نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

فیزیوتراپی عضلات کف لگن

1400/2/19 16:30
738 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

فیزیوتراپی عضلات کف لگن

لگن مهم‌ترین بخش حرکتی بدن است که کوچک‌تربن اختلال در عملکرد آن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند. ران انسان از لگن، ماهیچه‌ها و مفاصل ران تشکیل شده است. خود لگن نیز چندین بخش دارد و چند اندام اصلی بدن را در خود نگه داشته است. بنابراین بسیاری از فعالیت‌های روزمره که از نظر ما کاملاً ساده هستند مانند : راه رفتن، دویدن، نشستن و برخاستن، دفع ادرار و مدفوع و چند فعالیت دیگر تحت کنترل فعالیت مفاصل لگن هستند. افرادی که به هر دلیل شناخته شده و ناشناخته در موارد فوق دچار مشکل شوند، باید فیزیوتراپی عضلات کف لگن را انجام دهند. پس از تشخیص علل و نوع اختلال، فیزیوتراپی عضلات کف لگن یکی از موثر‌ترین شیوه در درمان بیماری‌ها و اختلالات مربوط به لگن است. این شیوه درمان کاملا بی‌خطر و غیرتهاجمی است.

اختلال و مشکل در کف لگن خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد. گاهی می‌توان به طور قطع علت را پیدا کرد، گاهی نیز مشکل بدون هیچ علت خاصی بروز می‌کند. اما می‌توان با اطمینان گفت که فیزیوتراپی عضلات کف لگن، درمان کننده اختلالات کف لگن است. فیزیوتراپی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که به کارگیری هر روش به عهده پزشک و تشخیص اوست. مشکلات کف لگن بیشتر به شکل بی‌ اختیاری ادرار و مدفوع، مقاربت‌های دردناک، دردهای فیزیکی  و افتادگی اندام خود را نشان می‌دهد. لگن شامل اندام‌های مثانه، رحم و مقعد است و با ماهیچه‌های قدرتمندی که دارد، از این اندام‌ها حفاظت می‌کند. برخی بیماران حتی تصور هم نمی‌کنند که منشأ مشکلات این چنینی اختلال در عملکرد کف لگن باشد، به همین دلیل برای درمان به سراغ روش‌های تهاجمی می‌روند.

امروزه علم و تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان  به راحتی مشکلات و بیماری های مربوط به لگن را تشخیص داد و با فیزیوتراپی عضلات کف لگن  و چند تمرین ساده مشکل را ریشه کن کرد. شایع‌ترین مشکلات مربوط به اختلال کف لگن بی‌ اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع است که ربطی به کهولت سن ندارد و ممکن است در هر سنی رخ دهد. بسیاری از بیماران از بیان مشکل خود با اطرافیان و حتی پزشک احساس شرم می‌کنند، در صورتی  که این اعمال غیرارادی است و باید هرچه سریع‌تر درمان شود تا به مرحله حاد نرسد. پزشک فیزیوتراپیست با برخورد صحیح و تشخیص درست با چند روش ساده بیمار را از مشکلی که واقعا از آن رنج می‌برد، نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار

بسیاری از افراد هنگام دویدن، خندیدن، عطسه کردن و یا فعالیت‌های سنگین بی اختیار ادرار می‌کنند. به این مشکل بی اختیاری فشاری گفته می‌شود. این موارد تنها یکی از نشانه‌های بی اختیاری ادرار است. گاهی افراد هنگام دفع احساس می‌کنند که مثانه شان به خوبی تخلیه نشده است و یا تکرر ادرار دارند. گاهی نیز احساس می‌کنند که نیاز به دفع سریع ادرار دارند اما قبل از رسیدن به دستشویی به صورت غیرارادی ادرار خود را دفع می‌کنند. عده‌ای نیز در خواب، بستر خود را خیس می‌کنند. خارج شدن از منزل همیشه یک معضل بزرگ برای افرادی است که  بی اختیاری ادرار دارند. این مسائل اگر به ندرت پیش آیند، غالبا از علائم عفونت ادرار هستند اما وقتی بارها در روز یا در هفته تکرار شوند مشکل از ماهیچه‌های کف لگن است که بیش از حد ضعیف یا بیش از حد سفت شده‌اند. فیزیوتراپی عضلات کف لگن در این موارد علت را یافته و درمان می‌کند.

