نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

انکوباتور میکروبیولوژی

1400/6/15 13:52
630 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دستگاه انکوباتور میکروبیولوژی آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یک محفظه گرم و عایق است که برای رشد و نگهداری کشت میکروبیولوژیکی یا سلولی استفاده می شود. دستگاه انکوباتور دمای مطلوب، رطوبت و محتوای گازی اتمسفر داخل را حفظ می کند. بسیاری از دستگاه های انکوباتور دارای یک تایمر دیجیتال دقیق قابل برنامه ریزی هستند که ممکن است تنظیم شود تا در دماها و سطوح مختلف رطوبت سیکل ها را طی کنند. اندازه دستگاه های انکوباتور از واحدهای رومیزی تا سیستم های بزرگ به اندازه یک اتاق متفاوت است.

انکوباتور

انواع انکوباتور میکروبیولوژی

انواع مختلفی از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله دستگاه های انکوباتور خشک با بلوک های یک یا دو، واحدهای اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی (BOD) که برای مطالعات حشرات یا گیاهان ایده‌آل است، دستگاه های انکوباتور شیکر دار، اجاق های هیبریداسیون، بیوراکتورها و طیف گسترده ای از اتاق های آزمایشگاهی.

منظور از دستگاه انکوباتور چیست و در کجا استفاده می شود؟

هدف از دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی این است که با تنظیم شرایطی مانند دما، رطوبت و CO2، محیطی کنترل شده و بدون آلاینده برای کار ایمن و قابل اطمینان با کشت سلولی و بافتی ایجاد کند.

دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای رشد و ذخیره فرهنگ های باکتریایی، کشت سلولی و بافتی، مطالعات بیوشیمیایی و خون شناسی، کار دارویی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی ضروری هستند.

انکوباتور میکروبیولوژی

آیا می توان از آون به عنوان دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد؟

از آنجا که هر دو گرما تولید می کنند، فور ها و دستگاه های انکوباتور اغلب به اشتباه یکسان فرض می شوند یا سعی می شود برای عملکرد مشابه مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، تفاوت در این است که فور یا آون معمولاً بین 93.3 تا 316 درجه سانتیگراد تولید می کند، در حالی که دستگاه انکوباتور معمولاً بین 15.6 تا 48.9 درجه سانتیگراد متغیر است.

بنابراین، نمی توان از فور یا آون به عنوان دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد زیرا اکثر آون ها دارای درجه حرارت پایین به اندازه کافی مناسب و دقت پایداری دما برای استفاده به عنوان دستگاه انکوباتور نخواهند بود.

شرکت ها چه نوع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی را ارائه می دهد؟

برای انطباق با تمام نیازهای آزمایشگاهیان، اکثر شرکت ها طیف وسیعی از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی را برای کاربردهای مختلف، از 60 لیتر تا 1300 لیتر، با همرفت طبیعی یا فورس کانوکشن یا سیستم فن و با یا بدون یخچال ارائه می دهند.

انکوباتور یخچالدار

سیستم کنترل دما

برای گرم کردن محفظه داخل انکوباتور از هیترهای الکتریکی که از فن برای انتشار گرما سود می برند، استفاده می کنند. در اکثر انکوباتورها محفظه  داخلی  مجهز  به  هیتر  الکتریکی  (المنت) است که  روی  دیواره  داخلی  نصب  شده  و  با  صفحه  مشبک محافظی پوشانده شده است. اما در برخی مدل های دیگر، برای گرم کردن محفظه فاصله بین دیواره دو جداره را از آب داغ انباشته می کنند. البته استفاده از هیترهای خشک مزایای  زیادی  نسبت  به  این  روش  دارد.  به  عنوان  مثال می توان دمای داخل چمبر یا اتاقک را به سرعت تغییر داد و غیره. کنترل دمای داخل دستگاه توسط سیستم های کنترلی ساده مانند ترموستات و  یا مدارات میکروکنترلی پیچیده صورت می گیرد. برای این منظور از یک سری سنسور مانند ترموکوپل های معمولی یا سیستم های مبتنی بر میکروکنترلرها برای نمونه برداری از دمای داخل محفظه استفاده می شود که سنسور های دمایی مختلف را شکل می دهند.

رعایت نکات کار با انکوباتور میکروبیولوژی

1. هنگام کار با انکوباتور باید به نکاتی توجه کرد. به عنوان مثال انکوباتور باید بر روی یک سطح صاف قرار داده شود و تا حد نیاز به هودهای کشت سلولی یا هودهای میکروبی نزدیک باشد. حداکثر  دمای مناسب برای محیطی حدود ۳۰ درجه  است، که انکوباتور در آن قرار دارد.

2. از قرا دادن این دستگاه در جاهای مرطوب و خیلی گرم پرهیز شود چراکه این شرایط برای رشد باکتری ها بسیار مناسب است.

3. باید از قرار دادن انکوباتور در نزدیک درب های اصلی یا جریانات هوایی و هواکش ها خودداری شود.

4. از قرار دادن مواد فرار یا قابل اشتعال مانند اتر، بنزین، الکل و ... در انکوباتور خودداری شود.

5. محیط های کشت و پلیت ها با فاصله از یکدیگر قرار گیرند تا جریان هوا به خوبی برقرار شود، درصورت کم بودن فاصله ظروف از یکدیگر گردش هوا و یا گاز دی اکسید کربن در بین آنها بخوبی صورت نمی گیرد.

6. برای پر کردن مخزن آب دستگاه باید از آب مقطر استفاده شود.

7. بهتر است برای جلوگیری از رشد قارچ ها و داخل انکوباتور مقدار کمی سولفات مس ِکپک ها در آبیا ساولون ریخته  شود.

8. تعویض بموقع ظروف آب داخل دستگاه در انکوباتورهای کشت سلولی بسیار ضروری است.

9. هنگام تمیز نمودن قسمت های داخلی، دستگاه را خاموش نموده و پس از آن تا خشک شدن کامل دستگاه صبر  نمایید. از ریختن هر نوع مایع درون دستگاه پرهیز کنید و در صورتی که این اتفاق بیوفتد بلافاصله دستگاه را خشک نمایید. برای تمیز کردن، از برق کشیده و کاملا قسمت های داخلی انکوباتور را با بهترین ماده یعنی الکل 70 درصد است تمیز کنید. هرگز از محلول سدیم کلراید، محلول ها و قلیایی و اسیدی قوی استفاده نکنید.

جمع بندی :

در مقاله فوق به صورت تخصصی انکوباتور میکروبیولوژی را بر اساس به روز ترین مقالات دنیا شرح داده ایم. در کنار آن اول مقاله مرجع تخصصی تولید انکوباتور برای خرید دستگاه را نیز برای شما ارائه کرده ایم.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)