نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

معرفی انواع رنگ اتومبیلی و نکاتی که هنگام خرید آن‌ها باید دقت کنید!

1400/9/6 19:31
1,103 بازدید
اشتراک گذاری

 رپورتاژ :

معرفی انواع رنگ اتومبیلی و نکاتی که هنگام خرید آن‌ها باید دقت کنید!

خودروها جزء جدا نشدنی زندگی مدرن امروزی هستند و همه ما برای انجام کارهای روزانه خود به آن‌ها نیازمند هستیم. شما در شرایطی مثل نیاز به تعویض رنگ خودرو خود یا همچنین رفع خرابی های آن ملزم به خرید رنگ اتومبیلی می‌شوید.

رنگ اتومبیلی چیست؟

رنگ خودرویی نوع مخصوصی از پوشش‌های شیمیایی است که با هدف نقاشی بدنه اتومبیل‌های مختلف تهیه و تولید می‌شود. مواد اولیه تشکیل‌دهنده این پوشش‌های اتومبیلی شامل سه ماده زیر خواهند شد:

  • رزین : اصلی‌ترین ماده موجود در هر نوع رنگ خودرویی است؛ که موجب بالا رفتن قدرت چسبندگی رنگدانه‌ها به بدنه اتومبیل خواهد شد.
  • پیگمان : یکی دیگر از مواد اولیه و اصلی در پوشش‌های خودرویی است که به‌شکل پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رنگدانه‌های خاصی که دارد، طیف مورد نظر را به‌ وجود می‌آورد.
  • حلال : ماده‌ای است که حالت روان رنگ را بالا می‌برد و وجود آن مانع از ویسکوزیته شدن پوشش خواهد شد.

انواع رنگ خودرو برحسب لایه های اجرا

کارخانه‌های خودروسازی، پوشش نهایی اتومبیل‌ها را طی چند مرحله مختلف اجرا می‌کنند و در هر مرحله از مواد مخصوصی استفاده خواهند کرد که ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. انواع رنگ اتومبیل براساس لایه و مرحله اجرایی عبارت هستند از:

1. لایه بیس

در اولین مرحله از نقاشی خودرو در کارخانه، رنگ پایه یا بیس را روی سطح فلز خام پیاده می‌کنند.

2. لایه پرایمر

در مرحله بعد به سطح ماشین پرایمر می‌زنند، که یک نوع رابط بین پوشش اصلی و پایه محسوب می‌شود. پوشاندن سطح اتومبیل با پرایمر با اهداف گوناگونی انجام می‌شود، که از میان آن‌ها می‌توانیم به چسبندگی پوشش اصلی به بدنه خودرو، پر کردن نقص‌های بدنه، جلوگیری از چکه کردن رنگ و اهداف مشابه اشاره کنیم.

3. لایه اصلی

مرحله سوم در نقاشی اتومبیل‌ها عبارت است از اجرای رنگ اصلی روی بدنه و سطح مورد نظر که معمولا از 20 تا 30 میکرون ضخامت خواهد داشت.

4. لایه کیلر

در بعضی از رنگ‌های خودرویی مانند متالیک لایه دیگری به لایه اصلی اضافه می‌شود، که هدف از استفاده از آن، محافظت از سطح زیرین است. کیلر یک ماده شفاف با ضخامتی حدود 40 الی 50 میکرون شناخته می‌شود.

انواع رنگ اتومبیلی براساس مواد و ویژگی

پوشش‌هایی که برای نقاشی کردن بدنه خودروها به‌کار برده می‌شوند، در چند دسته کلی جای می‌گیرند که ملاک و معیار اصلی آن‌ها برای تقسیم‌‌بندی، ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به هر رنگ است.

بعضی از تقسیم‌بندی‌ها به‌شرح زیر هستند:

1. رنگ ساده اتومبیل

درصد بالایی از اتومبیل‌های معمولی و رایج به‌وسیله رنگ‌های ساده نقاشی شده‌اند. این رنگ‌ها که بیشتر موارد شامل طیف‌های خنثی یا قرمز و آبی می‌شوند، قیمت کمتری دارند و اشکالات به‌وجود آمده بر سطح آن‌ها به‌راحتی با کمک ابزارهای ارزان قیمت قابل حل است.

قیمت پایین این نوع محصول بر کیفیت آن نیز تاثیر دارد و گاهی کیفیت نقاشی بدنه خودروهای ساده یکدست نیست و کیفیت بالایی ندارد.

2. رنگ لاکی خودرو

نوع دیگری از پوشش‌های خودرویی موجود در بازار که در حال حاضر استفاده از آن‌ها کاهش یافته، رنگ‌های لاکی هستند. این نوع پوشش‌ها بسیار براق بوده، اما علی‌رغم زیبایی ظاهری ماندگاری بالایی ندارند و همچنین برای محیط زیست نیز خطرناک هستند.

3. رنگ روغنی اتومبیلی

اتومبیل‌های اولیه را در سال‌های گذشته، با رنگ روغنی نقاشی می‌کردند که دو لایه کلی داشتند و امروزه استفاده از آن‌ها تقریبا منسوخ شده است.