در بی اختیاری ادرار ممکن است عضلات کف لگن بیش از اندازه ضعیف و سست شده باشند و نتوانند به خوبی از اندام‌ها محافظت کنند. در این مواقع اندام‌های داخل لگن دچار افتادگی می‌شوند و یا این که ماهیچه‌ها نمی‌توانند به موقع منقبض شوند. در این حالت افراد کنترل ادرار خود را از دست می‌دهند. حتی بر عکس این حالت نیز اتفاق می‌افتد و ماهیچه‌ها بیش از حد سفت می‌شوند. فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار، روش‌های مختلفی از جمله : تمرین عضلات کف لگن، درمان دستی، تکنیک الکتروتراپی و پس خوراند زیستی یا  بیوفیدبک کف گلن دارد که به تشخیص پزشک، بیمار با یک یا چند روش طی جلسات مشخص شده طبق میزان اختلال درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی بی اختیاری مدفوع

عوامل بسیار زیادی مانند : زایمان طبیعی، آسیب‌های عصبی، سفت شدن مدفوع، سندرم روده تحریک‌پذیر، اسهال و عوامل دیگر باعث بی اختیاری مدفوع در فرد می شود، به طوری که فرد احساس می‌کند سریعاً باید دفع کند اما با این وجود نمی‌تواند خود را کنترل کند و در مواقع بسیار خود را کثیف می‌کند. قبل از  فیزیوتراپی بی اختیاری مدفوع، پزشک به شیوه‌های مختلفی مانند: آندوسکوپی مقعدی، ام آر آی، آزمایش مدفوع و روش‌های دیگر مشکل را شناسایی کرده و غالباً فیزیوتراپی عضلات کف لگن را تجویز می‌کند. بیمار در کنار تغییر برنامه‌غذایی، روش‌های تقویت عضلات کف لگن را می‌آموزد. غالباً در فیزیوتراپی عضلات کف لگن مربوط به مشکل بی اختیاری مدفوع، روش بیوفیدبک عضلات انجام می‌شود.

 در روش بیوفیدبک کف لگن، که برای بی اختیاری ادرار نیز کار آمد است، الکترودهایی به وسیله یک ابزار کوچک به نام پروب وارد مقعد یا مثانه می‌شوند و به صورت مستقیم روی بدن قرار می‌گیرند. پروب می‌تواند انقباض ماهیچه‌های دور خود را درک کند و روی صفحه نمایشگر دستگاه نشان دهد. در این صورت بیمار می‌تواند تأثیر ناشی از سفت شدن ماهیچه‌ها را ببیند. پزشک نیز بر اساس این سیگنال‌های روی صفحه روش صحیح تقویت و کنترل عضلات را به بیمار می‌آموزد. پزشکان فیزیوتراپیست به قدری در فیزیوتراپی عضلات کف لگن مهارت دارند و به نحوی با بیمار رفتار می‌کنند که اصلاً خجالت زده نشود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در منزل

برای فیزیوتراپی عضلات کف لگن به کدام مرکز مراجعه کنیم؟

برای فیزیوتراپی عضلات کف لگن به کدام مرکز مراجعه کنیم؟

فیزیوتراپی در مراکز معتبر بسیاری انجام می‌شود، اما ما به شما بپیشنهاد می‌کنیم برای فیزیوتراپی عضلات کف لگن و رهایی ازمشکلتان به کلینیک فیزیوتراپی دایان مراجعه کنید، چون در این مرکز علاوه بر دریافت برترین خدمات می‌توانید مشاوره لازم را نیز دریافت کنید. تیم پزشکی مجرب و خوش برخورد این مرکز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و قبل از این که به عمل حراجی یا روش‌های تهاجمی نیاز پیدا کنید، بدون درد و عوارضی مشکل شما را رفع می‌کنند. برای گرفتن نوبت و یا پاسخ دهی به سؤالات خود در خصوص فیزیوتراپی عضلات کف لگن  یا سایر قسمت‌های بدن کافی است از طریق لینک زیر وارد سایت اختصاصی کلینیک دایان شوید.

http://dayanphysiotherapy.com

پسندها (2)

نظرات (0)