب و گل در آورده و تربیتش کرده پدر دیگه چه زحمتی متحمل خواهد شد؟؟؟؟ ولی یه بچه ی کوچیک رو یه پدر دست تنها هرگز نمیتونه خوب و صحیح بزرگ کنه البته به ندرت پیدا میشن مردهایی که اینکار رو میکنن ولی باز هم با کمک و نظارت مستقیم زن های دیگه ای مثل مادر یا خواهرشون...پس میبینید که مردها همیشه به یک زن نیاز دارن برای برطرف کردن مسائل و مشکلاتشون
هدیه
20:01 1393/4/14
عزیزم ما یه همسایه داشتیم و به عینه دیدم که پیرمرد هنوز 40 روز از فوت زنش نگزشته خودش گفته برام زن پیدا کنین البته به عروساش گفته اونا هم بدبختا دست به کار شدن من براین اساس می گم عزیزم
مامان زهره
15:13 1393/4/16
مرسی بهارجون. انشالا شما وبرسام عزیزهم سالم وخوشبخت باشید
مامان آیهان
13:35 1393/4/30
سلام دوست عزیزم وقتی مشکلی ندارین خب چه کاریه. درضمن حضانت کودک چه دختر چه پسر تاهفت سالگی با مادره مگه اینکه عدم صلاحیت مادر ثابت شه(مشکلات روانی و...) بعدش دختر و پسر وقتی به سن تکلیف رسیدن دیگه حق حضانت معنا نداره خودشون مختارن انتخاب کنن که پیش کی باشن
اما خوب به نظرم منم حق حضانت باید با مادر باشه اما اینکه به جای کادوی تولد بگیرم و اصلا دوست ندارم