نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

0 تا 100 رشته طراحی لباس در ایران

1401/7/27 9:24
3,536 بازدید
اشتراک گذاری

0 تا 100 رشته طراحی لباس در ایران

بدون شک اولین راهکار مفید برای آشنایی با 0 تا 100 طراحی لباس در ایران، ورود به دانشگاه و گذراندن دوره های تکمیلی  این رشته است. انتخاب مسیر تحصیل برای ورود به دنیای مدلینگ و فشن، بینش گسترده تری برای هنرآموزان ایجاد می کند.

اگر شما هم از علاقه مندان به این رشته هنری هستید، بررسی کلیتی از معرفی رشته طراحی لباس در ایران و شرایط ورود به آن برای شما مفید خواهد بود.

امروزه بانوان باحجاب می توانند با تهیه سرپوش های شیکی همچون توربان، هدشال، شال و انواع متنوع روسری و مقنعه با بهترین طرح و جنس از فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند حجاب خورشید، در مجالس مختلف شرکت کنند و در میان جمع بدرخشند. در همین راستا فیلم های آموزشی جذابی نیز برای ست کردن و مدل های مختلف پوشیدن این اکسسوری ها تهیه شده است که آموزش بستن هدشال از پربازدیدترین آن ها محسوب می شود. صنعت مد و پوشاک به ویژه در سالیان اخیر، پیشرفت های فراوان و تغییرات چشمگیری داشته است که ملزومات زیبای حجاب نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

معرفی رشته طراحی لباس در ایران

طراحی لباس از جمله رشته های هنری است که به مقوله خلق لباس و موارد مرتبط با آن می پردازد. این رشته تحصیلی مراحلی چون الگوسازی تا دوخت لباس به همراه طراحی فیگور و افزودن اکسسوری های متناسب  با آن را مد نظر قرار می دهد.

تحصیلات آکامیک مربوط به رشته طراحی لباس در ایران برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تعریف می شود. آشنایی دانشجویان با طراحی اندام و لباس از جمله اهداف اولیه در رشته تحصیلی طراحی لباس است و از دیگر موارد مرتبط می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آشنایی با طراحی پایه
  • اصول هنرهای تجسمی
  • الیاف نساجی
  • طراحی اولیه
  • تاریخ هنر ایران و جهان

4 مهارت فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس در ایران

1. آنالیز و بررسی علایق مشتریان در زمینه نوع پارچه، رنگ و جنس آن
2. برآورد هزینه مواد اولیه مورد نیاز
3. جستجوی تولیدکنندگان مواد اولیه
4. تولید نمونه های اولیه و ارائه آن به تولید کنندگان، سرمایه گذاران و دیگر عوامل مرتبط با این حوزه

تفاوت رشته طراحی لباس در ایران با خیاطی

تفاوت رشته طراحی لباس در ایران با خیاطی

طراحی لباس حوزه کاری گسترده تری را در مقایسه با خیاطی در بر می گیرد. در واقع خیاطی را می توان تنها یکی از توانمندی ها یا مهارات های لازم جهت ورود به حوزه طراحی دانست. رشته طراحی لباس مراحل متعددی چون روند دوخت لباس، طراحی مد، طراحی الگو و اندازه گیری را شامل می شود. جهت موفقیت در این رشته داشتن آگاهی نسبت به اصول خیاطی، بسیار مهم تلقی می گردد. بنابراین، آشنایی با الزامات و محدودیت های خیاطی برای یک طراح مد و لباس ضروری به نظر می رسد.

موفقیت در رشته طراحی لباس به چه توانمندی هایی نیاز دارد؟

بدون شک برای ورود به هر رشته تحصیلی، داشتن برخی الزامات و توانمندی ها نقش مهمی در کسب موفقیت و ممتاز بودن در آن ایفا می کند. بر این اساس می توان اولین گزینه مهم برای ورود به رشته طراحی لباس در ایران را توانمندی بررسی گرایشات فرهنگی و تمایلات مورد نظر مشتریان ایرانی به شمار آورد. بررسی موضوعاتی چون ویژگی های مواد، پارچه، طرح و ایده مورد علاقه هر گروه از مشتریان باید مورد توجه قرار داد. از دیگر توانمندی های لازم برای موفقیت در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • توانمندی کار تیمی
  • تسلط به نرم افزارهای ه روز طراحی لباس
  • مهارت دوخت و برش
  • آشنایی کامل با پروسه تولید پوشاک و نوع متریال مناسب برای هر نوع پوشاک

