نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تشخیص بیماری های ناشی از آب آلوده در آزمایشگاه

1401/2/19 10:02
551 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آب همان‌طور که مایع حیات انسان است در صورت آلودگی نیز می‌تواند سلامت و جان او را به مخاطره انداخته و دردسر‌های زیادی را از این بابت ایجاد نماید. بنابراین بهره‌مندی از آب‌ آشامیدنی یا شست وشوی سالم در لوله کشی‌های شهری و روستایی در جهت حفاظت از سلامت انسان از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری‌که این آب آشامیدنی به صورت دوره‌ای و درصورت مشاهده‌ی بیماری‌های متعدد در اجزای خانواده می‌بایست در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد تا با اطمینان از عامل ایجاد‌کننده بیماری بتوان از گسترش آن و ابتلای افراد متعدد جلوگیری نمود. در این بخش سعی نمودیم به معرفی تعدادی از بیماری‌هایی که در طی بررسی‌های انجام شده دری بخش تشخیص ملکول آزمایشگاه مشخص شده ارتباط زیادی به مصرف آب آشامیدنی آلوده داشته‌اند بپردازیم تا با اطلاع‌رسانی بیشتر در این مسیر در جلوگیری از گسترش این بیماری‌ها گام مثبت و رو به جلویی برداریم.

بیماری‌هایی که در ارتباط با مصرف آب آلوده هستند

بیماری‌هایی که در ارتباط با مصرف آب آلوده هستند

طبق آمار‌های ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت هر ساله دو میلیون انسان براثر عدم نظارت صحیح بر سازمان آب و فاضلاب و مصرف آب آلوده در اثر ابتلا به بیماری‌های جدی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار وحشتناک ما را برآن داشته تا با معرفی بیماری‌هایی که در ارتباط با مصرف آب آلوده هستند، از ابتلا به این بیماری‌ها توسط افراد متعدد در یک منطقه یا شهر جلوگیری به عمل‌آوریم. در حقیقت آشنایی با علائم و بیماری‌هایی که در این زمینه شایع‌تر هستند، کمک می‌کند تا افراد با مشاهده‌ی علائم اولیه‌ی بیماری به سرعت به سراغ آزمایشگاه رفته و با انجام تست‌های الزامی از خود و همچنین آب آشامیدنی منطقه‌ی زندگی خود، از ارتباط آلودگی آب با ایجاد این بیماری در بدن خود اطمینان حاصل نماید.

ابتلا به اسهال در اثر آشامیدن آب آلوده

یکی از بیماری‌های بسیار شایعی که به دنبال آلودگی آب در بدن افراد مختلف یک خانواده یا محله خود را نشان می‌دهد، اسهال است. در طی این بیماری روده‌های فرد متورم شده و درد در ناحیه شکم ایجاد می‌شود. اسهال در بدن افراد مختلف می‌تواند با علائم دیگری نظیر تهوع یا اسهال‌خونی نیز همراه باشد. در صورتی‌ که این بیماری به سرعت از طریق آزمایش‌های مربوطه در آزمایشگاه مجهز و مورد اطمینان پیگیری نشود، ممکن است افراد بیشتری را درگیر کرده و اتفاقات تلخی چون فوت کودکان و افرادی که دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند را رقم بزند.

ابتلا به آمیبیازیس در اثر آشامیدن آب آلوده

ابتلا به آمیبیازیس در اثر آشامیدن آب آلوده

در مسافرت‌ها برخی از افراد به جای تهیه آب معدنی مورد اطمینان، به مصرف آب‌های شرب غیر بهداشتی که احتمال حضور باکتری و ویروس در آن بسیار است، می‌پردازند، که این سهل‌انگاری می‌تواند دردسر‌های زیادی از جمله ابتلا به آمیبیازیس یا همان اسهال مسافرتی را به وجود آورد. این بیماری که دراثر آلودگی آب به تک سلولی به نام آمیب ایجاد می‌شود، درصورت عدم بررسی دقیق وضعیت بدن در آزمایشگاه و عدم توجه به توصیه‌های پزشک، می‌تواند به عفونت روده‌ی بزرگ و کبد منجر شده و علائمی چون اسهال خفیف تا شدید را به دنبال داشته باشد.

ابتلا به وبا در اثر آشامیدن آب آلوده

Vibrio chlorate که باکتری ایجاد‌کننده بیماری وبا است، با حضور در آب آلوده یا نوشیدنی و موادغذایی آلوده می‌تواند زمینه‌ی ابتلای افراد به این بیماری را ایجاد نماید. علائمی که می‌تواند شما را بر آن دارد که برای اطمینان از وضعیت سلامت خود در خصوص ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری به آزمایشگاه مراجعه فرمایید، شامل احساس درد در شکم، سردرد، اسهال و استفراغ می‌باشد.

