نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا تزریقی که متخصص درد انجام می‌دهد، نیاز به بیهوشی دارد؟

1400/3/5 11:47
782 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل مراجعه مردم به دکتر و بیمارستان، درد است. مکانیزم درد باعث می‌شود افراد متوجه شوند که در بدنشان اوضاع به خوبی در جریان نیست. دردها با توجه به مدت زمان، به مزمن و حاد تقسیم می‌شوند. به دردی که بیش از 3 ماه طول بکشد، درد مزمن گفته می‌شود. در این شرایط شما باید برای رفع آن به متخصص آن مراجعه کنید؛ یعنی متخصص درد. متخصص درد به پزشکی گفته می‌شود که در حوزه تخصصی خود کاملاً حرفه‌ای است و از روش‌های کاهش و از بین بردن درد، آگاهی کامل دارد.

در این مطلب ابتدا درباره این که متخصص درد کیست و چه کاری انجام می‌دهد صحبت خواهیم کرد، متداول‌ترین نوع درمانی که متخصصین درد برای مدیریت آن به کار می‌گیرند را مورد بررسی قرار داده و سپس به سوال آیا تزریقی که متخصص درد انجام می‌دهد، نیاز به بیهوشی دارد؟ و آیا این تزریقات خطرناک‌اند؟، پاسخ خواهیم داد.

متخصص درد کیست؟

متخصص درد کیست؟

همانطور که گفته شد اگر دردی بیش از 3 ماه به طول بیانجامد، درد مزمن محسوب می‌شود. متخصص درد شخصی‌ست که به خوبی می‌داند چگونه درد مزمن شما را بهبود ببخشد یا برای همیشه از بین ببرد. متخصصین درد در شاخه‌های علوم پایه پزشکی (فیزیولوژی، فارماکولوژی، ایمونولوژی، پاتولوژی و … )، پزشکان رشته‌های مختلف (به‌ویژه متخصصان بیهوشی، طب فیزیکی، جراحی اعصاب، نورولوژی و … ) فعالیت می‌کنند.

در این میان بیشترین متخصصینی که در درمان درد دخیلند از قرار زیر است :

  • متخصص بیهوشی : یک متخصص بیهوشی، بلوک عصبی و تزریق در نقاط ماشه‌ای را انجام می‌دهد و می‌تواند داروهای خوراکی را برای بیماران تجویز کند. همچنین قادر به قراردهی دستگاه‌هایی در بدن مانند پمپ و محرک نیز هست.
  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی : این دسته از متخصصین، از روش‌های گوناگونی مانند کار درمانی و تفریح درمانی استفاده می‌کنند. در واقع پایه درمان‌های آنها، بر اساس حرکت و ورزش است. برخی از آن‌ها مانند متخصصین بیهوشی، می‌تواند بلوک عصبی و تجویز دارو‌های خوراکی انجام داده و دستگاه‌هایی را در درون بدن افراد قرار دهند.
  • جراح مغز و اعصاب : علاوه بر تکنیک‌ها و روش‌های موثر بر مدیریت درد، این دسته از متخصصین جراحی ستون فقرات یا اعصاب، تعویض دیسک و جراحی‌های مرتبط با نخاع و مغز همچنین عمل‌های فیوژن ستون فقرات را نیز انجام می‌دهند.
  • روانپزشک : شاید انتظار دیدن اسم روانپزشک را در این لیست نداشتید، اما خوب است بدانید که روانپزشکان قادرند علاوه بر تجویز داروهای خوراکی، به رفتاردرمانی شناختی، هیپنوتیزم و بیوفیدبک، مشاوره خانواده و مشاوره گروهی نیز بپردازند.

مدیریت و کاهش درد، چگونه؟

برای بسیاری از افرادی که با درد مزمن زندگی می‌کنند، یافتن یک تسکین دهنده دائمی مؤثر بر درد می‌تواند سخت باشد. بارها آزمایش و خطا برای یافتن یک درمان درد مؤثر انجام می‌شود، پس نباید با یک جلسه انتظار معجزه داشته باشید. صبر و استمرار کلید اثر کردن درمان‌هاست. در واقع وقتی شما به متخصص درد مراجعه می‌کنید که بیماری شما تشخیص داده شده باشد و توسط پزشکتان به متخصصین درد ارجاع داده می‌شوید.

با روشی مشابه سایر درمان‌های مدیریت درد، مانند مصرف داروهای خوراکی تجویز شده، متخصص می‌تواند به شما در مدیریت درد کمک کند. اما آنچه مراجعه متخصص درد را نسبت به سایر متخصصین متفاوت می‌کند این است که او با استفاده از روش‌هایی مانند تزریق و ریزوتومی رادیوفرکانسی، پس از شناسایی منبع درد آن را برطرف و درمان می‌کند.