4. رنگ متالیک خودرو

رنگ‌های متالیک نیز دسته دیگری از پوشش‌های‌ خوردویی هستند که ظاهری شبیه به رنگ ساده دارند، اما در هنگام اجرای آن‌ها یک لایه چهارم به‌نام لایه کیلر را روی پوشش اصلی می‌کشند.

وجود کیلر روی پوشش اصلی، دوام آن را بالا می‌برد و از ایجاد خط و خش‌های جزئی جلوگیری می‌کند.

انواع رنگ خودرویی برحسب براقیت

پوشش‌های استفاده شده برای اتومبیل‌های مختلف براساس میزان براق بودن آن‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که دسته اول را رنگ‌های براق تشکیل می‌دهند و پوشش‌های مات در دسته دوم جای می‌گیرند.

در پوشش‌های براق از ذرات کریستال استفاده می‌کنند که با انعکاس نور سطح خودرو را براق‌تر از حالت معمولی نشان می‌دهند.

در مقابل در ساختار پوشش‌های مات از پی وی سی و اپوکسی در کنار سایر ترکیبات مجاز استفاده خواهد شد که این مواد از براق بودن بدنه اتومبیل می‌کاهند.

کاربردهای رنگ خودرو

از رنگ‌ اتومبیلی علاوه‌ بر نقاشی کامل و یکدست بدنه خودرو در کارخانه، در شرایطی که پوشش اتومبیل در اثر عوامل خارجی مانند تاثیر مستقیم و شدید نور خورشید یا ضربه‌های محکم از بین رفته است، استفاده می‌کنند.

همچنین کسانی که قصد دارند به خودروی خود ظاهری جدید دهند، می‌توانند با کسب مجوز لازم، از رنگ‌های اتومبیلی برای نقاشی بدنه اتومبیل استفاده کنند.

خرید رنگ اتومبیلی

در هنگام خرید رنگ خودرویی باید به نکات مختلفی توجه کنید که هر یک از این نکته‌ها در انتخاب بهترین و درست‌ترین پوشش مورد نظر تاثیرگذار هستند:

  • اگر قصد دارید تنها قسمت‌های آسیب‌دیده خودروی خود را ترمیم کنید، باید به کمک یک مشاور مجرب، رنگ و نوع پوشش متناسب با بدنه را بخرید.
  • اگر قصد دارید ظاهر اتومبیل خود را عوض کنید باید با توجه به شرایط نگهداری از اتومبیل یا جنس بدنه آن، اقدام به خرید بهترین رنگ اتومبیلی کنید.

قیمت رنگ خودرویی

در بالا به این مطلب اشاره کردیم که پوشش‌های تولید شده با هدف نقاشی کردن بدنه خودروها، در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند که هر یک از آن‌ها ویژگی منحصر به‌ خود را دارد.

تعیین قیمت رنگ اتومبیلی نیز با در نظر گرفتن تنوع پوشش‌ها متفاوت است. همچنین فاکتورهایی مانند برند تولیدکننده، بسته‌بندی و مقدار آن نیز در نرخ مشخص شده بی‌تاثیر نیستند.

سفارش رنگ اتومبیلی

در دنیای مدرن و معاصر امروزه افراد تمایل دارند بیشتر خریدهای خود را به‌صورت آنلاین و از فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند.

خرید اقلام اینترنتی حتی به حوزه رنگ و پوشش‌های شیمیایی نیز وارد شده است و افراد مختلف تمایل دارند تا محصولات مورد نظر خود را بدون مراجعه به فروشگاه‌های حضوری و به‌صورت آنلاین خریداری کنند.

سفارش رنگ خودرویی شاید برای افراد عادی امر رایجی نباشد، اما بسیاری از نقاشان و افراد فعال در حوزه نقاشی خودرو، محصولات مرتبط با کار خود را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه می‌کنند.

خرید رنگ اتومبیلی به‌صورت اینترنتی در مواردی که خریداران احتیاط لازم را به‌خرج ندهند، می‌تواند ضررهای مالی مختلفی برای فرد در پی داشته باشد.

به‌عنوان مثال ارسال یک رنگ بی‌کیفیت و استفاده از آن برای ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده خودرو، گاهی علاوه ‌‌بر ایجاد یک ایراد آشکار در بدنه، موجب افت قیمت آن نیز می‌شود.

به‌همین دلیل برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، انتخاب و سفارش رنگ اتومبیلی از یک فروشگاه اینترنتی معتبر، اهمیت بالایی دارد.

سخن نهایی

رنگ‌های خودرویی پوشش‌های مخصوصی هستند که برای نقاشی خودروها به‌کار برده می‌شوند و در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. هر یک از این پوشش‌ها خصوصیات ویژه‌ای دارند که در تعیین قیمت و همچنین کیفیت آن‌ها موثر است.

اگر قصد خرید رنگ از یک فروشگاه معتبر اینترنتی را دارید، شرکت پخش رنگ تهران مناسب ترین گزینه برای شما در این راستا خواهد بود. شما می‌توانید به کمک مشاوره های رایگان کارشناسان در رنگ تهران محصولات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان و از سراسر کشور تحویل بگیرید. مجموعه ای از برترین انواع رنگ اتومبیلی، صنعتی، ساختمانی و انواع ابزارهای رنگ در رنگ تهران در اختیار شماست. با ما در تماس باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)