نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

7 معیار که در انتخاب اسباب ‌بازی به آن توجه نمی کردید!

1400/4/19 11:31
480 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دختر بچه در حال بازی با فیگورها

نتیجه‌ی تحقیق بالینی که توسط اساتید آکادمی اطفال انجام گرفته است نشان میدهد که انجام بازی و استفاده از اسباب‌بازی‌ها برای رشد مطلوب کودک لازم است. همچنین این امر فرصت قابل توجهی را برای والدین و سایر مراقبان کودک فراهم می‌کند تا با استفاده‌ی صحیح از این دو مولفه به روند رشد و ارتقای مهارت‌های آنها کمک کنند.

علاوه بر مد نظر قرار دادن ویژگی های رایج و ضروری انتخاب اسباب بازی مثل؛ سن، ایمنی، کاربرد، قیمت، ظاهر زیبا و علاقه‌ی کودک لازم است به هنگام انتخاب اسباب بازی ها به تعدادی از معیار ضروری توجه کنید. معیارهایی که موجب می شود اسباب بازی ها به بهبود مهارت های شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی کودکان کمک کنند و بیشترین فایده را برای آنها داشته باشند. ما در فروشگاه اسباب بازی ماتیلوس قصد داریم در این مطلب به تشریح هفت معیار بپردازیم که بهتر است به هنگام انتخاب اسباب بازی به آن توجه کنید.

1) اسباب بازی هایی انتخاب کنید که از قابلیت استفاده‌ی چند باره برخوردار هستند

کودکان همواره در حال رشد و بزرگتر شدن هستند و با رشد و ارتقای مهارتهای آنها نیاز کودکان به اسباب بازی های مورد استفاده نیز تغییر پیدا خواهد کرد. شاید شما نیز با این جریان برخورد کرده باشید که کودکان مدت کوتاهی با یک اسباب بازی سرگرم می شوند سپس آن را فراموش می کنند و خواهان بازی با اسباب بازی های دیگری هستند.

بنابراین بهتر است به هنگام انتخاب اسباب بازی، کاملا دقت کنید و اسباب بازی هایی را برای آنها انتخاب کنید که هم از قابلیت استفاده‌ی چندگانه برخوردار هستند، هم در مراحل مختلف رشد کودک می توانند برای او سرگرم کننده باشند. اسباب بازی هایی همچون؛ انواع عروسک های پولیشی، فیگورها، ست فیگورها، ماشین ها، اسباب بازی های موزیکال و غیره که به اصطلاح به آنها اسباب‌ بازی‌ های پایان باز گفته می‌شود، از این گونه اسباب بازی ها هستند.

خرید انواع فیگور از ماتیلوس میتواند یک گزینه عالی برای کودک شما باشد.

بازی پسر بچه با فیگور دایناسور

استفاده از این اسباب بازی ها به کودک این امکان را می دهند که با خلق داستان های مختلف و استفاده از قوه‌ی تخیل خود، هر بار نوع جدیدی از بازی را به وسیله این اسباب بازی ها تجربه کنند. به همین جهت آنها نه تنها هرگز از بازی کردن با اینگونه اسباب بازی ها خسته نمی شوند بلکه همواره ساعت طولانی از شب و روز خود را با آنها سرگرم می شوند.

2) اسباب بازی هایی انتخاب کنید که به رشد تفکر منطقی کودک کمک می کند

کودکان مرز میان واقعیت و تخیل را به سادگی تشخیص نمی دهند. بنابراین بهتر است اسباب بازی هایی برای آنها انتخاب و خریداری شود که علاوه بر سرگرم کردن آنها باعث ایجاد تفکر منطقی در ذهن آنها شود. اسباب بازی هایی همچون؛ انواع برج هیجان، ساختنی ها، سازه ها، بلوک ها، پازل ها، انواع بازی های فکری و غیره از این دست اسباب بازی ها هستند. چرا که کودک برای بازی با این اسباب بازی ها نیازمند تفکر مداوم و پیوسته است تا بتواند روند بازی را به جلو هدایت کند. بنابراین این اسباب‌بازی‌ها می تواند به ارتقای قوه تفکر منطقی کودکان کمک شایان کنند.

3) اسباب بازی باید کودک را برای زندگی واقعی آماده کند.

درست است که بازی و اسباب بازی ها موجب شاد بودن کودکان و ایجاد لحظات سرگرم کننده برای آنها می شوند اما از آنجا که کودکان مدت طولانی از عمر خود را صرف بازی می کنند و همواره در اثنای بازی است که مسائل و مفاهیم پایه را یاد می گیرند لازم است که اسباب بازی های مورد استفاده ی کودکان به گونه ای باشد که آنها را برای زندگی آینده و واقعی آماده کند. بنابراین تعدادی از اسباب بازی ها هستند که شرایط ارتقای مهارت های اجتماعی مثل؛ صحبت کردن، شرکت کردن در کارهای جمعی و گروهی، توانایی ارتباط برقرار کردن صحیح و غیره را برای کودک فراهم می کنند. استفاده از این دست از  اسباب بازی ها می تواند آمادگی لازم را برای زندگی واقعی در کودک ایجاد کند. بنابراین به هنگام خرید، این معیار را هرگز فراموش نکنید و از تهیه‌ی اسباب بازی های این چنینی غافل نشوید. اسباب بازی هایی مثل نقش بازی ها، عروسک های نمایشی، ست مشاغل و غیره از این دست می باشند.

