نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چگونگی توضیح مرگ برای کودک؛ پایان یک نگرانی بزرگ!

1401/4/7 9:23
428 بازدید
اشتراک گذاری

مرگ امری اجتناب ناپذیر است و وقتی به سوی ما می آید و مزه تلخ خود را به ما می چشاند راهکاری جز پذیرش آن نداریم و باید خود را با شرایط جدیدی که برایمان می سازد، سازگار سازیم. این موضوع زمانی بدتر می شود که شما کودکی دارید و میخواهید بدون آسیب رساندن به روحیه او  به توضیح مرگ مادر و پدر برای کودک بپردازید.

همانطور که میدانید این کار باید به دقت بالا و با مشورت یک روانشناس صورت بگیرد تا بتوانید از روحیه کودک و صدماتی که ممکن است برایش به وجود آید محافظت نمایید. ما در این مقاله با به بهره گیری از علم روانشناسی به شما راهکارهایی برای چگونگی بیان این مسئله و تغییر فضایی که باید ایجاد کنید، می پردازیم.

چگونگی توضیح مرگ برای کودک؛ پایان یک نگرانی بزرگ!

در ابتدا به بررسی این مسئله از دیدگاه روانشناسان برتر این حوزه می پردازیم. مونا فلسفی روانشناس کودک در رابطه با تاثیرات از دست دادن والدین در دوران کودکی می گوید : اگر فردی در دوران کودکی والدین یا یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست بدهد، از نظر روانی و جسمانی دچار مشکل می‌شود.

همچنین افزود : کودکان در هر سنی، درک متفاوتی از مرگ دارند. در سنین ۰ تا ۲ سالگی به دلیل اینکه کودکان درک کاملی از مرگ ندارند، جو عاطفی سوگ برایشان آزار دهنده است. این درحالیست که در سنین ۲ تا ۷ سالگی اغلب کودکان خودمحور می‌شوند و نمی‌توانند دیدگاه دیگران را در نظر بگیرند، آنها در این دوران فهم ناقصی از برگشت‌ناپذیری و همگانی بودن مرگ و علائم فرد بعد از مرگ و علت مرگ دارند و آن را با تعابیری مثل خواب، جدایی و مسومیت توجیه می‌کنند.

اما در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی، با آغاز تفکر انتزاعی مرگ را به علل بیرونی ربط می‌دهند، آنها بر این باور هستند که تنها افراد پیر می‌میرند، در ۱۳ سالگی به بعد کودکان به خوبی متوجه می‌شوند که مرگ اجتناب‌ناپذیر است و دلایل اصلی مرگ را به خوبی درک می‌کنند.

چگونگی توصیف مرگ برای کودکان

شما در وهله باید از هر گونه دروغ پردازی در مورد مقوله مرگ خود داری کنید و با وجود سختی فراوانی که این امر دارد باید در مورد مرگ با او صادق باشید و واقعیت ها را بیان کنید. همچنین از مشورت با یک روانشناس های کودک غافل نشوید زیرا ممکن است فرزندتان سوالاتی از شما بپرسد و شما نحوه پاسخ به آن سوال را ندانید.

حتما حتما این موضوع را در مکانی که به کودک احساس آرامش می دهد بیان کنید زیرا در آن مکان احساس آرامش و امنیت دارد و قبول مسائل برایش آسانتر خواهد بود.

مراجعه به روانشانس کودک را در اولویت قرار دهید!

این جمله که همه افراد نیازی به تراپیست ندارند اشتباهی بزرگ است. مخصوصا در این مورد که ممکن است بر روی ضمیر ناخوداگاه کودک تاثیر گذاشته و در دوران بزرگسالی در رفتار او نمایان شود. در کنار کودکان نیز، خودتان هم میتوانید با تراپیست مشورت کنید تا بتوانید بر احساسات خود غلبه کنید و در نظر داشته باشید که مراجعه به روانشناس ضعف شما را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده قدرت شماست.