نحوه ورود به رشته طراحی لباس در ایران

نحوه ورود به رشته طراحی لباس در ایران

انتخاب رشته طراحی و دوخت در مقطع دبیرستان می تواند برای علاقه مندان به این حوزه به عنوان اولین گزینه پیش رو باشد. اما باید توجه داشت که آموزش 0 تا 100 رشته طراحی لباس در ایران از طریق آزمون سراسری هنر، بهترین گزینه خواهد بود. هنرجویان می توانند با شرکت در آزمون سراسری رشته هنر و کسب قبولی در دانشگاه های مختلف مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه های برتر رشته طراحی لباس در ایران

اکثر علاقه مندان ورود به این رشته تحصیلی، بهترین دانشگاه ها را مد نظر قرار می دهند. در ارتباط با رشته طراحی لباس نیز می توان دانشگاه های برتر زیر را معرفی کرد :

  • دانشگاه الزهرا
  • داشگاه غیر انتفاعی المهدی مهر اصفهان
  • دانشگاه غیر انتفاعی فیض الاسلام اصفهان
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ
  • دانشگاه فنی حرفه ای دختران شریعتی

گرایش های رشته طراحی لباس در ایران کدامند؟

طراحی لباس رشته ای آمیخته با هنر و خلاقیت است که در دو گرایش تک دوزی و صنعت قابل تفکیک می باشد. گرایش تک دوزی یا مزون به طراحی و دوخت لباس برای افراد مختلف مرتبط است. در حالی که، گرایش صنعت این رشته تحصیلی به طراحی کاربردی لباس برای مشاغل و گروه های صنفی متنوع می پردازد. این گرایش در مقایسه با تک دوزی کاربرد گسترده تری دارد.

بازار کار رشته طراحی لباس در ایران

بازار کار رشته طراحی لباس در ایران

ورود به بازار کار رشته طراحی لباس با فرصت های بازار و توانمندی های فردی ارتباط مستقیم دارد. با توجه به اهمیت مد و فشن در دنیای امروز، بدون شک تحصیل دراین رشته می تواند موقعیت های متعددی را برای فارغ التحصیلان آن ایجاد کند. دانشجویان با آموزش 0 تا 100 رشته طراحی لباس در ایران می توانند در دو بخش کلی مشغول به فعالیت شوند :

  • آموزش طراحی لباس
  • طراحی لباس در حوزه صنعت

در بخش آموزش طراحی لباس، فارغ التحصیلان می توانند آموزش مواردی چون طراحی و ترکیب رنگ ها با استفاده از مداد، آبرنگ و ماژیک، آموزش نرم افزارهای طراحی و روانشناسی رنگ ها را مورد توجه قرار دهند. در حوزه صنعت نیز طراحی لباس های مرتبط با سازمان ها، کارخانجات و ارگان های مختلف می تواند به عنوان بازار کار این رشته معرفی شود.

درآمد رشته طراحی لباس در ایران

کسب درآمد در هر حوزه ای، مستلزم داشتن سطحی از دانش، تبحر و تخصص است. در رشته طراحی لباس نیز کسب درآمد با توجه به کیفیت و کمیت ویژگی های ذکر شده متفاوت خواهد بود. با بهره گیری از دانش فنی، مهارت لازم و انجام یک بازاریابی مناسب و نیازسنجی آن، می توان به درآمد قابل توجهی دست یافت. به عنوان مثال، یک تولیدکننده لباس می تواند با یک برنامه ریزی دقیق بر اساس نیاز بازار به درآمد حدود 50 میلیون تومان در ماه برسد. به عنوان یک طراح لباس، برشکار و یا یک خیاط معمولی نیز می توان به درآمدی بین 10-6 میلیون در ماه اشاره کرد.

سخن آخر

امروزه طراحی لباس و تولید پوشاک از جمله رشته هایی است که علاقه مندان زیادی را به ویژه در کشور ما سوی خود جذب کرده است. برای علاقه مندان به حوزه هنر، قطعاً رشته طراحی لباس می تواند انتخابی شایسته باشد. بدون شک تحصیلات آکادمیک در این رشته نقش مؤثری در ارتقا سطح علمی و خلاقیت علاقه مندان به این حوزه خواهد داشت. آموزش 0 تا 100 رشته طراحی لباس در ایران نشان می دهد، با بهره مندی از تکنولوژی و ابزارهای نوین در این رشته، به راحتی می توان کسب و کار پردرآمدی راه اندازی نمود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)