نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بهترین داروی سرماخوردگی کودکان کدام است

1401/10/10 9:50
1,867 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بهترین داروی سرماخوردگی کودکان کدام است

تنوع داروهای بدون نسخه سرفه و سرماخوردگی کودکان می‌تواند گاهی گیج کننده باشد. انتخاب بهترین گزینه برای کودکتان شاید دشوار باشد و احتمالاً از عوارض و مزایای هر کدام مطلع نباشید.

سوال مهم این است که بهترین داروی سرماخوردگی کودکان کدام است و آیا استفاده از داروهای شیمیایی گزینه‌ی مناسبی برای درمان سریع سرماخوردگی کودکان است یا خیر؛ در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

بهترین شربت سرماخوردگی کودکان چیست

قبل از اینکه در مورد انواع دارو و شربت سرماخوردگی کودکان توضیح دهیم، باید یک نکته را در نظر داشته باشید: داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا، باید بدانید که این داروها برخی علائم مانند خلط، سرفه، گرفتگی گلو و بینی و ... را کاهش می‌دهند اما بیماری را درمان نمی‌کنند. به طور ویژه داروهای بدون نسخه می‌توانند به کاهش دردهای مرتبط با سرماخوردگی کمک کنند. کمک گرفتن از یک متخصص برای تجویز شربت های مجاز برای برای کودکان اولین و مهمترین گام در انتخاب داروهای مناسب است.

همچنین باید به جنبه‌های منفی داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی نیز توجه داشته باشید. مثلاً باید در نظر داشته باشید که ممکن است کودکتان عوارض جانبی منفی ناشی از داروهای سرماخوردگی را نیز تجربه کند یا مصرف بعضی از آنها برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

بنابراین به عنوان دو نکته حتماً توجه داشته باشید که :

  • اولاً در وهله‌ی اول در مورد بهترین روش‌ها و بهترین داروی خانگی سرماخوردگی کودکان کسب اطلاع کرده و روش‌های غیردارویی را در نظر بگیرید.
  • ثانیاً حتماً از یک متخصص بپرسید برای سرماخوردگی کودکان چه شربتی خوب است. به ویژه در مورد اولین بار ابتلا به بیماری حتماً با نظر پزشک دارو تهیه کنید.

انواع داروی سرماخوردگی برای کودکان

انواع داروی سرماخوردگی برای کودکان

بهترین داروهای سرماخوردگی کودکان را می‌توان در پنج دسته‌ی کلی مورد بررسی قرار داد: (توجه داشته باشید داروهای معرفی شده در هر بخش، حداقل سن مصرف دارند که باید رعایت شود و بنابراین از مصرف خودسرانه‌ی آنها خودداری کنید. برای مثال زایلومتازولین برای کودکان زیر 3 ماه ممنوع است.)

داروهای ضد احتقان

همانطور که از نامشان پیداست، این نوع داروها برای رفع گرفتگی بینی کودک استفاده می‌شود. آنها می‌توانند به صورت قرص، مایع و همچنین اسپری یا قطره بینی ارائه شوند. ماده فعال در اکثر این داروهای ضد احتقان، فنیل افرین یا پسودوافدرین است. قطره یا اسپری سودوافدرین، فنیل آفرین، نفازولین، زایلومتازولین و ... از جمله مهمترین این داروها هستند.

داروهای آنتی هیستامین

این داروها برای کاهش علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی و خارش چشم استفاده می‌شوند. داروهای آنتی هیستامین مختلف هرکدام ماده‌ی فعل متفاوتی دارند. به جز درمان سرماخوردگی از این داروها برای درمان آلرژی نیز استفاده می‌کنند. انواع شربت آنتی هیستامین کودکان عبارتند از: شربت دیفن‌هیدرامین، و دیفن هیدرامین کامپاند، شربت کلروفنیل‌آمین، شربت هیدروکسی ‌زین، شربت ستیریزین، شربت كوريزان سرماخوردگی و ...

داروهای ضد سرفه

این گروه از داروها با مسدود کردن رفلکس سرفه به آرام کردن و سرکوب سرفه کمک می‌کنند. بهترین دارو برای سرماخوردگی کودکان در این گروه عبارتند از: دکسترومتورفان، شربت اکسپکتورانت، شربت اکسپکتورانت ‌کدئین، شربت گایافنزین، شربت برم ‌هگزین. شربت‌های ضدسرفه گیاهی زیادی نیز برای درمان سرماخوردگی در کودکان وجود دارد. بهترین داروی گیاهی سرماخوردگی کودکان عبارتد از: پدی‌کاف، آیورا، پروسپان، پلآرژین کیدز و ...

تب‌بر و مسکن‌ها

دو نوع داروی اصلی در این گروه وجود دارد که به کاهش تب و درد ناشی از سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها کمک می‌کند: استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). از آنجایی که استامینوفن و NSAID‌ها ممکن است به جز بهترین داروی سرماخوردگی کودکان، در بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان فشار سینوسی و سرماخوردگی نیز گنجانده شوند، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به مصرف کنندگان توصیه می‌کند که برچسب‌ها را به دقت مطالعه کنند تا از مصرف بیش از دوز توصیه شده خودداری کنند.

