نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بهترین سایت حقوقی آریا دادیار

1400/3/26 11:41
517 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند. طبق تعریف ارائه شده در ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید. شخص نیابت دهنده را موکل، و شخص نایب را وکیل می‌نامند. مواد ۶۵۶ الی ۶۸۳ قانون مدنی، احکام راجع به وکالت را برشمرده است. مقصود از «امرِ» موضوع وکالت در این ماده، «امری حقوقی» به معنای عام کلمه است و در نتیجه وکیل می‌تواند در هریک از امور ذیل به نیابت از موکل خود اقدام کند :

  • تنظیم معاملات و قراردادهای تجاری نظیر خرید و فروش و اجاره
  • صدور و قبول اسناد تجاری نظیر چک و برات
  • انعقاد نکاح و طلاق
  • اداره‌ی اموال موکل و نیز طرح و پیگیری تمامی دعاوی حقوقی و کیفری در دادگاه یا اصطلاحاً وکیل در محاکمه بودن

اساساً تمامی امور حقوقی، قابلیت نیابت‌پذیری و انجام از سوی وکیل را دارند؛ مگر آنکه آن امور، از مواردی باشند که اصطلاحاً قائم به شخص موکل است و تنها اوست که می‌تواند آن امور را انجام دهد؛ نظیر شهادت، اقرار، لعان، تمکین و مواردی از این دست که قابل وکالت دادن نیستند و انعقاد وکالت در مورد آن‌ها، باطل است.

گروه وکلای آریا دادیار

اظهارنامه

هرگاه فردی بخواهد مطالبی را بطور قانونی به اطلاع طرف مقابل خود رساند می تواند از طریق تنظیم اظهارنامه قضایی در دفاتر خدمات قضایی اقدام نماید اظهارنامه نباید حاوی مطالب مجرمانه و توهین آمیز باشد پاسخی که اظهارشونده در مقابل اظهارنامه مینویسد میتواند بعنوان اقرار علیه او قلمداد شود.

تنظيم دادخواست

دادخواست فرم مخصوصی است که از سوی دادگستری تهیه میشود و افرادی که خواهان مطالبات حقوقی خود در محاکم دادگستری هستند لازم است تا خواسته و مطالبه خود را در این فرم ها تنظیم و ضمن طی نمودن تشریفات قانونی و آئین دادرسی مدنی آن را به همراه مدارک و مستندات خود به دادگاه ارائه نمایند.

تنظيم شکواييه

در صورتی که جرمی اتفاق بیوفتد و فردی از انجام آن جرم متضرر گردد می تواند در قالب یک شکواییه که امروزه به صورت فرم های آماده در اختیار مراجعین قرار داده می شود و بعضاً نیز در دفاتر خدمات قضایی تنظیم می شود حقوق خود را مطالبه نماید.

تنظيم لوايح دفاعيه

لایحه دفاعیه تکمیل‌کننده عرض‌حال یا دادخواست است. لوایح فارغ از تکمیل و تفسیر دادخواست یا شکوائیه گاهی بیانگر درخواست از مرجع قضایی است.

وکیل ارث

ارث یک وضعیت حقوقی است که پس از مرگ افراد نسبت به مایملک آنها ایجاد می شود. افراد در طبقات ارث به سه طبقه تقسیم می شوند که با وجود طبقه اول نوبت به طبقات بعدی نم یرسد. شخص می تواند تا زمانی که زنده است در دارایی خود هرنوع تصرفی بنماید.

وکیل اجاره

اجاره عقدی است لازم که یک نفر مال خود را برای مدت معینی در ازای بهای مشخصی به دیگری می دهد تا از آن بهره مند گردد و پس از انقضای مدت مذکور آن مال به مالک عودت داده می شود به مالک موجر می گویند و به کسی که طرف قرارداد قرار می گیرد مستاجر گفته می شود.

وکیل نفقه

از حقوق مالی زوجه در زندگی زناشویی نفقه می باشد البته نفقه فقط مختص به زوجه نیست بلکه افراد دیگری هم هستند که مستحق نفقه می باشند و بعبارتی واجب النفقه هستند مثل اولاد یا والدین از کار افتاده که تحت تکفیل فرد باشند.

وکیل طلاق

طلاق عقد نیست بلکه ایقاع است یعنی صرفاً اراده مرد در آن دخل می باشد در واقع حقی است که از سوی قانون گذار برای مرد در نظر گرفته شده و مرد می تواند با رعایت شروط مندرج در قانون هر زمان بخواهد زوجه خود را طلاق دهد طلاق چند نوع است طلاق خلع، مبادرت، رجعی، بائن.

وکیل دیه

دیه همان خونبها است که مقدار آن شرعاً و قانوناً مشخص شده است و البته هر ساله از سوی نهاد رهبری با توجه به شاخص های مالی تغییر می کند اگر میزان دیه مقدر نباشد به آن ارش گفته می شود زن و مردم تا یک سوم دیه با هم برابرند و مازاد بر آن دیه زن نصف می گردد.

وکیل قتل

یعنی سلب حیات از یک انسان زنده قتل می تواند با عمد و عدوان باشد و میتواند بطور ناخواسته و غیرعمد باشد گاه رفتار یک فرد به گونه ایی کشنده است که اگر چه قصد قتل نداشته اما عملش نوعاً کشنده محسوب میشده در نتیجه قتل اتفاق افتاده قتل عمد محسوب می شود.

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکلای ایران می توانید به سایت گروه وکلای آریا دادیار به نشانی https://ariadadyar.com مراجعه کنید.

پسندها (2)

نظرات (1)

مامان صدرامامان صدرا
28 خرداد 00 19:32
،🙏🙏👌👌👌