نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 18 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آشنایی با ظروف سرو و پذیرایی مدرن

1400/6/27 12:12
568 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آشنایی با انواع ظروف سرو و پذیرایی جدید مانند بامبو، ظروف سرو عصرانه، ظروف سرو نوشیدنی و غذاخوری برای پذیرایی مهمانی ساده و لاکچری و نحوه خرید این ظروف

آشنایی با ظروف سرو و پذیرایی مدرن

شاید یکی از بارزترین صفات ایرانیان از گذشته تا به امروز مهمان نوازی و ایجاد حس آسایش و رفاه برای دیگران باشد. ما مردم سرزمین ایران همیشه به این موضوع که ریشه در تاریخ‌مان دارد افتخار کرده و می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی وسایل مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت میزبانی بپردازیم.

ظروف سرو و پذیرایی

ظروف سرو و پذیرایی نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت میزبانی داشته و استفاده از ظروف ست و هم خانواده می‌تواند علاوه بر تداعی کردن حس نظم و انظبات در نظر میهمان، گویای ارزش و احترامی  باشد که میزبان برای میهمان خود قائل است.

در گذشته برای ساخت ظروف سرو و پذیرایی عموما از سفال، چوب و خاک رس استفاده می‌شد، که با ظرافت و حساسیت خاصی تزیین و دکور می‌شدند ولی به مرور زمان و با پیشرفت صنعت و استفاده از ابزارآلات پیشرفته، تولید ظروف سرو و پذیرایی نیز دستخوش تغییرات زیادی شد بطوری که در حال حاضر برای ساخت این ظروف اکثرا از بلور، کریستال و فلزات یا تلفیق این مواد با یکدیگر استفاده می‌کنند. همچنین در تزیین  و دکور ظروف سفالی و چینی نیز با بهره‌گیری از خلاقیت، هنر و صنعت در کنار هم پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است.

معرفی انواع ظروف سرو و پذیرایی

از آنجایی که هنر سرو و پذیرایی در دنیای امروز به عنوان یک علم محسوب می‌شود و نحوه سرو و پذیرایی مواد غذایی در موسسات آموزشی به علاقه مندان در قالب رشته هایی مانند : هتلداری، آشپزی، مهمانداری، باریستایی و ... آموزش داده می‌شود؛ ظروف سرو و پذیرایی نیز به چند دسته کلی و تقسیم می‌شوند که عبارت است از :

ظروف سرو غذا

سرویس های غذا خوری مهم‌ترین و پر‌ کاربرد‌ترین دسته ظروف سرو و پذیرایی‌اند؛ که جواب گوی نیاز مصرف کننده برای سرو و پذیزایی در وعده های صبحانه، نهار و شام هستند. در ساخت این دسته از ظروف عموما از پرسلان(چینی سخت)، چینی استخوانی (بن چاینا) و آرکوپال استفاده می‌شود؛ که دارای تنوع گسترده‌ای از طرح‌ها و قالب‌ها هستند.

ظروف سرو غذا

سرویس‌های غذا خوری معمولا در قالب سرویس‌های غذا خوری 12 نفره و سرویس های غذا خوری 6 نفره عرضه می‌شوند. این مجموعه‌ها شامل کلیه اقلام مورد نیاز برای سرو وعده نهار یا شام مانند بشقاب های پلو و خورش برای سرو غذای اصلی، کاسه و پیاله برای سرو پیش غذا و دسر و لیوان و فنجان برای سرو نوشیدنی می‌شود. سرویس های غذا خوری علاوه بر ظروف سرو، شامل سرویس قاشق و چنگال غذا خوری نیز می‌شود.سرویس های قاشق چنگال غذا خوری معمولا از جنس استیل ضد زنگ و با قطر بدنه)  4 میلیمتر) ساخته میشوند.

ظروف سرو عصرانه

وعده عصرانه عموما شامل میوه‌جات، شیرینی‌جات و معزهای مقوی همراه با نوشیدنی های سرد و گرم می‌شود؛ که سرو این نوع عصرانه‌ها با استفاده از ظروف مخصوص انجام می‌شود. اکثر دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به صرف عصرانه تشکیل می‌شوند، شاید به همین علت است که ظرف سرو شیرینی ، میوه و آجیل بسیار مورد توجه ما قرار گرفته است. معمولا این ظروف از جنس کریستال، بلور و سرامیک هستند و در تنوع بسیار بالایی از نظر سبک، طراحی، کیفیت و ... عرضه می‌شوند.