آنتی بیوتیک‌ها

این گروه از داروها به درمان عفونت ناشی از باکتری‌ها و در نتیجه کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند. این داروها به انواع داروی چرک خشک کن نیز معروف هستند و در انواع مختلف مانند سوسپانسیون، شربت، قرص و ... داده می‌شوند. بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان عبارتند از آموکسی سیلین، آزیترومایسین، اریترومایسین، سفیکسیم و ...

آیا داروی سرماخوردگی کودکان بی‌خطر است

متخصصین معتقدند بعضی از داروهایی که برای کاهش تب، درد و ناراحتی ناشی از سرماخوردگی تجویز یا به عنوان بهترین داروی سرماخوردگی کودکان استفاده می‌شوند مانند استامینوفن (تیلنول)، برای نوزادان و کودکان بالای ۲ ماه بی‌خطر و مؤثر هستند با این حال بعضی دیگر باید از سنین بالاتری شروع شود مثلاً ایبوپروفن برای کودکان ۶ ماهه بی‌خطر است. به طور کلی باید :

  • از دادن داروی خودسرانه به کودکان زیر 4 سال خودداری کرد.
  • برای کودکان 4 تا 6 ساله، قبل از تجویز داروی سرماخوردگی با پزشک اطفال خود مشورت کنید.
  • برای کودکان بالای 6 سال، داروی سرماخوردگی باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های دوز ارائه شده روی بسته بندی تجویز شود.

والدین باید توجه داشته باشند که داروهای سرماخوردگی در صورتی که در دوز نادرست به کودکان داده شوند، به طور بالقوه برای آنها خطرناک هستند. همچنین متخصصین استفاده از داروهای سرفه یا سرماخوردگی OTC را در کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی‌کنند و بیان می‌کند که داروهای سرفه تجویزی حاوی کدئین یا هیدروکودون برای کودکان زیر 18 سال در نظر گرفته نشود.

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

قبل از آنکه به دنبال بهترین داروی سرماخوردگی کودکان خارجی و ایرانی باشید، بهتر است روشهای خانگی درمان را امتحان کنید. اغلب، روش‌های طبیعی و خانگی ممکن است بهتر از یک داروی سرماخوردگی بدون داشتن عوارض جانبی جدی عمل کنند. برای مثال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید :

  • برای تسکین کودکان از گرفتگی بینی، از بخور استفاده کنید. بهتر است کودک دوش آب گرم بگیرد به طوری که حمام پر از بخار شود و کودک شما چند دقیقه در آن بنشیند. این کار احتقان بینی را رفع می‌کند.
  • می‌توانید ترکیبی از قطره‌های بینی نمکی و ساکشن را با وسیله‌ای مانند آسپیراتور بینی که در اکثر داروخانه‌ها موجود است، امتحان کنند.
  • برای کاهش مخاط و بهبود تنفس در طول روز مایعات زیادی مصرف کنید.
  • از دستگاهی برای مرطوب کردن محیط استفاده کنید.
  • در کودکان بالای 12 ماه، یک دوز عسل ممکن است به عنوان یک سرکوب کننده سرفه عمل کرده و می‌تواند بهترین داروی سرماخوردگی نوزاد باشد. با این حال توجه داشته باشید که عسل خطر جدی ابتلا به بوتولیسم نوزاد را دارد، یک بیماری شدید که به اعصاب حمله می‌کند، بنابراین اکیداً از دادن آن به کودکان زیر 12 ماه خودداری کنید.
  • سر کودک را در هنگام خواب به کمک بالش بالا ببرید تا از جمع شدن مخاط در بینی و گلوی او جلوگیری کنید.
  • سوپ مرغ، انواع میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی کودک بگنجانید و از دادن غذاهای تند و چرب و در حجم زیاد به کودک خودداری کنید.

حداقل سن مصرف بهترین داروی سرماخوردگی کودکان

حداقل سن مصرف بهترین داروی سرماخوردگی کودکان

اگرچه داروهای شیمیایی به عنوان بهترین داروی سرماخوردگی کودکان زیر دو سال معرفی می‌شوند اما از دادن انواع شربت سرماخوردگی کودکان به کودکان کمتر از 4 سال خودداری کنید. حتی داروهایی که به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که این داروها در واقع به رفع علائم در کودکان بسیار کوچک کمکی نمی‌کنند. در واقع، آنها ممکن است عوارض جانبی جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی نیز برایشان ایجاد کنند.

پسندها (3)

نظرات (1)

전숙훈:) ✌🏻🖤전숙훈:) ✌🏻🖤
10 دی 01 14:44
ممنون با تشکر🙏🏻🙏🏻😍