سه بچه در حال بازی با هم در مهدکودک

4) اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که به رشد کودکان کمک می کنند

کودکان همواره در حال رشد هستند. بنابراین علاوه بر تغذیه مناسب به تحرک جسمانی زیاد نیاز دارند تا از رشد و سلامت کافی برخوردار شوند. از آنجا که آنها همواره ساعت بسیاری از طول شبانه روز را به بازی با اسباب بازی ها مشغول هستند. بنابراین کمک گرفتن از اسباب ‌بازی ‌های مناسب بهترین گزینه برای تحقق این مهم است.

اسباب بازی های می توانند به کودکان کمک کنند تا در قالب بازی کلیه عضلات و ماهیچه های بزرگ و کوچک خود را تقویت کنند. به همین جهت اسباب بازی های ورزشی حرکتی زیادی برای عملی نمودن این هدف طراحی و تولید شده‌اند که بهره‌مندی از آنها می تواند در رشد کودک موثر باشد. لازم است بدانید که روند رشد کودکان تنها منحصر به جسم آنها نمی شود بلکه شامل رشد ذهنی آنها نیز خواهد شد. ارتقای سطح هوش، تفکر، توانایی حل مسئله مربوط به رشد ذهنی کودک است که با کمک برخی از اسباب بازی ها همچون؛ انواع گیم کارت ها، بازی سودوکو، بازی های آموزشی و ... محقق خواهد شد.

5) اسباب بازی هایی که خلاقیت کودکان را تحریک می کنند

کودکان از انجام فعالیت های خلاقانه لذت می‌برند. چنانچه خلاقیت در درون کودکان سرکوب نشود می تواند گسترش یافته و به سنین بزرگسالی برسد. چرا که این خلاقیت است که به آنها کمک می کند تا بتوانند در زندگی واقعی در مقابل چالش های مختلف زندگی، راه حل های مناسب داشته باشند. خلاقیت مانند هر مهارت دیگری در دوران کودکی، درون اشخاص شکل می گیرد و گسترش پیدا می کند. بنابراین بهتر است اسباب بازی هایی را به کودکان پیشنهاد دهید که موجب افزایش قوه خلاقیت آنها می‌ شوند.

خمیر بازی ها، اسلایم ها، آجره و انواع ساختنی ها نمونه ای از این دست اسباب بازی ها هستند. در همین راستا لازم است بدانید که محققان آکادمی اطفال آمریکا ثابت کرده اند که استفاده از اسباب بازی های ویدیویی و دیجیتالی تا حد زیادی خلاقیت کودکان را کاهش می دهد.

6) تنوع لازم میان اسباب بازی ها را حفظ کنید.

تنوع در اسباب بازی ها باعث رشد و شکوفایی استعدادهای مختلف در کودکان و رشد همه جانبه در آنان می شود. چرا که کودکان دارای توانایی های گوناگونی هستند که هر یک از آنها برای شکوفایی نیازمند به راهکارها و ابزار خود می‌باشند. بنابراین بهتر است کودکان از انواع اسباب بازی های کاربردی و مفید بهره‌مند شوند. به همین جهت به هنگام انتخاب اسباب بازی به این معیار توجه کنید که تنوع کافی میان اسباب بازی ها را حفظ کنید. به این معنی که مجموعه اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که کلیه‌ی مهارت های کودک اعم از جسمی، حرکتی، ذهنی، خلاقیت، اجتماعی و غیره را ارتقا دهد.

برای تحقق این منظور قبل از انتخاب یک اسباب بازی به این موضوع توجه کنید که اکنون کودک شما نیازمند داشتن چه نوع اسباب بازی است؟! و اسباب بازی مذکور برای ارتقای کدام مهارت کودک کمک کننده و مفید است؟!

7) به محتوایی که اسباب بازی به کودک شما انتقال می دهد توجه کنید

برخی از اسباب بازی ها با وجود ظاهر زیبا و اجناس مرغوبی که دارند حاوی محتوای خشونت آمیز، جنسیت زده و یا متناقض با اصول اخلاقی و عرفی هستند. بنابراین لازم است قبل انتخاب آنها به این معیار توجه ویژه داشته باشید تا اسباب‌بازیی را برای کودک خود انتخاب کنید که حاوی محتوای مفید و ارزشمند هستند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)