ظروف و سرویس‌های کریستال جزو محبوب ترین ظروف برای سرو و پذیرایی قرار می‌گیرند؛ به نحوی که بخش جدانشدنی از فرهنگ مهمان نوازی ما ایرانیها بوده و هستند. به جرات می‌توان گفت اکثر خانواده‌های ایرانی دسته ‌کم یک ست 12 نفره از ظروف سرو و پذیرایی کریستال در منزل خود دارند همچنین این ظروف بخشی پراهمیتی از جهیزیه بانوان در فرهنگ ایرانی را تشکیل می‌دهد.

ظروف سرو عصرانه

ظروف سرو چوبی

این ظروف نیز به تازگی بسیار مورد استقبال خانم‌های خانه‌دار قرار گرفته است. شاید یکی از دلایل پر طرفدار بودن این دسته از ظروف سرو و پذیرایی، قیمت مناسب و طول عمر بالای این ظروف است. از نکات قابل توجهی دیگری که می‌توان در مورد ظروف سرو چوبی به آن اشاره کرد خلاقیت بالا در طراحی این ظروف است. ظروف سرو چوبی عموما از چوب بامبو، راش، گردو و رابر وود ساخته می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت‌های خاص خود هستند.

چوب بامبو به دلیل غیر سمی بودن و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت و شستشوی یکی از مناسب ترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت این ظروف است.

ظروف سرو چوبی

ظروف سرو نوشیدنی

تقریبا هر منطقه‌ای در دنیا نوشیدنی های مخصوص خود را دارد، که ریشه در فرهنگ و تاریخ مردمانش دوانده است. از نوشیدنی های تخمیری مانند کامبوجا گرفته تا نوشیدنی های عجیب کره‌ای و البته جوشانده‌ها و دم‌کرده هایی، که گاهی آرامش بخش و گاهی انرژی‌زا هستند.

فرانسوی ها نوشیدنی سفید و ایتالیایی ها اسپرسو را نوشیدنی ملی خود می‌دانند. مردم کوبا موهیتو، مکزیکی‌ها تکیلا (شیره نوعی کاکتوس) و مردم انگلستان چای را محبوب خود می‌دانند. از نوشیدینی‌های مخصوص کشور خودمان ایران نیز می‌توان به نوشیدنی دوغ اشاره کرد.

ظروف سرو نوشیدنی

ظروف سرو کافه و رستوران

کافه‌ها، رستورانها و هتلهای بزرگ برای اینکه بتوانند تجربه فوق العاده لذت‌بخش و تکرار نشدنی به مشتریان خود بدهند علاوه بر غذاهای با کیفیت و بهره‌گیری از هنر آشپزی، نیاز به استفاده از ظروف سرو و پذیرایی خاص، شیک و خلاقانه نیز دارند. همین امر موجب شده است تا رستوران‌ها از تلفیق خلاقانه‌ انواع مختلفی از ظروف سرو و پذیرایی با یکدیگر به میزبانی حرفه‌ای  از مشتریان خود بپردازند.

شیک‌ترین ظروف سرو و پذیرایی

بدون شک محبوب ترین ظروف سرو و پذیرایی از این ترکیب ساخته می‌شوند، کریستال تلفیقی از شیشه (سیلیس) و سرب (اکسید پتاسیم) با درصدهای مشخص. ظروف کریستال دارای شفافیت و کیفیت بسیار بالایی علاوه بر ارزش مادی آن است؛ که این موضوع باعث شده است تا ظروف ساخته شده از کریستال  حتما در سبد خرید بانوانی که می‌خواهند در میزبانی بی همتا باشند قرار بگیرد.

ظروف کریستال دارای تنوع بسیاری بالایی است که از نظر درصد خلوص با هم تفاوت دارند. خالص ترین کریستال، کریستال 24% است، که از دهکده بوهمیا در کشور جمهوری چک برخواسته و از ترکیب خاک سیلیس خاص آن منطقه با اکسید پتاسیم تشکیل می‌شود. نماد تجاری بوهمیا چک همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به ظروف کریستال بوده و حتی با توجه به قیمت بالاتر نسبت به سایر برندها این برند بی‌نظیر سهم خود را از بازار ظروف سرو و پذیرایی کریستال حفظ کرده است. پس از ظروف کریستال، ظروف چینی و ظروف سرو ساخته شده از چوب نیز دارای محبوبیت بسیار بالایی هستند.

نتیجه‌گیری

با خواندن این مقاله شما یک آشنایی اولیه با ظروف سرو و پذیرایی پیدا کرده اید؛ اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری درمورد پذیرایی و ظروف سرو پیدا کنید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی رنگین کالا بروید تا با مجموعه از کالاهای مورد نیاز برای پذیرایی یک مهمانی و یا حتی یک جمع دونفر به همراه مشاوره رایگان با کمترین بودجه خانه خود را به یک کافه کوچک آمده ورود مهمان تبدیل کنید.

پسندها (2)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)