مدیریت و کاهش درد، چگونه؟

در نتیجه این روش‌ها دردهای مزمن زیر به طور معمول درمان می‌شوند :

  • گردن درد
  • پا درد
  • کمر درد
  • لگن درد
  • زانو درد
  • سر درد

گاهی اوقات تکنیک‌های مورد استفاده توسط متخصص درد، حالت میان رشته‌ای دارند. به عنوان مثال این تکنیک‌ها و روش‌ها ممکن است با درمان ذهنی و عاطفی و تجویز داروهای خوراکی همراه شوند. در ادامه یکی از متداول‌ترین روش‌های کنترل درد و پاسخ سوالات متداول مربوط به آن آورده شده است.

تزریق (بلوک عصبی)

تزریق که به آن بلوک عصبی نیز گفته می‌شود یکی از روش‌هایی است که متخصص درد شما ممکن است برای شما به کار بگیرد. بلوک عصبی برای تسکین تقریبا موقتی درد اعمال می‌شود. در این شیوه داروهای قوی‌ای مانند استروئیدها و مواد تسکین‌دهنده را برای تسکین درد به اعصاب یا در نزدیکی اعصاب شما می‌فرستند. یکی از رایج‌ترین تزریق‌ها، تزریق استروئید اپیدورال در ستون فقرات کمر است. در اثر این تزریق استروئیدها مستقیماً به ریشه عصبی ملتهب فرستاده می‌شوند. برای گرفتن حداکثر نتیجه مطلوب، به احتمال زیاد به 2 یا 3 آمپول نیاز خواهید داشت، اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی استروئیدها و سایر داروها، نباید بیشتر از این مقدار تزریق دریافت کنید.

بسیاری از تکنیک‌ها و شیوه‌های به کار گرفته شده توسط متخصص درد، نیازمند تزریق هستند. به عنوان مثال اوزون تراپی کمر و پوست. از همین جهت بسیاری از مراجعه کنندگان تمایل دارند که بدانند آیا تزریقی که متخصص درد انجام می‌دهد، نیاز به بیهوشی دارد یا خیر.

برای بیماران در سن 18 سال یا بالاتر نیازی به بیهوشی نیست؛ در اکثر شیوه‌های درمانی، تزریق آرام بخش به صورت وریدی انجام می‌شود که از دردناک بودن تزریقات جلوگیری می‌کند. همچنین لازم است بیمار در هنگام بخش‌های مهم درمان پاسخگو و هوشیار باشد. بنابراین در مورد تزریقاتی که توسط متخصص درد صورت می‌گیرد نیاز به آرام بخش قوی و عمیق یا بیهوشی نیست. با این حال، برای برخی بیماران خاص با داشتن مدرک پزشکی مبنی بر لزوم بیهوشی عمومی، متخصص درد می‌تواند استثنا قائل شود و برای قبل از تزریق به بیهوشی عمومی روی بیاورد.

سوال دیگری که ممکن است ذهن مراجعه کنندگان به خود مشغول کند این است که آیا این تزریقات ممکن است خطرناک واقع شوند؟

احتمال آسیب به عصب و نخاع یا ایجاد عفونت در اثر این تزریقات بسیار کم است؛ چیزی در حدود 1 در 50000. اما اگر شما جزء افراد حساس باشید و همین احتمال بسیار کم نگرانتان کرده باشد به دنبال راهی به دنبال به حداقل رساندن همین احتمال کم هستید؛ چاره چیست؟

تزریق (بلوک عصبی)

کار را به کاردانش بسپارید!

اگر شما به یک متخصص درد کار بلد و حرفه‌ای مراجعه کنید دیگر لازم نیست نگران عوارض جانبی ناشی از درمان‌ها یا تزریقات باشید. در مطب درد دکتر شمس بهترین و نوین‌ترین شیوه‌های درمانی برای بیمارانی که از دردهای مزمن در ناحیه کمر، ستون فقرات، گردن، لگن، پا، سر و ... رنج می‌برند به کار گرفته می‌شود.

با مراجعه به مطب درد دکتر شمس درمانی آسوده را تجربه کنید. همچنین می‌توانید از قبل با مراجعه به سایت آن به نشانی اینترنتی matabdard.com از خدمات نوبت‌دهی آنلاین و مقالات مفید در آن در حوزه درمان‌هایی که صورت می‌گیرد استفاده کنید و همچنین از تجربیات سایر بیمارانی که از دردشان با مراجعه به مطب درد دکتر شمس، رهایی یافتند استفاده کنید.

WWW.MATABDARD.COM
تلفن : ۲۲۵۵۸۶۰۲  –  ۲۲۵۵۸۷۱۸
همراه :   ۰۹۳۳۷۲۶۲۰۲۸

پسندها (2)

نظرات (0)