هپاتیت A

ویروس هپاتیت A از جمله ویروس‌های فعالی است که توانایی اثر‌گذاری بر کبد و دیگر ارگان‌ها یا سیستم‌های بدن و ایجاد عفونت‌های مسری و التهاب‌های طولانی مدت و کوتاه مدت را دارد. این ویروس از طریق آلودگی چاه و یا سیستم لوله‌کشی می‌تواند به راحتی به بدن افراد یک خانواده یا یک منطقه وارد شده وافراد زیادی را درگیر کند. مبتلایان به هپاتیت A از طریق مراجعه به پزشک و بررسی و آزمایش وضعیت بدنی خود در آزمایشگاه و همچنین بررسی آب آشامیدنی مصرفی خود در آزمایشگاه‌های مخصوص می‌توانند به منشأ ایجاد‌کننده این بیماری پی ببرند.

هپاتیت A

حصبه

باکتری سالمونلا تیفی که عامل ایجاد‌کننده این عفونت باکتریایی است، از طریق مصرف مرغ و تخم‌مرغ آلوده و نیز نوشیدن آب آشامیدنی آلوده می‌تواند به بدن انسان وارد شود. افراد مبتلا به این بیماری در صورت تشخیص به موقع و بررسی دقیق در آزمایشگاه و مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک می‌توانند از علائم دردناکی چون زخم روده یا عفونت ر‌هایی یابند.

سالمونلوز

در اثر وارد شدن مدفوع حیوانات وحشی در آب آشامیدنی و جویبار‌ها، و مصرف این آب‌ها توسط انسان‌ها شاهد حضور بیماری سالمونلوز در عده‌ی زیادی از افرادی که این آب‌ها را مصرف نموده‌اند، هستیم. بنابراین افرادی که به تازگی از منابع آبی تصفیه نشده نظیر آب چاه یا جویبار‌ها نوشیده‌اند و دچار علائمی نظیر حالت تهوع، تب، اسهال، احساس گرفتگی در شکم شده‌اند، می‌توانند با تجویز پزشک و مراجعه به آزمایشگاه معتبر و دقیق، به حضور یا عدم حضور و فعالیت این باکتری در بدن خود پی ببرند.

اهمیت انتخاب آزمایشگاه‌های مناسب جهت انجام تست‌های الزامی در بیماری‌های متعدد

پس از تشخیص پزشک به ابتلای فرد به بیماری‌های ناشی از آلودگی آب وی می‌بایست با درنظر گرفتن یک آزمایشگاه مناسب که نتیجه‌ی تست را ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی اعلام می‌کند، از وضعیت سلامت خود اطمینان حاصل نماید. در حقیقت اهمیت انتخاب یک آزمایشگاه مناسب بیشتر به دریافت خدمات سریع‌تر وحالت اورژانسی مربوط می‌شود. چراکه بالا بودن سرعت آزمایشگاه‌ها در روند اعلام نتیجه باعث می‌شود تا فرد خیلی سریع در صورت ابتلا به یکی از بیماری‌های ناشی از آلودگی آب، اقدامات لازم در خصوص رفع علائم ایجاد شده را به عمل آورده و از وخامت اوضاع و ایجاد خطرات عارضه‌های جدی‌تر جلوگیری به عمل آورد.

تشخیص بیماری های ناشی از آب آلوده در آزمایشگاه

ویژگی انتخاب بهترین آزمایشگاه‌ها جهت انجام آزمایشات الزامی

یک آزمایشگاه خوب علاوه‌بر برخورداری از تجهیزات و تخصص کافی در راستای ارائه دقیق‌ترین جواب‌های ممکن و البته برخورداری از سرعت بالا در اعلام نتیجه‌ی آزمایش، می‌بایست از محیط آرامش‌بخش و کارکنان مجربی که دارای رفتار‌های حساب‌شده با مراجعین هستند، برخوردار باشد تا بتواند تأثیر بسزایی را بر ایجاد آرامش بیشتر مراجعین و کاهش استرس‌های آنان داشته باشد.

با تشخیص وتجویز پزشک به انجام آزمایشات الزامی جهت اطمینان از وضعیت سلامت بدن، می‌توانید به آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد مراجعه فرمایید. این مجموعه با ارائه‌ی خدمات آزمایشگاهی بسیار گسترده به مجموعه‌های مختلف و با رعایت اصول اخلاقی و علمی و با به کارگیری افرد توانمند و دارای صلاحیت در مراحل مختلف آزمایش، در تلاش برای ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می‌باشد. برای ارتباط با این آزمایشگاه و پذیرش نوبت یا مشاهده‌ی آنلاین جواب، می‌توانید از وبسایت emadlab.com استفاده نمایید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)