نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

خطرات عسل برای زنان باردار و کودکان

1400/6/23 19:06
361 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

عسل در بارداری

حتما همه شما با عسل به عنوان یک ماده غذایی سالم و ارزشمند آشنایی دارید و ممکن است خودتان برخی از تاثیرات بی‌نظیر آن را تجربه کرده باشید. باید بدانید که عسل علاوه بر فواید بسیار، در مواردی نیز می‌تواند خطرآفرین باشد؛ شناخت این موارد بسیار مهم است و دانستن آن باعث می‌شود که خود و عزیزانتان را از خطرات احتمالی، حفظ کنید.

از جمله گروه‌های پرخطر در ارتباط با مصرف عسل، کودکان و خانم‌های باردار هستند. عسل در شرایط خاصی ممکن است برای این دو گروه مضر باشد. ما در مقاله زیر که خلاصه‌ای از مقالات تخصصی سایت درکام است، به شما خواهیم گفت که تحت چه شرایطی، عسل می‌تواند برای این گروه‌ها مضر باشد.

خطرات مصرف عسل در کودکان

در حالت کلی عسل به دلیل اینکه سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها و آمینواسیدها است، ارزش غذایی بالایی داشته و مصرف آن برای کودکان فواید زیادی دارد. استفاده از عسل می‌تواند سبب بهبود سرفه، بهبود آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی، بهبود کم خونی، بهبود زخم‌های دهان، افزایش ایمنی، بهبود شرایط گوارشی، افزایش جذب کلسیم و تراکم توده استخوانی و ارتقا رشد و وزن گیری در کودکان شود.

اما باید دقت کنید که عسل در 2 مورد زیر برای کودکان مضر است :

1) خطر بوتولیسم در نوزاد زیر دو سال

عسل حاوی میکروارگانیسم‌های بسیاری ازجمله اسپور مخمر، کپک و باکتری‌ها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین میکروارگانیسم‌های موجود در عسل، اسپور کلستریدیوم‌ها هستند. این اسپورها می‌توانند در روده نوزادان زیر 2 سال، که فاقد فلور میکروبی کارآمد هستند و هم‌چنین سیستم ایمنی آن‌ها به طور کامل تکوین نیافته است، در شرایط بی‌هوازی سم بوتولینوم را تولید کنند. این سم می‌تواند سبب ایجاد بوتولیسم (نوعی بیماری فلج کننده عصبی) در نوزاد شود.

این بیماری در نوزادان زیر ۱۲ ماه دیده می‌شود. بوتولیسم نوزادان، یک سندرم کمپلکس است و از نشانه‌های آن شامل کاهش اشتها، مکش ضعیف، کاهش حرکات ناآگاهانه، از بین رفتن حالت چهره، گریه ضعیف، افتادگی پلک، از دست دادن کنترل سر، بلع دشوار، حرکات غیرعادی چشم، گشادی مردمک و سست شدن پاسخ مردمک به نور، سستی عمومی بدن و مشکلات تنفسی می‌باشد.

2) آسیب به دندان‌های کودک در صورت عدم مراقبت

مصرف زیاد عسل در کودکان به ویژه در شب، به علت مواد قندی که دارد، ممکن است به مرور به دندان‌های کودک آسیب برساند و سبب پوسیدگی‌ آن‌ها می‌شود. پس تاکید می‌شود مقادیر مصرفی به اندازه و با رعایت اصول بهداشتی در ارتباط با دندان‌ها باشد.

جمع بندی : طبق نکات گفته شده مصرف عسل در کودکان بالای دو سال با شرط اینکه به سلامت دندان‌ها توجه شود، نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید نیز هست. دقت داشته باشید عسلی که تقلبی است یا حرارت دیده به اندازه عسل طبیعی خاصیت ندارد پس اگر می‌خواهید از عسل برای خواص آن استفاده کنید، حتما از طبیعی بودن عسل مطمئن شوید.

خواص عسل برای کودکان

برای تشخیص اصل بودن عسل تنها راه آزمایش آن در آزمایشگاه است؛ سایر روش‌هایی که از افراد مختلف شنیده‌اید یا جایی خوانده‌اید، همه غیرمعتبر و غیر علمی می‌باشند. برای اطمینان از طبیعی بودن عسل از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که عسل را قبل از فروش آزمایش می‌کنند و آن را با برگه آزمایش ارائه می‌دهند تا خیالتان راحت‌تر باشد. برای خرید عسل طبیعی می توانید به فروشگاه محصولات طبیعی درکام مراجعه کنید. عسل‌های طبیعی درکام همراه با برگه معتبر آزمایش به فروش می‌رسند تا خیال شما از بابت کیفیت و اصل بودن آن‌ها مطمئن باشد.

مضرات عسل در بارداری

در حالت کلی مصرف به اندازه عسل در دوران بارداری مانعی ندارد و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، درمان بی‌اشتهایی، درمان تهوع دوران بارداری، کاهش سوء هاضمه، بهبود سریع زخم‌های پس از زایمان و هم‌چنین بهبود سریع زخم‌های رحم و قطع خونریزی موثر باشد.

مشکل زمانی ایجاد می‌شود که از عسل بیش از مقداری که مجاز است، استفاده گردد. 2 مورد از مهم‌ترین مشکلاتی که در اثر مصرف بیش از حد عسل در خانم‌های باردار ممکن است رخ دهد، شامل موارد زیر است :

1) ایجاد مشکلات گوارشی

مصرف بیش از حد عسل، با تاثیر بر اندام‌های گوارشی، می‌تواند سبب گرفتگی عضلات شکم، نفخ، اسهال و یا یبوست شود.

2) ایجاد مشکل برای فرد مبتلا به دیابت بارداری

مصرف زیاد عسل، در شخصی که به دیابت بارداری (GDM) مبتلاست، ممکن است سبب افزایش قند خون و مقاومت به انسولین گردد. پس لازم است با توجه به میزان قندخون اندازه‌گیری شده در آزمایشات بالینی، مصرف موادقندی مانند عسل، زیر نظر متخصصین تغذیه کنترل گردد.

جمع بندی : بنابراین اگر عسل طبیعی در دوران بارداری، به اندازه مصرف شود، برای سلامت مادر و جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای مادرانی که دارای دیابت بارداری هستند، بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنند.

توجه : از آن جایی که تنها روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، آزمایش آن در آزمایشگاه است، برای اطمینان از طبیعی بودن عسل، آن را از فروشگاه‌هایی خریداری نمایید که عسل‌ها را آزمایش کرده باشند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید عسل طبیعی، به فروشگاه آنلاین محصولات سالم و طبیعی درکام مراجعه کنید و یا عسل طبیعی درکام را در گوگل سرچ کنید.

پسندها (1)

نظرات (1)


27 شهریور 00 14:55
دنبال شدید خوشحال میشم دنبال کنید نی نی وبلاگ جووون😅😙