مراجعه به روانشانس کودک را در اولویت قرار دهید!

به خودتان و کودکتان اجازه سوگواری دهید

بعد از فوت فردی که دوستش دارید، روحیه شما و فرزندتان شکننده می شود و غمگین هستید، همانطور که میدانید این غم زمان بر می باشد پس باید بپذیرید که در حال گذر از دوران دردناکی هستید و آرام آرام پیش بروید و خود را برای سوگواری سرزنش نکنید.

همچنین اگر میبینید کودکتان نمیتواند این فقدان را تحمل نماید، به شما پیشنهاد می کنیم مدت زمان بیشتری را با او وقت بگذرانید. این کار علاوه بر بهبود روحیه کودک، در بهبود روحیه شما نیز تاثیر بسزایی دارد و میتوانید با درد و رنج کمتری این دوران را پشت سر بگذارید.

درخواست کمک از آشنایان

برای مقابله با غم فقدان بهتر است خودتان را قوی کنید. این به این معنی نیست که شما بخواهید یک تنه تمامی مشکلات و غم را به دوش بکشید و از کسی کمک نخواهید. بالعکس! به شما پیشنهاد میکنیم به دیدار دوستان و آشنایان بروید و با آنها وقت بگذرانید تا بتوانید احساس خلا را تا حدی جبران کنید، حتی در صورت نیاز میتوانید با آنها سوگواری کنید.

به زور کودک را مجبور به قوی بودن نکنید

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم باید بپذیرید که غمگین هستید و در حال گذر از موقعیت درد آوری هستید فلذا اصلا و ابدا کودک خود را مجبور به قوی نشان دادن خودش نکنید و از جملاتی همچون : گریه نکن که پدر و یا مادرت اون دنیا ناراحت نشن، مرد که گریه نمیکنه، تو دیگه بزرگ شدی و ... خودداری کنید و فضا را برای او سنگین نکنید.

چگونگی توضیح مرگ برای کودک

فعالیت هایی که میتواند به بهبود روحیه تان کمک کند :

  • تغییر دکوراسیون : در زمان مشاوره ممکن است تراپیست به شما پیشنهاد بدهد که خانه خود را تعویض کنید تا خاطرات فرد متوفی کمتر برایتان تداعی شود. اما به دلیل افزایش قیمت خانه ها بسیاری نمی توانند این کار را انجام دهند پس به آنها توصیه می شود که فضای خانه را بازسازی کنند.
مثلا برای اتاق کودک می توانید از کاغذ دیواری کودک با طرح های شاد، متنوع و بچگانه استفاده نمایید و یا می توانید رنگ دیوارها را با رنگ های شادتری تغییر داد. همچنین استفاده از گل و گیاه میتواند تاثیر بسیار چشمگیری در بهبود روحیه داشته باشد. توجه داشته باشید که خرید کاغذ دیواری از مراکز معتبر حائز اهمیت است. شما میتوانید با سرچ کردن کلمه "کاغذ دیواری کودک" و انتخاب سایت رونیا خریدی مطمئن را تجربه کنید.
  • سفر بروید : همانطور که میدانید سفر میتواند در بهبود روحیه بسیار موثر باشد. تغییر آب و هوا، نور خورشید و ... از عواملی هستند که از بروز افسردگی جلوگیری می کنند.
  • کلاس ثبت نام کنید : ثبت نام کلاس هایی که خلاقیت شما را افزایش می دهند مثل کلاس طراحی و نقاشی (به دلیل استفاده از رنگ ها) میتواند به شما و فرزندانتان کمک کند. ثبت نام در کلاس های ورزشی هم علاوه بر تقویت جسم میتواند روحتان را تقویت نماید. در این مواقع به دنبال علاقه خود بروید و فعالیتی را انتخاب کنید که میتواند به شما احساس آرامش و امنیت بدهد.
پسندها (2)

نظرات (1)

전숙훈:) ✌🏻🖤전숙훈:) ✌🏻🖤
7 تیر 01 15:53
🥰🥰🥰